Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Niksa - 12.05.2012, 16:02:11

Otsikko: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Niksa - 12.05.2012, 16:02:11
eli pitäis saada lisää kakkua koneeseen, autossa tällä hetkellä Bosch 0 280 150 804 suuttimet käsittääkseni matalaohmiset 2.2ohm ja 337cc/min

eli onko kellään käytännön kokemusta mitkä suuttimet käy suoraan paikalleen, oon koittanu selailla kaikenmaailman suutin taulukoita mutta ei vaan ymmärrä....  ???
hakusessa 400-550cc/min

EDIT:
"LH 2.4 however will adapt for injectors up to 370cc and offer good performance. However because the LH 2.4 system is adaptive it will trim itself to compensate for the richer mixture it offer very little if any advantage. If you want to run larger injectors with the stock fuel system you have to modify the signal from the MAF sensor to compensate."

eli tuon mukaan ei voisi käyttää yli 370cc suuttimia?

"There is a very popular modification among Volvo engine tuners in Sweden; blue "R" injectors. These injectors are used on Volvos high output engines, such as S60T5. We have tested these on B200 & B230ET/FT engines with Motronic and LH Jectronic injections with great results. They flow 391cc/min and are good enough for over 300 horsepower. Could be good with an aftermarket ECU."

eli periaatteessa noi R:n suuttimet riittäisivätkin tähän projektiin, tosin esim vikingin Special lastu " Special-lastu on tarkoitettu pidemmälle viritettyihin moottoreihin. Lastu on optimoitu 3" ilmamäärämittarille, 465ml suuttimille ja 3,8bar bensapaineelle. " niin ymmärtääkö volvon vakio moottorinohjaus enää tuon päälle?
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Niksa - 07.06.2012, 10:10:56
Ruokaongelma ratkaistu bensapaineen säätimellä 1:1,4 nyt ahdoilla bensanpaine noin 5bar  ;D
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: hevonen - 07.06.2012, 10:39:42
Mikä pumppu/pumput sulla on siinä? Jos orkkis, alkaa mennä rajoilla... Mikä malli, yksi vai kaksi pumppua?
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: bolinder - 08.06.2012, 10:39:06
mulla et konessa ihan korkee oomiset (15) etuvastukset poistettu ja piuhat yhdistetty , hyväksyykö lh sitä vois kuvitella niin
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: hevonen - 08.06.2012, 13:24:39
Isot pojat sanoo että lh kypsyy jos koittaa ajaa ilman etuvastuksia, en tiedä, ei ole kokemusta tuosta. ET tosiaan siesi ilman vastuksiakin.
Niksa kirjoittaa että homma on hoidossa, bp 5bar, vähän mietityttää tuo että millä b-pumpuilla/pumpulla auto on, kun tuo 5 bar on aika kova paine, ellei ole k-jet pumppu.
Loppuu pian kakku kesken kun pyydetään vaan kovempaa bensanpainetta, alkaisin mieluummin tuolta suutinpäästä tuon homman+ iso immu...

Noh... hyvä jos toimii mutta ihan edgellä mennään...
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Sato| - 08.06.2012, 13:30:08
Itse ajelin viime kesän korkeaohmisilla etuvastukset ohitettuna. Kyllä se sen kesti ainakin tosin ajettuakaan ei tullut kuin jotain 2000km.
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: EVO8 - 08.06.2012, 14:11:23
Ilman vastuksia 3v ja 130tkm.
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Ari E - 09.06.2012, 19:14:29
vaparilla ajettu se 450tkm ilman etuvastuksia  ;)   oliko impetanssi 14 Ohm
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Xuppo - 09.06.2012, 21:10:53
Alle 7 ohm suuttimet (matalaohm) tarvitsevat aina etuvastukset kun taas yli 7 ohm suuttimet (korkeaohm) menee ihan ilmankin. Noiden etuvastusten tehtävä on matala ohmisissa suuttimissa rajoittaa virtaa jotta ruiskuboksin suuttimia ohjaavat fetit eivät kärähdä.

