Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: caddy - 08.05.2012, 16:15:20
-
Nyt kun keli alkavat lämpenemään on tyhjäkäynnille ilmestynyt koko autoa huojuttava nytkytys.
Kylmänä kone ei nytkytä, vain lämpöisenä...
Vaihdettu on kaikki koneen kumityynyt paitsi laatikon torque arm, kaikki alipaineletkut, polttoainesuodatin ja suuttimien paluuletkut. Maf on myös puunattu crc:n maf-cleanerilla.
Jakohihna ja pumpunhihna on vaihdettu edellisen omistajan ainakana n. 15tkm sitten.
Nytkytys on melko ärsyttävää kun tuolla ruuhkassa joutuu kuitenkin välillä seisomaan kauemminkin.. Kone siis heiluu vajaan sentin verran edestakaisin. Vauhtipyörän pitäisi olla ihan ok kunnossa sillä se ei pidä mitään ääntä ja kytkin toimii hyvin.
Mitäs tässä vois kokeilla? Voisiko egr:n jumitus aiheuttaa tuollaista?
-
Nyt kun keli alkavat lämpenemään on tyhjäkäynnille ilmestynyt koko autoa huojuttava nytkytys.
Kylmänä kone ei nytkytä, vain lämpöisenä...
Vaihdettu on kaikki koneen kumityynyt paitsi laatikon torque arm, kaikki alipaineletkut, polttoainesuodatin ja suuttimien paluuletkut. Maf on myös puunattu crc:n maf-cleanerilla.
Jakohihna ja pumpunhihna on vaihdettu edellisen omistajan ainakana n. 15tkm sitten.
Nytkytys on melko ärsyttävää kun tuolla ruuhkassa joutuu kuitenkin välillä seisomaan kauemminkin.. Kone siis heiluu vajaan sentin verran edestakaisin. Vauhtipyörän pitäisi olla ihan ok kunnossa sillä se ei pidä mitään ääntä ja kytkin toimii hyvin.
Mitäs tässä vois kokeilla? Voisiko egr:n jumitus aiheuttaa tuollaista?
Isän 2.5 TDi tekee samaa... Tiedä sitten, onko vain 5 sylinterisen ominaisuus. ;D Mutta odotellaan vastauksia.
-
Paljonkos on mittarissa? Paljon, arvaan. :)
Olisiko suuttimet jo vaihtokunnossa? Pumppukin voi olla jo kulunut? Ns. anti-hammermod saattaisi kompensoida noita oireita. Google tai foorumin haku kertoo tästä lisää.
Tietenkin helpon olisi tarkistaa, onhan pumpun ajoitus varmasti ok? Mutta se kyllä oireilisi muutenkin, savutusta / vetojen puutetta / huonoa käyntiinlähtöä yms.
-
Paljonkos on mittarissa? Paljon, arvaan. :)
Olisiko suuttimet jo vaihtokunnossa? Pumppukin voi olla jo kulunut? Ns. anti-hammermod saattaisi kompensoida noita oireita. Google tai foorumin haku kertoo tästä lisää.
Tietenkin helpon olisi tarkistaa, onhan pumpun ajoitus varmasti ok? Mutta se kyllä oireilisi muutenkin, savutusta / vetojen puutetta / huonoa käyntiinlähtöä yms.
Onhan tuota jo 330tkm mittarissa.
Suuttimet vois tietty olla huollon tarpeessa kun tuo tosiaan sauhutteleekin pidemmän kaupunkiajon jälkeen ihan kiitettävästi vaikka minkäväristä sauhua :)
Veto on kyllä muuten ihan tasaista ja käyntiinkin tuo lähtee ihan nätisti ja kulutuskin pyörii 5.6-6.1l välillä riippuen kuinka paljon joutuu kaupunnissa ruuhkailemaan.
Pumppuun en kyllä uskalla itse lähteä koskemaan tuon anti-hammerin vaatimalla tavalla, löytyykö Järvenpään lähistöltä apua siihen? Korvausta vastaan tietenkin..
-
352tkm..... :D
Pumpun ajoitus katsottu eilen, oli vielä rajoissa. Autossa on jokin lastu/tehoboxi ja hyvin se vielä vetää (välillä kytkimelle vähän liiankin hyvin), eikä savuta juuri yhtään.
Mutta joo, ehkä sitä voi antaa anteeksi noilla kilometreillä. :)
Edit.
TOSIN isän edellisellä V70 2.5 TDi:llä oli ajettu 560tkm (ilman huolenpitoa), eikä se mitään nytkyttänyt....
-
Mitäpä tuo pumpun ajoituksen tsekkaus yleensä maksaa ja missä se kannattaa pk-seudulla teettää?
-
Mitäpä tuo pumpun ajoituksen tsekkaus yleensä maksaa ja missä se kannattaa pk-seudulla teettää?
