Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: atso - 13.05.2012, 11:18:15
-
tuli vaihdettua autoa ja valinta oli jälleen volvo, s 80 ,(aikaisempien vähäisten vikojen takia) vm,2010 mutta nyt ois tarvista vetokoukulle mistä sais edullisesti? miten on bilteman koukku? voiko asentaa itse ? tarviiko päivityksiä ?
-
Tässäpä orgisohjeet,
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/S80%2807-%29/2010/2.4D/Automatic/L.H.D/ShowDocument/VCC-428244
tarvikekoukkujen mukana tulevat yleensä omat.
-
Motonetin koukku muistaakseni makso n. 350 Euroo sähkösarjan kanssa ja asensin ite. Koukku menee nätistä ilman kiirusta tunnissa paikalleen ja johtosarjaan puolisen tuntia - tunti. Koukku on Thulen valmistama ja vastaa Volvon omaa koukkua, joten siihenkin sopii nuo edelliset asennusohjeet.
Sähkösarjaa varten joutuu raottelemaan takapaksista vuorauksia. Ja koukkua varten takapuskurin.
-
Oliko johtosarja täysin plug n play? Ainakin silmatechin paketti "vaatii" päivityksen..
Pitikö puskuri irroittaa vai riittikö todella raottaminen?
-
-
-
Kyllä sen puskurin joutuu irrottamaan kokonaan. Yllä olevilla ohjeilla ei oo paha rasti... Sähköjen kans on kaks vaihtoehtoo sähkösarja (hintavampi ja helpompi, liittimet vain kiinni vollikan liittimiin) tai itse askarellen sähköt sieltä mistä saa.
Tuo ohjelmointi ei mielestäni ole välttämätön (riippuen tietysti käytöstä). Jos olen oikein ymmärtänyt, niin siinä ohjelmoidaan esp tunnistamaan perävaunu (sen ollessa töpselissä kytkettynä). Tällöin luistojen korjaaminen on optimoitu yhdistelmää varten. Jos on caravan-henkisyyttä yhtään, niin ilman muuta kannattaa....
-
Eiköhän koukkuja tule lisää..
XC :n ja AWD:n koukut on vähän "matalampia", Ainakin XC:n osalta normikoukulla kärry voi vähän keulia.
Noista sähköistä vielä, Volvon oma on lievästi hintava. Toisaalta edelliskoppaiseen laitettiin koukku Thulen sähkösarjalla, osa oli liittimillä ja muutama piuha piti virittää. Sumuvalon johto piti ainakin katkaista ja laittaa kulkemaan jonkun boxin kautta.
Pitää varmaan käydä katsomassa, onko tähän uudempaan sama konsepti.
-
Tässäpä Thulen sähköjen asennusohje http://www.thuletowbars.com/upload/manuals/wiringkits/759264%20V70-XC70-S80.pdf (http://www.thuletowbars.com/upload/manuals/wiringkits/759264%20V70-XC70-S80.pdf).
-
Itse osti motonetistä thulen koukun ja siihen kuuluvan johtosarjan. Siinäkin olis sumari pitäny liittää, mutta omassa käytössä en sitä tarvinnu (kärryssä ei sumaria), joten jätin liittämättä...
-
-
-
Toi Thulen ohje on lähes identtinen vanhemman V70 :in Thule-sähkösarjan kanssa. Miten muuten noi ohjeet on aina "piilossa" kun niitä itse hakee ;D
Vanhemmassa sumarin piuha katkaistiin ennen lamppua - ei ainkaan -05 V70:ssä loistanut palannen lampun merkkivalo. Tuskin näissä uusissakaan siitä joutuu kärsimään. Thule/Brink on kohtuu iso toimittaja..
Kyllä sumari on tarpeen kärryissäkin, keskimäärin nissä on surkeat valot.
-
Ajonvakautuksen ohjelmoinnin jälkeen, tietokone yrittää luiston sattuessa oikaista koko yhdistelmää (riipumatta sen koosta), kun ilman ohjelmointia pyrkii oikaisemaan vaan pelkän auton. Käytännössähän se tarkoittaa pahimmillaan ääritilanteessa sitä, että ohjelmoimaton voi tietokoneen "väärän" luistonkorjauksen vuoksi suistuakin väärään suuntaan, perässä olevan massan sitä kuljettaessa... Caravan-henkisille suosittelisin.
-
-
-
-
-
-
-
Tilasin juuri orggis/käyttetyn sähkösarjan ja myös sen "seisontajarrumodulin" Ruotsista: Hinta rahteineen 1011 kruunua, eli olisko jotain 120-130 euroa.
www.bildelbasen.se (http://www.bildelbasen.se)
Onko se lisäboxi oikeasti seisontajarrua varten? mikä ihme sen tarkoitus on?
-
-
-
-
-
Jos vikun tai jarrun rinnalle kytkee 40W lisää, ei valovahti (tietokone) havaitse mitään.
