Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: juse D5 - 23.01.2011, 17:36:15
-
Ilmeni tämmönen homma kun vaimo ja myös itse välillä ihmettelin kärynhajun pölähdyksiä jotta kun nostin moottorinpäältä pois peitemuovin niin siinä ohjaamon keskikohdalla oleva suutin oli laskenut ajan kanssa kerättyä mönjää.Ensin luulin että venttiilikoppa fuskaa mutta eilen rapsuttelin ruuvimeisselin kärjellä pois paksumman mäskin ja tänään velipojan kanssa katottiin niin sieltähän se suuttimen ja kannen välistä pöllyytteli sinne kouruun ja vierelleen.Kysyisin että onko tämän laitolla miten hoppu vai kestääkö jos ajattelee niin tuohon maalis-huhtikuun kieppeille jättää laitto eli onko muuta vaaraa kuin että saattaa jättää käynnistymättä,ainakin tällä hetkellä käynnistyy ihan hyvin.
-
Mitä kauemmin pääsee palokaasuja sieltä välistä, sitä pahemmin se suutin jää jumiin.
Suutin voi jäädä niin pahasti jumiin sinne tilaansa, että se ei irtoa sieltä yhtenä osana... aika äärimmäistä, mutta vastaan on tullut, ei kuitenkaan volvossa.
Mersuissa noita bosch:n suuttimia on monesti vuotanut, volvoissa tosi harvoin, mutta ei liene kuitenkaan bosch:n vika, vaan suuttimen kiinnitys lienee mersuissa huonompi (en osaa nimetä mersulta konemalleja missä tuota tapahtuu)
Mutta että, kyllä se kannattanee korjauttaa piankin, mahdottoman iso työhän tuo ei kuitenkaan ole, isoin homma on puhdistaa tiivistepinta sieltä kannen puolelta, mutta kun on sopivat vehkeet, niin ei sekään montaa minuuttia via.
-
Kiitos vastauksesta velipojalla on -89 dieseli Volvo ja ei ole näihin uudempiin perehtynyt ja vielä kun ei ole lämmintä paikkaa niin itse hankala alkaa työskentelemään.Täytyy kysyä että tarviiko siihen vielä jotain putkia uusia kun joutuu sen suuttimen irroittamaan ja tekkeekö miten kippeetä jos sen joutuu osina irti ottamaan.Ajattelin käydä tuossa Tammer-dieselissä huomenna kysymässä asiaa ja kattoa sitten kun on tuossa liki työpaikan vieressä.
-
Kyllä se vika kannattaa korjata ennenkuin suutin jumiutuu oikein pahasti. Volvoliikkeestä kannattaa hakea uusi kiinnikesarja ennen vaihtoa. Vanha kiinnike voi olla poikki tai veltostunut. Vanhaa kiinnikettä ei muutenkaan saisi käyttää toista kertaa. Maksaa 20e ja sisältää tiivisteenkin. Vaihto onnistuu kyllä ihan pihalla ulkonakin jos edes moottori on lämmin.
Niin ja suutinputken periaatteessa kuuluisi vaihtaa, mutta kyllä se vanhakin tiivistyy, kun sen kiinnittää samaan kohtaan ennen suuttimen kiristämistä.
-
Paljon kiitoksia vastauksista ja neuvoista täytyy tässä katsoa milloin sen tekee kun ei tuota ajoakaan nykyään varsinkaan pitkää matkaa juurikaan ole.
-
Kuten edellä mainittiin, mitä nopeammin, sen parempi. ;) Muodostuu äkkiä isoksi ongelmaksi, jos antaa vuotaa vaan. Pääsee kannen irroitushommiin, jos oikein jumii.
-
Mutta että, kyllä se kannattanee korjauttaa piankin, mahdottoman iso työhän tuo ei kuitenkaan ole, isoin homma on puhdistaa tiivistepinta sieltä kannen puolelta, mutta kun on sopivat vehkeet, niin ei sekään montaa minuuttia via.
Tästä DIY-vaihtajalle senverran, että rei'ästä pitää näkyä alumiininvärinen pinta. Niitäkin olen nähnyt, että on kaksi tiivistettä päällekkäin. Tavallisen työntömitan varsi on aikalailla sopivankokoinen rei'än puhdistamiseksi, eikä sillä saa mitään rikottuakaan :).
-
Auto menee eli vien ensi viikon tiistaina Tammer-Dieseliin eipä se todellakaan kannata riskeerata tulloopi vaan kalliimmaksi.
