Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: DeeViis - 07.05.2012, 16:57:48
-
Onhan tästä juttua jo mutta minkälaisia eri kotikonsteja tähän on? Tammerdieselissä testaus on 40-50e/kpl! Kiitos taas jätkät :)
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.msg267050#msg267050
Tossa topicissa kerrottu miten paikallistaa suoraan paluupuolelle vuotava suutin. Eli paluulinjoihin joka suuttimelle oma letkunpätkä ja kone käyntiin. Sitten vaan verrataan mitä tahtia paluuletkut täyttyvät ja jos yksi täyttyy reilusti muita nopeammin (kuten esim. yo. topicin tapauksessa) niin kyseinen suutin vuotaa suoraan paluupuolelle.
-
Ok, tämän letkuhässäkän testasinkin jo. Pitääkö olla suuttimien johdot kiinni? Entäs jos suutin vuotaakin läpi eli suoraan palotilaan? Onko mitään kotikonstia tähän? Ettei tarvitsisi arpomalla vaihtaa suuttimia uusiin, ei näillä palkoilla kerralla kaikkia vaihdeta ;D
-
Auto käynnissä ja suuttimien johdot luonnollisesti kiinni. Tuolla topicissa löytyy myös kuva missä letkut kiinni suuttimissa niin näkee vähän mihin tyyliin pitäisi tehdä.
Itse en keksi suoraan mitään helppoa tapaa tarkistaa palotilaan vuotavaa suutinta...joku muu varmaan keksii.
-
Mä paikallistin 2 vuotavaa suutinta omassani niin että ajoin lenkin ja annoin hetken käydä tyhjäkäyntiä pihalla ja sen jälkeen sammutin auton ja konepeltiä pystyyn. Hehkutulpat otin irti ja ne missä suutin ei vuoda läpi ne on ihan kuivat ja aavistuksen nokiset. mutta ne 2 pyttyä missä suuttimet vuosi sisälleppäin hehkutulppat oli märkänä naftasta. siis ihan kunnolla märkänä.
Voi olla että tammerissa on vähän tarkemmat laitteet tohon mittailuun mutta mulle tuo tyyli vältti ja rikkinäiset löyty :)
-
Tuo kyllä kuullostaa ihan fiksulta systeemiltä ELK Ite tein sillein että kone lämpimäks, sitten meisseli kiinni suuttimeen ja toinen pää korvaan niin 4 ja 5 pytyn suuttimet hakkas ihan eritavalla kuin muut. Vein tänään Autohuolto räisäselle kuopioon ja soittivatkin jo että on varmasti pitäneet aikamoista ääntä ja huolletaan :)
-
Noh, suuttimet sain huollosta ja suutinkolot tosi tarkasti putsattu ja oikein viimesen päälle. Korjatut suuttimet 4. ja 5. pytyn kiinni uusilla tiivisteillä ja auto käyntiin. Ei vuotoja ja sama pieni naputus kuuluu edellään samoista suuttimista...? Tais mennä rahat kankkulankaivoon. Remontin tarkoitus oli juurikin saada tuo ylimääräinen ääni pois. Meisseli korvaan taktiikalla paikallistettu että suuttimista ääni tulee. Venttiilinkopan läpi kuunneltuna venttiileistä kuulu normaalia ääntä. Pumpustakaan ei mitään naputusta kuulu.
-
Noh, suuttimet sain huollosta ja suutinkolot tosi tarkasti putsattu ja oikein viimesen päälle. Korjatut suuttimet 4. ja 5. pytyn kiinni uusilla tiivisteillä ja auto käyntiin. Ei vuotoja ja sama pieni naputus kuuluu edellään samoista suuttimista...? Tais mennä rahat kankkulankaivoon. Remontin tarkoitus oli juurikin saada tuo ylimääräinen ääni pois. Meisseli korvaan taktiikalla paikallistettu että suuttimista ääni tulee. Venttiilinkopan läpi kuunneltuna venttiileistä kuulu normaalia ääntä. Pumpustakaan ei mitään naputusta kuulu.
Onko autohuolto xxx:ssa nykyaikaisille injektoreille boschin testausasema? Jos on, niin ok, mutta muuten eivät saa niille tehtyä juuri mitään.
Autosi ikä ei selviä mistään. Kuitenkin myös ehjä suutin voi olla autoosi väärä. Vanhemmissa euro3 dieseleissä injektorissa on numero kertomassa sopivuuden ja riittää kun laittaa sopivan numeroisen injektorin tilalle. Onhan se kaikki samoja numeroita? Uudemmissa injektorin päällä oleva ima-koodi pitää ohjelmoida autoon.
