Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: ikuisuus projekti - 13.05.2012, 22:22:48
-
mikä moottori on paras lähtö kohta virittämiseen vaparina tai turbotettuna
minulta löytyisi
b200e 530 kannella
b19a 160 kannella
b21a 398 kannella
b230a 631 kannella
b230f 531 kannella
ja
b23e 405 kannella
onko 531 ja 405 kansilla suurta eroa?
mistä näista saa esim yhdistelemällä parhaimman?
-
b230f 531 kannella
lukaise tämä topic ensi alkuun
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=290.0
-
Lainaan tätä topiccia hiukan:
Tuota vino/tikkukone FAQ:ta kun luin niin päteekö tuo aina että 230 lohkoissa 89-98 vuosimallit on isommilla runkolaakereilla ja 85-88 pienillä? Onko noissa muita eroa kuin tuo runkolaakerin koko?
-
Lainaan tätä topiccia hiukan:
Tuota vino/tikkukone FAQ:ta kun luin niin päteekö tuo aina että 230 lohkoissa 89-98 vuosimallit on isommilla runkolaakereilla ja 85-88 pienillä? Onko noissa muita eroa kuin tuo runkolaakerin koko?
1989 malliin tuli lohkoon taas isot laakerit ja päittäslaakerointi siirtyi viitoslaakeripukkiin. 1990 mallissa kampi on sama, mutta lisäksi tuli paksummat veivit.
1985-1988 on siis pienet laakerit, ja lisäksi näissä päittäislaakerointi on keskellä kampiakselia. 1985-1988 kampi ei siis sovi 1989+ lohkoihin ja vice versa. Kiertokanget sopii kaikista malleista kaikkiin malleihin vuosina 1985 - 1998.
Muita merkittäviä eroja ei liene, samat öljypumput, sylinterinkannet, apulaitteet, vaihteistot jne. sopii.
Ja ennen 1985 vuottahan käytössä oli sitten b19/21/23 -lohkot, joissa sekä kampi että kiertokanget ovat ihan eri mitoilla kuin 1985+ lohkoissa, ja pyörivät osat eivät sovi ristiin (paitsi apuakseli, joka sopii vuodesta 1975 vuoteen 1998).
-
Kiitos tästä infosta! :)
-
b23e 405 kannella
Vaparina tuo on ainakin noista hyvä ku on 130hv vakiona..