Huh, mitä kytkentöjä. Äkkiseltään katsoen takapään LED-valojen virta tulee edestä CEM-keskustietokoneesta saakka. Jos se kärvähtää, niin tulee aikalailla kallis remontti. Muutenkin ne johdot ja ohjaukset on mitoitettu mahdollimman pieniksi ihan kustannus- ja painosyistä. Lisäksi "rosvoliittimillä" otetuista liitoksista tulee sellaisia vikoja, ettei keskusautohallin erkkikään selviä niistä ;). Kärvähtäneen CEM:n tai muut oston jälkeen TRM-moduli+ohjelmointi tuntuu halvalta. Myös PWM-ohjauksia on valoille käytössä, mutta en juuri tätä katsonut, onko vai ei.
Takapään sulakerasiassa on peräti 2 sulakepaikkaa vetokoukulle ja toinen on 40A, mikä on tarkoitettu peräkärryn valoille. Jos periaatteena on, että rosvoliitoksia pitää käyttää eikä TRM-modulia missään tapauksessa aiota hankkia, on tuohon saatavissa yleiskäyttöisiä releohjauksia ilmeisesti myös motonetin valikoimissa. Niissäkin pitää olla sammutusdiodilla olevat releet tms, ettei auton suuntaan tule mitään suurjännitepiikkejä.
Pitkänpäälle se alkuperäinen TRM-moduli olisi mielestäni paras ratkaisu ja kaikki toimii niin kuin on tarkoitettukin. Joku seuraava omistaja voi tuonne joskus laittaa tavallisilla polttimoilla olevan tai viallisen peräkärryn. Alkuperäistä TRM:ää käytettäessä myös peräkärryn valojen toimivuus tarkistetaan ja siitä ilmoitetaan mittarin infonäytössä. Samoin esim vilkusta tulee ihan oma <--> valo.
-
-
-
Niin olihan 850 aikanaan auto johon ei voinut mitään tehdä itse, edelliskoppaisten V70:ien koukkuja ei vielä hetki sitten edes tunnetut tarvikevalmistajien ketjut uskaltaneet asentaa -ettei autot mene sekaisin. Itse uskalsin lähteä asennustyöhön (tosin kaverin autoon ;D) ja hyvä siitä tuli -ilman ohjelmointeja yms. Sähkösetti oli Thulen semi plug n play.
En tiedä enkä ymmärrä enempää, mutta jonkun on kokeiltava ja toivottavasti jakaa mahdolliset huonotkin kokemukset, jos ongelmia ilmenee. Toivotaan että kaikki pelaa ilman ongelmia.
Oma saldo tähän asti: Koukku Motonet (Thule) 199e, orrgissähköt bokseineen n. 120e ruotsin ruttutukusta. Pitää vielä asentaa.. Melko sopiva kustannus vs. sinisen tai tarvikeasentajan hinnat ?
-
ei löytynyt biltemasta 10 malliin koukkua ostin koukkupajasta oulusta, löytyy muualtakin ainakin tampereelta,mukana tuli oikea johtosarja ja boksi helppo homma kytkeä,, autossa valmiit liittimet .
-
-
-
Atso, kävitkö ohjelmoimassa jotakin?
Oma koukku on asennettu - ohjeista poiketen irroitin vain viimeisen äänenvaimentimen kannakkeen, kaveri painoi putkea jalalla sitä alas kun ruuvasin pultteja kiinni. Ainut varsinainen ongelma oli puskurin irroitus, piti irrota kun vetää kevyesti. Voimaa tarvitse huomattavasti, piilossa oli yksi ruuvi, jota ei ohjeissa mainittu / muutenkaan ole näkyvissä. Kun sen reuna petti loppu lähtikin kevyesti.
Sähköt on muuten asennettu, paitsi se kyydistä jäänyt johdonpätkä, joka tulee auton liittimien ja perävaunumodulin väliin. Katsotaan koska se tulee Ruotsista ja ottavatko lisää rahaa.. Tähänkää settiin ei ole tarjolla kuin liittimien kytkemistä.
Kustannukset tähän mennessä: Orggis sähköt 120e + Thulen koukku Motonetistä 179e (norm. 199e). 299 euroa on varsin kohtuullinen hinta?
Edit: koukun ohjelmointi - sähköt ei muuten tule ulos 75 euroa. Eli 375 on totaali.
-
terve . en ole käyttänyt vielä tietokoneen päässä ,mutta vaikuttaa ilmeisesti vain siihen että peruutus tutkaan . ja sen saa napista pois , sumuvalon johdot on kytkemättä kun sarjasssa ei ollut oikein passelin oloisia liittimiä, mutta hyvin toimii muuten, vedetty asunto vaunua noin pari tuhatta km. volvon sivuilta löytyy hirveän hyvät ohjeet ,
-
Jep, eli sulla ei ole alkuperäinen johtosarja. Ilmeisesti sumarin piuha katkaistaan ja laitetaan kiertämään sen ohjain boksin kautta.. Settiä tarkemmin tuntematta.
