Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: AnttiJuhani - 08.05.2012, 17:05:39
-
Moi!
Asensin tuossa ahtopainemittarin joutessani ennen moottorin ohjelmointia. Ahdot on kiihdyttäessä n. 0,6bar joka tietääkseni on ihan ok täysin vakiolle T5 v70:lle? Kyseessä siis vm02 2.3 250hv versio.
Mutta varsinainen kysymys tulee tässä: Mitä ihmettä tapahtuu kun auto vaihtaa täyskiihdytyksessä vaihdetta, ja tällöin ahtopaineet pomppaa vaihdon ajaksi 1,3bar asti? Otinko oikeasta paikasta mittarille paineet? Täytyy ottaa kuva selventääkseni, mutta imusarjan oikealla puolella oli letku johon t-haaran laitoin. Missä on oikea paikka letkulle? Ahtomittarin neula ei pomppaa tappiin asti jos ite päästää kaasun ennen vaihteen vaihtoa, vaan laskee normaalisti.
-Antti-
-
Kun kaasuläppä suljetaan tulee jo ilman liike-energiasta paineenlisäystä imusarjan paikkeille. Ahdinkin säätyy pienellä viiveellä ja pukkaa painetta. Tuskinpa on suurta haittaa. Oletan siis (ja voin olettaa väärinkin) että moottori säästää vaihdelaatikkoa ja poistaa osan tehoista vaihdon hetkellä.
-
Kiitos vastauksesta. Löytyiskö kyseisestä imusarjasta toista paikkaa mihin asentaa mittari, jolloinka ei tuota hypähdystä näkyisi? Turbolta varmaan letku lähtee mutta se on niin piilossa että en jaksa alkaa asentamaan sinne.
Ja autohan on geartronicilla varustettu. Vaihdon aikana ahtojen pitäisi laskea?
-
Ei mulla ainakaan mitään tollasta ikinä tapahtunu, ahdot nousi ja pysy tasasena kunnes pilleri hyytyi. Ja kai ne ahdotkin nyt siellä lähempänä yhtä baaria pitäs olla. 0,6 kuulostaa vähän pieneltä T5:selle. Edestäpäin katsottuna imusarjan oikealle (eli vasemmalle) jos laitoit niin varmaan ihan oikea paikka.
-
Juu, edestä päin konetta katsottuna, niin oikealle puolelle tulee tuo T-haara.
Omassa 2.5T mallissa tosin maksimi ahto alkaa olla tuossa 0,6 - 0,8 paikkeilla, normiajossa on tuolla miinuksen puolella 8)
Mutta mitään ryntäystä ei ahdoissa tapahdu vaihtohetkellä.
-
Vika voi olla liian herkässä mittarissa. En lähtisi mitään korjaamaan, mutta jonkinlaisen kuristuksen voisi mittausletkuun laittaa niin viisari liikkuu siistimmin.
-
Jep edestä päin konetta katottuna oikealla puolen on letku, johon t-haaran laitoin. Mittari tosiaan ei ole mikään paras, mutta pakasta vedetty muutaman kympin auto gauge kuitenkin. Ennenkin samanlainen ollut vanhassa autossa ja hyvin toiminut.
0,6bar eikä yhtään enempää luo painetta, onko se sitten vähän? Kulkupuoli minusta kyllä ihan kunnossa.
Ja tosiaan, vain vaihdetta vaihtaessa täydellä kaasulla tuo ahto pomppaa, ei silloin jos päästän täysistä ahdoista itse kaasun. Täytyy vielä seurata tilannetta, vinkkejä edelleen otetaan vastaan.
-
Jep edestä päin konetta katottuna oikealla puolen on letku, johon t-haaran laitoin. Mittari tosiaan ei ole mikään paras, mutta pakasta vedetty muutaman kympin auto gauge kuitenkin. Ennenkin samanlainen ollut vanhassa autossa ja hyvin toiminut.
0,6bar eikä yhtään enempää luo painetta, onko se sitten vähän? Kulkupuoli minusta kyllä ihan kunnossa.
Ja tosiaan, vain vaihdetta vaihtaessa täydellä kaasulla tuo ahto pomppaa, ei silloin jos päästän täysistä ahdoista itse kaasun. Täytyy vielä seurata tilannetta, vinkkejä edelleen otetaan vastaan.
Oikeessa kohtaa on liitin.
Eikä tuo mittarikaan mikään onneton ole.