-
Kannattaa vaihdatuttaa samalla ao. suuttimen korkeapaineputki samalla. Omasta V70 -07 2,4D:sta piti viitossuuttimen pohjatiiviste uusia viime syksynä. Homman teki Diesel-Oteko Vantaalla.
Eivät ensin uusineet korkeapaineputkea , vanha ei enää uudestaan suostunut pitämään, vaan alkoi vuotamaan. Korjauksen jälkeisenä päivänä vaihtoivat uuden korkeapaineputken (tai paremminkin 4. ja 5. suuttimen putkisarjan) ja nyt alkoi pitää.Korkeapaineputket myydään Volvolla kahtena sarjana (1,2 ja 3 suuttimen sarja ja 4. ja 5. suuttimen sarja), tuo 4. ja 5. suuttimen sarja maksoi noin reilut 100 euroa. Diesel-Oteko hoiti hommansa hyvin, asentaja (Timo) sanoi, että 5. suutin oli todella tiukassa. Oletuksena noita korkeapaineputkia ei uusita varmaankin niiden hinnan
takia. Suuttimen tiivistepinnan puhdistus vaatii erikoistyökalun, joten siinäkään mielessä ei pohjatiivisteen vaihtoa kannata yrittää kotitallissa. Tiivistepinnan puhdistus on tärkeää, jotta uusi tiiviste pitää kunnolla. Suuttimen pohjatiivisteen hinta Volvolla on jotain 6 eur/kpl.
-
Tietääkseni Mersuissa ovat suht hyvin tuloksin käyttäneet tätä (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=191396.htm&tuote=191396) kalvainta suuttimen tiivistepintojen puhdistamiseen.
-
Eiköhän ne osaa tuolla tehdä homman ja pitää aamulla soittaa että laittaavat uuden korkepaineputken jos eivät vaikka tietäisikin mutta huomenna kuulee senkin.
-
No niin homma tehty eli putsasivat sen suuttimen kiinityskuopan tai mikä nyt onkaan kun olivat tehneet aikaisemman kerran kokemuksen pohjalta siihen työkalun.Sanoivat että niitä korkepaineputkia ei tarvitse uusia no katotaan miten menee ja kertoivat että tosi ärhäkästi oli sitä mönjää ja saivat sen kuntoon,uusi tiiviste ja ja hintaa tuli 180.90 euroa vaikka hirvitti että jos joutuuvat vielä ottamaan kannen irti ja työmatkat on tehtävä omalla autolla mutta loppu hyvin onneksi.
-
Sanoivat että niitä korkepaineputkia ei tarvitse uusia
Volvon ohjeen mukaan pitää aina uusia kun käytetään irti.
Käytännössä kestää kerran, parin irroituksen ennenkuin alkavat vuotamaan liitoksista.
-
Se jäi hupaisana mieleen kun työnvastaanottaja tuumasi että ei tehdä lisäkustannuksia kun kysyin niistä korkeapaineputkista ja sanoi ettei niitä yleensä vaihdeta.Eihän ne olisi enää loppusummaa kauhiasti kartuttanu ja olin valmistautunut että homma menee silleen,no jos sitten alkaa vuotamaan niin ei muuta kuin käyn ostamassa ja laitatan vakiokorjaamolla missä huollatankin tuon.
-
Volvon ohjeen mukaan pitää aina uusia kun käytetään irti.
Käytännössä kestää kerran, parin irroituksen ennenkuin alkavat vuotamaan liitoksista.
Tuolla aiemmin mainitsinkin, että vanhan putken saa pitävästi kiinnitettyä. Putken kartiossa saattaa olla pieni painauma edellisestä kiinnityksestä. Kun tuon kohdan etsii ennen suuttimen kiinnitystä, niin liitoksesta tulee tiivis vaikka kuinka monta kertaa. Tuon painauman kohdalla mutteri kiertyy sormilla eniten. Jos asennusvaiheessa liitos on pitävä, ei se enää jatkossakaan ala vuotamaan. Kohtuullisen iso hinta tuosta puhdistuksesta ja kiinnikesarjan vaihdosta. On varmaan ollut suutin melko tiukassa.
-
Niin sanoivat kun menin hakemaan että oli ollut tiukassa ja vielä se musta terva mikä putsattava että hommaa on ollut mutta onneksi ei tarvinnut kantta irroittaa,no vielä sinne koppaan sitä kakkia jäi jotta pitää sitten kesällä putsata loput pinnoilta.