ET koneissa on erillinen suutinten pääteaste joka on hieman rankempi rakenteinen kuin LH:ssa joten se saattaakin kestää etuvastusten poistamisen matala ohmisten suutinten kanssa mutta mitään hyötyähän siitä ei ole ja en menisi kokeilemaan itse.
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Niksa - 11.06.2012, 09:08:52
Joo tosiaan siis 940 -97vm aivan originaalilla bensansyöttö järjestelmällä ja näyttää keitto riittävän pitkässäkin vedätyksessä.... ahdot on nyt vain 0,9bar.
alipaineella säädetty bpsäädin(1:1.4) 2.5 (-0.6bar) +ahdot 0.9bar tekee noin 4.6bar bensanpaineen ahdoilla.


ja tosiaan kokeilin itse tehdyllä uudella  3"imm mutta auto ei toiminut kun tyhjäkäynnillä  :'(
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Niksa - 21.06.2012, 10:50:09
hyvin pysyi seokset ylhäällä 3 vedettäessä punarajalle ja 4:llakin vielä punarajan lähettyvillä kunnes loppui tila kesken  :)
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: kreator - 30.06.2012, 19:46:41
mullakin ois suutinten osto edessä, mistä saisin 465cc bolt-on suuttimet?
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Kisko - 01.07.2012, 00:36:05
mullakin ois suutinten osto edessä, mistä saisin 465cc bolt-on suuttimet?
Vaikkapa tuolta: http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=381 (http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=381)

Myös Hariselta noita löytyy http://www.hestec.fi (http://www.hestec.fi) verkkokaupasta.
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: hevonen - 02.07.2012, 12:12:32
Isot pojat sanoo että lh kypsyy jos koittaa ajaa ilman etuvastuksia, en tiedä, ei ole kokemusta tuosta. ET tosiaan siesi ilman vastuksiakin.
Niksa kirjoittaa että homma on hoidossa, bp 5bar, vähän mietityttää tuo että millä b-pumpuilla/pumpulla auto on, kun tuo 5 bar on aika kova paine, ellei ole k-jet pumppu.
Loppuu pian kakku kesken kun pyydetään vaan kovempaa bensanpainetta, alkaisin mieluummin tuolta suutinpäästä tuon homman+ iso immu...

Noh... hyvä jos toimii mutta ihan edgellä mennään...
Tarkoitin tässä just sitä että lh ei tykkää jos ajetaan MATALAOHMISILLA ilman etuvastusta. Motikassa toimi ja oli tosiaan Harisen keksintö. Ilmeisesti matalaohmiset ilman etuvastustajia toimii jotenkin tarkemmin? En minä tiiä!
Tottakai ne korkeaohmiset toimii ilman etuvastuksia, eihän se boksi tiedä kuka sen vastuksen piiriin tekee...
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Ari E - 02.07.2012, 14:42:59
Tarkoitin tässä just sitä että lh ei tykkää jos ajetaan MATALAOHMISILLA ilman etuvastusta. Motikassa toimi ja oli tosiaan Harisen keksintö. Ilmeisesti matalaohmiset ilman etuvastustajia toimii jotenkin tarkemmin? En minä tiiä!
Tottakai ne korkeaohmiset toimii ilman etuvastuksia, eihän se boksi tiedä kuka sen vastuksen piiriin tekee...
toimiihan ne tarkemmin, kun avautumisaika pienenee jos vaan itse suuttimet ja ecu kestää suuremman virran.
Vastaavasti etenkin isot suuttimet liian suurilla etuvastuksilla tuottaa varmasti ongelmia pienillä aukioloilla
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: kreator - 04.09.2012, 09:13:37
Vaikkapa tuolta: http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=381 (http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=381)

Myös Hariselta noita löytyy http://www.hestec.fi (http://www.hestec.fi) verkkokaupasta.

ei oo tuolla matala ohmisia suuttimia ft-koneeseen
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Niksa - 04.09.2012, 09:45:33
saakohan noita vastuspaketin liittimiä jostain ostettua että vois sitten mahdollisesti joskus laittaa vaan liittimen irrottamalla ja laittamalla vastuspaketin käyttöön?

ja onko kytkentä tosiaan niin että vastuspaketille menee liittimen jälkeen 5kpl valkoisia johtoja niin lyödään vaan kakki yhteen?
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: EVO8 - 04.09.2012, 12:07:11
Otat sen vastuspaketin irti liittimestä, laitat sopivilla apicoilla ne suutinjohdot nippuun siihen liittimeen. Yksi tulee ja lähtee kaikille suuttimille. Saahan siihen sen liitinrungonkin mutta ei se siitä juuri kummemmaksi muutu.

Nykyisten korkeaohmisten tarkkuus on vähintään samaa luokkaa mitä matalaohmisten suuttimien siihen aikaan kun LH:ta suunniteltiin. Voit huoletta käyttää sellaisia tuossa kokoonpanossasi.

