Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jpajula - 05.05.2012, 15:36:48
-
Tähän asti en ole pitäny itteeni mitenkään totaalisen heikkona, mutta nyt loppuu oikeesti voimat tuon startin pulttien irrotuksessa. Kysymys yksi:
- Mikä on startin pulttien kiristysmomentti vai onko se rannemomentti?
Onko jotain mitä kannattaa / voi helposti purkaa, että tuon saa auki? Pultitkin on mukavasti 18mm - hylsysarjani oli muuten täydellinen, mutta juuri tuossa kohdin oli tyhjä paikka. No saipahan liikuntaa, kun pyöräili semmosen + 18mm lenkkiavaimen hakemaan. Kuitenkin tiukkuus on semmonen, että vaikka seison siellä konetilassa koneen etupuolella, niin en jaksa sillä lenkillä vääntää yläpulttia auki. Isompi vääntiö sinne taas ei mahdu ja sama alakerrassa, eli ei oikeen sinnekään tahdo mahtua, kun auto ei oo nosturilla.
Kysymys kaksi:
- Miten nopeesti steroidit tehoaa ja millä liikkeillä saa lisää vääntövoimaa?
-
rannemomenttia olen käyttånyt startin asennukseen. Vasaralla naputtelet avaimen päähän tai jatko siihen avaimeen, toinen avain tai putki siihen. Tarkoitus lukita vauhtipyörä niin saa kampuran hihnapyörän irti?
-
Vai meinaatko saada kampuran jumiin niin että saat hihnapyörän pultin kiinni? Mulla oli taannoin '86 740GL automaatilla, siitäkin tuli hihna vaihdettua pari kertaa. Mä hoidin homman niin, että kytkinkopassa (tai pitäisikö sanoa turbiinikopassa) oli irroitettava pieni muovilätkä, jonka kautta sai jumitettua turbiinin isolla ruuvimeisselillä tms. Sillä sai riittävästi voimaa siihen että sai hihnapyörän pultin riittävän kireälle.
Tällä sivulla osa '4': http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=239940
-
Juu tuo jälkimmäinen on kyseessä, että sais tuon pyörän sitten lukittua, kunhan muovikannet saapuu. Voiko ne startin pultit oikeesti olla kokoa 11/16", koska semmonen hylsy (jossa kanta on sitten se 3/8", johon mulla ei löydy kuin pieni räikkä, ...kele) asettuu siihen parhaiten. Mä ihmettelinkin, että mikä se toi luukku tuolla alla on :) Osa 2 on siis momentin muunnin (ainakin omalla lontoontaidollani se taipuu semmoseksi), joten ilmeisesti siinä olevaan loveen saa sitten kiilattua meisselin ja hihnapyörän kohdalleen.
Tilaongelmista suurin tuolla alla on automaatin öljytikun putki, joka on siis myös kiinni noissa starttimoottorin pulteissa. Yläpuolella ei tosiaan sitten mahdu kuin tuommonen vain hiukan taivutettu lenkkiavain siihen operointiin. Mä koitin jo tuota naputteluakin ja ihan hitusen ne tuntu liikahtavan ja sitten jumittuivat täysin. Startin irrotus ja tarkistelu olis paikallaan, kun auto kertaalleen jätti kosteaan parkkihalliin ja sitten katsastuksen jälkitarkastukseen (kostea keli silloinkin) ja sillon katsastusmies tosin heilautti herätejohtoa, niin käynnistyi. Kai se on vaan putsailtava liittimet nyt vielä varmuudeksi ennen käyttöönottoa.
-
Ja tiettyhän jonkun on pitäny saada väännettyä ne pultit noin tiukkaan. Eivät ole ruosteessa kummaltakaan puolen, mutta voiskohan siellä olla turhan jämäkkää kierrelukitetta? Ja tepsiikö siihen mikään ns. kotikonsti? Ei oo kaasuvehkeitä, enkä kyllä uskaltais tonne kaasulla sohatakaan ???
-
Alapuolelta sopii 18mm hylsy ja jatkovarret+tarvittaessa nivel. Momenttiavaimella vääntää niin aukeaa tai jotain hajoaa. :)
Kai sinne sitten pitäis alle päästä.