Sitä en osaa sanoa, että onko tuo 0.6 vähän T5 mallissa, kun ei ole kokemusta, mutta juuri äsken kävin tuon 2.5T:n kanssa kokeilemassa, niin kyllä huippu oli siellä 0.8 ja 0.9 välissä.
Vaihtohetkellä laskee pikkasen, kun ei ole kuormaa sillon takana.
Ilman kuormaahan ahtopaineet ei nouse ( koska ei ole tarvetta ) joten jossain sinulla on ongelmaa, jos paineet nousee silloin kun kierrokset laskee, ja kaikkea kuormaa ei ole takana,,,,,en tiedä oudolta tuntuu. ::)
-
Oikeessa kohtaa on liitin.
Eikä tuo mittarikaan mikään onneton ole.
Sitä en osaa sanoa, että onko tuo 0.6 vähän T5 mallissa, kun ei ole kokemusta, mutta juuri äsken kävin tuon 2.5T:n kanssa kokeilemassa, niin kyllä huippu oli siellä 0.8 ja 0.9 välissä.
Vaihtohetkellä laskee pikkasen, kun ei ole kuormaa sillon takana.
Ilman kuormaahan ahtopaineet ei nouse ( koska ei ole tarvetta ) joten jossain sinulla on ongelmaa, jos paineet nousee silloin kun kierrokset laskee, ja kaikkea kuormaa ei ole takana,,,,,en tiedä oudolta tuntuu. ::)
Joo niin pitäis laskea vaan pomppaa tappiin asti :). Itselleni aivan outo ilmiö, ja kiinnostais tietää mikä siellä on, ja että onko muillakin vastaavaa samalla moottorilla tapahtunu.
-
Jostain kaivelin että stock paine olisi siinä 10-11 psi (eli 7 bar) ja piikki kävisi tuolla 0,9-1 bar. Itsekkin muistelen että kyllä se tonne 1 barin lähelle piikkasi kun pisti lämän tiskiin. Ja mulla oli elektroninen auto gauge eli se lukija oli siellä konehuoneessa ja vaan sähköjohdot tuli sisään. Ja ensimmäinen oli huono, toinen toimi oikein. Ja jos sulla on siinä joku filtteri niin ota se pois.
Teutorilla kyllä mittari heittää tai sitten autolle on tehty jotain jos matalapaine turbo vetelee lähellä 1 bar:in lukemia.
-
Lainaan tätä aihetta. Mistäs se tuossa T6:ssa on paras ottaa T-haara liitäntä ahtomittarinletkulle?. ELK Vai meneekö se noilla samoilla ohjeilla mitä tuolla yllä on laitettu.
Edit: eipä mitään sittenkään ohjeet löyty youtubesta :).
-
Teutorilla kyllä mittari heittää tai sitten autolle on tehty jotain jos matalapaine turbo vetelee lähellä 1 bar:in lukemia.
[/quote]Annan kyllä ääneni kanssa tuolle mittarille ;)
No, autolle ei paljon mitään ole tehty.
-
Jostain kaivelin että stock paine olisi siinä 10-11 psi (eli 7 bar) ja piikki kävisi tuolla 0,9-1 bar. Itsekkin muistelen että kyllä se tonne 1 barin lähelle piikkasi kun pisti lämän tiskiin. Ja mulla oli elektroninen auto gauge eli se lukija oli siellä konehuoneessa ja vaan sähköjohdot tuli sisään. Ja ensimmäinen oli huono, toinen toimi oikein. Ja jos sulla on siinä joku filtteri niin ota se pois.
Teutorilla kyllä mittari heittää tai sitten autolle on tehty jotain jos matalapaine turbo vetelee lähellä 1 bar:in lukemia.
Auto on aivan täysin vakio, ilmanputsaria myöten. Tänään vielä koitin kaasutella ja sama meininki jatkuu, eli 0,6bar eikä yhtään yli, ja kun vaihde vaihtuu niin pomppaa 1bar-1.3bar. Huomasin vielä että laatikko saattoi luistaa yhden vaihdon aikana, koska jäi kierrokset tappiin vähäksi aikaa, tai sitten joku softa tai muu sielä sekoilee.
-
No mut jos auto kulkee ni älä sitä mittaria kattele, niissä voi kyllä olla heittoa suuntaan jos toiseen.
-
Auto on aivan täysin vakio, ilmanputsaria myöten. Tänään vielä koitin kaasutella ja sama meininki jatkuu, eli 0,6bar eikä yhtään yli, ja kun vaihde vaihtuu niin pomppaa 1bar-1.3bar. Huomasin vielä että laatikko saattoi luistaa yhden vaihdon aikana, koska jäi kierrokset tappiin vähäksi aikaa, tai sitten joku softa tai muu sielä sekoilee.