Bosch Car Servicessä (tampereella) maksoi 40€
-
Hieman lisäinfoa/kysymystä tähän; voiko sillä, että moottori tuntuu "potkivan takaisin" moottorijarrutuksessa sitä enemmän mitä pienemmille kierroksille mennään, olla jotain yhteyttä tähän nytkytykseen? Eli moottori ikäänkuin ei jarruta tasaisesti vaan nylkyttää siten että ikäänkuin joku moottorin tukikumi olisi särki ja moottori heiluisi holtittomasti.
Auttaako tuo antihammer-mod tähän? Ainakin jotenkin annoin itseni ymmärtää että vois auttaa kun tuota googlettelin...
-
Noniin, päivitystä tähänkin.
Pumppu ajoitettu, ei ollut pielessä ollenkaan säätäjän mukaan.
Nakkasin tankkiin desin kaksitahtiöljyä testimielessä ja nyt kun sillä on parisataa kilsaa ajettu niin käynti on muuttunut totaalisesti paljon pehmeämmäksi ja veto on tasoittunut.
Toki tuo tyhjäkäynnillä oleva nytkytys on vielä tallella muttei välttämättä ihan niin suurena enää.
Tosin, viimeaikoina kun ole ajellut paljon enemmän ikkuna auki, olen huomannut että kone naputtaa melko terävästi aina kun kaasua painaa. Tämä naputus ei mielestäni kuulosta samalta kuin tuo alipainepumpun naputus vaan hieman siltä kuin joku laakeri tai nostaja olisi hajoamassa...
Auto myös savuttaa sinistä melko reilusti kun kaasua painaa pidemmän hitaan ajon jälkeen(esim. ruuhkassa ajo).
Venttiilikopan käytin auki eikä siellä pikaisella katselulla näkynyt mitään ihmeellistä, nokka näytti hyvältä ja nostajista yksikään ei antanut painaessa periksi.
Samoin turbon tutkin eikä akselissa tunnu olevan juurikaan väljää.
Mikähän tästä nyt hajoaa?
-
Käyttäytyminen täysin samaa kun isän autossa, mutta ei se kyllä sinistä savuta....
Miksi kaksitahtiöljyä tankkiin? :o
Oliko ahtoputket pahasti öljyssä? Onko turbo ulkopuolelta puhdas?
-
Käyttäytyminen täysin samaa kun isän autossa, mutta ei se kyllä sinistä savuta....
Miksi kaksitahtiöljyä tankkiin? :o
Oliko ahtoputket pahasti öljyssä? Onko turbo ulkopuolelta puhdas?
Joskus aikoinaan Hiacessa tuo 2-t -öljy sai koneen käymään nätimmin talvella, ajatuksena on että se voitelee pumppua ja suuttimia "paremmin" kuin polttoaine itse. Ja nätimminhän tuo käykin, ei epäilystäkään. Tuosta se savu ei kuitenkaan tule :)
Ahtoputket ovat öljyssä mutta en niitä ole vielä tarkemmin puunaillut. Lähinnä tuo coolerilta tuleva putki joka imusarjaan liittyy, kusee hieman öljyä joten luultavasti sitä on muuallakin.
Turbo on ulkopuolelta täysin puhdas.
-
Mullakin (v70n tdi, 300tkm) on tuota pienten kierrosten moottorijarrutus nytkytystä/vemputusta. Tuntuu olevan yleinen vaiva. Onkohan kukaan onnistunu sitä korjaamaan??? Se olisi kyllä enemmän kuin sata jänistä. Itellä tämä on ollut monta vuotta, eikä se oo pahentunutkaan. Siihen on jo tottunukin, ja ajaa sitten noita 50km/h myötäleitä pykälää pienemmällä. Heti, jos yhtään on jalka kaasulla, niin silloinhan se loppuu. Remmit on vaihdettu ja noita anturi/putsari helppoja/halpoja paikkoja on kateltu.
Nuo tukikumitkin on kai nyt caddyn kokemuksen perusteella myös pois syyllisten listalta (paitsi se vaihteiston). Mäkin oon etupään tuen vaihtanu. Olen tullut siihen tulokseen, että pumppu, suuttimet tai vauhtipyörä, mutta mitään näistä ei ihan kokeilumielessä viitsi rempata.
-
Vauhtipyörä se ei oo, voin kertoa ihanan kalliilla kokemuksella.
-
Edellisen volkkarin kanssa oli hieman samanlainen ongelma, nyt kun asiaa tarkemmin muistelen. Siinä sai koneen käymään nätisti kun pienensi iq-arvoa mutta vag-com ei näiden kanssa oikein toimi joten en tiedä mitää tapaa päästä tuohon käsiksi(bsr?).
Ilmeisesti tuo anti-hammermod olisi myös ratkaisu mutta en sitä uskalla itse lähteä tekemään.
Tuo savutuksen syykin olis kiva keksiä. Voiko turbo falskata vaikkei tunnukaan väljältä? Sininen pölläys kun taitaa tulla samalla kun ahdot nousee.
Kuuluuko tuon moottorin olla sellainen että se tuntuu isommalla vaihteella alle parissa tonnista poljettaessa aivan hengettömältä? Yli 2000 kierroksen jälkeen meno kyllä maistuu.
