Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 15.05.2012, 07:14:00
-
Kesärenkaat alla on taas jokunen tuhat kilometriä ajeltu juuri katsastetulla autolla. Kuitenkin perstuntumaan tulee sellainen olo ettei Volvo ole enää yhtä suuntavakaa ja jämäkkä ajettava kuin esimerkiksi vuosi takaperin. Katsastuksesta mentiin kuitenkin kyselemättä läpi.
Ajatus oli vaihtaa autoon alustan puslat sekä jouset ja iskarit. <viimeksi mainitut pienen madalluksen ja etuiskunvaimentimien öljyvuodon takia.
Mitkä osaset ovat niitä mitkä tuohon ajettavuuteen tai "velttouteen vaikuttaa? Koiranluita nyt on näppärä itsekin vaihtaa aina tarpeen mukaan mutta tukivarsien puslat yms. jää kyllä pihalla laittamatta :P
Ja autona allekirjoituksen -01 V70
-
Kyllähän sitä tuon ikäsessä autossa alkaa välystä olemaan alustassa jo pakostakin, ellei kaikkia kuluvia osia ole vuoden sisään vaihdettu :) katsastusmieshän ei puutu kuin siihen että jotain alustassa on rikki, positiivinen katsastustulos ei tarkoita sitä ettei yhtään välystä missään olisi. Itse en ole volvojen kanssa sitä ongelmaa huomannut että jämäkkyys olisi hävinnyt minnekkään, ainoastaan pientä kolinaa saattaa ilmetä. Mutta nämä on niitä asioita jotka jokainen tuntee ja mieltää omalla tavallaan.
Jousituksen uusimisella jo pääsee hyvin alkuun, mutta kannattaa tosiaan vaihtaa kaikki iskarit kerralla ja samalla vaivalla. Jos ne etuiskarit tosiaan öljyä jo vuotaa niin ei sitä jämäkkyyden katoamista tarvitse kauempaa hakea :D
-
Pajalla mulle kertoivat, että huonot alatukivarren puslat aiheuttaa tuota epämääräistä huojuntaa, ja täytyy olla samaa mieltä nyt kun niitä pari kappaletta keulalle vaihdettiin. Tosin samalla meni alapallo ja pyörännapa uusiksi, ja osien vaihdon tuloksena on ainakin tukevampi ajotuntuma.
-
Kilometreistä tässä ei mainita mitään? Jos on kerran mennyt katsastuksesta läpi niin mitään olennaista vikaa siellä ei ole.
Eli kaikkien puslien vaihdot summissa jne. on kyllä ihan rahan haaskuuta. Jos alatukivarsien puslissa olisi oikeasti sanomista niin kyllä se katsastuksessa olisi ilmi tullut.
Itse satsaisin tässä tapauksessa vain uusiin iskunvaimentimiin ja niiden yläpään kumeihin.
-
Kilometreistä tässä ei mainita mitään? Jos on kerran mennyt katsastuksesta läpi niin mitään olennaista vikaa siellä ei ole.
Eli kaikkien puslien vaihdot summissa jne. on kyllä ihan rahan haaskuuta. Jos alatukivarsien puslissa olisi oikeasti sanomista niin kyllä se katsastuksessa olisi ilmi tullut.
Itse satsaisin tässä tapauksessa vain uusiin iskunvaimentimiin ja niiden yläpään kumeihin.
290 000km on tällä hetkellä ja lisää tulee. En todellakaan aio tehdä sitä että huvikseen vedän kaikki uusiksi, mutta kuten azzyr mainitseekin:
Pajalla mulle kertoivat, että huonot alatukivarren puslat aiheuttaa tuota epämääräistä huojuntaa, ja täytyy olla samaa mieltä nyt kun niitä pari kappaletta keulalle vaihdettiin. Tosin samalla meni alapallo ja pyörännapa uusiksi, ja osien vaihdon tuloksena on ainakin tukevampi ajotuntuma.