Tietääkseni TCM ei siedä yhtään luistoa. Omissa testeissä liika vääntö saa luiston aikaiseksi ja samantien automaatti lakkaa toimimasta ja ilmoitetaan "Vaihdelaatikko huolla heti" tms. ilmoituksella.
Voi tuossa toki vikakin olla, mutta veikkaan herkkää mittaria ja paineaaltoa. Kyllä moottorin oma diagnostiikkakin ylipaineen huomaisi.
Ahtopaineen saa myös volttimittarista mittaamalla auton vakiona olevan paineanturin 0...5V jännitettä.
-
Allright. Ennen ei vaan ole jäänyt kierrättämään vaihtaessa tuollalain, hälyttävän pitkään, niin pieni paniikki iski :). Nyt se sitten tekee sitä vähän väliä. Auttaisko se moottorin ja laatikon softan päivitys mitään? Tokihan noissa mittareissa on eronsa, saattaa tuokin valehdella. Pitää kokeilla toista mittaria.
Mitenkäs muilla reagoi kun toisesta renkaasta katoaa pito kesken kiihdytyksen satasen vauhdissa? Mulla auto löi laatikon vapaalle ja pomppasi kierrokset rajoittimelle .. sattui osumaan toinen rengas jään päälle hiukan. Sekin nosti meikäläisen karvat pystyyn. Ja tämä sattunut melko monesti jo tänä keväänä.
-
Mulla auto löi laatikon vapaalle ja pomppasi kierrokset rajoittimelle ..
No jotain vikaahan sulla tuntuu olevan.
-
Mitä ne sielä wetterillä pystyy tuohon uudelleenohjelmoimaan/päivittämään/nollaamaan? Paljonko yleensä kustantaa moiset toimenpiteet?
-
No jotain vikaahan sulla tuntuu olevan.
Vähän huonosti selitin tuon. Ei vapaalle, mutta esimerkiksi ihan niinku olis manuaalilla polkassu kytkimen pohjaan kaasu pohjassa. Juu nou! Eli vaihde ei N:lle mennyt vaan kulku loppui vähäksi aikaa ja kierrokset huutaa ja luistoneston valo välkkyy. Mitään virheilmoituksia ei mistään ole tullut koskaan.
-
Vähän huonosti selitin tuon. Ei vapaalle, mutta esimerkiksi ihan niinku olis manuaalilla polkassu kytkimen pohjaan kaasu pohjassa. Juu nou! Eli vaihde ei N:lle mennyt vaan kulku loppui vähäksi aikaa ja kierrokset huutaa ja luistoneston valo välkkyy. Mitään virheilmoituksia ei mistään ole tullut koskaan.
Mulla teki oma s60 t5 -01 geartronicci pari kertaa samaa,suosittelen laatikkoöljyjen vaihtoa,itselläni ainakin niin mustaa sontaa et katoin otinko moottorinöljypropun vai laatikon auki.
-
Vähän huonosti selitin tuon. Ei vapaalle, mutta esimerkiksi ihan niinku olis manuaalilla polkassu kytkimen pohjaan kaasu pohjassa. Juu nou! Eli vaihde ei N:lle mennyt vaan kulku loppui vähäksi aikaa ja kierrokset huutaa ja luistoneston valo välkkyy. Mitään virheilmoituksia ei mistään ole tullut koskaan.
Niin, kyllä mä nyt sen ymmärrän että se laatikko ei vaihda vapaalle. Ymmärrä säkin se että sulla on jotain vikaa siellä laatikossa.
Suosittelisin ihan menemään vikakoodien lukuun.
-
Mulla teki oma s60 t5 -01 geartronicci pari kertaa samaa,suosittelen laatikkoöljyjen vaihtoa,itselläni ainakin niin mustaa sontaa et katoin otinko moottorinöljypropun vai laatikon auki.
Heittikö sulla pois öljyjen vaihdolla?
-
Auto on aivan täysin vakio, ilmanputsaria myöten. Tänään vielä koitin kaasutella ja sama meininki jatkuu, eli 0,6bar eikä yhtään yli, ja kun vaihde vaihtuu niin pomppaa 1bar-1.3bar. Huomasin vielä että laatikko saattoi luistaa yhden vaihdon aikana, koska jäi kierrokset tappiin vähäksi aikaa, tai sitten joku softa tai muu sielä sekoilee.
