Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Wasili - 06.05.2012, 21:21:10

Otsikko: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 06.05.2012, 21:21:10
Moro!

Tuli tuossa viime talvena pitkän harkinnan jälkeen hommattua itselle tuollainen vuosimallia 91 oleva 240 SE ja nyt muutaman kuukauden aikana on kovastikin mietityttänyt nuo jarrut. Eli kyse olisi lähinnä siitä, että onko jarrulevyt ja palat samat kuin absittomissa malleissa, vai onko noihin jotkut ihan omanlaisensa osat? Jarrusatulat eivät ainakaan käsittääkseni ole samat. Jarrupalat tuohon autoon on näemmä joskus vaihdettu, mutta levyt näyttää aika kärsineiltä vaikka mittarissa on kilometrejä alle 160tkm. Satuloissa näyttäisi olevan iso G-kirjain valettuna siihen kupeeseen, joten voisiko ne olla kenties Girlingit?

Seuraava kysymys olisi lambda-anturista ja sitä koskevasta vikakoodista. Vikakoodien lukulaite tarjoaa kovasti koodia 2-3-2, eli ilmeisesti tyhjäkäynnillä seos on jollain tavalla väärä? Mitään oireita ei ole nyt erityisemmin ollut, mutta aikaisemmin talvella esim. liikennevaloihin pysähtyessä kierrokset saattoivat alkaa heijata ja auto saattoi sammua jos ei heittänyt vaihdetta N:lle ja antanut vähän kaasua. Jostain syystä tuo vika on hävinnyt ja tyhjäkäynti tuntuisi olevan ok silloinkin kun laatikossa on D silmässä. Moottorina tässä on B230F.

Muuten ei kyllä ole ollut tuossa autossa yhtään mitään moitittavaa ja hyvää ja tasaista kyytiä ollut ainakin tähän asti  ;)
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
Kirjoitti: AtAi - 06.05.2012, 21:22:45
Levyt ja palat samat.

Satuloiden ero on se että vain yksi letkuliitäntä.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
Kirjoitti: Wasili - 06.05.2012, 21:36:39
Jees, kiitoksia tiedosta.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
Kirjoitti: TOK - 06.05.2012, 21:54:18
Seuraava kysymys olisi lambda-anturista ja sitä koskevasta vikakoodista. Vikakoodien lukulaite tarjoaa kovasti koodia 2-3-2, eli ilmeisesti tyhjäkäynnillä seos on jollain tavalla väärä? Mitään oireita ei ole nyt erityisemmin ollut, mutta aikaisemmin talvella esim. liikennevaloihin pysähtyessä kierrokset saattoivat alkaa heijata ja auto saattoi sammua jos ei heittänyt vaihdetta N:lle ja antanut vähän kaasua. Jostain syystä tuo vika on hävinnyt ja tyhjäkäynti tuntuisi olevan ok silloinkin kun laatikossa on D silmässä. Moottorina tässä on B230F.

Voisi olla takerteleva tyhjäkäyntiventtiili. Irrotus ja bräkleenillä tms. puhdistus (ei vettä) ja aseöljyllä tms. kevyt voitelu niin että liikkuu pehmeästi.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
Kirjoitti: Wasili - 03.06.2012, 20:10:43
Nyt olisi pieni kysymys koskien kierroslukumittaria. Eli tarkoituksena olisi vaihtaa mittaristoon kellon tilalle alkuperäinen kierroslukumittari ja laittaa tyhjään lisämittaripaikkaan pieni kello. Mittaristo josta tuo mittari on otettu on peräisin kuulemma 264:stä ja jotain listaa netistä selaillessa huomasin, että 4- ja 6-sylinteriseen koneeseen olisi ilmeisesti oma mittarinsa. Toisaalta taas kierroslukumittarissa olevassa tarrassa sanotaan sen käyvän 4-sylinteriseen koneeseen. Onko tuohon olemassa mitään selkeää keinoa selvittää toimivuus ilman turhaa askartelua, vai täytyykö tuota toimintaa vain koittaa kytkemällä mittari kiinni?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
Kirjoitti: eliäs - 03.06.2012, 20:51:23
eikös siellä mittariston takana ole valmiina se kierroslukumittarin johto, että suht helppohan se on testatakkin että pelaako. jos se johto nyt on siellä :D
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
Kirjoitti: Wasili - 03.06.2012, 20:58:01
Täytyypä tässä joku päivä sitten nykiä tuo mittaristo irti ja tarkistaa tilanne.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
Kirjoitti: Elk - 03.06.2012, 21:45:32
Täytyypä tässä joku päivä sitten nykiä tuo mittaristo irti ja tarkistaa tilanne.
Punavalkonen johto, joka ei oo liitetty mihinkään, on se kiekkamittarin signaali.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
Kirjoitti: Wasili - 03.06.2012, 21:59:59
Punavalkonen johto, joka ei oo liitetty mihinkään, on se kiekkamittarin signaali.

