Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 1st - 09.05.2012, 12:22:43

Otsikko: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: 1st - 09.05.2012, 12:22:43
En haulla taaskaan löytäny etsimääni, voi olla tyhmä kysymys, mutta kannattaako tuo kiristinrulla vaihtaa samalla, kun hihnan uusin, seisonnassa ollu reippaan vuoden tuo auto, kilsat ei oo hihnalla täynnä (60-70tkm ehkä ajettu) mut on jo viis vuotta edellisestä vaihdosta, kannattaako siis se kiristin uusia samalla, vaikka se pyörisikin takertelematta?

Mites tuo motonetin jakohihnasarja, kun se koko sarjana maksaa 49,90e, mut jos ostaa hihnan ja kiristimen erikseen, niin tulee maksaa reilu 15e vähemmän, onko nuo erilliset osat "halpismerkkiä" vai tuleeko tuossa kokonaisessa sarjassa vielä jotain muutakin matkassa?
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: estate - 09.05.2012, 12:52:31
Kyllä se rulla kannattaa vaihtaa, ei tarvitse jännittää sitten sen takia, että koska kosahtaa.
Ehdottomasti se sarja niin saa laatukamat, erikseen ostettuna saattaa tulla mitä vaan.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jen - 09.05.2012, 12:54:24
jos se vanha rallattaa kun pyörität sitä niin vaihda,itse vaihtaisin sen samalla kun ei maksa paljo mittään!
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: hevonen - 09.05.2012, 14:12:16
Ite ostin juuri Motonetista uudemman mallin pyöreähampaisen Gatesin sarjan(rulla+hihna).
Rullassa oli Gatesin stamppi ja siinä laakerin pölysuojassa GMB eli korean poikien tekosia. Kokemusta ei nyt vielä ole kestosta mutta luottaisin enemmän Inan ja SKF:n tekosiin vaikka niitäkin tehdään vaikka missä vinkuintiassa...
Paikalleen tuon gmb:n  laitoin, kai se kohta ilmoittaa itsestään jos on huono.

Irto-osia jos käyttää, Contitechin remmi on myös hyvä.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: J_Lanttola - 09.05.2012, 22:13:35
Kannattaa mainita mikä moottori on kyseessä kun näistä puhutaan.

Itse olen joskus vaihtanut pelkän remmin jos kilometrit on vähäiset mutta aika täynnä remmillä. Rullaahan kuluttaa vain kilometrit, ei niinkään aika.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jen - 09.05.2012, 22:22:29
allekirjoituksesta katsottuna b200f !
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: 1st - 10.05.2012, 09:16:00
Joo siis B200F kyseessä.. Kai se pitänee kerralla koko sarja hankkia, nii ei jää mietityttää, on tolla mun aikana jo yli 50tkm ajettu, ja edellinen omistaja oli hihnan vaihtanu, muistelisin että jotain 60-70tkm sillä on nyt ajettu ::)
Nyt tosiaan seissyt yli vuoden, aina sillon tällön käyttäny lämpimäks, ku on kotipaikalla käyntiä ollu, hyvähän se ois uusia, ettei napsahda poikki niillä vähäisillä käyttelyilläkään, vaikkei ajossa olekaan ::)
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jpajula - 11.05.2012, 08:58:41
Itsellä tuo rulla pyörii kyllä nätisti, mutta on semmonen "laakerijämäkkä", eli ei jää vapaasti pyörimään, kun pyöräyttää. Ilmeisesti semmonen sen pitää ollakin? Mulla siis 1 vuosi ja ~10tkm ollu tuo rulla käytössä ja nyt menee pelkkä hihna vaihtoon noita öljyvuotoja tukkiessa.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jen - 11.05.2012, 16:39:21
jep,se on uutuuden jämäkkyyttä!
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: HammerDown - 12.05.2012, 20:15:54
Samalla vaihtaa näppärästi etupään stefat, jos näyttää vähänkään hikoilleilta tai iästä ei ole tietoa. Ei pääse remminvaihtovälillä kusemaan öljyä remmikopan sisään.

