Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: kaksi70 - 08.05.2012, 13:08:55
-
V70 -09 D5 varustettuna CZIP:llä (Clean Zone Interior Package), missä raitisilmasuodatin sijaitsee ja kuinka se vaihdetaan.
-
Sijaitsee keskikonsolissa, apukuskin puolen jalkatilasta löytyy vasemmasta reunasta. Alamuovi irti hanskalokeron alta, sitten keskikonsolin sivumuovi irti ja sieltä ihan takanurkasta löytyy luukku. On kohtuullisen vaikea pujottaa uusi sinne sekä ottaa vanha pois. Saa oikeasti väännellä suodatinta.
-
Kiitoksia tiedosta ! Täytyy joskus lähitulevaisuudessa vaihtaa raitisilmasuodatin.
-
just vaihtaneena...kannattaa laittaa alkuperäinen suodatin...menee vain hermot
motonetin suodattimen kanssa taistelua 0,5h eikä varmuutta, että menee hyvin paikoilleen.
Se löytyy juurikin tuolta apukuskin jalkatilasta.
Alkuperäisen suodattimen kanssa ei kovinkaan hankala temppu.
-
Moikka !
Mikäs siinä original suodattimessa on jos on helpompi vaihtaa ?
Ite kans laittanut Motonetin suodattimen ja on tosi hankala sinne
pujottaa.
Onko alkuperäinen jotenkin jäykempi ?
-
Alkuperäinen on huomattavasti painavampi lisäksi se taipuu ja joustaa muuttamatta muotoaan. Se ei ole jäykempi.
Menee paikoilleen nätisti, ei taisteluita.
Motonetin suodatinta kun taitaa niin siihen tulee pieni vekki ja eipä se sitten muuta tarttekkaan.
Ja siinä asennuksessa sitä suodatinta joutuu taivuttamaan hiukan...
-
Mikäs sen alkuperäisen hinta onkaan ?
-
Kiitoksia tiedoista. Pitänee hakea raitisilmasuodin siniseltä, maksaa siellä varmaan jotain 50-60 eur.
-
Kiitoksia tiedoista. Pitänee hakea raitisilmasuodin siniseltä, maksaa siellä varmaan jotain 50-60 eur.
Jos on aktiivihiilisuodatin niin saat tuplata tuon arvion ;)
Edit: omaan on aina huollossa vaihdettu ja joka vuosi hinta noussu. Viime marraskuussa se maksoi jo 110€ :'(
-
Huh, onpas hintoja.
Motonetissä mitä olen katellut niin siellä myydään vain perus suodatinta, hintaa jotain 30€. Tietääkseni lähes jokaisessa virallisesssa suomiautossa jossa on automaatti ilmastointi on myös tuo sisäilman laaduntarkkailu, joten vaatisi ennemmin oikean aktiivihiili suodattimen.
Olen itse käyttänyt vain aktiivihiili suodatinta, sitä saa ainakin pääkaupunki seudulla Hessumoliililta 29€ (Varakiri Hakkila), eli mitä järkeä jostain moponetista ostaa perus paperi suodatinta samaan hintaan?? Ja se on kunnollinen paksu aktiivihiili suodatin. Taipuu myös sopivasti paikalleen laittaessa eikä mene ruttuun.
Kolmas jo tuollanen menossa omassa S80 vm 2007 mallissa.
Ja moponetin moottorin ilmansuodatin on myös täysi lelu tuohon 3.2 myllyiseen vehkeeseen. Samaan hintaan saa siniseltä alkuperäisen, joka on minusta ihmeellistä että orkkis on samanhintainen kuin pilipali, eli sen aina ostan siniseltä.
Sytytys tulpatkin kannattaa aina ostaa siniseltä. Tuohon maksaa sarja 74€ orkkis tulppia (6kpl) kun moponetissa vastaavat NGK:n tulpat on reilut 120€ setti... Osaa ne alkuperäisetkin yllättää joskus hinnassa, joten kannattaa aina vertailua tehdä :)
-
Viimeisimmän huollon teetätin Suomen autohuollossa. Rupesin miettimään että mistähän niille tulee varaosat? Ei se ilmansuodattimen hinta Volvolla varmasti tuplaannu vuodessa.
-
Ex Volvoon (V70 -07 2,4d Classic) vaihdettiin aktiivihiilisuodatin nyt helmikuussa Porvoossa Auto-Ring:llä ja taisi maksaa jotain 40-50 eur muistaakseni. Toi 110 eur kuulostaa aika korkealta hinnalta.
-
Omaan kärryyn vaihdoin tarvike suodattimen (m-filter) tosiaan hankala on pujottaa paikalleen, tarkemmin vertailin suodatinta alkuperäisen kanssa niin yläosasta alkuperäinen on kapeampi kuin alhaalta ja taas tuo tarvike on saman levyinen molemmista. Pienellä modaamisella tarvike suodatinki menee oikeasti hyvin paikalleen.