-
Juu, kyllä sinne alle pääsee, kun etupyörät on rampeilla, vaikkakin matalilla. Ja nyt sain muuten juuri ahaa!-elämyksen, kun rupesin pohtimaan, että pitäs olla semmonen säädettävä varsi, joka mahtuu tonne alle. Onhan mulla rengasavain, joka on puolen tuuman vääntiöllä. Mut voipi olla, ettei huomenna viitti tehdä, onhan noita päiviä ja vähemmän se tossa vie bensaa :)
-
Noni, aukes. Sen alemman pultin väänsin vetämällä sitä avainta repsikan puolelta. Niin oli tiukassa, että mies raahautu maata myöden hetken matkaa - alle 80kg elopaino ei ole kaikissa hommissa hyvä :) Yläpulttia varten piti ottaa yö happea, että tajusin sahata siitä lenkkiavaimesta sen kiintoleukapään irti, jotta se mahtu putkeen. Aina ei vaan ajatus kulje.
-
Alapuolelta sopii 18mm hylsy ja jatkovarret+tarvittaessa nivel. Momenttiavaimella vääntää niin aukeaa tai jotain hajoaa. :)
Kai sinne sitten pitäis alle päästä.
Tällä tekniikalla itte aukassu. 5min homma startin vaihto kun menee jo rutiinilla.
-
Noni, aukes. Sen alemman pultin väänsin vetämällä sitä avainta repsikan puolelta. Niin oli tiukassa, että mies raahautu maata myöden hetken matkaa - alle 80kg elopaino ei ole kaikissa hommissa hyvä :) Yläpulttia varten piti ottaa yö happea, että tajusin sahata siitä lenkkiavaimesta sen kiintoleukapään irti, jotta se mahtu putkeen. Aina ei vaan ajatus kulje.
hyvä että aukesi. ajattelin tarjota tuota, ei vaan haluaisi hajottaa avaimia jos ei ole pakko.
-
Pitäis sitten olla vähän isompi putki tai lyödä sitä vähän lyttyyn...
Pääasia että lähti. :)
-
Näytti muuten olevan ihan starttimoottoriavain nimellä niitä semmosia vähän C-kirjaimen muotoisia avaimia. Kokojakin olis ollu ihan kaikkia muita paitsi just tota 18mm. No se irtoavain on nyt uhrattu kiintopäättömäksi (täysin käyttökelpoinen yksilö jos tarvittee yhtään enempää vääntää - kiintopäitä en oikein koskaan käytä) ja eilen tarttui mukaan tuota lenkkiä ostaessa myös Vata-merkkinen lenkkiavainsarja (ei siis ollut satsista tuo avain). Ainoa, missä mulla tulee noita heräteostoksia on työkalut ;D Ostin nimittäin myös vastakierretapit, kun huomasin, ettei semmosia ole, vaikka luulin, että kierresarjassani olis ollu. No, tosin jos näitä rassaushommia tekee ja pultti katkeaa, niin se on aika veemäinen tilanne.
-
Siihen yläpulttiin ei meikäläisen räikät tahi momenttiavain mahdu. Tai ehkä pitäs kokeilla sitä 11/16" hylsyä ja sen kanssa 3/8" räikkää, josko se mahtuis ees jotenkin tonne väliin.
-
ottaako räikkä kiinni laatikkoon vai mikä on vikana, käykö pitkä hylsy? Yläkautta voi olla helpompi, ainakin se ilmanputsarin letku pois.
-
Pelti tulee vastaan ja oikeestaan semmonen lyhkäsempi hylsy ja matalaprofiilinen vääntiö vois toimia.
-
Lyhyt hylsy, siihen perään heti linkkupala ja sitten kaksi pitkää jatkoa. Käy vaikka pulttipyssy jos tarvis..
