Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: J2K - 14.05.2012, 06:14:48
-
Lauantai aamuna auto oli hetken vesiliirrossa tien urissa. Vakkari oli päällä. Ajonvakautus ilmoitti olostaan. Tuli siinä mieleen että luulisi vakkarin hyppäävän pois päältä tuollaisessa tilanteessa. Kaverin vanhassa audissa ainakin tuollainen toiminto. Onko volvoissa?
-
Omissa volvoissa vakkaria ei vielä ollut, mutta parin muun auton kanssa kokemusta luistelusta säädin päällä.
Nykyisessä VAG tuotteessa vakionopeudensäädin hyppää todella herkästi pois päältä, jos jokin rengas sutaisee tai lähtee luistamaan. Pari kertaa vesikelillä jopa ihmetellyt miksi veto loppuu ja sitten huomannut että vakkari meni pois päältä.
Toisen ääripään esimerkki on Hyundai Sonata, jossa vakkari pysyy päällä vaikka meno on mennyt vaaralliseksi luisteluksi ja suuntakin on muuta kuin tien mukainen. Huihain kanssa pitää olla itse hereillä ja sammuttaa säädin napista tai jarrulla.
Edit. Kyllä siis Hyundaikin sammuttaa säätimen itse, mutta vasta todella reippaassa luistossa.
-
80-luvulla omistin saab 9000turbon (poikamiesaikaan unelma-auto) :pomo:. Se oli vakkari päällä vesiliirtotilanteessa tappovehje. Samoin talvella jos lähti ohitse ja keskellä oli sohjoa, irtosi pito samantien. Aika oli tietty ennen abs:n tai dstc:n keksimistä. Ajelin talvella ahtimen säätöjohto irroitettuna.
-
Volvossa riippuu mikä ajonvakautuksen osa joutuu puuttumaan että lähteekö cruise pois päältä.
-
Luulisi, että jos autossa on DSTC-järjestelmä niin vakkari menisi pois päältä sivuttaisluistossa järjestelmän jarruttaessa jotakin renkaista. Aivan kuten normaalisti jarrutettaessa vakkari menee pois päältä. Ei omaa kokemusta kylläkään vaan mutuilua. :)
-
Luulisi, että jos autossa on DSTC-järjestelmä niin vakkari menisi pois päältä sivuttaisluistossa järjestelmän jarruttaessa jotakin renkaista. Aivan kuten normaalisti jarrutettaessa vakkari menee pois päältä. Ei omaa kokemusta kylläkään vaan mutuilua. :)
Mun uuskorisessa s80:ssa tuo dstc tuntuu todella nihkeästi huomaavan ajovirheet. Tuntuu että saa mennä "kahva edellä" ennenkuin vaikuttaa.
-
Luulisi, että jos autossa on DSTC-järjestelmä niin vakkari menisi pois päältä sivuttaisluistossa järjestelmän jarruttaessa jotakin renkaista. Aivan kuten normaalisti jarrutettaessa vakkari menee pois päältä. Ei omaa kokemusta kylläkään vaan mutuilua. :)
Juuri näin minun mielestä on. Eli se että vetoluistonesto vähentää tehoa ja väläyttää valoa mittaristossa ei riitä pudottamaan vakkaria pois päältä. Muistelisin että tuon oman kotteron ohjekirjassa oli kerrottu että milloin putoaa pois päältä.