Hansikaslokeron irroitus tuo lisätilaa asennukseen eikä ole kuin kuudella ruuvilla kiinni.
-
Tänään vuosihuollon 105 tkm yhteydessä vaihtui myöskin raitisilmasuodatin , maksoi 34 eur. Vanha suodatin oli varmaan Volvon
minulle myyneen liikkeen 90 tkm huollossa ruttaamalla vaihdettu ja pölyä pääsi tässä keväällä kabiiniin. Myöskin Xenonit
D1S vaihdettiin samalla , vanhoista toinen oli alkuperäinen ja toinen jossain vaiheessa vaihdettu, uusien D1S Xenon polttimoiden
hinta oli 90,-/kpl.
-
Itse vaihtelin tuossa jokin aika sitten motonetin suodattimen. Suodatin teki sellaisen haitari efektin kun sitä paikoilleen työntelin! ;D En sitten tiedä miten rullalla siellä on mutta meni lopulta kevyesti paikoilleen. Suosittelen ehdottomasti alkuperäis suodatinta. Ei ainakaan tuntunut tarvike osa kovin tiiviiltä.
-
Muistaakseni 09 kuuluu vielä niihin, joissa sen originaalin suodattimen tekee MAHLE, joten se saattaa olla tarvikkeena edukkaampi kuin Sinisen marmoritiskiltä ostettu ;)
-
Vanha suodatin oli varmaankin tarvike , Mannin valmiste.
-
Alkuperäisessä kyllä lukee nätisti MANN. Sekä raitisilma suodattimessa sekä alkuperäisessä öljynsuodattimessa.
-
Kiitoksia tiedosta ! Vanha raitisilmasuodatin oli erittäin likainen ja kaiken lisäksi ollut rutussa . Aika vahva epäilys, että myyntiliikkeen suorittamassa 90 tkm:n huollossa raitisilmasuodatinta
ei ole vaihdettu >:( , nimittäin moottorissakin oli 0,5 litraa liikaa öljyä ao. huollon jäljiltä (piti käydä poistattamassa).
-
Tuolta löytyy raitisilmasuodattimen asennusohje: http://88.191.108.165/images//PDF004/HBD7XDDN.PDF
Tuolla taas maksaa Mannin aktiivihiilisuodatin alle 13 e. http://www.mister-auto.fi/fi/suodatin-sisailma/mann-filter-cuk-2733_g424_a004CUK%212733.html
Epäilyttävän halpa, mutta laitoin tilaukseen. Katsotaan mitä tulee. Voin informoida. Ei-aktiivihiili olisi ollut kalliimpi...
Ebaystä löysin original-suodattimen 40 e. Postikulut vissiin kympin. http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-AKTIVKOHLEFILTER-VOLVO-S80-V70-III-XC60-XC-INNENRAUMFILTER-POLLENFILTER-/350498539162?pt=DE_Autoteile&hash=item519b57469a#shId
-
Tänään tuli Mister-autolta paketti. Kaikki ok. Reilu viikko tilauksesta vastaanottoon.
Asentaminen sujui ongelmitta: 15 min, vaikka asentajan vikaa ei kyllä tekijästä löydy. Suodatinta täytyy tosiaan väännellä hiukka, mutta sinne se soljahti. Ilman tuota aiemmin linkittämääni kuvallista ohjetta ois jääny tekemättä... Eihän sitä edes löytyisi tuolta jalkotilasta.
Semmoinen huomio, että alkuperäinen suodatin on tosiaan Mann, mutta hieman erilainen kuin tarvike-Mann. Volvo-leimoilla varustetussa suodattimessa päät ovat muovia ja varustettu kumisilla tiivisteillä. Tarvike-Mannissa moisia ei ollut, päät tyypillistä huovutettua pahvia. Mutta muuten tuotteet kyllä vastasivat toisiaan, ainakin omaan silmääni.
-
Tänään tuli Mister-autolta paketti. Kaikki ok. Reilu viikko tilauksesta vastaanottoon.
Asentaminen sujui ongelmitta: 15 min, vaikka asentajan vikaa ei kyllä tekijästä löydy. Suodatinta täytyy tosiaan väännellä hiukka, mutta sinne se soljahti. Ilman tuota aiemmin linkittämääni kuvallista ohjetta ois jääny tekemättä... Eihän sitä edes löytyisi tuolta jalkotilasta.
Semmoinen huomio, että alkuperäinen suodatin on tosiaan Mann, mutta hieman erilainen kuin tarvike-Mann. Volvo-leimoilla varustetussa suodattimessa päät ovat muovia ja varustettu kumisilla tiivisteillä. Tarvike-Mannissa moisia ei ollut, päät tyypillistä huovutettua pahvia. Mutta muuten tuotteet kyllä vastasivat toisiaan, ainakin omaan silmääni.