Itellä teki tollasta kun oli ilmamassamittari paskana. 0.5-0.6bar on liian pienet ahdot, toi on hukkiksen kellon perus paine. IMM ja TCV tarkistukseen/putsaukseen. Mikäli kumpikaan näistä ei ole syypää lähtisin seuraavaks ton hukkiksen kellon kimppuun.
-
Itellä teki tollasta kun oli ilmamassamittari paskana. 0.5-0.6bar on liian pienet ahdot, toi on hukkiksen kellon perus paine. IMM ja TCV tarkistukseen/putsaukseen. Mikäli kumpikaan näistä ei ole syypää lähtisin seuraavaks ton hukkiksen kellon kimppuun.
Kiitos vinkeistä! Lähden etsimään vikaa noista. Hukkiksen kellon tangon olen kiristäny kuukausi sitten. Onpa muuten ahdas paikka, ja tartti vähän leikata lämpöpeltiä edestä. Eikä se oikeastaan löysä ollut, mutta pari kierrosta kiristin varmuudeksi.
-
Itse en ole paljon kerennyt ahdettujen kanssa vielä pelaamaan mutta tätä kun lukee tulee mieleen seuraavaa (vika voi olla myös luetunymmärryksessä jos tämä on täyttä sontaa koko kommentointi :hello:
Jos asentaa sen ahtopainemittarin ahtimen ja kaasuläpän välille, niin vaihdetta vaihtaessa ahto pomppaa, kun läppä menee kiinni, ja tulee juurikin paineisku...
Mielestäni oikea paikka asentaa mittari on imusarjaan kaasuläpän jälkeen, jolloin on juurikin imusarjan paine siinä näytössä, eli se mikä kertoo moottorin toiminnasta.
-
Itse en ole paljon kerennyt ahdettujen kanssa vielä pelaamaan mutta tätä kun lukee tulee mieleen seuraavaa (vika voi olla myös luetunymmärryksessä jos tämä on täyttä sontaa koko kommentointi :hello:
Jos asentaa sen ahtopainemittarin ahtimen ja kaasuläpän välille, niin vaihdetta vaihtaessa ahto pomppaa, kun läppä menee kiinni, ja tulee juurikin paineisku...
Mielestäni oikea paikka asentaa mittari on imusarjaan kaasuläpän jälkeen, jolloin on juurikin imusarjan paine siinä näytössä, eli se mikä kertoo moottorin toiminnasta.
Tuollahan se luki aiemmin, mihin on asennettu, eli aivan oikeaan paikkaan ::)
-
Olen myös siinä käsityksessä että tää on automaatti, jolloin läppä kyllä on vaihdon aikana sellällään....
-
Jep geartronicilla tämä kyseinen auto on. Nyt en enää viitsi ruveta kiihyttelemään ja kokeilemaan kun tuo laatikko temppuilee eikä vaihda kakkoselta kolmoselle kaasu pohjassa. Täytyy vaihtaa öljyt ja jostain jäi päähän että 2-3 vaihdolle olis joku softapäivitys olemassa, joten sitäkin täytyy kysellä. Öljyillä ei kyllä ole vielä vaihtoväliä ajettu mutta tuskin tekee pahaa vaikka ne vähän etuajassa vaihdankin :) . Taian käyttää sercapilla live-datassa tätä, niin jos selviäis vähän ilmamassamittarin toimintaa yms.
-
Hukkiksen kellon kans tänään värkkäilin kun pitkästä aikaa hyvät ilman. Ensin löysäsin kelloa hiukan ja ahtopaineet laski 0,4 bariin, sen jälkeen kiristin takasin tappiin asti ja 0,5-0,6 bar on täys kiihdytyksessä ahdot.
Wetterille soittelin ja tilasin uuen ahtopaineensäätimen. Onko mahollista olla tuossa vika? Kaikki kolme letkua näytti olevan ehjiä. Selviääkö tuo vika vikakoodit lukemalla?
-
Ahtopaineensäätöventtiili vaihdettu uuteen, ei eroa entiseen. Sercap lukas vikakoodit ja ei löytynyt mitään. Hukkiksen kello katottu jo kolmesti. Letkut käyty läpi pariin kertaan. Auto ei savuta, eikä pidä ylimääräistä meteliä. Ilmamassamittari puhdistettu. Tulpat vaihdettu. Uusi vakio ilmansuodatin. Ahtopaineet edelleen vain 0,5bar. Mitä nyt?