Juuri tällaiset voisi laittaa. Pienen pieni välys oli raidetangon päässäkin, joten jos senkin laittaa samalla. Täytyy tuo toinen elektroniikka vika hoitaa ensin pois ja sitten samaan syssyyn tämä alustakin.
-
Kyllä 300tkm ja +10 vuotta on jo alustapalikoiden surma. Riippuen tietysti ajosta, jos säilyttää lämpöisessä hallissa ja ajaa vain moottoritietä kesäisin niin mikä jottei.
-
Itse ostin eräältä foorumilaiselta käytetyt etutukivarret joihin on nyt uudet takahelat + uretaanipuslat eteen. Vasurin alapallo näytti ihan uudelta, ostan myös toisen varmuuden vuoksi. Koiraluut on jo uudet, vielä alustasarja uusilla yläpäillä niin luulis olevan kondiksessa.
Leimalla jäi kiinni oikeasta etutukivarren etuhelasta ja jotain kolisee vasemmalla, joko ite iskari tai sitten yläpää. Ei jaksa moneen kertaan jumpata edes takas, pistän mieluummin kerralla uutta + kulmien säätö ja menolle. 180tkm/8vuotta enkä edes oleta että auto olisi uuden veroinen enää.
-
Kilometreistä tässä ei mainita mitään? Jos on kerran mennyt katsastuksesta läpi niin mitään olennaista vikaa siellä ei ole.
Eli kaikkien puslien vaihdot summissa jne. on kyllä ihan rahan haaskuuta. Jos alatukivarsien puslissa olisi oikeasti sanomista niin kyllä se katsastuksessa olisi ilmi tullut.
Ei niitä aina huomata tarkistaa. Omasta tuli kerran myös hylkäys etummaisesta puslasta, joka oli mielestäni ehjä. En suostunut vaihtamaan eikä katsastusmieskään enää vaatinut kun katsoi uudelleen auton alle.
Muutama ehjä etupusla sensijaan on jotenkin veltostunut ja aiheuttaa pienissäkin kuopissa vetelyä. Tuollaisessa alatukivarsi vääntyy pelkästä auton painosta sisäreunaan. Takimmaiset puslat eivät kovin usein hajoakaan niin että niistä tulee löysää.
Kotikonstein etummaiset puslat voi testimielessä jäykistää pursottamalla nopeastikuivuvaa sikakittiä tai vastaavaa etummaisten puslien aukkoihin. Tulee siis "taksimalli" ;).
-
Itselläni kuuskymppisessä alustassa oli muka kaikki kunnossa, eikä puslista näyttänytkään mitään suurempaa löytyvän. Ihmettelin kuitenkin, kun auto tuntu melkoiselta hehtaaripyssyltä.
Alapallonivelet vaihtamalla tuosta pääsi, olivat kuulemma vain lievästi väljät, mutta mielestäni vaikutsu ajokäytökseen oli todella suuri.
-
Kilometreistä tässä ei mainita mitään? Jos on kerran mennyt katsastuksesta läpi niin mitään olennaista vikaa siellä ei ole.
Eli kaikkien puslien vaihdot summissa jne. on kyllä ihan rahan haaskuuta. Jos alatukivarsien puslissa olisi oikeasti sanomista niin kyllä se katsastuksessa olisi ilmi tullut.
Itse satsaisin tässä tapauksessa vain uusiin iskunvaimentimiin ja niiden yläpään kumeihin.
Eipä ne iskarit ja jouset sitä suuntavakautta välttämättä takaisin tuo. Apurungon helta voi olla ehjät, mutta silti jo tosi pehmeät. Koko apurunko pääsee kääntyilemään - > hakee.
Sama pätee kaikkiin kumipusliin siellä alustassa, ja mitä löysempi se pusla on niin sitä pienempi voima tarvitaan pyörän kulman muutamiseen..ja sitä enemmän auto hakee.
Kesärenkaat alla on taas jokunen tuhat kilometriä ajeltu juuri katsastetulla autolla. Kuitenkin perstuntumaan tulee sellainen olo ettei Volvo ole enää yhtä suuntavakaa ja jämäkkä ajettava kuin esimerkiksi vuosi takaperin. Katsastuksesta mentiin kuitenkin kyselemättä läpi.