Jeespoks. Löytyykös sieltä myös joku liitin joka passaa suoraan niihin kolmeen muuhun nastaan mittarin takaosassa, vai onko niihin sitten mahdollisesti jotain erillisiä piuhoja?
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
Kirjoitti: Elk - 03.06.2012, 22:05:03
Jeespoks. Löytyykös sieltä myös joku liitin joka passaa suoraan niihin kolmeen muuhun nastaan mittarin takaosassa, vai onko niihin sitten mahdollisesti jotain erillisiä piuhoja?
Huomaat sitten kun irrotat kellon. Ts. se mittari saa virtansa suoraan piirilevyltä.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
Kirjoitti: Kisko - 04.06.2012, 23:40:29
Siitä kiekkamittarin kolmen liittimen ryppäästä saa virtasta lisämittaripaikkaan asennettavalle pikkukellolle.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
Kirjoitti: Wasili - 05.06.2012, 20:16:05
Laittelin eilen tuon kierroslukumittarin ja kellon paikalleen ja kumpikin tuntuisi toimivan ihan moitteettomasti. Itse yllätyin siitä että nuo kumpikin yleensäkin sattuivat toimimaan, koska kello ja mittaristo josta tuo jenkakello oli peräisin ovat maanneet ilmeisesti useita vuosia riihessä jonkun laatikon pohjimmaisina.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
Kirjoitti: Wasili - 07.07.2012, 22:42:17
No niin, nyt sitten pukkaa taas pitkästä aikaa ongelmaa tuon Volvon kanssa.
Eli ongelmahan on sellainen, että nyt mittaristoon syttyi tuo moottorin vikavalo. Diagnostiikkayksikkö tarjoaa kovasti koodia 2-3-2, mikä on jostain syystä tullut jo pidemmän aikaa, ja nyt uutena koodina tuli 2-1-2 joka ilmeisesti tarkoittaa sitä, että lambda-anturin signaali puuttuu. Valo syttyi aivan yllättäen kaupungissa ajellessa liikennevaloista lähdön jälkeen. Mitään nykimistä, pätkimistä tai muutakaan epänormaalia en valon syttymisen jälkeen huomannut ajaessa tai paikallaan ollessa. Viimeaikoina nyt etenkin lämpimämmillä keleillä ja erityisesti paikoiltaan lähtiessä lämpimällä koneella auto on saattanut kaasua painettaessa nykäistä vähän pienen hörähdyksen kanssa ja sitten vasta lähteä vetämään normaalisti. Katsastuksen jälkeen kun katsoin päästöarvoja, niin HC-arvot olivat ainakin tyhjäkäynnillä reilusti korkeammalla kuin mitä edellisissä katsastuksissa on mitattu. Onko tuo lambda-anturi nyt lopullisesti pimentynyt vai voiko tuo vika sitten johtua jostain muusta? Ja vielä kertauksen vuoksi tässä autossa on tekniikkana B230F + AW71.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
Kirjoitti: lateleo - 08.07.2012, 11:02:56
Itellä hävisi tuo 2-1-2 lambdan vaihdolla. Pitkään tarjoili omani 2-3-1 (liian rikas tai laiha osakuormalla), joka hävisi muistaakseni IMM:n vaihdolla. Oli koneessa tosin yksi imuvuotokin ja joku asentanut turbon isommat suuttimet, joka omia selvittelyjäni sotki ja hämärtää muistikuviani, mutta noilla muistaakseni nuo koodit korjaantui.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
Kirjoitti: Wasili - 08.07.2012, 11:07:35
Pientä päivitystä tilanteeseen.
Mittasin äsken lambdalta tulevan jännitteen ja jännite tuntui vielä jollain tavalla poukkoilevan edes takaisin koneen käydessä. Hitaasti kaasua painettaessa jännite alkoi nousta, kunnes jossain vaiheessa se sitten hävisi johonkin kokonaan ja välillä tuli ihan omituisia arvoja. Muutenkin tuo jännite oli jotenkin matalan tuntuinen kun suurimmaksi osaksi ajasta se oli jotain 0.1V luokkaa ja sen allekkin kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. Kaasua nopeasti painettaessa jännite taas nousi ja vaihteli nopeasti ja hävisi lopuksi kokonaan. Liittimet ja piuhat näyttivät olevan kunnossa, eikä mitään hapettumia yms. löytynyt liittimistä.
Eli eikös tämä ala nyt näyttämään siltä, että tuosta lambdasta on tullut käyttötunnit täyteen? Ja jos tuon anturin nyt joutuu vaihtamaan, niin tekeekö niillä 30-40€ arvoisilla antureilla mitään vai kannattaako suoraan sijoittaa siihen Boschin omaan anturiin?
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
Kirjoitti: Wasili - 08.07.2012, 11:08:53
Itellä hävisi tuo 2-1-2 lambdan vaihdolla. Pitkään tarjoili omani 2-3-1 (liian rikas tai laiha osakuormalla), joka hävisi muistaakseni IMM:n vaihdolla. Oli koneessa tosin yksi imuvuotokin ja joku asentanut turbon isommat suuttimet, joka omia selvittelyjäni sotki ja hämärtää muistikuviani, mutta noilla muistaakseni nuo koodit korjaantui.