Injektorissa itsessään ei ole sisällä sellaista osaa että pitäisi ääntä. Sensijaan vuoto palotilaan tuottaa nakutuksen.
-
Autona s60 -02 ja omat alkuperäiset suuttimet korjattu ja testattu ihan oikeilla laitteilla. Tyhjäkäynnillä selvästi ääni kuuluu 4 ja 5 kohdalta. Ja vedättäessä edelleen kuuluu pienenpieni kilinä, eli liian aikaisen palotapahtuman ääni. Suuttimet siis bosch ja niin myös korjaamokin.
-
noi meisseli korvaan jutut voi joskus heittää pahastikkin...
Mitäs jos irroitat suuttimen ohjauksen nakuttaako silloin?
Tukit polttoaineen syötön, nakuttaako silloin?
-
Kyllä ne suuttimet oli viallisia, sillonkin otin irti ihan pelkällä korvakuulo diagnoosilla.niin sanovat että ovat vuotaneet jo jonku aikaa,korjaamolla kun olivat tutkineet ne. Kannattaako sitä pyörittää jos suuttimen johon irrottaa?
-
On korjaamoita ja on korjaamoita...käytä nyt hetki sitä tyhjäkäyntiä ja sammuta ja ruuvaa nelosen ja vitosen hehkut irti ja kato onko ne märkänä. ei oo iso homma ja näät suoraan siitä jos ainetta vuotaa läpi.
Silmä on monesti tarkempi ku ammattitaidottoman pajan penkki.
-
Suutinkorjaamolla kuuntelivat ja totesivat että venttiilikoneistosta ääni kuuluu. Enemmän pakopuolelta. Että semmosta.
-
Auto savuttaa kun lyö käyntiin ja haisee vanhalle (t)raktorille. Suuttimet olen nyt kotikonstein testannut, eli letkuhässäkkä ohivuotoa ajatellen ja äsken tarkistin pienen lenkin jälkeen hehkut, jotka olivat nokiset, eivät märät.
Havaitsin pienen savutuksen kun tein catbackin, ja kattien poiston jälkeen rupesi kunnolla savuttamaan. Tai no selvemmin, ei kunnolla, ei mitään "armyn Sisu talvella käyntiin". Diesel huollosta sanoivat että yleensä suutin vuotaa jos savuttaa valkoista, eikä nesteitä häviä. Hovimekaanikko kehui että normia kun ottanut katit pois, sama homma oli kuulemma jo 2.5 TDI koneissa. Voinko sulkea vuotavat suuttimet vaihtoehdon kuinka varmasti pois savutusta ajatellen? Onko tuo hehkutemppu kuinka varma? Voiko vuotava suutin muuten rikkoa ajanmyötä jotain? Samaisesta dieselhuollosta jonne soitin kehuivat että ei sen kummempaa vaaraa, muutakuin savuttaa vaan, mutta eikai tuo nyt kovin terveellistä voi olla? Uskaltaakohan tuolla ajella?
-
Auto savuttaa kun lyö käyntiin ja haisee vanhalle (t)raktorille. Suuttimet olen nyt kotikonstein testannut, eli letkuhässäkkä ohivuotoa ajatellen ja äsken tarkistin pienen lenkin jälkeen hehkut, jotka olivat nokiset, eivät märät.
Havaitsin pienen savutuksen kun tein catbackin, ja kattien poiston jälkeen rupesi kunnolla savuttamaan. Tai no selvemmin, ei kunnolla, ei mitään "armyn Sisu talvella käyntiin". Diesel huollosta sanoivat että yleensä suutin vuotaa jos savuttaa valkoista, eikä nesteitä häviä. Hovimekaanikko kehui että normia kun ottanut katit pois, sama homma oli kuulemma jo 2.5 TDI koneissa. Voinko sulkea vuotavat suuttimet vaihtoehdon kuinka varmasti pois savutusta ajatellen? Onko tuo hehkutemppu kuinka varma? Voiko vuotava suutin muuten rikkoa ajanmyötä jotain? Samaisesta dieselhuollosta jonne soitin kehuivat että ei sen kummempaa vaaraa, muutakuin savuttaa vaan, mutta eikai tuo nyt kovin terveellistä voi olla? Uskaltaakohan tuolla ajella?