Nokka-aksilan ja väliakselin stefat saa melkein mistä vaan, kampuran stefa on pitänyt hakea siniseltä, mutta sekin varmaan löytyisi hyllystä kun ottaisi mitat ylös.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jpajula - 13.05.2012, 08:24:40
54€ kaikki stefat + remmi siniseltä.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: HembalanD - 13.05.2012, 09:54:43
Samalla vaihtaa näppärästi etupään stefat, jos näyttää vähänkään hikoilleilta tai iästä ei ole tietoa. Ei pääse remminvaihtovälillä kusemaan öljyä remmikopan sisään.

Nokka-aksilan ja väliakselin stefat saa melkein mistä vaan, kampuran stefa on pitänyt hakea siniseltä, mutta sekin varmaan löytyisi hyllystä kun ottaisi mitat ylös.
Nimenomaan kampiakselin stefa löytyy joka varaosapuljusta merkkiä payen, mutta nokan/apuakselin stefat saapi tilailla, näin jyväskylässä.

Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: HammerDown - 13.05.2012, 21:30:39
Nimenomaan kampiakselin stefa löytyy joka varaosapuljusta merkkiä payen, mutta nokan/apuakselin stefat saapi tilailla, näin jyväskylässä.
Tsaa, Iisalmessa ei varaosaputkien koneet tunne kampiraudan stefaa, mutta pienemmät löytyy vaikka traktoritarvikeliikkeestä... Tosin ihmekkö tuo kun Volvosta on kyse. :D
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jpajula - 13.05.2012, 21:47:31
Laitetaas tähän ketjuun, kun on sopiva otsikko. Elikkä minkälaisella työkalulla sen kampiakselin saa oikeasti lukittua siten, ettei se pääse lipsumaan? Hammaskoloon sopiva lattarauta kesti 60Nm + siinä ja siinä 30 astetta. Sen jälkeen ratkesi tämä ongelma (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18790.0) (Skruvatista tuli kuittaus, että matkalla on jo ja sain vielä sen 10€ alennuksenkin, joten tuleepa samalla kuntoon - eli ajattelen positiivisesti vaikka sillä hetkellä veetuttikin ihan huolella :) ). Mulla olis tuossa nyt tarjolla pieni sorkkarauta, jota työstetään tähän tarkoitukseen sen verran kuin tarvetta. Hitsausvehkeet ja kasa metallia uupuu, joten muita vinkkejä? Vääntövartta löytyy tässä kohtaa tarpeisiin, kun tilaa kerran on.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: The moose - 13.05.2012, 22:01:40
(http://ww2.justanswer.com/uploads/supermechanic/2011-08-31_160419_balancer_tool.gif)

tuollanen se on. täysin pyöreäkin käy.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: HammerDown - 13.05.2012, 22:14:07
Jos on vähänkään raudankäikälettä ja putkenpätkää nurkissa niin semmosen tekee viidessä minuutissa, eikä tartte ees pulttailla mihinkään kun laittaa runkopalkkia tai turbossa lattiaa vasten.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: HembalanD - 13.05.2012, 23:34:01
Laitetaas tähän ketjuun, kun on sopiva otsikko. Elikkä minkälaisella työkalulla sen kampiakselin saa oikeasti lukittua siten, ettei se pääse lipsumaan? Hammaskoloon sopiva lattarauta kesti 60Nm + siinä ja siinä 30 astetta. Sen jälkeen ratkesi tämä ongelma (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18790.0) (Skruvatista tuli kuittaus, että matkalla on jo ja sain vielä sen 10€ alennuksenkin, joten tuleepa samalla kuntoon - eli ajattelen positiivisesti vaikka sillä hetkellä veetuttikin ihan huolella :) ). Mulla olis tuossa nyt tarjolla pieni sorkkarauta, jota työstetään tähän tarkoitukseen sen verran kuin tarvetta. Hitsausvehkeet ja kasa metallia uupuu, joten muita vinkkejä? Vääntövartta löytyy tässä kohtaa tarpeisiin, kun tilaa kerran on.
Tällanen.