Itse vaihdoin tänään tuon suodattimen, paikoillaan oli ihan Volvon merkillä (oli siinä myöskin Mann Filterin logo) oleva suodatin, joka oli kyllä 100% identtinen tuon Mister-Autolta tilatun Mann Filter CUK 2733 kanssa. Sama suodatin Sinisessä paketissa 65e? :idiot2:
(http://i.imgur.com/dNTDA8J.jpg)
-
Vai onko tuo Volvolainen aktiivihiilisuodatin, joka puoltaa kalleuttaan? Väristä päätellen on tai sitten tuo suodatin on todella likainen...
-
Vai onko tuo Volvolainen aktiivihiilisuodatin, joka puoltaa kalleuttaan? Väristä päätellen on tai sitten tuo suodatin on todella likainen...
Likainen se vaan on. Ihan aktiivihiilisuodatin tuokin "tarvike".
-
Vaihdoin eilen raitisilmasuodattimen.
Vanha oli erittäin likainen,pölyinen ja muutenkin surkeen näköinen.
Kuka muistaa mikä on tän vaihtoväli ??
Oma suositus on kyllä vaihtoväliksi yksi vuosi !
Tuntui heti että ilmaa tulee paremmin sisälle !
Tähän nykyiseen autooni V70 D3 my2012 en ollutkaan vielä kertaakaan vaihtanut.
Oon kerran vuodessa kyllä itte vaihtanut vaikkakin se vaatii melkoista voimistelua ja muutaman kirosanankin.
Nyt vaihdoin aktiivihiilisuodattimen joka ilmeisesti on tavallista parempi ?
-
Vaihtoväli 30tkm/ 1 vuosi. Itse vaihdan 2x vuoteen, syksyisin ja keväisin ja kuten öljytkin 15tkm välein.
-
Tämä nyt on ihan mutu arvio mutta aktiivihiilisen kykyä ja ennen kaikkea kapasiteettia sitoa epäpuhtauksia suuresti epäilen. Suodattimen suodatuskyvyssä ei varmaan mitään vikaa mutta aktiivihiili absorboi melko nopeasti ilmasta kemiallisia epäpuhtauksia (=hajuja) ja samalla se kyllästyy. Aktiivihiiltä on tuossa suodattimessa kovin vähän ja ilmamäärä suuri eli en oikein jaksa uskoa aktiivihiiliestä olevan iloa kuin yhdeksi päiväksi. Aktiivihiilen voi myös regeneroida kuumentamalla. Tämä on täysin normaali elvytysprosessi ja esim. teollisuuden prosesseissa aktiivihiiltä puhdistetaan näin toistuvasti. Rapiat 100 astetta pitäisi riittää (mahtaisikohan liimaukset kestää tämän) ja kuumennuksen voi tehdä puhtaassa uunissa, esim. keittiön hellassa jolloin hajut vapautuvat. Uunissa ei saa olla käryjä. Onkohan missään tehty mitään oikeaa tutkimusta tuon aktiivihiilen todellisesta kyvystä sitoa hajuja auton sisäilmasta?
Kunnollisen suodattimen voi myös puhdistaa menestyksellisesti pölystä ja roskista paineilmalla ja jopa pestä. Tärkeintä tuossa raitisilmasuodattimessa on mielestäni, että se puhdistetaan (tai vaihdetaan) riittävän usein, jotta se ei ala homehtumaan. Hyönteiset, koivun siemenet ja siitepöly ovat varsin otollinen kasvualusta homekasvustoille. Siinä on kaikki ravinteet, vain vedestä on niukkuutta.
-
Vaikea sanoa mitä hajuja oikeasti suodattaa. Pitää lähteä Ouluun testaamaan :D
Lähetetty minun HTC One laitteesta Tapatalkilla
-
tulipa vaihdettua oem volvo suodatin. maksoi 68eur eli on se aktiivihiili
näinkin yksinkertaisen asian kanssa on kuitenkin saanut raapia päätä. vanha suodatin oli joku tarvike höttö ja se oli taaimmaisessa slotissa ja pistin tämän aktiivihiilen samaan slotiin. asennettaessa ihmettelin sitä että sloteja tosiaan näyttäis olevan kaksi mutta pähkin että ehkä se etummainen on joku kolo vain johon ei suodatin mene. oem suodattimessa oli puoliympyrän mallinen tab (pikku uloke) ja slotissa oli samassa kohtaa kolo joten pähkin että hyvin menee. nyt sitten jälkikäteen aloin lukemaan korjausopasta niin sanottiin että tosiaan kahta eri suodatinta on ja kahta ei saa tuetenkään laittaa yhtä aikaa. katsoin yhden youtube videon niin jannu asensi etummaiseen koloon suodattimen. hmm. kumpaan koloon aktiivihiili kuuluis laittaa..?
