Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Korisarjat ja alustamuutokset => Aiheen aloitti: REX - 12.05.2012, 16:28:12
-
240 Turbon etutolpista löytyi oranssit iskarit joissa luki Volvo ja 353 0082 T.
Iskareiden varsi on huomattavasti paksumpi kuin normaaleissa joihin olen törmänny ja tuntuvat aivan erillaisilta kuin esim. Bogen kaasuiskarit.
Mitkäs iskarit nämä nyt sitten on? ???
-
Normi Turbon iskarit. Varsi ei ole paksu, iskari on rakenteeltaan ylösalaisin.
-
No kappas aina oppii uutta.
-
Volvon lisätarvikeluettelossa taidettiin tarjota noita oransseja GT/Turbo/muu mikä, DeCarboneja upgrade katupumpuiksi turboa löyhempiin malleihin ja keltaisia DeCarboneita (ja myöhemmin myös vaihtelevilla vaimennuksilla Bilsteinejä) sitten haipakkapumppuina kaikkiin malleihin.
Itse pidin 240ssä yhdistelmää GT'n jouset ja kallistuksenvaimentajat ja keltaiset R-sportin DeCarbonit oikein mainiona kompromissinä mukavuuden ja kurvuutusominaisuuksien välillä - olisi saanut olla vakioalusta jo suoraan kaikissa.
Mikä on muuten mielenkiintoista on se että monsiour DeCarbon tuli ilmeisestikkin keksineeksi, tai ainankin patentoineeksi, sen sittemmin lähinnä Bilsteineistä tutun käänteisen etuiskarien rakenteen ja Bilstein joutuin maksamaan vuoteen 1976 - eli arvattavasti patentin raukeamiseen - asti rojaltia rakenteen käyttämisestä.
Ilmeisesti DeCarbon oli aikanaan ihan pelimerkki pumpuissa, koska kasari Yamahoissa oli lisenssi DeCarbon iskareita monoperissä.
Yamaha kuitenkin ehti myöhemmin hallitsemaan Öhlinssinkin osake-enemmistöä.