Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: TopiK - 11.05.2012, 21:29:58

Otsikko: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: TopiK - 11.05.2012, 21:29:58
Eli mistä se korkeampi puristus suhde johtuu? Vertailin vähän, ja kansi ainakin näyttää palotiloiltaan samanlaiselta, kuin normaalin f koneen kansi. Volvohan ilmoittaa tuolle 230F koneelle putistus-suhteeksi 9.3:1 ja tuolle 230FD:eelle 9.8:1.
Moni on käyttänyt tuota perus f lohkoa onnistuneesti turbo moottorissa, mutta onko tuo FD täysin käyttökelvoton, vai onko puristussuhde ero riipuvainen vain jostain pikkujutusta, kuten kansipahvin paksuus? Vai onko tuossa oikeasti mitään eroa.
Männän monttukin näytti olevan sen vähän päälle 2mm.   ???
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: HembalanD - 11.05.2012, 21:40:54
B230F puristukset 9.8
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: janne81 - 11.05.2012, 21:59:24
B230FB on 9.3 puristuksella johtuen 531 kannesta.
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: Greycap - 11.05.2012, 22:03:56
Eikös se FD ole vain EGR:llä rasitettu F, 530 kansi ja M-nokka molemmissa. FB on sitten ihan oma juttunsa 531 kannella ja VX(3)-nokalla.
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: janne81 - 11.05.2012, 22:05:09
Eikös se FD ole vain EGR:llä rasitettu F, 530 kansi ja M-nokka molemmissa. FB on sitten ihan oma juttunsa 531 kannella ja VX(3)-nokalla.
Jep ja FD:ssä on vielä se pulsair mukana.
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: TopiK - 11.05.2012, 22:24:37
Ai se meniki noin  :-\
Turbo käyttöön on kuitenkin, toimiihan se pikkupaineilla ihan hyvin, mutta olis se kiva saada se nakutus riski minimoitua.
Mitenköhän se olis helpoin laskea hiukan tuota puristusta? Kahta pahvia en nyt kuitenkaan laittais päällekkäin, joten se olis varmaan joko vaihtaa kansi tohon 531 tai sitten vähän kairata tuota 530:istä. Onko kellään mitään hyvää linkkiä tai kuvaa, miten tuota kantta voisi muotoilla. Puristuksen kun sais tuonne 9 pintaan, niin vois varmaan toimia ihan hyvin?
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: HembalanD - 11.05.2012, 22:38:15
Kannen palotilaa vähän viilaa ja männistä milli kuppia syvemmäksi. Tai sitten helpompi vaihtoehto, viinaa tankkiin.

Paljonko meinasit paineistaa?
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: TopiK - 12.05.2012, 00:47:59
Kannen palotilaa vähän viilaa ja männistä milli kuppia syvemmäksi. Tai sitten helpompi vaihtoehto, viinaa tankkiin.

Paljonko meinasit paineistaa?
Tällä hetkellähän siellä on n. 0,7 bar paineita, mutta koska mulla ei oo seos-suhdemittaria, en oo uskaltanu enempää nostella/muutella ahtoja, enkä kokeilla etanolia. Lohko on ihan perus B230FD. kansi 530 nokkana A. Ruiskuna B230FT:stä peräisin olevat ohjainboksit + -804 loppuset suuttimet. En tosin tiedä riittääkö suuttimet enään viinalla. tosin 98E bensalla autosta lähtee aika jäätävä bensan käry, jopa lämpösellä koneella haisee ihankuin olis "ryyppy" päällä, ja välilä "kumia poltellessa" voisi vetää letkun putkenpäästä tankkiin kun tulee bensat raakana pakoputkesta. (luulin ensin vedeksi, mutta pieni haju/makutesti todisti olevan bensaa  :D)

Yli 1 bar kun sais ahtoja, niin vois ruveta tuo koppi liikkumaan. ;)

Paljonko tuo viina antaa anteeksi tuossa puristus suhteessa? joutuu vissiinkin hankkimaan sitten isompaa suutinta/megasquirttia? (Vai huijaanko kylmäkäynnistys suutinta?  ;))
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: Xuppo - 12.05.2012, 11:49:32
Paljonko tuo viina antaa anteeksi tuossa puristus suhteessa? joutuu vissiinkin hankkimaan sitten isompaa suutinta/megasquirttia? (Vai huijaanko kylmäkäynnistys suutinta?  ;))

E85 on 106 oktaanista joten kestää reilusti puristuksia/painetta.
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: 460GLE - 01.06.2012, 09:45:49
Mulla on 242:ssa alunperin b230f alakerta. Männistä sorvattiin kuppia syvemmäksi, ei muita muutoksia.
Kesti mukavasti ahtaa reilu baari mitsun TD04-15g ahtimella.
Ei taida maksaa vaivaa hommailla 531-kantta, joka maksaa melkeen toisen käden kun tuolla 530-kannellakin pääsee ihan ok teholukemiin.