-
Se aktiivihiilisuodatin ei mahdu kuin siihen etummaiseen, takimmainen kolo on tarkoitettu normaalille suodattimelle ja näitä ei tosiaan käytetä yhtäaikaa vaan jos alunperin kuuluu olla aktiivihiilisuodatin, niin silloin sielä käytetään sellaista ja sama päinvastoin.
-
Se aktiivihiilisuodatin ei mahdu kuin siihen etummaiseen, takimmainen kolo on tarkoitettu normaalille suodattimelle ja näitä ei tosiaan käytetä yhtäaikaa vaan jos alunperin kuuluu olla aktiivihiilisuodatin, niin silloin sielä käytetään sellaista ja sama päinvastoin.
arghh.. minä poika sain mahtumaan vaikka tiukkaa teki;-) katottiin sinisellä et tässä on se ilmanlaadun tarkkailu tjsp ja kuuluu olla tuo aktiivihiili. eikun uusiksi sitten, huoh. pankaath muut merkille tämä jippo ettette tee samaa kämmiä
edit: kiitokset miksulle
-
arghh.. minä poika sain mahtumaan vaikka tiukkaa teki;-) katottiin sinisellä et tässä on se ilmanlaadun tarkkailu tjsp ja kuuluu olla tuo aktiivihiili. eikun uusiksi sitten, huoh. pankaath muut merkille tämä jippo ettette tee samaa kämmiä
edit: kiitokset miksulle
Ei se sovi sinne väärään koloon.
Huomaahan, että miten käsittelet tässätapauksessa auton takaosan ja etuosan, taempi on toki lähempänä auton takaosaa :)
Eiku siis hän, mikä auto sulla muuten edes on?
Vastailin juttuja koskien vanhan korista, mutta tämä keskusteluhan käsittelee uusikorista...
Uusikorisessa ei ole kuin yksi kolo mihin työntää suodatin, molemmat mallit menee samaan rakoon.
-
Ei se sovi sinne väärään koloon.
Huomaahan, että miten käsittelet tässätapauksessa auton takaosan ja etuosan, taempi on toki lähempänä auton takaosaa :)
Eiku siis hän, mikä auto sulla muuten edes on?
Vastailin juttuja koskien vanhan korista, mutta tämä keskusteluhan käsittelee uusikorista...
Uusikorisessa ei ole kuin yksi kolo mihin työntää suodatin, molemmat mallit menee samaan rakoon.
auto on 2006 v70 eli vanhakorinen. taaemmalla tarkoitin vänkärin penkiltä katsottuna taaempana olevaa kun sitä suodatinta aina vänkärin penkiltä asennetaan. mutta koko autoa ajatellen kyseessä on "etukolo" eli lähempänä auton etuosaa. mulla siis etukolossa se aktiivihiili, se siis onkin oikeassa kolosessa?
-
auto on 2006 v70 eli vanhakorinen. taaemmalla tarkoitin vänkärin penkiltä katsottuna taaempana olevaa kun sitä suodatinta aina vänkärin penkiltä asennetaan. mutta koko autoa ajatellen kyseessä on "etukolo" eli lähempänä auton etuosaa. mulla siis etukolossa se aktiivihiili, se siis onkin oikeassa kolosessa?
Joo, oikeassa on.
On lähes ja täysin pakko poikkeuksetta puhua autoista puhuttaessa jokaisessa suunta-termissä niin, että suuntaa verrataan auton ajosuuntaiseen taka ja etupäähän, muuten hommassa ei mene kuin sekaisin. (poikkeus tässä tulee siinä speden tekemässä kaksi-keulaisessa autossa :D)
Toki itsekkin joudun puhuessani hieman miettimään tuon suodatin-kolon etu- ja takaosaa ennen kuin sylkäisen sen suustani, kun se etummainen on kuitenkin siellä syvemmällä ja tuntuu olevan siltikin takana.
Mutta oikea, vasen, etu ja taka ei mihinkään muutu vaikka itse pyörisi auton ympärillä kuin hyrrä.
Ongelmahan on yleensä eniten läsnä, kun katsotaan etumoottorisen auton moottoritilaa edestäpäin tai yleensäkkin autoa edestäpäin.. eräänkin kerra on asiakkaalle tilattu esim. oikea ajovaloumpio, kun rikkinäinen onkin ollut vasemmalla... jne.
-
Joo, oikeassa on.