(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/IMG_1579.jpg)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/IMG_1582.jpg)

Hel*etin kätevä!
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jpajula - 14.05.2012, 07:33:19
Putkea sattumoisin löytyy, joten pitääpä askarrella tommonen. Otetaanpa alfamerista lainaus "tai vaihtoehtoisesti irrottamalla käynnistin tai vaihteistokotelon peitelevy (jos on) ja lukitsemalla vauhtipyörän hammaskehä suurella ruuvitaltalla". Hieman tosiaan epäilen, että jos tuon oikeasti vääntää 60Nm + 60 astetta, niin sen meisselin pitämisessä lienee haastetta.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: estate - 14.05.2012, 07:58:11
Yksin ei onnistu aivan helpolla mutta kun on kaveri pitämässä ruuvaria vauhtipyörällä niin onnistuu kyllä.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: J_Lanttola - 14.05.2012, 21:02:51
Manuaalivaihteisessa on helppoa jos kytkin pitää ja on kaveri painamassa jarrua. Pistää vaan isoimman pykälän silmään. Tai sitten pulttipyssyllä jos semmonen on käytettävissä. Ja jos pulttipyssyssä piisaa potku. Kannattaa vaan laittaa jotkut merkit että näkee kuinka paljon on pyörinyt.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jpajula - 14.05.2012, 22:34:35
Joo, tätä 60 astetta minäkin pähkin, mutta homma on kohtuullisen yksinkertanen. Siellä on normaali 6 kulmainen pulttikanta ja ympyrä on 360 astetta. Eli  360/6=60 ja yhden kuusikulmion sivun verran kun kääntää, niin se on kohdallaan. Ympyrägeometrian kaavoilla saadaan myös selville se, että vääntövarren toisen pään on liikuttava pituutensa verran sivusuunnassa. Ja itsellä ainakin automaatin lauhdutusputkien ja jäähdyttimen ylävesiletkun välissä tekee kovasti tiukkaa tuon kanssa.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: The moose - 14.05.2012, 22:38:17
jos olis auto ylhäällä ni ei olis tilanpuutetta.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jpajula - 15.05.2012, 22:30:28
Autoa en näin kotioloissa saa niin ylös, että mahtuis vääntiöllä tuonne alle. Mitenkäs muuten toi hihnapyörien kiristys ja hihnan vetolujuus. Mulle tuli (tietty vasta jälkeenpäin) mieleen, että kiristin sen nokka-akselin hihnapyörän momenttiinsa siten, että uus hihna oli jo paikoillaan ja lukitsin sen apuakselilta, kun nokkapyörän takana on jos se muovilevy, eikä siihen ollu työkalua. Eli kärsiikös tuo hihna tuosta ja miten paljon? Tällä systeemillä halusin vaan varmistaa, että pysyy jako varmasti paikoillaan kun mm. uudessa hihnakotelon taustalevyssä ei ollu ajotusmerkkiä ja sen sinne itse mittailin ja merkkasin.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: HammerDown - 17.05.2012, 11:39:57
Kyllä ne nokka- ja väliakselin pultit kärsii kiriä hihnaa vasten, senverta kohtuullinen momentti. Eiköhän siihen kohdistu ajossa suuremmat rasitukset.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jpajula - 17.05.2012, 15:43:21
No näin minäkin oletin, kun luin vielä gatesin opuksen miten se hihna on suunniteltu. Noita hihnojahan ei saa taivutella kovin mutkalleen, eikä varsinkaan kiertää. Nyt kun tämä oli ensimmäinen, minkä menin itse vaihtamaan, niin se vanha hihna oli kyllä melkoinen lerppu. Vaihdon syyhän mulla oli tosiaan se, että jakopäässä oli öljyä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18788.0) ihan riittämiin. Eli onko se öljy, joka on löystänyt tuon hihnan vai meneekö se ihan normaalistikin semmoseksi? Sen hihnan paikoilleen saattaminen oli muuten jotenkin hankalaa, vaikka kiristin oli mulla koko ajan tapilla kiinni. Tuntu, ettei mene mitenkään ja voimaa en halunnu käyttää. Sitten se vaan yhtäkkiä muljahti paikoilleen kuin itsestään.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: hevonen - 17.05.2012, 15:56:20
Tiukkahan se on laittaa mutta kun nyppää moottoria sen verta takaisinpäin, siis kampiakselista että löysät menee tuonne kiristimen puolelle niin kyllä se sinne menee kun ei työnnä remmiä nokkarattaalle ihan kokonaan alkuvaiheessa, se väliakseli viimeisenä.
Öljyhän ne lerpauttaa, toisin kuin miehisissä kaluissa... ;)  :2funny:
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: HammerDown - 17.05.2012, 16:01:01
Kyllä se sinne muljahtaa, kun tasastaan ujuttaa joka rattaan päälle, tarkin homma on saada remmi kireälle ajoituksen muuttumatta.