-
Itekkin ostin tänään suuttimelle sen sarjan jossa on uusi kiinnike ja tiivisteet.. Makso iisalmen avainvaunulla 24e tuo sarja... Ens viikolla sitte pääsee vasta pajalle kun on joutilasta aikaa... Milläkähän sen tiiviste pinnan sais putsattua parhaiten/helpoiten? ???
-
Ainakin Tammer Dieselillä sanoivat että vaatii omanlaisensa työvälineen jonka olivat joskus tehneet,Mersuun jos en ovin huonosti muista on peräti billtemanilla semmonen ostettavissa.Riippuu miten paljon se on piennyt kun mullakin jäi sinne ympäristöön sitä neekeriä ja näyttää olevan tiukassa kuin terva.
-
Toissapäivänä kävin hallilla vaihtamassa tuo tiivisteen ja kiinnikkeen.Ei ollu etes paha homma, oisko ajallisesti menny kaikkine hiplailuineen 1,5 h kun rauhassa teki. Ei mulla ollu mitään jankkia vielä keränny siihen tiiviste pintaan.. Rätti vaan meisselin päähän ja avot, oli sillä kertaa kirkas alumiini näkyvillä reijästä. Sitte vaan uusi tiiviste ja kiinnike ja läjjään.. Ja hyvin piti vanha korkeapaineputkikin kun laitoin sen kiinni ennenkuin kirin suuttimen. Pitää nyt vaan vähän aikaa seurailla ettei ala tihmimään..
-
ittekkin ton viime syksynä yhteen autoon tein ja siinä oli kaksi tosi tiukassa kun oli päässyt vuotamaan jonkin aikaa! ne lähti aika kivuttomasti liuku vasaralla kun teki suuttimiin käypäisen kiinnityksen. kyllä niitäkin piti juntata jonkin aikaa ja tosi lasittunutta tavaraa oli! muuten olis jäänyt irroittamatta. sopivan kokoinen ruuvimeisseli ja siihen päähän rätti on hyvä putsaus väline! ihan hyvin on pitänyt vanhoilla putkilla ja vanhoilla kiinnitys osillakin. eli en uusinut kuin pelkät tiivisteet!
-
Onkos Volvossa useammalla pultilla kuin yhdellä tuo suutin kiinni kannessa?
-
Ainakin mulla oli ja jäi vieläkin sitä neekeri paskaa kanteen oli sen verran tihuuttanut ja varmaan jokusen aikaa kun aina semmonen kitkerä tuoksu pölähteli välillä.Pitää kesällä putsata lisää ja hyvin tuo tuntuu pelaavan täytyypä kurkata muovikopan alle joku päivä ja sen opin että antaa kirpeän tuoksahduksen jos vuotaa.Itse en ala noita raplaamaan koska pääsee vähemmällä kiukulla kun antaa homman osaavalle ja pienemmillä vahingoilla +kustannuksilla.
-
....Itse en ala noita raplaamaan koska pääsee vähemmällä kiukulla kun antaa homman osaavalle ja pinemmillä vahingoilla +kustannuksilla.
Tämä lienee usein järkevää, jos kotona ei ole kunnon työkaluja suuttimen irroitukseen. Silti kannattaa kuitenkin heti mahdollisimman nopeasti kiinnittää huomiota sanomaasi kitkerään hajuun, koska se tuntuu olevan lähes aina merkki vuotavasta suuttimen pohjatiivisteestä. Asiaan myös liittynee pienehkö supsutus, ainakin eräissä tähtikeulaisissa commonrail-dieseleissä ilmenee em. oiretta myös.
-
Itselläni iski sama vaiva, kuskin puolelta toinen eli olisiko ollut sitten 4. pytty. Ei ollut päässyt ilmeisesti kovin pahaksi, koska mustaa mönjää oli vain hiukan moottorin päällä ja ei ollenkaan suojakopassa. Alkoi kuulua sellainen pakoputken vuotoa muistuttava ääni kun konepelti auki, joka oli helppo paikallistaa suuttimen juureen. Kupliva musta massa varmisti diagnoosin. Tiivistepinnan sain puhdistettua hyvin kiristämällä rätin Ø15 mm kupariputken päähän ja sillä oli ilo hinkata sitä tiivistepintaa. Tinnerirätti pehmitti sen asfalttimönjän nopeasti.
Tavara liukeni hyvin liuottimeen (tinneri) niin suuttimesta kuin reiästä ja liuotinräteillä sain kaivettua reiän puhtaaksi ja meisselin kärjellä kuparitiivisteen ulos. Tuohon hätään ei ollut mitään varaosia, joten hehkutin kuparitiivisteen ja kiillotin sen karhunkielellä. Siinä näkyi hyvin sellainen noin 1/8 ympyrän sektori, joka oli musta ja siis vuotanut venttiilin ja tiivisteen välistä.