On lähes ja täysin pakko poikkeuksetta puhua autoista puhuttaessa jokaisessa suunta-termissä niin, että suuntaa verrataan auton ajosuuntaiseen taka ja etupäähän, muuten hommassa ei mene kuin sekaisin. (poikkeus tässä tulee siinä speden tekemässä kaksi-keulaisessa autossa :D)
Toki itsekkin joudun puhuessani hieman miettimään tuon suodatin-kolon etu- ja takaosaa ennen kuin sylkäisen sen suustani, kun se etummainen on kuitenkin siellä syvemmällä ja tuntuu olevan siltikin takana.
Mutta oikea, vasen, etu ja taka ei mihinkään muutu vaikka itse pyörisi auton ympärillä kuin hyrrä.
Ongelmahan on yleensä eniten läsnä, kun katsotaan etumoottorisen auton moottoritilaa edestäpäin tai yleensäkkin autoa edestäpäin.. eräänkin kerra on asiakkaalle tilattu esim. oikea ajovaloumpio, kun rikkinäinen onkin ollut vasemmalla... jne.
juuh, tottakai noin ilman muuta. kunhan kiireessä kirjoitin 8)miksikähän siellä muuten ylipäänsä on kaksi koloa? onko aktiivihiili alaltaan isompi tai jotain vai onko siellä jotain antureita sille erikseen?
-
Vaihdoin raitisilmasuodattimen D5 2010 autoon (MAHLE aktiivihiili) ja arvaisin, että
MAHLE, KNECHT, MANN, BERU ja ehkä BOSCH ovat saman valmistajan suodattimet. Omassa autossani oli merkkiliikkeen aiemmin vaihtama Volvo logolla oleva suodatin, jonka valmistaja oli BERU ja joka oli täsmälleen samanlainen kuin yllämainitsemani ja kaikki nuo ovat made in Germany (Moottorin ilmasuodatin oli tehty Itävallassa).
Näissä on asennusvaiheessa hyvää pehmeä rakenne ja suodattimen voi pyöräyttää rullalle työntää rullana ahtaaseen tilaan suodatin aukolle ja avata rulla niin että uusi suodatin menee suoraan koteloon. Koska rakenne on "pehmeä alkuperäinen" ei suodatin muuta muotoaan.
Oman Mahlen hinta oli n 30 euroa ja edellisessä huollossa näytti Beru maksaneen 64.
Lisäksi vaihdoin polttoainesuodattimen ja moottorin ilmansuodattimen molemmat MAHLE ja olivat täsmälleen samanlaisia kuin aiemmin merkkiliikkeen asentamat (MANN), joten jos ostat Volvoon MAHLE, MANN, KNECHT TAI BERU suodattimia taidat saada alkuperäistehtaan tuotteita.
-
Vaihdoin raitisilmasuodattimen D5 2010 autoon (MAHLE aktiivihiili) ja arvaisin, että
MAHLE, KNECHT, MANN, BERU ja ehkä BOSCH ovat saman valmistajan suodattimet. Omassa autossani oli merkkiliikkeen aiemmin vaihtama Volvo logolla oleva suodatin, jonka valmistaja oli BERU ja joka oli täsmälleen samanlainen kuin yllämainitsemani ja kaikki nuo ovat made in Germany (Moottorin ilmasuodatin oli tehty Itävallassa).
Näissä on asennusvaiheessa hyvää pehmeä rakenne ja suodattimen voi pyöräyttää rullalle työntää rullana ahtaaseen tilaan suodatin aukolle ja avata rulla niin että uusi suodatin menee suoraan koteloon. Koska rakenne on "pehmeä alkuperäinen" ei suodatin muuta muotoaan.
Oman Mahlen hinta oli n 30 euroa ja edellisessä huollossa näytti Beru maksaneen 64.
Lisäksi vaihdoin polttoainesuodattimen ja moottorin ilmansuodattimen molemmat MAHLE ja olivat täsmälleen samanlaisia kuin aiemmin merkkiliikkeen asentamat (MANN), joten jos ostat Volvoon MAHLE, MANN, KNECHT TAI BERU suodattimia taidat saada alkuperäistehtaan tuotteita.