Öljy ei tee remmille ainakaan hyvää, mutta notkistuuhan se muutenkin kun aikansa siellä pyörii. Tai paremminkin uusi remmi on aina uutuudenjäykkä suoraan paketista.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jen - 02.06.2012, 21:13:16
itse hain hihnan omaani(pyöreähampaisen)koskaan en oo ton merkkistä ostanut  niin ei tietoa tosta merkistä onko hyvä vai ei,kiristin on biliasta ja siinä teksti ina f-55712 slovakia,edellinen rulla samasta paikasta ja sama volvon varaosanumero ja se oli germanianmaalainen.
http://aijaa.com/0045210297038 (http://aijaa.com/0045210297038)
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: HembalanD - 02.06.2012, 21:59:31
Continental hyvä rengas ja hihna.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jen - 03.06.2012, 08:10:35
Continental hyvä rengas ja hihna.
hyvä hyvä!
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.10.2012, 02:22:49
Ajattelin lainata tätä topic:ia kun läheltä liippaa...
...On tuommoinen 940 farmari B230FB:llä ja en hakua käyttäen löytänyt hihnanvaihtoväliä. Onko se 100tkm/5vuotta? Ja onko mahdollista/kuinka suuri homma vaihdella nuita akseleiden stefoja samalla (kun näyttää hieman sieltä jakokopan alapäästä mustuvan)?
Hihnalla menty nyt 55tkm/2,5vuotta, mutta pitää vielä tarkistaa onko öljyinen. Öljyhän niitä tuppaa hieman pehmentämään...
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jaho - 01.10.2012, 10:20:21
Oma jakohihnavaihto edellinen B200F.
Oli näitä vuodenaikoja 2005. Mietin alanko kerrostalon parkkipaikalla vaihtamaan, ehtiikö pimeäkin tulla.

Kampiakselin kiilapyörän pultti... Avasin startilla. Hetken piti miettiä kumman puolen runkoa vasten laitan jatkovarren makaamaan. No edestä katsoen oikealle. Tulpan hatut irti ja start. Kiljahti auki. Oliko se 22 vai 24mm, en muista.


Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jogiin - 01.10.2012, 10:40:07
Ajattelin lainata tätä topic:ia kun läheltä liippaa...
...On tuommoinen 940 farmari B230FB:llä ja en hakua käyttäen löytänyt hihnanvaihtoväliä. Onko se 100tkm/5vuotta? Ja onko mahdollista/kuinka suuri homma vaihdella nuita akseleiden stefoja samalla (kun näyttää hieman sieltä jakokopan alapäästä mustuvan)?
Hihnalla menty nyt 55tkm/2,5vuotta, mutta pitää vielä tarkistaa onko öljyinen. Öljyhän niitä tuppaa hieman pehmentämään...
sähkö flektillisessä oli puolen tunnin kohalla jakopää auki ja uudet stefat paikallaan loput 3h meniki kasaamiseen ja kaljan juontiin  :2funny:
Ei mikään mahdoton rasti kun tilaa on  :)
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.10.2012, 14:57:30
sähkö flektillisessä oli puolen tunnin kohalla jakopää auki ja uudet stefat paikallaan loput 3h meniki kasaamiseen ja kaljan juontiin  :2funny:
Ei mikään mahdoton rasti kun tilaa on  :)

Joo, onhan se paljon helpompaa kuin etuvetoisessa "autossa". Stefojen asennuksessa/irroituksessa liene mitään ihmeellistä? Joskus kaksi vuotta sitten viimeksi stefoja vaihdellut... (lukuunottamatta erästä moottoriremonttia kolme kuukautta sitten...)
Ja tuolla hihnalla uskaltaa vielä ajella, kun on "puolet" ajasta ja kilometreistä täynnä?