Jees, itse aloin myös heti ensimmäisenä epäillä tuota lambda-anturia kun tuo vika ilmestyi.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
Kirjoitti: lateleo - 08.07.2012, 12:52:21
Huonoa olen noista halvoista lambdoista kuullut, kestää aikansa ja siinä se sitten olikin se säästö. Joillakin on kuulemma kestänykin...tiedä sitten. Itse ostiin suoraan Boschilaisen ja vielä pelaa (6tkm ajettu).

Ja nyt muistinkin, IMM:ssä ei ollut vikaa vaan löytyi yksi imuvuoto (huohotuksen liekkilukolta), jolla toi 2-3-1 hävisi. IMM:ää silloin epäilin ja ostin Biltemasta kun halvalla sai...aivan kuraa, kone kävi huonosti ja tosi rikkaalla. Hankin sitten käytetyn Boshilaisen ja se sinne konepellin alle jäikin, eli yksi ylimääräisenä hyllyssä. Ne oli ne turbon suuttimet, jotka sotki selvittelyä.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
Kirjoitti: Wasili - 08.07.2012, 13:08:19
Kiitoksia tiedosta niin nyt tietää ostaa sitten kerralla kunnollisen anturin tilalle. Täytyy varmaan itsekin joku päivä tässä selvittää noita mahdollisia vuotoja, niin jos sen toisenkin vikakoodin saisi sitten pysymään poissa.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
Kirjoitti: lateleo - 08.07.2012, 13:20:21
Tarkkana sitten niitten imuvuotojen etsimisen kanssa. Ite suihkin kolme kertaa koko konehuoneen läpi starttispraylla eikä löytynyt. Lopulta kun lähdin imusarjan tiivistettä, suuttimien o-renkaita yms. vaihtamaan, niin sitten se vuoto löytyikin imusarjan "alta" huohotuksesta  :D. No onpa konehuoneessa liuta uusi tiivisteitä... olisi vaan helpommallakin selvinnyt...
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
Kirjoitti: Live - 10.07.2012, 23:33:38
NTK:n lambdoja olen itse laitellut ja viimeksi  toissa päivänä ,ei näyttänyt vikakoodeja  mutta merkkivalo paloi viimeiset 2000km.
Bossilainen laitaa maksaa tuplan NTK:n verrattuna.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
Kirjoitti: Wasili - 11.07.2012, 15:59:05
Löin tuossa eilen uuden Boschin anturin rikkinäisen tilalle ja nollasin vikakoodit. Sillä tuo valo tuntui sammuvan ja muutenkin tuo tuntuisi käyvän/kulkevan ehkä hitusen aikaisempaan verrattuna paremmin. Itse kuvittelin että vanha anturi olisi ollut jonkilaisen karstakerroksen peitossa, mutta eihän tuossa näyttänyt karstaa olevan kuin hieman reunoissa.
Samalla tuli tarkastettua auton pohja ja kyllä huomaa että tuo on aikanaan massattu ihan kunnolla pohjasta, kun ei löytynyt kuin parista kohtaa vähän pientä pintaruostetta.
Otsikko: Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
Kirjoitti: Wasili - 12.09.2012, 20:54:09
No niin, syksy saapuu, kelit viilenee ja mystiset käyntiongelmat jatkuu ja lisääntyy.

Eli ongelmanahan tuossa nyt on käyntihäiriöt satunnaisesti etenkin kylmällä koneella ja tänään tuo ongelma alkoi esiintyä jo normaalissa kaupunkiajossa. Satunnaisesti kylmällä koneella esim. töihin lähtiessä aamulla autoa joutuu mielestäni starttaamaan kohtuuttoman pitkään ja välillä kone lähtee käyntiin vaivalloisesti ja joskus pitkän startin jälkeen kone ikään kuin pamahtaa käyntiin ja jää käymään tyhjäkäyntiä ihan normaalisti. Sitten kun kone on vähän aikaa käynyt ja lähtee liikenteeseen, yleensä menee vähän aikaa ilman mitään oireita, mutta vähän ajan päästä esim. risteyksestä lähdettäessä ja eteenkin paikoiltaan lähtiessä kone alkaa rykimään, pätkimään ja veto tuntuu olemaan ihan totaalisesti poissa, mutta kone ei kuitenkaan sammu. Tämä korjaantuu yleensä siten että käyttää vaihdetta vapaalla ja painaa pari kertaa kaasua että kone herää, mutta sama temppuilu kuitenkin jatkuu kun auton saa vauhtiin ja päästää välillä kaasun kokonaan pois. Kaasua uudelleen painettaessa veto on taas vähän aikaa hukassa ja kone rykii taas jotain, mutta nykiminen loppuu vauhdissa aika nopeasti. Sitten kun koneen on ajanut lämpimäksi niin mitään ongelmia ei taas olekaan.