-
Sattui jenkkimallin koukku silmiin - ei tuo kiinnitystapa herätä luottamusta. Mitenhän iso kolo siihen puskuriin pitää tehdä?
http://www.ipdusa.com/products/8870/115397-trailer-hitch-p3-v70-xc70-2008 (http://www.ipdusa.com/products/8870/115397-trailer-hitch-p3-v70-xc70-2008)
vai onko euromallin kiinnitystapa vain varmuuden maksimointia..
-
ei ole alkuperäinen johto sarja eikä koukkukaan , oli made in belgium mutta ne johdot tulee sinne taka sulake rasiaan mutta liittimet oli erillaiset .,kyselin volvon huollosta mutta ei niilläkään olluy ja asia on jäänyt vähän venymään . oli setti halvempi kuin volvolla. puskuriin ei tarvinnut tehdä kuin aivan pieni kolo .
-
Ton jenkkivehkeen kanssa tarkoitin sitä oikeaa puskuria, ja siihen mahdollisesti tehtäviä koloja, jonka pulttien alle se asennetaan.
Mun mielestä noi ns. tarvike koukut ja ennen kaikkea sähkösarjat on turhaan aliarvostettuja. Ei ne mistään pikkupuljusta ole = luotettavuus on kohdallaan.
-
Väliaikatieto: Nyt pääsi kokeilemaan toimivuutta, tuo alkuperäinen johtosarja ilmeisesti vaatii ohjelmoinnin että toimii (?) (Auto -09 V70)
Virta tulee boksille, muttei yllä kärryyn asti..
-
Westfalian koukun asennusohjeissa on vaihtoehtoisena tapana, jättää puskurin alusrauta paikoilleen leikkaamalla siitä muutama pala pois. Tuskinpa tuo ainakaan huonontaa takatörmäysturvallisuutta.
Ebayn kautta löytyy koukkuja sähköineen ihan kohtuulliseen hintaan.
http://search.eim.ebay.fi/?ev=&kw=volvo+v70+11-+Anh%C3%A4ngerkupplung&ect=&elc=77&ec=&eb=Hae
-
Siis siitä heti muovin allaolevasta, lähes auton levyisestä törmäyssuojasta/puskurista pitää pyyhkäistä pala pois??
En ainakaan kokonaan jättäisi pois -jotenkin tuntuu etten ymmärtänyt mitä tarkoitit..
-
Siis siitä heti muovin allaolevasta, lähes auton levyisestä törmäyssuojasta/puskurista pitää pyyhkäistä pala pois??
En ainakaan kokonaan jättäisi pois -jotenkin tuntuu etten ymmärtänyt mitä tarkoitit..
Monessa koukussa ko. palikka heitetään kokonaan mäkeen, kuten tuossakin vaihtoehto A. (Golfin Brinkin koukussa oli sama juttu.)
Thulen asennusohjeet ovat hieman ylimalkaiset, joten siitä ei varmuudella mitään. Orgis ohjeet pitävät ko. palkin paikoillaan.
Kannattaa siis katsoa asennusohjeita ennen koukun hankkimista.
-
Okei - keveneehän auto ja säästää polttoainetta ;D
Thulen (Brink) koukku ei vaatinut rälläköintiä tai osien mäkeen heittämistä.
-
Orggis koukun ohjelmointi 75e kiitos..
-
Alkuperäisen koukun asentaminen onnistuu tällaiselta ei niin ammattilaiselta kun löytyy yksityiskohtaiset ohjeet. Itse tilasin evolvestorelta ja EN suosittele kyseistä putiikkia. Koukun toimituksessa kesti useita viikkoja ja lopulta ohjausboksi puuttui toimituksesta. Lupasivat lähettää korvaavan boksin mutta toimitus kesti..ja kesti.. kyselin pari kertaa että mikä maksaa niin lupasi aina lähettää uuden. Palauttivat sitten lopuksi rahat ja tilasin osan skandixilta ja toimituksessa meni 2 päivää.
No nyt niitä bokseja on tullut postissa jo pari kappaletta, tilauksesta alkaa olemaan 3 kuukautta aikaa. Luultavasti tulee vielä kolmaskin. Olisi siis vetokoukun ohjausbokseja myynnissä ;)
-
Palauttivat sitten lopuksi rahat ja tilasin osan skandixilta ja toimituksessa meni 2 päivää.
No nyt niitä bokseja on tullut postissa jo pari kappaletta, tilauksesta alkaa olemaan 3 kuukautta aikaa. Luultavasti tulee vielä kolmaskin. Olisi siis vetokoukun ohjausbokseja myynnissä ;)
Sait rahat takaisin ja nyt niitä tippuu postiin ja myyt ne edelleen??
-
Nojoo, sain takaisin 20e ja maksoin osasta 140e.
-
Okei eli evolvestoresta ei pidä tilata mitään, jos ongelmia on tai tavara ei ilmesty niin palauttaa vain murto-osan.
-
Onneksi tilasin omani Volvopartshop.comista.. Toimitus 1.5viikossa ja tuli lähes 100e halvemmaksikin kuin evolvestoresta :)