Totuuden tietää vain the volvo cars (muttei kerro). Varmaankin ovat hyviä suodattimia kaikki tyynni mutta itse olen pari kertaa järkyttyny aftermarket suodattimien laadusta ja siksi olen perus skeptinen. yhdestä ilmansuodattimesta alkoi runkomuovi sulamaan (made in finland) ja yksi öljynsuodatin (tais olla samasta pajasta) hidasti öljynpaineen nousua. vaikutti että niitä suodattimia suunnitellessa ja valmistettaessa tärkein asia oli ollut..hinta. tähän volvoon olen kyllä tarvike pa suodatinta laitellut mutta muita en ole vielä uskaltanut. jospa tässä pikkuhiljaa pääsis traumoista ohi 8)
-
Voin ainoastaan toistaa mitä yllä kirjoitin;
- Moottorin ilmansuodatin alkuperäinen Volvo (itävalta), Mahle (Itävalta) täsmälleen saman näköinen, samanvärinen ja sama koodimerkintä kyljessä kuin volvo-huollon aiemmin vaihtamassa
- Raitisilmasuodatin alkuperäinen Volvo-huollon vaihtama, Volvo/Beru (Germany), Mahle (Germany). täsmälleen silmämääräisesti ja käsituntumalla sama materiaali, koko ja ulkonäkö
- Pa-suodatin Volvo huollon vaihtaman Volvo/ Mann (Germany), Mahle (Germany) silmämääräisesti täsmälleen samanlainen rakenne ja mm päädyt
- Öljynsuodatin vielä vaihtamatta, mutta arvaan jo mitä löydän kun Mahlen sinne laitan
Se mikä ero noilla vaihtamillani voisi olla Volvo-huollon vaihtamiin niin ei ainakaan silmällä ja käsituntumalla aukea, varsinkin kun kooditkin on osittain samat, kuten moottorin ilmasuodattimessa.
Saksassa tuskin kovin monta suodatintehdasta on, halpatuotanto taitaa tulla muualta.
-
Ehken ylläpito poistaa noi ylimääräiset höponät vanhemmasta mallista, ettei joku mene sekaisin?
-
Voin ainoastaan toistaa mitä yllä kirjoitin;
- Moottorin ilmansuodatin alkuperäinen Volvo (itävalta), Mahle (Itävalta) täsmälleen saman näköinen, samanvärinen ja sama koodimerkintä kyljessä kuin volvo-huollon aiemmin vaihtamassa
- Raitisilmasuodatin alkuperäinen Volvo-huollon vaihtama, Volvo/Beru (Germany), Mahle (Germany). täsmälleen silmämääräisesti ja käsituntumalla sama materiaali, koko ja ulkonäkö
- Pa-suodatin Volvo huollon vaihtaman Volvo/ Mann (Germany), Mahle (Germany) silmämääräisesti täsmälleen samanlainen rakenne ja mm päädyt
- Öljynsuodatin vielä vaihtamatta, mutta arvaan jo mitä löydän kun Mahlen sinne laitan
Se mikä ero noilla vaihtamillani voisi olla Volvo-huollon vaihtamiin niin ei ainakaan silmällä ja käsituntumalla aukea, varsinkin kun kooditkin on osittain samat, kuten moottorin ilmasuodattimessa.
Saksassa tuskin kovin monta suodatintehdasta on, halpatuotanto taitaa tulla muualta.
Joskus alkuperäinen osa voi olla autotehtaan toivomuksesta muokattu hivenen erilaiseksi, kuin samassa paikkaa tehty ns tarvikeosa.
Muistaakseni esim Mersun raitisilmasuodatin on tarvikkeena pystyssä, kun alkuperäinen suodatinosa on vaakassa.
Suodatin tukkeutuu alkuperäisessä silloin tasaisemmin, kun lika ei pääse painumaan alas ;)
(http://www.mese.fi/forum/userpix/31_raitisilmasuodatin_1.jpg)
-
Tuon tilasin:http://www.mister-auto.fi/fi/sisailmansuodatin/mann-filter-cuk-2733_g424_a004CUK!2733.html (http://www.mister-auto.fi/fi/sisailmansuodatin/mann-filter-cuk-2733_g424_a004CUK!2733.html) , laitoin paikoilleen ja merkintöjen mukaan on tismalleen sama kuin Siniseltä ostettu suodatin.
-
Juuri näin
Omaan Volvooni XC70 2010 suodattimet vaihtaneena vaihdan jatkossakin itse, mutta en laita sinne esim mitään Biltemaa tms jonka valmistajaa en tiedä.
Sinne menee Mann, Mahle, Knecht tai Beru, jotka olivat ainakin viikko sitten täsmälleen samanlaisia kuin Volvo huolto oli autooni asentanut ja jotka kaikki jostakin syystä on made in Germany tai Austria (moottorin ilmansuodatin).
Sama päti vaihtamiini jarrulevyihin ja paloihin, en uskaltanut laittaa sinne mitään "nimetöntä" vaan kun alkuperäiset ATE:t edessä ja TRW:t takana päädyin Bremboihin jota kai jonkinlaisena merkkinä pidetään. Ainakin ensivaikutelma on hyvästä jarrutuntumasta, josko nuo levyt vielä suorana pysyisi ja palat jotain kestäisi. (Hintaluokka sama kuin ATE ja oikeasta paikasta ostettuna n puolet merkkiliikepalikoista)
-
Juuri näin
Omaan Volvooni XC70 2010 suodattimet vaihtaneena vaihdan jatkossakin itse, mutta en laita sinne esim mitään Biltemaa tms jonka valmistajaa en tiedä.