Tänään tuo tekikin sitten lämpimällä koneella sellaisen tempun että auto puutui ihan täysin liikennevaloihin. Oirehtiminen alkoi tällä kertaa siten että huomasin kun tyhjäkäynnillä tuntuu jotain omituista nykimistä ja kone alkoi käydä vähän kehnosti. Heitin vaihteen vapaalle ja painoin pari kertaa kevyesti kaasua, mutta nyt kone alkoikin käymään todella vaikeasti ja lopulta se sammui sitten kokonaan. Kun konetta taas koitti käynnistää uudestaan niin starttia sai sahata jo todella pitkään ja lopulta kun kone lähti käymään niin tyhjäkäynti oli todella vaikean oloista ja liikkeellelähtö taas työn ja tuskan takana. Starttaamisen aikana ja koneen käydessä hankalasti huomasin että jostain pöllähti aika kova bensan haju. Sen jälkeen tuli ajeltua vähän normaalia korkeammilla kierroksilla ja sitten jälkeen vika taas hävisi kuin tuhka tuuleen.

Sen verran olen koittanut vikaa selvittää, että starttipilotin kanssa on tullut konehuonetta käytyä läpi ilman mitään löytöjä mahdollisista imuvuodoista. Tarkistin joskus alkusyksystä tulpatkin ja ne olivat ihan normaalin väriset. Jakajan kansi, pyörijä, tulpat ja tulpanjohdot on kaikki uusittu viime keväänä. Moottorinohjaus tarjoaa edelleenkin vikakoodia 2-3-2 ja tuohon ei ole vielä löytynyt mitään järkevää selitystä. Mikähän tuota oikein voisi vaivata kun tuo ongelma on alkanut esiintyä jo vähän turhan usein ja liikennevaloihin ja risteyksiin jääminen tuntuu todella kiusallisilta tuon vaivan aikana.  :(
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: lateleo - 13.09.2012, 09:25:34
En jaksanut vanhoja lueskella... mutta olitko jo kokeillut toista IMM:ää? Tai silloin kun kone käy huonosti, niin muuttuuko käynti ilman IMM:ää (piuha irti)? Toisaalta ei kai tuo käynnistymiseen vaikuta, kun muistaakseni äly tulee mukaan vasta hetki käynnistymisen jälkeen (käynnistyy jollain "oletusarvoilla"). Bensanpaineet?
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: The_OttoB - 13.09.2012, 10:56:22
Osta Bosch.



0258986502 vaikka, omani tilasin jostain engelsmannien vauxhall-verkkoputiikista

http://www.vauxhallworldparts.com/vauxhall.php?partnumber=0258986502
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 13.09.2012, 16:07:24
Eipä tuota IMM:ää ole vielä tullut kokeiltua sen enempää. Pystyykös sen liittimen vetämään siitä irti ihan koneen käydessä? Tänään tuli mieleen kotia ajellessa, että voiko tuo kärsiä jostain kosteusongelmista? Eilen nimittäin ennen puutumista tuli puotettua aika vauhdilla isoon vesilätäkköön ja muutenkin tuota temppuilua on esiintynyt enimmäkseen vain kosteilla keleillä. Tänään kun on ollut vähän kuivempi keli niin mitään ongelmiakaan ei ole esiintynyt.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 15.09.2012, 12:14:16
Pientä päivitystä tuohon vian etsintään.

Tänä aamuna kone taas kävi vähän omituisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen, kone taas röpötti hieman kaasua kevyesti painaessa ja käytin sitten tuota IMM:n piuhaa irti tyhjäkäynnillä. Tästä oli seurauksena se, että käynti muuttui hieman epätasaisemmaksi ja röpötti myös hieman kun painoi kaasua -> piuha takaisin kiinni, tyhjäkäynti tasaantui vähän ja moottorinohjauksen vikavalo syttyi. Sitten kun lähti liikkeelle ja ajoi koneen vähän lämpimämmäksi niin taas oli lievää pätkimistä havaittavissa kun hidasti, laski kaasun pois ja lähti kiihdyttämään kevyesti uudestaan. Ajoin koneen kunnolla lämpimäksi niin pätkiminen ja temppuilu hävisi taas kokonaan, mutta huomasin että vaihde päällä paikoillaan seisottaessa tyhjäkäyntikierrokset olivat suunnilleen 1000rpm kun normaalistihan tuo taitaa ronksotella tyhjäkäyntiä siinä 700-800rpm kieppeillä. Sitten kun vaihteen heitti vapaalle niin kierrokset nousivat suht hitaasti 1500rpm kohdalle tyhjäkäynnillä ja jäivät siihen.