Katso myös http://www.vpv-motorracing.fi/index2.html (http://www.vpv-motorracing.fi/index2.html). Tuolta voit halutessasi kysyä myös ammattilaisen neuvoa. Myös toimitus on aina ollut nopea.
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: The_OttoB - 04.09.2012, 12:33:00
saakohan noita vastuspaketin liittimiä jostain ostettua että vois sitten mahdollisesti joskus laittaa vaan liittimen irrottamalla ja laittamalla vastuspaketin käyttöön?

ja onko kytkentä tosiaan niin että vastuspaketille menee liittimen jälkeen 5kpl valkoisia johtoja niin lyödään vaan kakki yhteen?

Se on normaali "abiko" laattaliitin. Partcolta saa ainakin niitä liittimiä ja Wurthiltä niitä runkoja.

Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: kreator - 04.09.2012, 17:14:01
Eli voinko minä laittaa korkea ohmiset suuttimet tuohon b230ft ?
Etuvastukset pitää poistaa niinkö?
Kärähtääkö multa kaikki mustat laatikot ja poksit tämän jälkeen?

Onko tämä muutos miten iso homma? Joutuuko kytkemään ja pätkimään johtoja?
En tiedä mikä on mikin johto
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Ari E - 04.09.2012, 17:36:39
Eli voinko minä laittaa korkea ohmiset suuttimet tuohon b230ft ?
Etuvastukset pitää poistaa niinkö?
Kärähtääkö multa kaikki mustat laatikot ja poksit tämän jälkeen?

Onko tämä muutos miten iso homma? Joutuuko kytkemään ja pätkimään johtoja?
En tiedä mikä on mikin johto
kaikki etuvastuksen 5 johtoa vaan yhteen ja yli korkee ohmiset rokkaa ;)

elikkä otat 5kpl vaikka 5cm johdonpätkiä, toiseen päähän puristat uros latta abikon ja toiset päät laitat kaikki yhteen.
sitten vaan lattaliittimet siihen liittimeen
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/940/04092012114.jpg)

Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: The_OttoB - 04.09.2012, 21:22:49
Ehkä olisi parempi lenkittää liittimestä toiseen, niin ei tule yhteen hirmuista nippua?
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Niksa - 05.09.2012, 09:50:41
eli nyt sitten jos suuttimet vaihtaa isompiin niin IMM pitää ilmeisesti myös vaihtaa "isompaan" entä jos laittaa immun painepuolelle välijäähdyttimen jälkeen vähän ennen kaasuläppää? tarviiko se silti olla isompi 76mm?

EDIT: onko jollain noita speksejä minkälaiset suuttimet passaa suoraan tuohon vinokoneen orkkis suuttimien paikalle, pituus liitin tyyppi ym?
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: ___TK___ - 14.10.2012, 13:40:54
Käykö se etuvastusten poistaminen niin helposti että yhdistää vain kaikki 5kpl valkoset johdot toisiinsa.  8)
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: puliukk0 - 29.10.2012, 20:06:23
Käykö se etuvastusten poistaminen niin helposti että yhdistää vain kaikki 5kpl valkoset johdot toisiinsa.  8)

Vastuksen liittimestä juuri ne johdot kaikki vaan yhteen.

eli nyt sitten jos suuttimet vaihtaa isompiin niin IMM pitää ilmeisesti myös vaihtaa "isompaan" entä jos laittaa immun painepuolelle välijäähdyttimen jälkeen vähän ennen kaasuläppää? tarviiko se silti olla isompi 76mm?

EDIT: onko jollain noita speksejä minkälaiset suuttimet passaa suoraan tuohon vinokoneen orkkis suuttimien paikalle, pituus liitin tyyppi ym?

Mulla S40 T4 suuttimet, jotain 400cc pintaan. En tiedä riittääkö sulle, mutta suuttimiksi käy perus pituuksinen, perus boschin ev1 liittimellä olevat.
Matalaohmisia huono löytää, jotenka vastus pois ja johdot yhteen.

Itse mietin että kun noi vakio suuttimet pikkusen vuotaa, niin pitäiskö imm putkea suurentaa kun 10afr (tai mittari ei näytä rikkaammalle enään) ahdoilla...
Otsikko: Vs: b230ft:hen uudet suuttimet
Kirjoitti: Niksa - 29.10.2012, 21:28:29
mulla on nyt matalaohmiset 580cc suuttimet ja vakio ilmamäärämittarilla joka nykyisin tosin majailee parinkymmenen sentin päässä kaasuläpästä.....