Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: KingFisher - 23.01.2011, 11:55:48
-
Sellaista on ruvennut volvo tekeemään et ihan suoraan ajaessa ohjaus silloin tällöin nykäisee terävästi ainoastaan vasemmalle.
Tehostajassa on öljyä ja ei vaahtoa. Voiko esim. kulunut pyöränlaakeri aiheuttaa tuota kun nykäys on niin äkkinäinen ja tuntuu ns. mekaaniselta eikä ohjaustehostajan aiheuttamalta?
Voisikohan hammastangossa olla jotain vilppiä kun ei oikein mistään löydy klappia kun auton nostaa ylös?
Sen verran paljon tuo nykäsee, että autokin heilahtaa.
-
Sellaista on ruvennut volvo tekeemään et ihan suoraan ajaessa ohjaus silloin tällöin nykäisee terävästi ainoastaan vasemmalle.
Tehostajassa on öljyä ja ei vaahtoa. Voiko esim. kulunut pyöränlaakeri aiheuttaa tuota kun nykäys on niin äkkinäinen ja tuntuu ns. mekaaniselta eikä ohjaustehostajan aiheuttamalta?
Voisikohan hammastangossa olla jotain vilppiä kun ei oikein mistään löydy klappia kun auton nostaa ylös?
Sen verran paljon tuo nykäsee, että autokin heilahtaa.
Ohjausvaihde/puslat/raidetanko/nivelet/iskarin yläpäät ,,,siinä ne, laakeri ei tuota yleensä tee.
-
Raidetangonpäät, koiranluut ja alapallot on vaihdettu vastikään eli täytyy vielä jotenkin testata iskarin yläpäät ja ohjausvaihde
-
Pyöränlaakeri teki tuota eräässä toisessa merkissä. Vähän ajan päästä laakeri sitten menikin silpuksi kerrasta. Näissä ABS-vehkeissä tosin luulisi abs-valon tai luistoneston valon syttyvän, jos kunnolla kiskaisee jumia.
-
Nyt nostin etupään ilmaan ja kokeilin rengasta niin tuntuu pieni klappi kun rengasta heiluttaa edestakaisin.
Pyöränlaakeri on ainankin sökö ( pitää ääntä ) eli hakemaan uutta tilalle.
-
Sellaista on ruvennut volvo tekeemään et ihan suoraan ajaessa ohjaus silloin tällöin nykäisee terävästi ainoastaan vasemmalle.
Tehostajassa on öljyä ja ei vaahtoa. Voiko esim. kulunut pyöränlaakeri aiheuttaa tuota kun nykäys on niin äkkinäinen ja tuntuu ns. mekaaniselta eikä ohjaustehostajan aiheuttamalta?
Voisikohan hammastangossa olla jotain vilppiä kun ei oikein mistään löydy klappia kun auton nostaa ylös?
Sen verran paljon tuo nykäsee, että autokin heilahtaa.
Kerrohan kuinka kävi. Tuntuis äkikseltään kyllä hieman hullulta, että miten kääntölaakeri voisi SUORAAN ajettaessa nykäistä rattia vasuriin? Ennemmin tulis mieleen se "vilppi" itse hammastangossa.
-
Kerrohan kuinka kävi. Tuntuis äkikseltään kyllä hieman hullulta, että miten kääntölaakeri voisi SUORAAN ajettaessa nykäistä rattia vasuriin? Ennemmin tulis mieleen se "vilppi" itse hammastangossa.
Komppi tälle kannanotolle.
Eiks toi laakeri(pyörän) rupee usein ääntelemään, ennen kuin edes klappia alkaa ilmeneen, vai miten ?
Auts... kumpaa laakeria Kunkkukalastaja muuten tarkottaa, kääntölaakeria vai pyöränlaakeria ?
-
Heh, varmaan tarkoitetaan kuitenkin sitä kääntölaakeria. Tarviiko tämmöiseen autoon muuten OIKEAN vian takia edes koskaan kääntölaakeria vaihtaa? Yläpään kumeja kyllä on mennyt.
-
Taitaa olla tuossa ohjausvaihteessa myös vilppiä kun auto sammutettuna kun kääntää rettia niin naksuu ( klappia 1-2 senttiä ) kuskin puolelta tuo ohjausvaihde...
Laakeri on kans aika sökö toiselta puolelta.
Taitaa tuo vaihde olla aika kallis ja hankala vaihtaa ??
Viikko sitten katsastin ja ne ei ainankaan mitään ihmeellisiä välyksiä löytäny...