Tuon pikku kikan jälkeen kone tuntui vetävän alhaalta paljon paremmin kuin aikaisemmin. Ajon jälkeen luin vikakoodit ja edelleen tulee tuo sama vanha 2-3-2 ja sen lisäksi tuli 1-2-1, mikä ilmeisesti johtui siitä kun käytin IMM:ää irti koneen käydessä. Vikakoodit tuli nollattua ja nyt sitten odotellaan mielenkiinnolla että mitä tuo tuumaa kun seuraavan kerran lähtee ajelemaan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: lateleo - 15.09.2012, 13:21:28
Korkeet tyhjäkäynnit viittaisi imuvuotoon, olit näköjään niitä tutkinut, mutta tutkippa vielä kerran. Kuten aiemmin tossa sanonut, niin itekki ainakin kolmesti tutkin starttispraylla, enkä löytänyt. Löytyi vasta kun rupesi osia purkamaan (huohotuksen liekkilukolta letku halki). Ja ongelmia lisäsi turbon vihreet suuttimet, jotka ei perus B200F:ssä toimi.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 18.09.2012, 16:26:59
Nyt tuli tänään oikeastaan tällainen ajatus tuota temppuilua koskien. Eli voiko olla mahdollista että tankissa/polttoainesuodattimessa on niin paljon jotain sontaa, että se aiheuttaa tuota temppuilua. Sellaisen asian olen huomannut kun tuo auto sattuu seisomaan yön yli, niin nyt noita käynnistys- ja käyntiongelmia on tullut nyt joka aamu. Esimerkiksi tänään sai konetta hangata tooodella pitkään käyntiin ja ei aluksi käynyt kuin parilla pytyllä ja tapahtuipa jopa yksi vauhdista sammuminen. Onko silloin mitenkään mahdollista, että tankissa mahdollisesti olevat mujut ja vedet kerääntyy takaisin tankin pohjalle autoa paikoillaan seisottaessa ja aamulla startatessa tuo likainen bensa sitten aiheuttaisi noita oireita? Sen verran ajattelin noiden ilmavuotojen etsimisen lisäksi tehdä, että vaihtelen tuohon vielä uuden bensafiltterin ja sytytystulpat, niin jos se sillä voisi mahdollisesti ruveta tokenemaan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 20.09.2012, 22:06:45
No niin, nyt käyntiongelma hävisi, mutta auto seisoo nyt pihassa oman kämmäyksen vuoksi.
Tuohon kylmäkäynnistykseen löytyi ratkaisu siten, että löin tankin täyteen 98:a ja sen seuraksi puoli litraa masinolia -> lähti aamulla käyntiin ilman mitään ongelmia ja kävi kylmänä tyhjäkäynnillä ja ajon aikana niin kuin pitääkin. Tulpat sekä ilmanputsari tuli myös vaihdettua ja vanhat tulpat olivat lievästi karstoittuneet ja mustemmat verrattuna siihen mitä ne aikaisemmin olivat. Ilmavuotoja tuli myös tutkittua ja mitään isompaa ei löytynyt, paitsi pari ohutta johonkin puskurin takana olevaan pömpeliin menevää letkua oli löysällä, mutta nämä tuli korjattua laittamalla klemmarit liitoksiin. Myös polttoaineen paineensäätimeen (?) imusarjalta menevä letku oli hieman löysähkön puoleinen kummastakin päästä.

Toinen probleema taas tuli siitä kun tuli turjostettua uusi ja sen lisäksi myös vanha bensafiltteri tiivistepinnoista mutkalle. Nyt kumpikin tiputtaa bensaa liitoksista aina kun tulee painetta filtteriin. No, eipä sitten auta tehdä muuta kun painua huomenna suodatinkauppaan ja hakea varmuuden vuoksi parikin uutta filtteriä ja jatkaa harjoituksia.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: lateleo - 21.09.2012, 06:50:42
Muista sitten ostaa myös uudet kuparitiivisteet siihen suodatimeen.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 21.09.2012, 22:43:33
Nyt on taas Volvo liikenteessä.  O0

Vaihdoin nyt tilalle uuden suodattimen ja uudet kupariprikat ja toistaiseksi liittimet ovat vielä pysyneet vuotamattomina. Edellisellä vaihtoyrityksellä ilmeisesti kävi niin että prikka venähti banjon välissä niin paljon että se muuttui soikeaksi liiallisen kiristämisen takia. Nollasin myös vikakoodit ja nyt vikakoodien lukulaite tarjoaa vain koodia 1-1-1 niin kuin pitääkin. Ilmeisesti se yksi sinne puskurin takana olevaan pömpeliin menevä letku vuoti ennen klemmarin laittoa sen verran että se aiheutti jotain häiriöitä. Muutenkin tuntuu siltä että tuo pelittää nyt paljon paremmin 98:lla ja käy myös tyhjäkäyntiä paljon tasaisemmin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 25.09.2012, 15:48:16
Tuli sitten juhlittua liian aikaisin kun tuo ongelma päättikin sitten tulla takaisin.  >:(

