Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Koltta - 10.05.2012, 17:46:50

Otsikko: 850 T5 parit vikakoodit
Kirjoitti: Koltta - 10.05.2012, 17:46:50
Eli otsikon mukainen kulkine ja vm -94 antoi seuraavat vikakoodit:

535 TC control valve signal
- missäs tämmöinen himmeli on. Liittimien puhdistus tai osan vaihto lienee edessä.

143 Front knock sensor signal
- pystyykö tämän alakautta vaihtamaan kun imusarjaa ei viitsisi purkaa pois.

Oireet ovat toistuvasti syttyvä lambdavalo ja kone käy niin rikkaalla että bensa haisee putkessakin. Muuten tuntuu toimivan moitteetta.

 
Otsikko: Vs: 850 T5 parit vikakoodit
Kirjoitti: motocykler - 10.05.2012, 20:06:59
Eikös tuo tc control valve ole ahtopaineen säädin? Nouseeko paineet normaalisti? Vuotaako letkut mistään?
Otsikko: Vs: 850 T5 parit vikakoodit
Kirjoitti: Koltta - 10.05.2012, 20:16:17
Ahdot nousee hyvin (kahden päivän ajokokemuksella) eikä vuotojakaan tunnu olevan, näitä startterilla suihkutellen koetin mnetsästää.. ahtopainemittarikin reagoi hyvin kaasun painamiseen... ja matka taittuu... menovettä vaan tuntuu maistuvan enemmän kuin pitäisin normaalina.

Olisiko tuokin sitten joku hapettunut liitos tms. joka tuon signaalivirheen aiheuttaa.
Otsikko: Vs: 850 T5 parit vikakoodit
Kirjoitti: motocykler - 10.05.2012, 20:41:16
OK, katsoppa kuitenkin sieltä ilmaputsarin vierestä se ahtopaineen säädin ettei letkut ole irronnut/irroitettu. Mihin kohtaan vakio ahtopainemittarin neula asettuu? Bensaa saa kyllä palamaan kun kaasua painaa :D Nyt tuolla viikko sitten hankkimalla kasipätkällä päässyt jopa 9 litraan. Toisella en ole ikinä malttanut ajaa nätisti niin aina yli 15l/100km.
Otsikko: Vs: 850 T5 parit vikakoodit
Kirjoitti: Koltta - 10.05.2012, 21:57:31
Pari tuntia autoa ja auton papereita/historiaa tutkittu.

Kun ensin löysin netistä kuvan mitä olen etsimässä, lähdin tutkimaan onko kyseisen säätimen letkut/piuhat paikoillaan ja ehjät.. no koko ahtopaineen säädin on vaihdettu käsin ruuvattavaan systeemiin, johto roikkuu siellä irrallaan. Papereista sitten selvitin että Harisella on tuo softa uusittu ja penkitetty vähän vakiota rivakampaan kuntoon. Ilmeisesti tässä ei sitten kyseistä säädintä ole joten tuo vikakoodi on kaiketi pysyvämpää mallia. Tai sitten en kuvasta huolimatta osannut etsiä kyseistä osaa oikeasta paikasta ilmanputsarin ja koneen välisestä aluuesta.

Sitten on etsittävä syytä tuolta nakutusanturin suunnalta... kaikesta huolimatta tuollainen 20-25 litraa satasella on minusta kohtuuton kulutus rauhallisella ajolla satasta maantiellä, vaikka lastua ja ahtoja on rukattu. Eikä tuo bensan lemu tyhjäkäynnilläkään mieltä piristä.
Otsikko: Vs: 850 T5 parit vikakoodit
Kirjoitti: arska11 - 11.05.2012, 06:18:15
No johan on reilu kulutus!
Se Tcv pitäisi alunperin olla siellä ilmanputsarin päässä, virranjakajankoppaa vastapäätä.
Monihan vaihtaa esim tuohon AcDelcon Tcv:hen, että olisko siellä joku semmoinen?
Mutta kyllähän siihenkin pitäisi mennä ainaskin se sähköliitin samalla lailla, letkuista en sitten tiedä mitenkä on asennettu.
Saisitkos laitettua joitain kuvia tänne foorumille, niin voitaisiin porukalla ihmetellä, että mitä sinne on asenneltu?
Otsikko: Vs: 850 T5 parit vikakoodit
Kirjoitti: Koltta - 11.05.2012, 23:06:00
Tämmöinen sinne on asennettu
(http://www.ahtoja.com/tuotekuvat/450x450/turbo_ruuvi.jpg)

Sain nuo kaikki hapettuneet liittimet puhdistettua ja vikakoodit nollattua.

300km ajoa takana ja kulutus reilun kympin satasella. Rauhallista moottoritie/maantie ajoa. Nyt tuntuu jo paljon paremmalta. Toistaiseksi lambdavalokin on pysynyt pimeänä....
Otsikko: Vs: 850 T5 parit vikakoodit
Kirjoitti: veikko - 12.05.2012, 09:21:18
oliko sähköt kiinni vakiossa säätimessä sekä tulpattu ne letkujen lähdöt?
Otsikko: Vs: 850 T5 parit vikakoodit
Kirjoitti: Koltta - 12.05.2012, 10:50:20
Sähköt roikkuu irrallaan, joten varmasti tuota samaa vikakoodia pukkaa jatkossakin. Vakio säädintä ei näy mailla eikä halmeilla, ilmeisesti vikakoodiakaan ei tulisi jos vakio säädin olisi jätetty sähköjä varten paikalleen. Liekkö asentaja tiennyt tarkalleen mitä teki kun ei huomioinut tuota seikkaa. Tarpeettomaksi jääneet letkulähdöt on tulpattu.