-
Joo, sen nivelen se siihen hylsyn perään vaatii. Sitten vaan jatkovarsia oman maun mukaan. :D
-
Huomenna pitäis kans startti irrottaa kun ääntää ikävästi mutta ei tästä tekstistä nyt ihan selvinnyt että saako sitä yläkautta pois vai onko pakko päästä auton alle? Taitaa tulla melkonen urakka kun ekaa kertaa tekee :idiot2:
-
Ei sitä alapulttia saa kuin auton alla maaten auki. Ei ole muuten iso homma mutta ylempi pultti on olevinaan ahtaassa välissä kun ensimmäistä kertaa aukaisee. Hylsy + nivel + pari jatkoa + räikkä niin saa altapäin vääntää auki, eikä tarvitse jännittää rystysten puolesta kuten pitää jos yläpuolelta lenkkiavaimella avaa. Eturenkaiden alle vaikka talvirenkaat pukeiksi niin mahtuu menemään alle. Ja akunkenkä irti ennen startin irrotusta (että ei käy kuten eräälle tutulle kun startin piuha osui koriin starttia pois ottaessa, akusta lähti kansi lentoon ja hapot ympäri konehuonetta).
-
Startti mahtuu yläkautta kyllä ja varmaan jollain nivelkikkailulla onnistuu tuo alemman pultin irroituskin, jos ei oo hirttäny kiinni. Mutta itsellä tuohon auttoi resepti 18mm kiintolenkki (<5€), siitä rautasahalla se kiintopää poies ja sitten siihen napakka teräsputki ja vääntöä.
Startin liittimistä kysymys, eli siellähän on se startin päävirta, maadotus (joka menee startin solenoidilta runkoon) ja sitten lattaliittimellä heräte. Kuitenkin siinä solenoidissa on vielä yks lattaliitin, johon ei tuu mitään johtoa. Mikähän se on ja pitäskö siinä kenties olla jotain?
-
Startti mahtuu yläkautta kyllä ja varmaan jollain nivelkikkailulla onnistuu tuo alemman pultin irroituskin, jos ei oo hirttäny kiinni. Mutta itsellä tuohon auttoi resepti 18mm kiintolenkki (<5€), siitä rautasahalla se kiintopää poies ja sitten siihen napakka teräsputki ja vääntöä.
Startin liittimistä kysymys, eli siellähän on se startin päävirta, maadotus (joka menee startin solenoidilta runkoon) ja sitten lattaliittimellä heräte. Kuitenkin siinä solenoidissa on vielä yks lattaliitin, johon ei tuu mitään johtoa. Mikähän se on ja pitäskö siinä kenties olla jotain?
Ei ole maadoitus se toinen nasta vaan itse startille menevä virta kaapeli, minkä solenoidi yhdistää (siis ne kaksi 13mm mutteria)
Solenoidin toinen abiko oli muistaakseni nasta, mihin tulee virta silloin kun solenoidi yhdistää. Eli ei kuulu (ellei siinä ollutkaan..)
-
Eipä tuo enää pahalta kuulostanu jos alta pitää vaan yks pultti avata mutta se on eri asia löytyykö tarpeeks jatkoja :D Eihän tossa oikeestaan oo muuta edessä kuin imuputki?
-
Ei ole maadoitus se toinen nasta vaan itse startille menevä virta kaapeli, minkä solenoidi yhdistää (siis ne kaksi 13mm mutteria)
Nonii, taaskun olis ajatellu ekana, niin olis voinu mennä oikein :facepalm: Avokaapelissa menee siis virta siinä näköjään.
-
Juu ei ole maadoitusjohtoa startissa, maadoittuu runkonsa kautta. Se paksu johto, joka menee solenoidilta starttiin on starttimoottorin virtakaapeli, jonka solenoidi kytkee virralliseksi startatessa. Ei siinä taida kummemmin kuorta olla kun on lyhyt pätkä, startin kyljessä on läpiviennissä kumisuoja ettei ota metalliin kiinni. Kaveri joskus suojasi sen kaapelin kuplassa jesarilla kun läpivientikumi meni hukkaan tai jotain, meinasi palaa koko värkki kun jesari johtikin sähköä. Se ylimääräinen lattaliitin on käytössä vain niissä malleissa, joissa on puolalla etuvastus. Siihen nastaan tulee virta vain startatessa ja siitä menee johto puolan plusnapaan, tällä kytkennällä ohitetaan etuvastus startatessa jolloin saadaan tehokkaampi kipinä, auttaa etenkin kylmäkäynnistyksissä. Joskus olen laittanut herätteen väärään lattaliittimen ja ihmetellyt kun ei tapahdu mitään vaikka kuinka yrittää startata :D :-[
Puolen metrin jatkolla pärjää varmasti, saattaa 30 senttiäkin piisata. Ja alapultti lähtee hylsyllä ja räikällä alakautta, ei tarvitse jatkojakaan.