Bensapuolella ei luulisi nyt enää olevan mitään kun suodatin on vaihdettu ja kumpikin pumppu lähtee pyörimään kun virrat lyö päällä ja kone on käynnissä. Itseä vaan mietityttää tuossa se, että voiko johonkin liittimiin tai esim. virranjakajan kanteen kertyä yön aikana sitten niin paljon kosteutta, että se sitten aiheuttaa tuota pätkimistä? Nyt nimittäin muutamana aamuna saattanut lähteä ihan hyvin käyntiin, mutta kone on alkanutkin sitten röpöttämään vähän aikaa käytyään kun painaa taas kaasua. Kone kuulostaa siltä, että se saa bensaa, mutta kipinä tuntuisi olevan vähän aikaa hukassa äänestä päätellen, mutta voin myös olla väärässäkin. Tänä aamuna sai sitten startata taas vähän pitempään ja kone kävi taas jonkin aikaa ihan hyvin, mutta sitten alkoi tuo jeesuksen röpötys. Kaikista kummallisinta tuossa on se, että oireet häviävät taas totaalisesti kun koneen ajaa kunnolla lämpimäksi. Ja vielä kummallisempaa on se, että tuo pätkiminen tapahtuu jos on tapahtuakseen ainoastaan aamuisin ja enimmäkseen kosteammilla keleillä. Tarkistin myös vikakoodit ja nyt sitten tuo 2-3-2 on taas pelkästään palannut tuonne muistiin.

Tulpissa ei ainakaan pitäisi olla mitään vikaa, koska ne on vaihdettu viime viikolla. Mikäs aine mahtaa soveltua parhaiten tuohon kosteuden poistoon jos vikaa alkaisi ihan ensimmäisenä hakea sitä poistamalla?
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: tommi m - 25.09.2012, 16:51:43
mulla sekoili samaan tapaan, vaihdoin immun, lambdan ja sytkän vahvistimen. sytkävahvistimen oikeasti huomasi. piristyi kone kertalaakista. lambda sammutti vikavalon,mutta sammuilu pysyi. immusta ei sen kummempaa eroa.  :P
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: s73 - 25.09.2012, 17:15:43
Vika voi olla lämpötila-anturissa, imusarjan alla se taempi anturi. Sytkäviat ilmenee yleisimmin lämpimänä, ei kylmänä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 25.09.2012, 17:17:30
mulla sekoili samaan tapaan, vaihdoin immun, lambdan ja sytkän vahvistimen. sytkävahvistimen oikeasti huomasi. piristyi kone kertalaakista. lambda sammutti vikavalon,mutta sammuilu pysyi. immusta ei sen kummempaa eroa.  :P

Täytyypä sitten jossain välissä vaihtaa tuo sytkävahvistin uuteen ja koittaa jos tuo sillä korjaantuisi.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 25.09.2012, 17:19:39
Vika voi olla lämpötila-anturissa, imusarjan alla se taempi anturi. Sytkäviat ilmenee yleisimmin lämpimänä, ei kylmänä.

Sepä tuossa ongelmana onkin että tuo ei lämpimänä temppuile. Joskus työkaverin kanssa mietittiinkin tuota että voiko se johtua tuosta anturista, mutta ei päästy sen kummempaan lopputulokseen tuosta asiasta.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: tommi m - 25.09.2012, 18:01:39
tietty se anturikin voi seota kuumana. mutta kun on niin hiton hankalas paikas. anturia olisin itsekin seuraavaksi kokeillut,mutta sytkäkivi se taisi olla. 
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: s73 - 25.09.2012, 18:31:19
Sepä tuossa ongelmana onkin että tuo ei lämpimänä temppuile. Joskus työkaverin kanssa mietittiinkin tuota että voiko se johtua tuosta anturista, mutta ei päästy sen kummempaan lopputulokseen tuosta asiasta.
omasta meni tuo anturi ja nyki aamuisin kylmänä, taisi olla vain aamun ekassa startissa ja lämpimänä ei ollut ongelmia, vikakoodia ei tullut. Vaihto vaatii imusarjan poiston tai ne tyhjäkäynnin romut pois siitä, tkv:n pistokkeen tiivistettä ei  saa hukata.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 25.09.2012, 19:07:30
omasta meni tuo anturi ja nyki aamuisin kylmänä, taisi olla vain aamun ekassa startissa ja lämpimänä ei ollut ongelmia, vikakoodia ei tullut. Vaihto vaatii imusarjan poiston tai ne tyhjäkäynnin romut pois siitä, tkv:n pistokkeen tiivistettä ei  saa hukata.