PS; Sähköflektiä en kyllä volvoon halua, on niin miehinen humina, että kyllä kuulee kuka lähti töihin aamuyöstä. :2funny:
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: hevonen - 01.10.2012, 15:42:15
En tietenkään kehoita ajamaan enemmän sillä remmillä kuin vaihtoväli on mutta monta 5-6vuotta vanhaa remmiä oon vaihtanut ja tutkinut(kilometrejä n. 50-80tkm), eikä mitään hoppua remminvaihtoon ole sen remmin kunnon takia ollut...

On sitten paiskattu vaan uus remmi, kiristin ja ohjainrulla ja vesipumppu pidetty ennallaan.
Mitäs sitä hyviä osia vaihtamaan. :pupu:

Takavetoisessa ei tosin ole kuin se kiristinrulla jakoremmillä, vesipumppu ihan muualla, ohjainrullaa ei laisinkaan.
Tää sama pätee etuvetoon, siksi noi rullat ja pumppu.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.10.2012, 16:33:31
Kun vielä toistaiseksi tottunut siihen perus pelkoon, että on tarkka kilmetreistä (niissä italian kulkineissa oli yleensä aina tarkka kilometreistä).
Kyyllä se vaihtaa ajallaan täytyy tietysti, muttei onneksi ole mikään hoppu.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: J_Lanttola - 01.10.2012, 16:46:28
En tietenkään kehoita ajamaan enemmän sillä remmillä kuin vaihtoväli on mutta monta 5-6vuotta vanhaa remmiä oon vaihtanut ja tutkinut(kilometrejä n. 50-80tkm), eikä mitään hoppua remminvaihtoon ole sen remmin kunnon takia ollut...


Itse vaihdoin juuri v70 sekä 850 hihnat peräjälkeen, molemmilla ajettu 5v ja vajaa 100tkm, molemmissa volvo original hihna ja molemmat selkäpuolelta ihan halkeamin täynnä, toinen murtunut jopa joka hampaan  juuresta molemmin puolin. Sitä en sitten tiedä kauanko hampaat olisi pysyneet paikallaan, mutta itse en ainakaan sellaisella remmillä ajaisi metriäkään. Eikä kumpikaan hihna ollut edes uinut öljyssä.
Muun merkkiset remmit mitä olen vaihtanut, on kyllä olleet vaihtovälin jälkeenkin ihan ehjän näköisiä silmämääräisesti.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: hevonen - 01.10.2012, 18:34:34
Onkohan volvoremmit sitten huonompia kuin Gates..?
Noi on olleet gatesia mitä oon katellut ja on olleet ihan hyviä noilla lukemilla.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: The_OttoB - 01.10.2012, 18:56:25
Mulla petti hermo 120tkm jälkeen ja vaihdoin hihnan.  Ei siinä näkynyt mitään vauriota.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: J_Lanttola - 01.10.2012, 19:01:52
Onkohan volvoremmit sitten huonompia kuin Gates..?
Noi on olleet gatesia mitä oon katellut ja on olleet ihan hyviä noilla lukemilla.

Gatesin ja contitecin remmejä olen itsekin purkanut eikä ole noin loppuja vielä vastaan tullut, ainakaan päällepäin.
En sitten tiedä mikä tuossa on, kun olettaisi kuitenkin että Volvo original osat olisi laatutavaraa, mutta mistäs noista tietää..
Nuo kaksi on muistaakseni ainoat näkemäni Volvo remmit, eli tähän mennessä laatu ei vakuuta, mutta voihan tuo olla vaan joku sattumien summakin..
Tai sitten huoltokirjan merkinnät oli väärennettyjä  :idiot2:
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: ari1956 - 01.10.2012, 22:50:09
En tietenkään kehoita ajamaan enemmän sillä remmillä kuin vaihtoväli on mutta monta 5-6vuotta vanhaa remmiä oon vaihtanut ja tutkinut(kilometrejä n. 50-80tkm), eikä mitään hoppua remminvaihtoon ole sen remmin kunnon takia ollut...