Ajatus oli vaihtaa autoon alustan puslat sekä jouset ja iskarit. <viimeksi mainitut pienen madalluksen ja etuiskunvaimentimien öljyvuodon takia.
Mitkä osaset ovat niitä mitkä tuohon ajettavuuteen tai "velttouteen vaikuttaa? Koiranluita nyt on näppärä itsekin vaihtaa aina tarpeen mukaan mutta tukivarsien puslat yms. jää kyllä pihalla laittamatta :P
Ja autona allekirjoituksen -01 V70
Onko samat renkaat ja samat rengaspaineet kuin viime kesänä? Jos meinaat auton pitää niin melkein suosittelisin että alat vaihdattaa niitä alustan heloja vaikka pari kerrallaan. Ite helat ei maksa paljoa, työn hinta riippunee vaihtokohteesta. Nämä siis sillä oletuksella että alustasarja ei tuo vakautta takaisin. Toivottavasti kuitenkin ainakin valtaosin paranis sillä jos meinaat sen anyway vaihtaa.
-
Mitäs tuo tukivarsien puslien vaihtotyö on foorumilaisille suurinpiirtein maksanut? Auto on sigussa näkyvä V70.
Terävät töyssyt lyö vähän käsille, ja ratti tärisee mielestäni enemmän epätasaisuuksien mukaan kuin normaalisti esim. jotain suojatien maalauksia ylitettäessä. Pientä vetelyäkin kiihdyttäessä esiintyy.
Iskareiltahan tuo sinänsä haiskahtaa, mutta ne on tsekattu Bilian mekaanikon toimesta takuuna vähän auton oston jälkeen.
Muut kuulemma kunnossa, tosin vasen edessä huonosti palauttava vaihdettu uuteen orkkisosaan. Samalla vaihdettu myös apurungon puslat, eikä auttanut juurikaan asiaa.
Iskareiden yläpään kumit vaihdettu eri keikalla saman ongelman takia, samalla lopputuloksella.
Takana majailee Nivot.
Auto ei siis ole ostettu Biliasta, joten en usko, että kaveri ainakaan tarkoituksella vedätti iskareiden osalta.
Tiedä sitten iskareiden tarkastuksien luotettavuudesta kys. lafkassa muuten.
Kolahduksia tai muutakaan epäilyttävää ei alustasta kuulu, rengastus on talvella 205/55R16, ja nyt kesällä 225/45R17. Renkaanvaihdot eivät ole muuttaneet käytöstä suuntaan tai toiseen.
Pitäisi varmaan kokeilla seuraavana tuota tukivarsien puslien vaihtoa, kun oireisto näyttäisi ainakin osittain osuvan sen kanssa yhteen?
-
Voi kuulostaa kerettiläisen jupinalta mutta sanokaapa nyt käsi sydämmellä kumista noin puslien materiaalina yleensä, että kumminkohan se oikeasti vanhuuttaan käyttäytyy:
1. Kovettuu > murtuu ja ajo-ominaisuudet menetetään sitä kautta?
2. Löystyy?
Jos annat äänesi numerolle 2, niin sehän tarkoittaisi myös sitä, että esim. talvirenkaiden ominaisuudetkin vain vanhuuttaan paranisivat jos kulutuspinnan katoamista ei oteta huomioon :)?
Mutta ei siinä, kaikki vaan uusiksi vaikka ei silmällä mitään näkyiskään koska uskollahan on ennenkin vuoria siirretty.
-
Voi kuulostaa kerettiläisen jupinalta mutta sanokaapa nyt käsi sydämmellä kumista noin puslien materiaalina yleensä, että kumminkohan se oikeasti vanhuuttaan käyttäytyy:
1. Kovettuu > murtuu ja ajo-ominaisuudet menetetään sitä kautta?
2. Löystyy?
Jos annat äänesi numerolle 2, niin sehän tarkoittaisi myös sitä, että esim. talvirenkaiden ominaisuudetkin vain vanhuuttaan paranisivat jos kulutuspinnan katoamista ei oteta huomioon :)?