No tuon vaihtamista voisi ihan ensin koittaa jos tuo ei mahdottoman hintainen ole. Motonetin sivuilla näyttäisi olevan useampi erilainen anturi, mutta onko se oikea sitten mahdollisesti valvonta-anturi nimellä kulkeva nappula? Eikös mittariston ja ruiskun anturit pystynyt erottamaan jotenkin värin perusteella?
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: s73 - 25.09.2012, 20:45:39
No tuon vaihtamista voisi ihan ensin koittaa jos tuo ei mahdottoman hintainen ole. Motonetin sivuilla näyttäisi olevan useampi erilainen anturi, mutta onko se oikea sitten mahdollisesti valvonta-anturi nimellä kulkeva nappula? Eikös mittariston ja ruiskun anturit pystynyt erottamaan jotenkin värin perusteella?
motonetin sivulla on kaksi anturia, toinen on kai yleismalli, liitin pois ja abikoliittimet tilalle, kalliimpi (40e.) käy suoraan ilman johtojen katkomisia. Anturin voisi mitata, olikohan faq-osiossa ohjeet?
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 25.09.2012, 21:23:40
motonetin sivulla on kaksi anturia, toinen on kai yleismalli, liitin pois ja abikoliittimet tilalle, kalliimpi (40e.) käy suoraan ilman johtojen katkomisia. Anturin voisi mitata, olikohan faq-osiossa ohjeet?

Arvot näyttäisi löytyvän siitä vihreäkantisesta LH:n huoltokirjasta. Eri arvot oli annettu -10, +20 ja +80 asteen lämpötiloille niin saakohan tuosta mitään luotettavaa tulosta jos koneen ajaa normaalilämpötilaan ja mittaa sitten sen anturin, vai kannattaako tuo vielä varmuuden vuoksi mitata sekä kylmällä että lämpimällä koneella?
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: s73 - 25.09.2012, 22:24:31
Tekisin mittaukset kaikilla ohjeessa annetuilla arvoilla. Tarkista ja puhdista tarvittaessa tyhjäkäyntiventtiili.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: lateleo - 26.09.2012, 09:07:05
Coolant temperature sensor. Volvo P/N: 1346030-8, Bosch P/N: 0 280 130 032.
Resistance in ohms at:
-10°C (14°F): 8260-10560 ohms
+20°C (68°F): 2280-2720 ohms
+80°C (176°F): 290-364 ohms

En ny oo varma, mutta tuossa on muistaakseni ns. kaksi lämpöparia. Eli ei mitata pinnien välistä vaan molemmista pinneistä erikseen pinnin ja rungon välistä. Korjatkaa joku ihmeessä, jos muistan väärin.

Suosittelisin mittaamaan ennen vaihtamista. Omanikin käyntiongelmien syyksi tuota joskus epäilin, mutta on jopa kettumainen mitata kaikki rojut paikoillaan. Vaihtaminen sitten vaatii jo vähän purkutöitäkin.

Edit: Vielä anturin tehtävä:
Provides the control unit with information regarding the engine temperature necessary for proper adjustment of injection duration.

Edit: Vihreän kirjan ohjeet koodille 2-3-2:
- Tarkasta imuvuodot
- Bensanpaineet (liian korkea tai matala), oikea paine on 300 kPa (aina vakiopaine)
Vikahan siis saattaa olla muuallakin, mutta nämä ohjeethan nyt on tollasia... eli esim./mm. tuollaiset viat voivat aiheuttaa ko. koodin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: tommi m - 26.09.2012, 11:34:28
hevonen nimimerkki suositti pitkää 19 hylsyä ja 3/8 räikkää jatkovarrella. mä mittailin kyllä omaani  ;D ,siis anturia ja pistin irtonaisen bosch liittimen pitemmillä johdoilla anturiin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 26.09.2012, 12:38:31
Pitääpä nyt viikonloppuna purkaa tuota rojua siitä anturin edestä pois kun tuo oli näemmä oikeasti todella keljussa paikassa. Tänään tulikin sitten tehtyä sellainen havainto että kone käynnistyi yön yli seisottuaan ilman mitään mutinoita, eikä ongelmiakaan ole taas näkynyt. Sitten tuli mieleen että muistaakseni koitin nykiä sitä IMM:n piuhaa irti kylmällä koneella, niin nyt tein sen saman sitten lämpimällä koneella. Tästä oli seurauksena se että kone sammui suoraan kun tuon liittimen nyppäsi pois. Noh, käynnistin sitten koneen uudestaan ilman IMM:ää ja kone lähtikin jopa ihan hyvin käyntiin. Kaasuun vastaavuus oli vähän hitaampaa kuin normaalisti ja seos oli ilmeisesti aika rikkaalla äänestä päätellen ja pakokaasu oli aika tummanpuhuvaa. Löin sitten IMM:n piuhan takaisin kiinni koneen käydessä ja tästä seurauksena oli se, että tyhjäkäynti alkoi taas nousta vähitellen ja jäi johonkin reiluun tonniin. Seuraavaksi sammutin koneen, nollasin vikakoodit ja löin koneen uudestaan käyntiin niin tyhjäkäynti oli taas palautunut normaaliksi.