Sinne menee Mann, Mahle, Knecht tai Beru, jotka olivat ainakin viikko sitten täsmälleen samanlaisia kuin Volvo huolto oli autooni asentanut ja jotka kaikki jostakin syystä on made in Germany tai Austria (moottorin ilmansuodatin).
Sama päti vaihtamiini jarrulevyihin ja paloihin, en uskaltanut laittaa sinne mitään "nimetöntä" vaan kun alkuperäiset ATE:t edessä ja TRW:t takana päädyin Bremboihin jota kai jonkinlaisena merkkinä pidetään. Ainakin ensivaikutelma on hyvästä jarrutuntumasta, josko nuo levyt vielä suorana pysyisi ja palat jotain kestäisi. (Hintaluokka sama kuin ATE ja oikeasta paikasta ostettuna n puolet merkkiliikepalikoista)
Tuo noissa Bilteman tuotteissa on huonoa, kun joka paikkaan pitää laittaa se Biltema logo ::)
Vuosia vuosia sitten, kun Tojotalla ajelin, niin ostin jarrupalat, niin paketista löytyi ne kitinänvaimennuslevyt.
Kun soittelin varosaliikkeisiin, ja kyselin mitä settiin kuuluu, niin ainoistakaan tarvike paloista ei sellaisia löytynyt.
-
Paljon muuten Bilia nykyisin pyytää raitisilmasuodattimesta? (Aktiivihiili-versiosta) Mulla on mielikuva jostakin 80 e hinnasta, mutta nyt se tuntuu hurjalta, jos ja kun TKG:n linkin paikasta saman saa alle 20 e. Toki yksittäin lähetetyn toimituskuluilla.
Suomalainen hinnoittelu on järkyttävää, järjettömien hintojen maksamisesta pitää kieltäytyä.
-
Paljon muuten Bilia nykyisin pyytää raitisilmasuodattimesta? (Aktiivihiili-versiosta) Mulla on mielikuva jostakin 80 e hinnasta, mutta nyt se tuntuu hurjalta, jos ja kun TKG:n linkin paikasta saman saa alle 20 e. Toki yksittäin lähetetyn toimituskuluilla.
Suomalainen hinnoittelu on järkyttävää, järjettömien hintojen maksamisesta pitää kieltäytyä.
Oisko tuo sopiva ::)
http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/30767024
-
Edelleen 40 e ilmaa hinnassa ilmeisesti samasta tuotteesta (?), ilman järkevää perustetta ;) Hintaeron pitäisi vielä kaventua.
-
Voin ainoastaan toistaa mitä yllä kirjoitin;
- Moottorin ilmansuodatin alkuperäinen Volvo (itävalta), Mahle (Itävalta) täsmälleen saman näköinen, samanvärinen ja sama koodimerkintä kyljessä kuin volvo-huollon aiemmin vaihtamassa
- Raitisilmasuodatin alkuperäinen Volvo-huollon vaihtama, Volvo/Beru (Germany), Mahle (Germany). täsmälleen silmämääräisesti ja käsituntumalla sama materiaali, koko ja ulkonäkö
- Pa-suodatin Volvo huollon vaihtaman Volvo/ Mann (Germany), Mahle (Germany) silmämääräisesti täsmälleen samanlainen rakenne ja mm päädyt
- Öljynsuodatin vielä vaihtamatta, mutta arvaan jo mitä löydän kun Mahlen sinne laitan
Se mikä ero noilla vaihtamillani voisi olla Volvo-huollon vaihtamiin niin ei ainakaan silmällä ja käsituntumalla aukea, varsinkin kun kooditkin on osittain samat, kuten moottorin ilmasuodattimessa.
Saksassa tuskin kovin monta suodatintehdasta on, halpatuotanto taitaa tulla muualta.
En halua periaatteesta jankuttaa mutta ikävä kyllä sama tehdas ja sama ulkonäkö ei kerro mitään itse tuotteesta. Harva jos kukaan esimerkiksi erottaa muovit toisistaan silmävaralla ja näppituntumalla. Jopa tismalleen samaa komponenttia tai materiaalia voidaan toimittaa eri laatuvaatimuksilla eri asiakkaille. Tämä on aivan normaalia, autoteollisuus kai näissä asioissa on nimenomaan ollut se pioneeri. Voi myös olla että oem asiakas omistaa työkalut eikä niitä ole lupa käyttää muihin tarkoituksiin. Toisin sanoen "sama" osa voi olla ei pelkästään eri laatuvaatimuksilla ja materiaaleilla tehty vaan myös aivan muilla työkaluillakin tehty.
-
Jankuta vain, mutta sama toimii toisinpäinkin. Ei normaaleilla välineillä pysty toteamaan, että ne olisi eri tuotteita. Eikä raitisilmasudatin ole kovin kriittinen palikka, Ehkä noitakin testataan jonain päivänä.