Mulla oli just samoja oireita ja hajuja, kun katti oli pois. Korjauksena laitoin katin takaisin :)
-
Mulla oli just samoja oireita ja hajuja, kun katti oli pois. Korjauksena laitoin katin takaisin :)
Ah, eli katin poisto aiheuttaa tosiaan tälläistä? No hitto, ei sille sitten mitään enää voi kun downpipe on tyhjätty :D
-
Ah, eli katin poisto aiheuttaa tosiaan tälläistä? No hitto, ei sille sitten mitään enää voi kun downpipe on tyhjätty :D
Niin en ole varma. Voihan se olla merkki jostain viasta, joka tulee ilmi vasta katin tyhjäämisen jälkeen.
Mulla on mielestäni polttoaineenkulutus hieman normaalia suurempaa, joten joku vika saattaa olla jossain. Onko sulla kulutus normaalia?
-
Joku kuukausi sitten tyhjätty, silloin kulutus tippui tietokoneen mukaan jonkun verran (4,7l/100km). Nyt auto kävi jakopäähuollossa, jonka jälkeen kulutus on noussut 0,4 litralla, vaikka ajotyyli on ollut sama. Olisiko savutuskin pikkuisen voimakkaampaa? En ole ihan varma.
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=FeCp7QWM8do&NR=1
Tuossa about 30s tienoilla on aika tutun näköistä. Mitäs seuraavaksi voisi testata? Näkyisikö noissa d-i-y testeissä kuinka varmasti, jos jossain suuttimessa olisi vikaa?
-
Tuolla joku jo ehdottikin johdon irrotusta... eli että voisiko suutinvikoja kuunnella irrottomalla yksi kerrallaan suuttimen virtajohdon.
Jos ruiskujen ohjaus alkaa liikaa herjaamaan, suuttimen voisi ehkä korvata joko sopivalla vastuksella tai sitten irrallisella suuttimella, jota kotinikkarin on tietty vaikea saada käsille. Irrallinen (tietysti maadoitettu) ylimääräinen suutin ilmeisesti haukkaisi ohjusvirran siinä kuin paineellinen ja kiinniolevakin. Sitten vai kuuntelemaan miten minkäkin suuttimen piuhan irrotus vaikuttaa käyntiin. En tunne noiden suuttimien rakennetta mutta jos pelkkä resissiivinen vastus riittäisi, homma olisi helppo mitata ja kytkeä vastaava vastuskuorma. Jos myös impedanssi pitäisi saada kohdalleen, homma vaikeutuu. Onkohan ne suuttimille tulevat aukaisupulssit suunnilleen DC12 vai jotain ihan muuta.
Ehkä näinkin voisi jotain saada selville, vaikka tuo märkä hehku kusevan suuttimen kohdalla onkin hyvä kun se toimii myös useammalle samanaikaisesti vialliselle suuttimelle.
-
Mun mielestä Siniselläkin varmistivat yhden suuttimen toimimattomuuden irroittamalla vaan johdon.
Kone kävi siis neljällä ja yksi suutin oli pimeänä.
-
Tuolla joku jo ehdottikin johdon irrotusta... eli että voisiko suutinvikoja kuunnella irrottomalla yksi kerrallaan suuttimen virtajohdon.
Err, hetkinen seis, oli sen verran rankka työpäivä :D Irroitetaan yksitellen suuttimen virtajohto, ja viallisen suuttimen kohdalla...?
-
Err, hetkinen seis, oli sen verran rankka työpäivä :D Irroitetaan yksitellen suuttimen virtajohto, ja viallisen suuttimen kohdalla...?
Ei se toimi tuolleen. Pitää olla yksi ylimääräinen suutin, jotta se saadaan aina irroitetun liittimen päähän kiinni. Suuttimet toimivat osittan jotenkin edellisenä auki olleen suuttimen jäännösvirralla ja siksi pelkkä liittimen irroittaminen sekoittaa koko systeemin.
Näin siis ainakin eräässä muun merkkisessä Commonrailissa, jossa käytetään samanlaisia suuttimia. Volvon tilanteesta en ole ihan 100% varma.
-
Ei se toimi tuolleen. Pitää olla yksi ylimääräinen suutin, jotta se saadaan aina irroitetun liittimen päähän kiinni. Suuttimet toimivat osittan jotenkin edellisenä auki olleen suuttimen jäännösvirralla ja siksi pelkkä liittimen irroittaminen sekoittaa koko systeemin.
Näin siis ainakin eräässä muun merkkisessä Commonrailissa, jossa käytetään samanlaisia suuttimia. Volvon tilanteesta en ole ihan 100% varma.
aivan kuten kulmamies sanoi..kun yhden liittimen irroittaa auto käy miten sattuu (ainakin minulla d5 ) asutko missä päin suomea ?
mulla olis suuttimia millä kokeilla...ja tuossa linkki missä juttua lisää... http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.0