On sitten paiskattu vaan uus remmi, kiristin ja ohjainrulla ja vesipumppu pidetty ennallaan.
Mitäs sitä hyviä osia vaihtamaan. :pupu:

Takavetoisessa ei tosin ole kuin se kiristinrulla jakoremmillä, vesipumppu ihan muualla, ohjainrullaa ei laisinkaan.
Tää sama pätee etuvetoon, siksi noi rullat ja pumppu.
Minulla on melko varmasti alkuperäinen vesipumppu, auto on 945 vm. 1993, B230FD 115 hv.
Ostin Volvoni maaliskuussa 2002. Kilometrejä oli mittarissa silloin n. 133000, ja nyt 301000.
Paikallinen taksi kertoi, että jossain taksi-Volvossa (V70 ?) vesipumppu vaihdettiin 300.000 km ajon jälkeen.
Aika hyvin se näköjään kestää.


Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.10.2012, 23:20:04
Yksi asia mitä ei kaikki vesipumput tykkäisi sietää on syylärin paikka-aine. Yhteen käyttöpaskaan sitä tuli työnnettyä pari pulloa, kun ei talvipakkasilla kiinnostanut kansiremontti. Oli suht uus pumppu aika jäykkä ja pyki käsin rullatessa...
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: s73 - 07.10.2012, 13:30:09
Autolla ajettu n.3000km. Hihnan vaihdon jälkeen, unohtui se kiristimen jälkitarkastus, tjn. Onko sillä mitään merkitystä? Voiko sen vielä tehdä hihnan kestoon vaikuttamatta?
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: hevonen - 07.10.2012, 13:39:24
Autolla ajettu n.3000km. Hihnan vaihdon jälkeen, unohtui se kiristimen jälkitarkastus, tjn. Onko sillä mitään merkitystä? Voiko sen vielä tehdä hihnan kestoon vaikuttamatta?
Löysää kiristimen mutteri kunnolla(kierros pari...), kopauta pari kertaa siihen varmuuden vuoksi, mutteri kiinni.
Hyvin voi vielä tehdä. :)
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: perttu - 07.10.2012, 16:02:23
Kyllä se jälkikiristys on aina hyvä tehdä.Vesipumpuista vielä,minulla oli 940FK -96 vesipumppu petti n200tkm kohdalla ja oli alkuperäinen.Olisiko ollut vuonna 2011.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: s73 - 07.10.2012, 16:16:17
 thanks, pitää tehdä. Vesipumppu vaihdettu viisi vuotta sitten, tarvike alkoi vuotamaan kahdessa vuodessa ja tässä orggis pumpussa on se reikä yläpuolella, näkee jos on pumppu hajoamassa. OT on helpompi luetella mitä autooni ei ole tehty. 8)
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: jogiin - 07.10.2012, 22:36:10
Autolla ajettu n.3000km. Hihnan vaihdon jälkeen, unohtui se kiristimen jälkitarkastus, tjn. Onko sillä mitään merkitystä? Voiko sen vielä tehdä hihnan kestoon vaikuttamatta?
Löysää kiristimen mutteri kunnolla(kierros pari...), kopauta pari kertaa siihen varmuuden vuoksi, mutteri kiinni.
Hyvin voi vielä tehdä. :)
Juuri noin ku hevonen sano: mulla jäi kiristin mukamas kireelle... :facepalm: ja remmi tippu paikaltaan :buck2:
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: tupa - 25.03.2014, 21:18:59
Laitanpa tähän vanhaan aiheeseen, kun en uutta viitsi aloittaa.