Moderneissa turbomoottoreissahan käytetään jo tuommosia 9,8 puristuksia ja taitaa osassa olla kympinkin päälle.
Mutta moottorinohjaus on niissä toki kehittyneempi ku joku ikivanha Lh 2.4.  :)
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: HembalanD - 01.06.2012, 22:23:43
Paljonko sorvasit ja mihinkä asettui puristukset?
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: 460GLE - 02.06.2012, 15:29:02
Paljonko sorvasit ja mihinkä asettui puristukset?
Pitäs vähä kaivella, on mulla ne tiedot jossain tallessa (muualla ku päässä).  :)

edit: näköjään 1.2mm niistä syvennettiin kuppia ja puristussuhde laskennallisesti 9.3. Sitä ei koskaan tarkistettu millään tapaa.
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: vipe - 29.03.2015, 13:12:35
Lainataan vanhaa topicia.
Jos on b230f alakerta ja 531 hattu, niin onko puristussuhde silloin 9,3?
Ja sehän on passeli turbo+etanoli käyttöön?
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: 8-pätkä - 30.03.2015, 21:15:40
Lainataan vanhaa topicia.
Jos on b230f alakerta ja 531 hattu, niin onko puristussuhde silloin 9,3?
Ja sehän on passeli turbo+etanoli käyttöön?

Vaparin alakerta + 531 = 9,3:1 puristus, eli sama kuin B230FB-moottorissa joka on jo tehtaalta 531:llä.
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: Carseebo - 13.04.2015, 06:06:45
"Harrastusta aloitteleva" on hukassa ja kaipaa apua, passaa varmaan täällä kysyä. Eli b230fb:ssä puristukset on 9,3:1(?), ja tarkotus olis turbottaa kyseinen lohko. Kantena 531 (vx3 nokalla) josta milli höylätty pois, kampura saa pysyä ja uudet H-profiili veivit.

Puristuksia pitäis saada laskettua jollonka päästään ongelmakohtaan, kun vaihtaa tuohon lohkoon esim. wisecon takomännät niin miten puristukset muuttuu? Kun kattelin niitä mäntiä niin siellä luki että puristussuhde on 8,0:1? Tarkottaako se että kaikissa b230 lohkoissa puristukset on 8,0:1 noilla männillä vai onko lohkoissa eroja? Jos nuo wisecot tai mitkä tahansa turbomännät laittaa tuohon vaparilohkoon niin tippuuko puristukset vai pysyykö 9,3:1?

Ehkä tyhmä kysymys mutta kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä, parempi kuiteski kysyä ennen ku alkaa mitään tekemään  :(

En viittis palotilaan alkaa koskemaan ja kun uudet männät ostaa niin en tiiä tahtooko niistäkään alkaa sorvaamaan pois, että paksu kannentiiviste on ainakin pakko jos puristukset pysyy 9,3:1 kun on kanttakin madallettu.  :-\

Kyllä tuosta fb:stä kuitenki pitäs saada ihan toimiva turbovehje, vaikka sitten matalilla ahdoilla. Huhuja oon kuullu että 9-10:1 puristuksilla kestää korkeintaan 1bar ja toiset taas ajelee 2bar ahdoilla samoilla puristuksilla että tiiä tässä..

Tehotavotetta oon suunnittellu 250-350hp tienoille ja ahtimeks mahollisesti hx35 tai jtn sellasta ::)

Sen verran katoin että b230fb männät tulee dekin tasolle ellei himpun verran ylikin, onko nyt esim. nuo wisecon männät sitten "matalempia" (jää alemmas) tai onko niissä syvempi allas jne? :-X
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: Greycap - 13.04.2015, 08:07:59
Kun kattelin niitä mäntiä niin siellä luki että puristussuhde on 8,0:1? Tarkottaako se että kaikissa b230 lohkoissa puristukset on 8,0:1 noilla männillä vai onko lohkoissa eroja?

Lohko on aina sama, ero tulee kannesta. Voisin melkeinpä olettaa (tämä siis on todellakin vain oletus) että lähtökohtana on pidetty turboissa tavallisesti olevaa 530 kantta joka vapaastihengittävänä antaa puristuksen 9,8 ja kun tiedetään että 531 tuottaa tulokseksi 9,3 niin noilla Wisecoilla luulisi tulevan alle mainitun kahdeksan.
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: Carseebo - 13.04.2015, 08:35:46
Lainaus
Lohko on aina sama, ero tulee kannesta. Voisin melkeinpä olettaa (tämä siis on todellakin vain oletus) että lähtökohtana on pidetty turboissa tavallisesti olevaa 530 kantta joka vapaastihengittävänä antaa puristuksen 9,8 ja kun tiedetään että 531 tuottaa tulokseksi 9,3 niin noilla Wisecoilla luulisi tulevan alle mainitun kahdeksan.

Suurkiitokset tästä, ja nopeasta vastauksesta :pomo: Nyt voi hyvin mielin jatkaa suunnittelua/rakentelua, alunperin kirjoitinkin että onko eroa jos kantta ei oteta huomioon, mutta se jäi jonnekkin matkalle :D Ja tosin mittaan sitten kyllä puristukset kun mylly joskus on siinä vaiheessa :hello:
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: TVS - 13.04.2015, 10:18:37
Jos 350hp tavoite, miksi vaihdat mäntiä?
Otsikko: Vs: B230f ja B230 fd:n ero
Kirjoitti: Carseebo - 13.04.2015, 10:37:15
Jos 350hp tavoite, miksi vaihdat mäntiä?

Koska entisillä voi heittää vesilintua  ::) Laitan kerralla alakerran kuntoon, nälkäkin tuppaa kasvamaan syödessä, ainakin mulla  ;D