Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: muffa71 - 12.05.2012, 23:57:34
-
Moi.Elli tämä problema tulivat mun Volvossa ja jos joku selittäisi minulle, missä ongelma on?Vikakoodinlukijassa on tulut tomonen viesti :
P 0244 TURBOAHDIN/MEK.AHDIN HUKKAPORTTI SOLENOIDI
A Alue/toiminta
Turbon jälken on hieman märkä letku,toi iso paksu letku missä on pieni letku kiini.
Mitä pitää vaihta tai korjatta ja jos jokkulla on kuva siita osasta se autaa paljon
Kiitos jo etukäteen :hello:
-
Ahdin ja sen ohjausjärjestelmä tulisi tarkastaa ja vaihtaa tarkastuksessa vialliseksi todettu osa tai mahdollisesti korjata se.
Vika voi olla moottorin alipainejärjestelmässä, ahdinta ohjaavassa venttiilissä, ahtimessa, ahtoputkissa, turbon ilman otossa, ahtopaineen mittauksessa tai sähköjärjestelmässä.
Sen verran selkeää tuosta koodista näin niinkuin ensihätään :)
Eli ahtopaine on todennäköisesti ollut jossain tilanteessa väärä, kun tuo vikakoodi on syntynyt.
Turbon jälkeen ei ole letkua, jossa olisi pieni letku kiinni?? (turbon jälkeen lähtevä letku lähtee suoraan alaspäin turbosta)
Ennen turboa on letku, jossa on liitäntä moottorin huohottimelle, niitä letkuja on hajonnut ja se imeytyy lyttyyn, jolloin ilmanpääsy turbolle estyy, auto lakkaa kulkemasta ja syntyy todennököisesti vikakoodi.
Vian voi todeta ihan silmillä katsoen tuota letkua, samalla kun kaveri ryntäyttää moottoria.
-
Tassa on kuva (http://img801.imageshack.us/img801/3858/75265053.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/801/75265053.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Kokeilin tännän kaverin kansa, vähän tuntu että se imeytyy lyttyyn kun pidät kadella ja viela se on märkä.Onko siina ohuessa letkussa joku ventiili sisalla ja miten se voi irota jos on?
Aina kun kiihdyta turbo sammu,teho hävisi.
-
Tuon osan sisällä on lämmitysvastus.
Tuo ei mahdottoman kireällä olekaan, irti sitä ei helposti saa, koska putken sisäpuolella olevassa osassa on leveä uloke
-
Tapaus -04 D5, 417tkm rullattu.
Antaa tuota otsikon vikakoodia (ei muita), ja oikeastaan vain 3+ vaihteilla pidemmissä kiihdytyksissä ja kun kierrokset nousee yli 3000 rpm. Lisäksi saattaa kuittaatua itsekseen pois ja ahdot palata kun kiipeää mäen ylös 2-vaihteella vedättäen, eli siis kotiin tullessa. Muuten ei, paitsi tietenkin sammutuksen jälkeen kuten asiaan näyttää "kuuluvan"... Argh.
Muita oireita ei ajossa ole, vetää hyvin eikä savuta yhtään. Paikallaan kaasutellessa/kaasun nostaessa kuitenkin kuuluu hieman erikoisia ääniä (alueella 1500-2000 rpm), joiden paikallistamiseen kaipaisin hieman apua. Alla siis mp3 josta kuuluu em. tuhinat.
https://drive.google.com/file/d/0B6Hhuxi63GHLQ0JsNWU5Wko1b28/view?usp=sharing
Onko tuo siis ahtovuotoa, alipainetuhinaa vai mitä helkuttia? Moottorikannakkeiden alipaineletkut ovat nyt tulpattuna kun vikakohtaa etsitään.
Torquella katselin MAP-arvoa (Intake manifold pressure), ja ~240 kpa (eli vissiinkin ~1,4 bar) oli maksimit kun oikein kunnolla antoi runtua.
edit: käytin joku päivä sitten tuon ahtoletkun pätkän irti imusarjan alta, oli käytännössä puhdas, vain vähän sellaista puoliksi juoksevaa öljyistä mönjää joka lähti paperilla pyyhkimällä. Äänet olivat jo tätä ennen samat.
-
edit: vahinkotupla, sorry