-
Onko tähän tapaukseen löytynyt jo ratkaisu?
-
Turbo alkaa tekeen painetta just siinä alle 2000:ssa. 1800-1900, noin.
2,5D koneeseen ei taida käydä BSR. Mulla tuo edellinen malli samallakoneella ja ei käy.
-
Onko tuo nyt just sitä rynkytystä mikä johtuu pumpun kannen väärästä asennosta?
-
Masked Jackal: Ei ole vielä löytynyt ratkaisua.
Vaihtoehtoja tuntuvat olevan suuttimet, dampperi, vauhtipyörä ja pumppu.
Suuttimet tulevat ehjäytymään tässä syksyn aikana kun tulee sen verran ylimääräistä jota ei tarvitse talon remppaamisen laittaa :)
Samoin dampperi vaihtunee jakopäänrempan yhteydessä joulukuun paikkeilla. Vauhtipyörä menee vielä toleransseissa eli ei liian väljä mihinkään suuntaan, pumppu taas pumppaa ja kone käy joten olkoon paikoillaan.
-
Rynkytykseen suuttimien tarkastus voisi olla hyvä idea mutta sinistä savua niillä ei saa aikaiseksi. Syökö paljon öljyä?
-
Rynkytykseen suuttimien tarkastus voisi olla hyvä idea mutta sinistä savua niillä ei saa aikaiseksi. Syökö paljon öljyä?
Eipä tuo tunnu hirvittävän paljoa vievän. Edellisellä 10tkm vaihtovälillä meni vajaa litra..
Tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla tulle huonosti palavan dieselin käry ja liikkeelle lähdettäessä sininen pöllähdys.
Poljettaessa normaalia mustaa, ehkä välillä vaaleanharmaatakin.
-
No sinuna lähtisin liikenteeseen suuttimista.
-
No sinuna lähtisin liikenteeseen suuttimista.
Tämä on ajatuksena.
-
Vielä yksi nytkyttäjä lisää...
Omaani tein suutinrempan hiljattain. Oireet ennen remppaa olivat sinisen itkukitkun tuprutus ja lievä rynkytys moottorijarrulla.Suuttimia tutkittaessa näytti että yksi kärki olisi tiputtanut hieman. Suutinkärjiksi tuli laitettua "vanhempikoppasen -502 kärjet". Näissä pitäisi olla hieman isommat reiät kuin autossa alunperin olleissa suuttimissa. Itkukitku lämpimällä koneella hävisi, rynkytys moottorijarrulla ei. Toisinaan aamun kylmä startissa tuhnuttaa sinistä huomattavasti. Pumpun antihammerilla voisi ehkä saada tuon rynkytyksen pois. Kokeilin suutinremppaa tehdessä hammermodia suuntaan jos toiseen ja vaikutus rynkytyksen määrään oli huomattava.
Tässä oli mittarissa 260 tkm kun tein rempan. Suuttimet oli kyllä hieman sen näköiset että olisi ajettu paskalla vedensekaisella polttoaineella joskus. Auto on tuontipeli.
-
Pientä päivitystä tähän, tänään hajosi kampuran hihnapyörä komeasti kolisten ja kilisten :'(
Mitään se ei vienyt mukanaan, toivottavasti ainakaan, hihnat ja pyörä pyörivät suunnilleen suoraan mutta hihnapyörässä on väljää toista senttiä joka suuntaan. Plus kirskahtava ääni startatessa ja sammuttaessa.
Nyt vaan uutta dampperia hankkimaan, motonetistä tuo osanumerolla 30-0578 lienee oikea? Mahtaako olla laadullisesti pätevä?
Toivottavasti tällä saadaan edes vähän tuota nylkytystä pienemmäksi...
Edit: hain motonetistä dampperin ja tuolla osanumerolla tuli Gatesin tekele. Pitäis olla riittävän laadukas.
-
Eipä ainakaan mulla dampperiremontti vaikuttanu nytkytykseen... :(
Tässäkin ketjussa taitaa olla jo melkein kaikki potentiaaliset nytkytyksen aiheuttajat vaihdettu ilman mainittavaa tulosta. Tuo pumppuasia näyttäisi vielä epäselvältä. Onko joku sitä laittanu ja voi vahvistaa parantavan vaikutuksen? Tai mitä siitä oikein pitäisi laittaa? Jos sen olettaa auttavan, onko se koko vehje irti ja uusiksi vai jotain tunausta osaavassa paikassa (ei koti-hammer-mod)?
-
Mulla menee to pumppu ajotukseen ja säätöön, katotaa vaikuttaako mihinkää.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7374.0
Tuollakin on tätä pohdittu. Antihammerilla korjautunee.
-
Dampperi vaihdettu, ja kuten jo edellä kirjoitettu, ei vaikutusta nylkytykseen. Vanha dampperi ei ollut ulkopuolisesti tarkastellen risan näköinen mistään(!), mutta hihnapyöräosa ja sisäosa liikkuvat selkeästi erilleen toisistaan. Kilinä hävisi samalla...