Mutta ei siinä, kaikki vaan uusiksi vaikka ei silmällä mitään näkyiskään koska uskollahan on ennenkin vuoria siirretty.
Ainakin mulla oli ihan rehellisesti riekaleina koko alatulivarren etupusla, silti jäi huomaamatta itsellä perusnosturilla. Leimasedän kanssa tsekattiin sillä täristyslaitoksella mistä löytyy väljää.
Ajo-"ominaisuuksiin" kuuluu tällä hetkellä vielä veto oikealle kun päästää kaasun/jarruttaa, menee suoraan/vasuriin kun kiihdyttää tai ajaa tasakaasulla. Suuremmissa heitoissa auto kiikkuu omituisesti kulmittain, johtuu varmaan yli 20% heitossa etuiskareissa. Takatolpat näytti leimalla 40% seutuville... Eli joka nurkkaan uudet kilkkeet niin ei tarvii ihmetellä.
-
Voi kuulostaa kerettiläisen jupinalta mutta sanokaapa nyt käsi sydämmellä kumista noin puslien materiaalina yleensä, että kumminkohan se oikeasti vanhuuttaan käyttäytyy:
1. Kovettuu > murtuu ja ajo-ominaisuudet menetetään sitä kautta?
2. Löystyy?
Jos annat äänesi numerolle 2, niin sehän tarkoittaisi myös sitä, että esim. talvirenkaiden ominaisuudetkin vain vanhuuttaan paranisivat jos kulutuspinnan katoamista ei oteta huomioon :)?
Mutta ei siinä, kaikki vaan uusiksi vaikka ei silmällä mitään näkyiskään koska uskollahan on ennenkin vuoria siirretty.
En tiedä kumpi, mutta löystyy ja myötää enemmän kuitenki vanhana. Näin mun mielestä. Esim jos vertaat vanhoja moottorityynyjä uusiin niin uudet on jämäkät, vanhat on löysät mut ei silti välttämättä revenneet/rikki.
EDIT: voihan se olla että sinne alkaa pieniä repeämiä muodostua ja löystyy sen takia ennen ku hajoaa lopullisesti?
-
Onko ohjauskulmat varmasti oikein? Ja vaikka olisi oikein niin toleranssien sisälläkin säädöillä voi muuttaa ajettavuutta. Itselle vaihdettiin raidetangon nuppi ja tehtiin suuntaus. Nyt on vähemmän aurausta kuin alussa ja huomaa urat helpommin kuin väljällä nupilla.
-
Voi kuulostaa kerettiläisen jupinalta mutta sanokaapa nyt käsi sydämmellä kumista noin puslien materiaalina yleensä, että kumminkohan se oikeasti vanhuuttaan käyttäytyy:
Aika huono yleistys, kun ei ole olemassa mitään yleisainetta "kumi". Käyttötarkoituksen mukaan jokainen "kumi" on erilainen seos, joihin rasitus ja/tai aika vaikuttavat eritavalla.
-
Tässä aiheessa ei olekaan vielä päästy apurungon pusliin. Kaverin kanssa tuossa tutkittiin kun tuo laitos taas vaihteeksi vetelee jonkun verran eikä tunnu ainakaan reilummin mutkaan ajettaessa kovin suuntavakaalta. Todettiin että takimmaiset apurungon puslat antaa vaakatasossa reilusti periksi pienelläkin voimalla vaikka auton paino on päällä.
Minkälainen homma olisi uusia ainakin nuo taaemmat? Kärsiikö apurunkoa raottaa (pitääkö ottaa jotain konehuoneen puolelta huomioon) ja miltä suunnalta pusla asennetaan (alapuolelta?), meneekö paikalleen "noin vain" vai tarvitseeko kotitallin perustyökaluja ihmeempiä?
