Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: djabu - 07.05.2012, 07:26:56
-
Jeppisjepulis, tuntuu että aina mulle sattuu ja tapahtuu..
Pesin autoa eilen ja huuhtelun jälkeen huomasin huurtumista kuskin puoleisessa lasissa.. Vettähän sinne sisälle pääsi. Perkeleiden ja muiden kirosanojen jälkeen uhkarohkea valojen testaus ja eihän se toiminut. Polttimoiden vaihto puolelta toiselle, ei eroa. Oli päässyt löystymään se suojakuppi siitä polttimon edestä ja kaikki vesi tupaan.. Insinöörien taidonnäytettä parhaimmillaan..
Eli, miten tästä nyt kannattaa edetä? Etupuskuria irti kai.. Osaakohan sitä itte ottaa pois, työkalut löytyy kyllä ja sopivasti viikko lomaakin, että aikaakin löytyisi..
Onko tällä vuosimallilla joku yleis Valeo käytössä vai voiko ne ballastit vaihdella ihan sattuman varaisesti S/R polttimoiden suhteen..
Kallis paukku jos käyttöautolle menis.. Mitä se on, jotain tonnin luokkaa.. Ei perkele.
-
Aika olematon kosteussuojaus siinä ballastissa on. Luultavasti sen sisällä on nyt vettä :(. Valaisin pitää irroittaa ja tuossa mallissa se puskurikin pitää irroittaa. Työnä se on helppo ja varaosanakin ballasteja löytyy.
-
Mulla oli ajovalon lasissa kiveniskemä, josta se sitten halkesi pikkuhiljaa ja oli loppujen lopuksi yläreunasta alareunaan. Ei näyttänyt pahalta mutta oli vuotanut jo aika paljon vettä, kun lasin vaihdoin.
Valo ei enää siinä vaiheessa palanut. Uudella polttimolla ei toiminut, joten vaihdoin ballastin, ja alkoi pelittään.
Ballastin tilasin Xenon-kaupasta, joka maksoi siellä alle 200€ kuluineen.(Jos oikein katoin niin hinta olis jopa laskenut) Jouduin sen tosin noutamaan matkahuollosta.
Ballastin merkki oli Valeo, eli sama mikä oli autossa ennenkin.
-
Valeon 6G oli kyseinen kapine.
Helppo homma tuo puskimen pois ottaminen. Ensimmäinen kerta ja kevyestihän se lähti.
(http://www.perhokalastajat.net/keskustelu/download/file.php?id=35384&mode=view)
(http://img705.imageshack.us/img705/2402/img4488j.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/705/img4488j.jpg/)
-
Muuttunut on verrattuna -04 malliin. Siinä on Valeo LAD5GL.
Ja kyllä puskurin irrotus on aika helppo. Tullut tehtyä se vuoden sisällä ainakin 10 kertaa. :)
-
Heitetään tämän jatkoksi - V70 2007 kävi eilen illalla pesussa ja tänään toinen lähivalo pimeänä. Umpion sisällä oli kosteutta jäätyneenä ja nopea tutkailu paljasti että polttimon takana ollut suojaläppä oli tippunut pois paikoiltaan ja sieltä varmaan ottanut vettä sisään. Avasin paketin ja kyllä vain, ballastin liittimessä oli vettä (testasin myös toisella toimivalla Xenon-polttimolla). Joten uusi Valeon 6G menee tilaukseen, katsotaan sitten myöhemmin oliko vika oikeasti siinä vai ei :) Mutta hyvin todennäköiseltä tämä vaikuttaa.
Pitänee jatkossa muistaa ajoittan tarkistella suojalärpykät, etenkin ennen auton pesemistä.
-
Tarina jatkuu, lähivalo pelaakin taas. Tuossa yo. operaatiossa en tehnyt ballastille muuta kuin totesin tilanteen, pyyhin liittimet kuivaksi ja heitin takaisin, ehkä juuri siksi että taustalla hakkasi ajatus että josko se siitä vielä. Tuli tilattua jo uusi ballastikin tässä välissä mutta ei kai siinä, seurataan tilannetta. Enkä tosiaan tiedä mitenkään varmaksi oliko se juuri ballasti joka pimeni hetkeksi, mutta merkit viittaavat siihen.
-
Taisi käydä sama juttu XC70:n kanssa, vettä päässyt umpion sisään eikä valo enää syty. Polttimon vaihdolla ei vaikutusta ja sähkö haisee umpion luona. Ballasti ilmeisesti kyrvähti.
Puskuri irti ja umpio käteen ja ballastin saa vaihdettua? Kaikessa lyhykäisyydessään meneekö näin?
-
Faijan -06/07 S60 pimeni aikanaan xenon polttimo ja uusikin polttimo kärähti samantien. Tutkittiin ja todettiin että umpion pohjalla vettä -> ballasti täynnä vettä. Irrotettiin umpio ja ballasti siitä irti. Paineilmalla niin kuivaksi kuin saa ja lopuksi patterin päälle kuivumaan. Sen jälkeen toiminut jo vuosia ilman ongelmia.
Ja juu kyllähän se puskurin irroituksen, tai ainakin toisen puolen irrotuksen vaatii että umpion saa irti.
-
Näköjään ballasteja on näihin sitten kahdenlaisia ja minulla on nyt se vääränlainen. No huomenna vaihdetaan ja puretaan uudestaan.
Hinnat varsin inhimilliset.
-
Auttaako umpion kuivana pitämiseen se mitä jotkut suosittelee että poraa reiän umpion takana olevaan suojakanteen?
-
Auttaako umpion kuivana pitämiseen se mitä jotkut suosittelee että poraa reiän umpion takana olevaan suojakanteen?
En oikein tiedä, koska pääsee kondensoitumaan vettä herkemmin sisään. Nytkin luultavasti polttimon suojatulppa oli raollaan ja siksi kastui. Vettä tosi paljon oli sisällä.
Umpiot on tuossa vaihdettu vuosi pari sitten. Valmistettu 2014 ja Valeot luki tarrassa, joten luulisi olevan tiiviit muuten.
Tarvikeballastin laitoin ja silminnähden eroa aitoon valeoon en nähnyt muussa kuin merkin puuttumisessa. Kaikki valut, tiivisteet täysin samanlaiset kuin mitkä alkuperäisessä.
Jännä nähdä kestääkö ja vieläkö umpio kastuu sisältä.
Varuilta nippusiteillä kiristin ne suojatulpat.