Nykyisin massatuotannon aikana on edullisempaa tehdä isompi erä samoista raaka-aineista kuin vaihtaa välillä. Selvää on myös se, ettei Volvo itse noita valmista, vaan valmistuttaa ne jollakin ja taatusti kilpailuttaa valmistajia tasaisin välein tuotteen elinkaaren aikana. Lisäksi pitää muistaa tosiasia, että tuo sama suodatin löytyy monesta muustakin automerkistä... Väärennökset sitten ovatkin oma lukunsa, joita löytyy varmasti enemmän kun automallille kertyy ikää.
Ainakin minun mielestä on hyvä, että kokemuksia ja havaintoja jaetaan ja että varsin hyviä vaihtoehtoja löytyy näihin uudempiin Volvoihin.
-
Jankuta vain, mutta sama toimii toisinpäinkin. Ei normaaleilla välineillä pysty toteamaan, että ne olisi eri tuotteita. Eikä raitisilmasudatin ole kovin kriittinen palikka, Ehkä noitakin testataan jonain päivänä.
Nykyisin massatuotannon aikana on edullisempaa tehdä isompi erä samoista raaka-aineista kuin vaihtaa välillä. Selvää on myös se, ettei Volvo itse noita valmista, vaan valmistuttaa ne jollakin ja taatusti kilpailuttaa valmistajia tasaisin välein tuotteen elinkaaren aikana. Lisäksi pitää muistaa tosiasia, että tuo sama suodatin löytyy monesta muustakin automerkistä... Väärennökset sitten ovatkin oma lukunsa, joita löytyy varmasti enemmän kun automallille kertyy ikää.
Ainakin minun mielestä on hyvä, että kokemuksia ja havaintoja jaetaan ja että varsin hyviä vaihtoehtoja löytyy näihin uudempiin Volvoihin.
valitettavaa että aina ajatellaan komponentin ostohinnan olevan ainut määräävä tekijä. kuluttajan muurahaisperpektiivistä katsottuna näin luulisi olevan. mutta tosiasiassa jopa renkaista tehdään variantteja oem:lle ja vähittäismyyntiin. esim. bridgestone teki eräästä prätkän sporttirenkaasta juuri tuollaiset kaksi versiota jotka olivat kuin yö ja päivä. itsellä sattui olemaan moiset ensiasennuksena ja olivat hirveät koska kulutuskestävyydelle oli annettu suurempi painoarvo. tähän oli tietenkin monia syitä jotka jokainen voi päätellä. "samaa" rengasta kuitenkin ylistettiin pyörälehdissä ja kun tarkemmin luki niin selvisi että kyseessä on käytännössä täysin eri rengas. aika epätodennäköistä että pyörävalmistaja sai oman versionsa halvemmalla. pyörien valmistusmäärät aika vaatimattomat kun taas vähittäiskauppa myy renkaita moninkertaisesti. silti operaatio tehtiin. homman nimi on kokonaiskustannus (ostokustannus+takuukustannus+tuotevastuu+maine jne jne..)
Eli ei ne oem:t aina huijaa vaikkakin varmasti ottavat kovemman katteen varaosista.
-
En niin ole väittänytkään, sen sijaan terve epäilys on. Eikä kyse ole mistään huijauksesta - kyse on brändäämisestä.
No - voit viljellä salaliittoteoriaa, että kaikki muut kuin Volvo-paketoidut ovat jotenkin huonoja ;D Pääosin olen samaa mieltä, mutta:
Karmaiseva tosiasia on, että joskus jonkun muun kuin "oem" tekele on parempi... Sitähän emme saa tällä foorumilla selville. Mutta toisaalta väitteesikään ei myöskään saa mistään lähteestä tukea... Ja moni asia on toisin, kymmenisen ja n. kaksikymmentä vuotta sitten suunnitelluissa kärryissä. Välissä omistajaksi vaihtui iso organisaatio ja samoja palikoita käytettiin läpi tarjooman. Ennen sitäkin oli varmasti halvempi ostaa filtteri xx - tarpeeseen ja yy-tilaan kuin tilata räätälöity ;)
Ja jos joku pystyy tavalla tai toisella osoittamaan, että kymmenkunta vuotta sitten suunniteltujen Volvojen ja vuodesta 2006 (S80) ja 2007 (V70) tuotantoon tulleiden "oem" filtterit on tehty koko ajan samassa paikassa niin korjaan epäilevää mielipidettä. Mutta realiteetit kannattaa pitää mielessä.
Mitä renkaisiin tulee: Ihme, että continental on huijannut ja jäänyt kiinni, Bridgestone tehnyt samaa... Miten enää luotat enää mihinkään brändiin ? ;D