Onko noita kampiakselin hihnapyörän lukitustyökaluja jossain myynnissä edullisesti tai olisiko sille jotain vaihtoehtoa?
Jos tuohon lukitsemiseen käyttää vaihdetta+jarrua+apulaista, voiko se aiheuttaa esim laatikolle jotain vahinkoa?

Itse tietty väsäisin mokoman työkalun, mutta ei tuossa kerrostalon parkkiksella ihmeitä tehdä.

Ilmat lämpenee ja Volvonkorjausmotivaatio kasvaa...
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Dartteri - 26.03.2014, 09:06:49
Tähän mennessä en ole tarvinnut erikoistyökalua. Kampuran kuningaspultin on saanu aina auki joko mopolla, vaihdetta vasten tai ruuvarilla startin kehältä vastaan pitämällä. Hihna menee hienosti paikalleen, kun kahtelee pyörät linjaan ja laittaa vaan. Sen voi sitten tarkistella ja korjata, kun menee hampaan sivuun ja vehkeet ei vedä  ;D

Hihnojen kestosta, näillä on työnnetty menemään ihan käsittämättömiä kilometrejä. Parilla isohkolla jos-lisäyksellä mimnä lakkasin ressaamasta hihnoista:

1: Kone on vapaastipyörivä, joita vinokoneista ovat ainakin B230F, FT, ET, FB ja FD
2: Hihna ja vaihtotyökalut on mukana kontissa

Ehtojen täyttyessä remmi ei katkea ikinä. Kori loppuu ennen.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: Acke - 26.03.2014, 09:57:49
Edullisesti ei taida löytyä uutena. Jos oot pk-seudulta niin voin lainata. Apumies, vaihde ja jarru voisi myös toimia, mutta meillä otti 3/4" räikkä koriin kiinni ennen kuin pultti lähti aukeamaan. Työkalun kanssa lähti nätisti samalla räikällä.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: tupa - 26.03.2014, 13:41:31
Vaasassa pyörin, mutta kiitos tarjouksesta.
Täytyy käydä Volvon liikkeestä kysymässä, josko heillä olisi tuo ja ovatko halukkaita lainaamaan.
Jos ei, niin koitetaan sitten vaihdetta vasten.

Aukihan tuon taitaa saada vaikka startilla kilauttamalla, mutta kiinnilaitto on toinen juttu.

Volvoihin en ole ennen remmiä vaihtanut, joten en viitsi tien päällä tehdä ensimmäistä kertaa vaikka helpolta vaikuttaakin.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: ToniA - 26.03.2014, 14:04:39
Mä olen aina kilauttanut sen startilla auki. Eli hylsy kiinni pulttiin, T-väännin ja jatkovarsi jotain tukevaa kohtaa vastaan (niin että vastustaa pyörimistä) ja lyhyt starttaus. Ja irti on.

Manuaalivaihteisella kiristys onnistuu ihan vaihde päällä kun joku vaan painaa jarrua.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: B-Man - 26.03.2014, 17:35:52
Tämmöne palikka tuli tehtyä, helpottaa kummasti varsinkin kiristystä.
(https://db.tt/JoiYcx2m)
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: tupa - 29.03.2014, 16:57:31
Onko tuo kampuran hihnapyörän tiukkuus tosiaan 165Nm B23ET koneelle?? Siihen Se kiristy ihan leppoisasti...
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: The moose - 29.03.2014, 20:36:25
Ite ammuin juur viimeviikolla akkukoneella 250 nm eikä ollu ongelmia kyl aukaisussakaan.
Otsikko: Vs: 740 jakohihnan vaihto
Kirjoitti: tupa - 29.03.2014, 22:56:39
Nyt kun sain tuon homman tehtyä, niin eipä tuohon -84 760:n hihnapyörään olisi edes voinut käyttää tuota kiinnipitotyökalua. Vitosvaihde ja käsijarru ajoi asiansa.
Pultti aukesi yllättävän vähällä voimalla.
Kiristelin ensin kokeilumielessä 60 Nm:iin ja sen jälkeen 165 Nm. Ja kierteisiin läjä loctiteä. Kaipa tuo pysyy kiinni.

Helpoin jakoremmin vaihto tähän mennessä.