Muistanko nyt ihan väärin, vai onko joku joskus sanonut että koneen käynnin pitäisi mennä aika hankalaksi kun tuo IMM ei toimi oikein tai ole ollenkaan kiinni? Kannattaako varmuuden vuoksi vielä mittailla että mitä jännitettä tuo IMM oikein puskee ulos?
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 27.09.2012, 18:56:40
Tänään tuli etsittyä taas vähän vian aiheuttajia ja taisi löytyä ainakin kaksi syyllistä.

Aamulla oli taas vaikeuksia starttauksen kanssa kun yöllä oli tullut vettä vähän reilummin ja kone alkoi jopa potkia takaisin startin aikana. Tästä viisastuneena ajattelin että nyt vian on pakko olla sytkäpuolella ja yllätys yllätys, virranjakajan kannen alta löytyi kun löytyikin merkkejä siitä, että se keräsi aika reilustikin kosteutta. Jäljistä päätellen kipinä oli mennyt jakajan kannen sisäpuolta myöten vääriin paikkoihin ja löytyi todella pieni halkeamakin kun lampun kanssa tihrusti oikein tarkaan kannen sisäpuolta. Vanha pyörijä oli myös jostain syystä sulanut (?!) virranjakajan akseliin kiinni. Uusi muovinen kansi meni paikalleen todella tiukkaan verrattuna vanhaan mistä lie bakeliitista tehdyn tilalle.

Toinen osa oli sulake, jonka kautta kulkee virta ruiskun ja sytytyksen ohjausbokseille. Tuo ei olisi vahingossakaan tullut mieleen jos en olisi sitä googlettelemalla sattumalta löytänyt. Jollakin muulla oli myös ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa aina kosteilla keleillä ja syylliseksi paljastui sitten tuo sulake. Nappasin sitten tuon sulakkeen pois ja löin uuden tilalle ja putsasin sulakkeenpitimen kontaktit, sekä tiivistin vähän liitoksia. Sulakkeenpitimeen oli päässyt vettä sisään aikaa myöten niin paljon että sulake oli niin hapettunut että se sulakkeen metalliliuska katkesi jo sitä irrottaessa ja hajosi kokonaan kun sitä vähän aikaa räpläsi.

Noiden toimenpiteiden lisäksi tuli myös tarkastettua muutama liitin ja suihkittua vähän crc:tä liittimien väliin sekä virranjakajan kannen alle kosteutta estämään. Nyt vaan täytyy toivoa että tuo vika olisi tuolla korjaantunut, eikä mitään isompaa löytyisi enää.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: tommi m - 27.09.2012, 21:37:44
oliko tää sulake jossain muualla kuin sulaketaulussa?
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 27.09.2012, 22:48:29
Se löytyi sieltä akun takaa ja meni johonkin johtosarjan mukana. Voihan se tietenkin olla joku muukin sulake, mutta omasta mielestä kuulostaa kyllä ihan järkevältä että sen kautta voisi hyvinkin mennä virta juurikin noille bokseille. Jos se ei taas liity mitenkään ruiskuun tai sytytykseen niin täytyypä ihan huvin vuoksi katsoa että minne se on oikein kytketty.

Edit.

Korjauskirjan sähkökaavion mukaan siellä kuuluu näemmä olla tuo sulake. Jostain syystä se on kuvissa normaali lattasulake, vaikka se on oikeasti samanlainen pötkylä kuin mitä sulakerasiassa on.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: The_OttoB - 28.09.2012, 21:08:41
Se on laattasulake alunperin, mutta sen elinolosuhde on aika raju ja noita joutuu vaihtaa syöpymisen takia. En tiedä mikä italialainen tv-antenni-insinööri on tosta vastuussa. Sama varmaan joka laittoi 240 Turboihin ajovalojen sulakkeet konehuoneeseen.
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Fuse - 28.09.2012, 23:22:57
En tiedä mikä italialainen tv-antenni-insinööri on tosta vastuussa. Sama varmaan joka laittoi 240 Turboihin ajovalojen sulakkeet konehuoneeseen.

Ja 300-sarjalaisten ruiskumallien ruiskun päävirtasulakkeen tiivistämättömään "made by tarjoustalo -sulakeboksiin" akun taakse, tavallisella ajoneuvosulakkeella...
Otsikko: Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
Kirjoitti: Wasili - 29.09.2012, 12:48:11
Jotenkin tuntuu itsestäkin ihan uskomattomalta, että se sulakkeenpidin on juurikin sellainen ihan totaalinen pilipali-osa, mihin pääsee vesi todella helposti sisään johtoja myöten. Melkein voisi kehitellä tuohon ehkä jonkun aavistuksen kestävämmän ratkaisun tilalle.