-
Mulla on ihan samanlaiset murheet vastaavassa S60:ssä... paineet ei vain nouse >:(
Edit: Myös samat jutskat tehty: letkut tarkistettu, hukkis kiristetty, tcv vaihdettu... hukkiksen letkun kun ottaa irti ni johan tulee painetta :)
-
Kokeilenpas omastakin. Tarkoittaisko se sitten sitä että hukkaportin kellon kalvo rikki? Miten testata?
-
Eli siis hukkaportti testattu ottamalla sen letku irti tcv:stä jos paineet sen jälkeen nousee ainakin 1,5bar niin sillon portti on tod.näk. ehjä.
-
Otin hukkaportin kellon letkun irti ahtopaineensäätimeltä. Ahdot on nyt niinkuin pitäis ollakin. 0,7-0,9bar normaalisti ja kun oikein polkasee niin hetkellisesti käy ahdot yli yhden barin josta palautuu nopeasti vähän alemmas. Auto liikkuu todella nätisti ja käy nätisti, ja turbo vislaa oikein mukavasti ja puhaltaakin kun kaasun löysää. Kello rikki, joku alipaineletku vuotaa, vai mikä?
-
jonnekkin sulla häviää paineet... ootko testannu by-passin? Sen letku lähtee siitä imusarjasta.
Mulla ainakin pässi vuoti kuin seula.
Painetta letkuun ja kuuntelemaan puhaltaako läpi.
-
En ole muuten testannut, muutakuin katsonu liitokset päällisin puolin. Kiitos vinkistä!
-
Auto hyytyi täysin tänä aamuna kesken matka-ajon. 20km ehdin päästä 100km/h mittarissa vakkari päällä, ja tuli ilmoitus "moottorin teho alhainen". Auto pysyi käynnissä kun pysähdyin mutta bei reagoinu kaasupolkimeen huonostikaan. 1500 kierrosta sain vaivalla. Sammutin ja starttasin uusiksi niin rupes toimimaan normaalisti. Liittyiskö tähän? Ei ollu se hukkiksen letku paikoillaan.
-
Auto hyytyi täysin tänä aamuna kesken matka-ajon. 20km ehdin päästä 100km/h mittarissa vakkari päällä, ja tuli ilmoitus "moottorin teho alhainen". Auto pysyi käynnissä kun pysähdyin mutta bei reagoinu kaasupolkimeen huonostikaan. 1500 kierrosta sain vaivalla. Sammutin ja starttasin uusiksi niin rupes toimimaan normaalisti. Liittyiskö tähän? Ei ollu se hukkiksen letku paikoillaan.
Ilmamassamittarti tai kaasuläppä vois tehä tota. Ootko koittanu jo uudella TCV:llä?
-
Onko tämä tcv nyt siis ahtopaineensäädin/magneetti venttiili? Jos on niin kyllä on uus alkuperänen varaosa vaihdettu tilalle. En tiedä vielä mikä tuli mutta matka jatkui hyvin seuraavat pari sataa kilsaa kunnes irtos coolerin vasen letku, klemmari petti, hirveän ulinan ja nykimisen kans parkkiin ja valitti myöskin samaa tehotonta moottoria. Uus klemmari ja menoksi, mutta auto alkoi nykimään hillityssä kiihdytyksessä pahasti. Hittolainen alkaa usko loppumaan kohta :-\
-
Terve, onko jollain oikeeta tietoa paljonko pitäisi paineita olla vakiona vm -04 manuaali 2.3 T5:sessa? Jostain luin että auto myös itse säätäisi paineita hieman ajon mukaan?
-
Terve, onko jollain oikeeta tietoa paljonko pitäisi paineita olla vakiona vm -04 manuaali 2.3 T5:sessa? Jostain luin että auto myös itse säätäisi paineita hieman ajon mukaan?
onko sulla facelift vai vanhempi? Vanhemassa ahdot 0.7-0.9 riippuen ilman lämpötilasta, kosteudesta, tiheydestä jne... Eli juu säätää ittestään tolla välillä.
-
Vanhempi, asentelin bsr:n mekaanisen mittarin äsken ja se näytti tossa pikasella testilenkillä 0.6. Onko normaalia? 193tkm ajettu peli kyseessä.
-
Karalan lastun jälkeen näyttää parhaimmillaan 1,4jää :)
-
Vanhempi, asentelin bsr:n mekaanisen mittarin äsken ja se näytti tossa pikasella testilenkillä 0.6. Onko normaalia? 193tkm ajettu peli kyseessä.
yhen kierroksen vois kiristää hukkaportin tankoa ja kattoo auttaako yhtään.