-
huhhu ku oli tiukassa :o selvisin silti ja sain startin irti ja huomenna ihmettelemään miten saan uuden sinne tiukkaan kiinni :D kunnon työkalut olis kyl kivat...
-
Lainataan tätä topicia vielä sen verran että kumpi startti kuuluu ostaa b230f+m47
700-s B200/B230 85->92 Alennusvaihteella [1985 - 1992]
740 B19/B23 83->84 [1983 - 1984]
Auto on vm90 mutta toi alennusvaihde tossa vaan hämää että onko se nyt se minkä haen? ota näistä nyt selvää ku mistään mitään tiedä :D
-
Auto on vm90 mutta toi alennusvaihde tossa vaan hämää että onko se nyt se minkä haen?
On. Kyllä tuo toinenkin sinne sopii mutta tuo alennusvaihteellinen siellä sulla on, ellei joku ole sitä jo vaihtanut...
Tuo vanha malli ilman vaihdetta on fyysisestikin isompi.
-
On. Kyllä tuo toinenkin sinne sopii mutta tuo alennusvaihteellinen siellä sulla on, ellei joku ole sitä jo vaihtanut...
Tuo vanha malli ilman vaihdetta on fyysisestikin isompi.
Eli en ollu ihan hakoteillä :) Ei muuta kun ostoksille ja uutta starttia paikalleen :hello:
-
nyt on juurikin näiden johtojen kanssa ongelmia :idiot2: startissa on juurikin nuo 2 lattaliitintä joihin toiseen pistin tuon sinisen johdon kiinni (ulompi liitin) ja sitten tuossa on kyllä kaksi mutteri paikkaa mutta toisessa on tuo startin maadoitus ja toiseen pistin paksumman punaisen johdon. Mihin ihmeeseen tuo ohuempi punainen kuuluu? :o enkai mä sitä tohon laita missä maadoitus johto on? Kun ei siinä ole tohon lattaliittimeenkään sopivaa liitintä. Varhais dementia tulossa kun en muista yhtään mistä sen eilen irrotin. Savun hälvennyttyä tarkastamme kytkennät :2funny:
-
nyt on juurikin näiden johtojen kanssa ongelmia :idiot2: startissa on juurikin nuo 2 lattaliitintä joihin toiseen pistin tuon sinisen johdon kiinni (ulompi liitin) ja sitten tuossa on kyllä kaksi mutteri paikkaa mutta toisessa on tuo startin maadoitus ja toiseen pistin paksumman punaisen johdon. Mihin ihmeeseen tuo ohuempi punainen kuuluu? :o enkai mä sitä tohon laita missä maadoitus johto on? Kun ei siinä ole tohon lattaliittimeenkään sopivaa liitintä. Varhais dementia tulossa kun en muista yhtään mistä sen eilen irrotin. Savun hälvennyttyä tarkastamme kytkennät :2funny:
Kaksi punaista isoa reikäliittimellä varustettua kaapelia tulee siihen 13mm mutterin alle mikä on "ulompana" eikä siihen tule muita johtoja, siis ei siihen mitä luulet maakaapeliksi.
Toinen kaapeli menee akulle ja toinen laturille.
-
Kaksi punaista isoa reikäliittimellä varustettua kaapelia tulee siihen 13mm mutterin alle mikä on "ulompana" eikä siihen tule muita johtoja, siis ei siihen mitä luulet maakaapeliksi.
Toinen kaapeli menee akulle ja toinen laturille.
ja hemban nopeaan vastaukseen voi jälleen luottaa S* asia selvä kiito tästä :hello: oli muuten hiukan nopeampaa tuo uuden startin paikalleen laittaminen ku vanhan pois otto...