Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ertoro - 23.01.2011, 20:56:47
-
Mulla on 740 volvo 2.3 kaasarilla, vm -85.
Laturi on ilmeisesti rikki, koska osa sähkölaitteista ei toimi jos on alhaset kierrokset. Kysynkin siis että sopiiko toisen 740 laturi mun volvoon. toisen volvon speksit: 2.0i VM -89.
Ja tietääkö joku että sopiiko tosta volvosta myös etujarrut (levyt ja satulat) suoraan tohon vanhempaan?
'
Kiits
-
Oletko kokeillut vaihtaa siihen laturiin jännitteensäädin/hiilipakettia? Ei montaa euroa maksa ja toi ongelma saattaa ratketa sillä.
Mutta hyvin suurella todennäköisyydellä noi laturin menee ihan heittämällä ristiin. Jarrulevyt sopinee myös, satuloissa on sitten ollut ainakin kahta eri vaihtoehtoa näissä tarjolla.
Viisaammat jatkaa tästä.
-
Oletko kokeillut vaihtaa siihen laturiin jännitteensäädin/hiilipakettia? Ei montaa euroa maksa ja toi ongelma saattaa ratketa sillä.
Mutta hyvin suurella todennäköisyydellä noi laturin menee ihan heittämällä ristiin. Jarrulevyt sopinee myös, satuloissa on sitten ollut ainakin kahta eri vaihtoehtoa näissä tarjolla.
Viisaammat jatkaa tästä.
Laturit tosiaan käy päikseen jos molemmat on ulkotuuletettuja boscheja. Liittimissä voi olla pieniä eroja(latta vs rengas esim.), mutta täysin sovitettavissa.
Jarruosat ei muuten käy, herra banaanimestarille tiedoksi saatettakoon, että -87 tuli uusi napa, jotamyöten jarrulevy muuttui kun vanhassa on laakerikoolit levyssä kiinni, uusi on pakettinapa ja irtolevy. Koko tolppa vaihtamalla käyvät sitten kyllä, mutta jos ainoa vika on esim. kuluneet levyt niin volvon jarruosien hinnat huomioonottaen homman järkevyyden voisi kyseenalaistaa... :P
Muoks: niin tosiaan, banaanitaavi on oikeassa siinä, että turha sinne on toista kysymysmerkkikuntoista b-osaa laittaa, kun laturin voi huoltaakin, jännitteensäädin voi hyvin jelpata, ja jos liu-ut on kovin urilla niin uudet liukukiekotkin on melko nopea vaihtaa, jos vaan saa ne laturin ruuvit auki(eli omaa tarpeeksi järeän talttapäämeisselin).
-
Nuo laturiruuvit saa tosiaan parhaiten auki ns iskumeisselillä, jossa vasaralla lyönti napakasti takapäähän saa samalla kiertovaikutuksen (hit driver). Jos ne saa käsimeisselillä auki, laturi on mitä todennäköisimmin jo kerran avattu. Pääosa tuotteista on markkinoilla kiinalaista alkuperää ja seurauksena on ainakin enemmän käytetyssä työkalussa sen meisselikärjen lohkeaminen. Tuohon "perushuoltoon" kuuluvat ne kaksi laakeria, liukurenkaat ja säädin. Tosin senkin saa oikein nuuka mies korjattuksi vaihtamalla siihen hiilet. Hiiliä vaihdettaessa kannattaa porata pienet reiät niihin hiilijohtimien sijoituspaikkoihin - vanhat juotokset ovat aika vaikeasti sulavaa tavaraa.
-
Jarruosat ei muuten käy, herra banaanimestarille tiedoksi saatettakoon, että -87 tuli uusi napa, jotamyöten jarrulevy muuttui kun vanhassa on laakerikoolit levyssä kiinni, uusi on pakettinapa ja irtolevy. Koko tolppa vaihtamalla käyvät sitten kyllä, mutta jos ainoa vika on esim. kuluneet levyt niin volvon jarruosien hinnat huomioonottaen homman järkevyyden voisi kyseenalaistaa... :P
Hyvin sä saatat tietoon asioita! :)
Kas kun siitä on jo aikaa kun seiskasatasen kanssa viimeksi olen touhannut ja nekin on kaikki olleet -88 ja uudempia. Että aina sitä oppii uutta.
-
Kiitoksia vastauksista!
Sainkin jo hommattua tutulta toimivan latuirin, eikä hintakaan ollut kuin 20e. Täytyis vaan asennella niin näkee että alkaako laitteet pelittämään.
Jarruissa on semmonen vika että ne pitää kauheeta ääntä ja lukkiutuu kesken ajon. aluksi se piti pientä ääntä ja pikku hiljaa se meni tommoseks. Osaisko joku veikata syytä, ettei mun tarvi koko jarrukalustoa uusia.
Kiitos
-
Kyllä siinä tuon vaatimattoman alkuselostuksen perusteella tuntuisi uusimisen tarvetta olevan :'( . Parhaiten sen kuitenki saa selville katsomalla sieltä autosta tilanteen vakavuutta - netin läpi ei minun kristallipallostani oikein selvästi muuta näy kuin että "paljon remonttia" :D.
Ja tosiaan on hyvä varautua siihen että laturikokeilusta tulekaan haluttua tulosta, mutta onhan sinulla sitten kaksi korjauskelpoista aihiota
-
Kiitoksia vastauksista!
Sainkin jo hommattua tutulta toimivan latuirin, eikä hintakaan ollut kuin 20e. Täytyis vaan asennella niin näkee että alkaako laitteet pelittämään.
Jarruissa on semmonen vika että ne pitää kauheeta ääntä ja lukkiutuu kesken ajon. aluksi se piti pientä ääntä ja pikku hiljaa se meni tommoseks. Osaisko joku veikata syytä, ettei mun tarvi koko jarrukalustoa uusia.
Kiitos
Oisko levy halki?