Verrattiin kaverin 60:iin niin kyllä tuossa meikäläisen yksilössä vaikuttaa selvästi vetelämmältä koko etukelkka. Pahimpaan hätään tietysti auttaisi ehkä nuo: http://www.ipdusa.com/products/8969/120168-ipd-poly-subframe-bushing-insert-kit (http://www.ipdusa.com/products/8969/120168-ipd-poly-subframe-bushing-insert-kit) , mutta mieluummin noiden kanssa: http://www.ipdusa.com/products/6305/112765-hd-front-subframe-bushing (http://www.ipdusa.com/products/6305/112765-hd-front-subframe-bushing)
Muualla edessä ei väljää löydetty, eikä pitäisi ollakaan koska käytännössä kaikki puslat/nivelet jne on laitettu uutta viimeisen vajaan kahden vuoden aikana ja ovat mallia VolvoOE/uretaania.
Jos menee nosturi/erikoistyökaluhommiksi niin teetän muilla suosiolla.
-
Tässä aiheessa ei olekaan vielä päästy apurungon pusliin. Kaverin kanssa tuossa tutkittiin kun tuo laitos taas vaihteeksi vetelee jonkun verran eikä tunnu ainakaan reilummin mutkaan ajettaessa kovin suuntavakaalta. Todettiin että takimmaiset apurungon puslat antaa vaakatasossa reilusti periksi pienelläkin voimalla vaikka auton paino on päällä.
Minkälainen homma olisi uusia ainakin nuo taaemmat? Kärsiikö apurunkoa raottaa (pitääkö ottaa jotain konehuoneen puolelta huomioon) ja miltä suunnalta pusla asennetaan (alapuolelta?), meneekö paikalleen "noin vain" vai tarvitseeko kotitallin perustyökaluja ihmeempiä?
Verrattiin kaverin 60:iin niin kyllä tuossa meikäläisen yksilössä vaikuttaa selvästi vetelämmältä koko etukelkka. Pahimpaan hätään tietysti auttaisi ehkä nuo: http://www.ipdusa.com/products/8969/120168-ipd-poly-subframe-bushing-insert-kit (http://www.ipdusa.com/products/8969/120168-ipd-poly-subframe-bushing-insert-kit) , mutta mieluummin noiden kanssa: http://www.ipdusa.com/products/6305/112765-hd-front-subframe-bushing (http://www.ipdusa.com/products/6305/112765-hd-front-subframe-bushing)
Muualla edessä ei väljää löydetty, eikä pitäisi ollakaan koska käytännössä kaikki puslat/nivelet jne on laitettu uutta viimeisen vajaan kahden vuoden aikana ja ovat mallia VolvoOE/uretaania.
Jos menee nosturi/erikoistyökaluhommiksi niin teetän muilla suosiolla.
Viikonloppuna laitoin nuo lisut omaan autoon (S60) ja kyllähän niiden laiton huomasi. Kun tuossa aiemmin vuoden alussa laitoin uretaanit tukivarsiin niin tuli huomattua varsinkin ohittaessa että jossakin on vielä ylimääräistä elämää. Esim. urien ylitys vinottain tuntui siltä kun koko etuakseli olisi kääntyillyt vastuksen mukaan.
No eipä kääntyile enää. Eikä tunnu enää että ohjauksessa olisi ylimääräistä välystä tai kumimaisuutta.
Mutta ei jotain hyvää ettei huonoa; vedon vapautuminen ja kytkeytyminen tuntuu selvemmin ja ehkä rengas tärinät.
-
Ok, just viikolla laitettiin kaverin S60:iin ja niin piti laittaa minullekin vkl:na mutta meni aikataulut munilleen. Hyvä että jämäköityi, näin tuo kaverikin mulle kehui. Mukavuus ei ole enää vähään aikaan kiinnostanut tuon kanssa, alustaosasto on muutenkin aika yhtä puuta ja renkaat talvella 50 ja kesällä 40-sarjalaisia. Pääasia että olisi hyvä ajettava asvaltilla myös mutkissa reilummalla nopeudella, muulla ei ole väliä :D