Hyvin lähti käymään ja vanhatkin vaikuttavat pitävän. Hommassa vaan tuli tunaroitua sen verran, että väänsin suutinputkea hiukan kierteelle, kun tösserönä en huomannut, että siinä suuttimen kupeessa on se nippeli, joka lähtikin avautumaan eikä se suutinputken liitin. Pitää muistaa pitää kiinni vastapuolelta toisella avaimella !
Semmoinen vain jäi askarruttamaan, että olikohan tuo tiivistyksen pettäminen ihan sattuman oikku vai voisiko syynä olla suuttimen vuoto, jolloin iskisi vastaan ja paineet olisivat siksi tavallista kovemmat ?
-
Tuossa oli omassa vollessa myös 4. suutin puusuuttanu mustaa mörriä suuttimen juureen ja kävin hakee uuden tiivisteen ja kiristimen. Suuttimen kun nykäisi irti niin vaarana on et sylinteriin menee sitä mustaa kittiä ja näinhän kävi.... Oli muuten työmaa saada se pois ennen kuin asensi suuttimen takasin. WD40 ja rättiä kehiin, ja osa liastahan menee pyttyyn mut voi voi!!!
Oli aika kinkkinen saada uusi lukkorengas tiivisteen lukitteeseen sitä enempää vääntämättä "löysäksi". Kaikki meni ihan asennuksineen suht helposti mutta suuttimen juureen kun jäi WD40:stä niin moottorin käydessä suuttimen juuresta tuli pieniä kuplia??? Olisiko pitänyt suutinkärjen kupari prikka vaihtaa samalla??? Seköhän sitte jäi vuotamaan???
Mitä tuumaa ammattilaiset?
-
Prikat aina uusiksi.
-
No niin arvelinki yön pikkutunneilla kun työntulosta mietti unelta.... löijääminenko ei riitä??
-
Voi olla että riittää. Muistaakseni joku täällä tai youtube videolla niin tehnyt. Ei ne paljoa maksa jos uudet ostaa. Sinisellä maksaa eniten.
-
Muistaako joku sen prikan kokoa ettei tartte purkaa mitatakseen???
-
xc70 d5 -06 Suuttimen paineputki vuotaa polttoainetta. Näyttää vuotavan kierreosan juuresta. Railiputki kiristettiin korjaamolla ei vaikutusta. Onko tuolla "istukassa" joku tiiviste?
(https://thumb.ibb.co/hZzbnJ/IMG_20180626_194042.jpg) (https://ibb.co/hZzbnJ)
delete my facebook account (https://deleteacc.com/facebook)
-
xc70 d5 -06 Suuttimen paineputki vuotaa polttoainetta. Näyttää vuotavan kierreosan juuresta. Railiputki kiristettiin korjaamolla ei vaikutusta. Onko tuolla "istukassa" joku tiiviste?
(https://thumb.ibb.co/hZzbnJ/IMG_20180626_194042.jpg) (https://ibb.co/hZzbnJ)
delete my facebook account (https://deleteacc.com/facebook)
Tuossa topicissa löytyy kuva jossa eritelty osat ja taitaa siellä olla o-rengas:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.75
Onkohan kuvassa oleva suutin numeroltaan samanlainen ??
-
Siellä on ihan prikka tiiviste, mistäkö tiedän ::)
Sitä joutu vähän ettimään että mihin tipahti, vaikkakin lopulta suutin oli vaihtokunnossa kun sen irti sain.
-
Oliko kuparia vai yli 1000baarin paineen vuoksi jotain kovempaa? Itse suutin ei onneksi vuoda kannen liitoksesta.
-
Oliko kuparia vai yli 1000baarin paineen vuoksi jotain kovempaa? Itse suutin ei onneksi vuoda kannen liitoksesta.
Muistaakseni vaikutti kovemmalta, mitä kuparinen ja harmaa väritys oli ainut mikä jäi mieleen, sen takiahan se meinas hävitä totaalisesti. Tarkemmin en osia tutkinu vaikka vanhan suuttimen laitoinkin mielenkiinnosta sen jälkeen niin osiin kuin saa
-
Löysin räjäytyskuvan netistä. Iron washer eli rauta prikka.
Autoliike lupasi kustantaa uuden suuttimen. Pitääkö tuo koodata että toimii?