-
No eihän semmoista hammastankoa mistään ihan ilman saa (käytettynäkään) ja vaihdossakin on oma ähräyksensä. Ilman nosturia on kyllä helvetillinen työ. Joutuu nimittäin pudottamaan etuapurunkoa alaspäin, että saa sen välistä pois.
-
Nyt on ainankin laakeri vaihdettu vänkärin puolelle. Oli ihan pa....na. Välystä varmaan 2mm ja hyvä kun käsin pyöri ympäri...
Täytyy ajella huomenna rinkiä vaikuttaako tuo nykimiseen vai täytyykö seuraavaksi ruveta purkamaan vaihdetta.
-
No kyllä varmaan auttaa ainakin johonkin jos on noin huonoksi mennyt :)
-
850 hammastanko menee tuonne, pitää vaan vaihtaa samalla ohjausakselin rättinivel.
Niin, jos pyöränlaakeri oli hajalla, eikä kääntölaakeri, niin se nykäisee sillä, kun se saattaa lukittaa pyörän kesken ajon hetkeksi. Etenkin näin liukkaalla kelillä.
-
No kyllä varmaan auttaa ainakin johonkin jos on noin huonoksi mennyt :)
EDIT: etenkin jos PYÖRÄNLAAKERI mennyt noin huonoksi! Koko ajan siinä käsityksessä , että yllä puhuttiin kääntölaakerista.
-
EDIT: etenkin jos PYÖRÄNLAAKERI mennyt noin huonoksi! Koko ajan siinä käsityksessä , että yllä puhuttiin kääntölaakerista.
Ihan sen verran täsmennyksenä, että aloittaja taisi koko ajan puhua pyöränlaakerista, kirjoittikin ekaan viestiin ihan tuossa muodossa:
Voiko esim. kulunut pyöränlaakeri aiheuttaa tuota
-
Totta turiset mutta ei tule varmaan ihan ensimmäisenä kellekään mieleen, että joku olisi voinut todellakin ajaa pyöränlaakerin niin huonoon happeen, että se alkaa jo hirttämään kiinni :)
Yleensähän napa vaihdetaan kun alkaa v****** jo se joutava hurina.
-
Kerran se hirtti kiinni ihan yks kaks, ilman sen kummempia jurinoita. Yleensähän nuo tosiaan menevät pikkuhiljaa.
340 mallissa hirtti ohjausakselin laakeri kiinni, kun olin kääntymässä huoltamon pihaan. Mentiin sitten suoraan, kun ratti jäi jumiin. Siinä se olikin tyyppivika.
-
Pyöränlaakeri vaihdettu ja nykiminen vaan jatkuu...
Auto sammuksissa kun kääntää rattia niin vasemmalle kääntäessä kuuluu naksaus jostain ohjauksesta ja tuntuu väljää.
Tänään meinasin ajaa mettää kotitiellä kun risteyksessä painoin jarrua ja käänsin rattia niin ohjaus vippasi auton eri suuntaan kun yritin kääntyä.
Alapallot ja raidetangonpäät on kunnossa, mut toi naksaus vaikuttais et tulis kuskinpuolelta ohjausvaihteesta.
Voiko sitä korjata vai joutuuko uusimaan koko ohjausvaihteen?
-
Mulle on jouduttu uusimaan tuo ohjausvaihde kokonaan, taitaa olla jokseenkin kulutustavaraa sillä purkamoilla saatavuus ei ole kovin hyvä.
-
Siinä olis vaihtovinkkejä.. http://volvospeed.com/pdf/power_steering.pdf :) Itsellänihän on hammastanko (vuotanut) lähemmäs 3 vuotta, mutta hyvin vähän tihkuttaa ni siks en oo vaivautunu vielä puuttumaan koko asiaan.. Katsastin auton kuukausi sitten ja taas tuli pitkä leima, eipä tuota katsastusmiestä vieläkään tuo vuoto häirinny.. Vaihdatan sitte ku alkaa välystä tulemaan tai vuotaa enempi, pitänee vanha ajella loppuun. :)
-
Tietääkseni ei pysty korjaamaan.. :P Uusi uusi ja on kallista touhua.. :buck2:
-
Mystinen tuo vika kun nyt kävin autolla kaupassa enkä saanu sitä nykäsemään mihinkään?
Sit taas joskus se nykii kokoajan...
Huomasin myös tuossa, että tehostajan säiliöön tulee ilmaa kokoajan vaikka yrittää ilmata sitä.
Täytyy vaihtaa öljyt sinne kun ehtii.