Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Vihvilä - 15.05.2012, 13:15:47
-
elikkäs kyseessä on 940 DTic 1994 volvo ja ongelmana on abssän toimimattomuus. ABSssän valo ei syty missään välissä, mutta vikakoodit voi lukea ja sulakkeet sun muut kaikki on kunnossa. ainut koodi minkä sain oli jarrupolkimen katkaisijasta mutta nollauksen jälkeen koodia ei ainakaan tullut uudestaan. hiekkatiellä 40 vauhista polkimella seisoessa uraa tulee jarrutuksen alusta asti ja polkimessa ei tunnu mitän tärinää. eikä myöskään kuulu.
Onko kellään ollut samoja vikoja? Ja onko tuossa abssässä mitään semmosia paikkoja mitkä kanttis ekana zekata?
itse olen yrittänyt selvittää vidan ja autodatan lapuilla katella vikaa mutta ei keksi...
-
mulla oli vanhassa 940(b200f+m47) sama vika jarrut toimi normaalisti mutta ei absit hakannu, muttei myöskää valo syttyny.
ei tullu selvitettyä vikaa...mutta ois kiintoisa tietää mikä mahto olla vikana sitte :juhau:
-
juu pitäs vaan katsastaa... mahtaakohan ahistaa katastuksessa?
-
syttyykö ABS-valo edes, kun virrat laitat päälle?
-
ei syty edes sillon. olis kiva tietää mistä se valon johto lähteee niin vois mitata tuleeko sieltäkään sähköä
-
ei syty edes sillon. olis kiva tietää mistä se valon johto lähteee niin vois mitata tuleeko sieltäkään sähköä
Polttimo voi olla palanut, mutta enemmän kuitenkin epäilen mittariston foliovikaa.
Omassa oli hiusmurtuma foliossa. Ei se kovin vaativa ole korjata, jos kolvi pysyy kädessä ja osaa käyttää yleismittaria. Tosin tuon almpun palamattomuus ei vaikuta abs:n toimintaan.
-
juu mutta absit ei toimi ja vikakoodeja ei tule? voiko lampun puuttuminen estää sen toiminnan?
-
juu mutta absit ei toimi ja vikakoodeja ei tule? voiko lampun puuttuminen estää sen toiminnan?
ehdin jo korjata vastauksen edelliseen viestiin sulle, samaan aikaan kuin kysyit
-
jeps. ei taida olla kelläkään olla ollu tämmöstä vikaa silleen että olis saanut korjattua sen. konttoristi ei kuitenkaan päästä sitä läpi jos se abs ei toimi...
-
Tällä ilmeisesti hait niitä koodeja http://www.volvoclub.org.uk/faq/BrakesABS.html#ABSDiagnosticCodeRetrieval ? Tommosta, jos ei koodeja tule http://www.volvoclub.org.uk/faq/BrakesABS.html#DiagnosticUnitMalfunction:SurgeProtectorFailure
-
Minulla oli lamppu pimeänä. Eipä ollut pientä kolvia niin kaivoin lampulle tulevat johdot mittaritaulun takaa esiin niistä ryöstämällä virrat suoraan lamppuun ja toimii taas. Jarruja vois kokeilla kyllä pitävämmällä alustalla ja vähän kovemmassa vauhdissa että varmistuu toimiiko ABS.
-
Kun saat valon toimimaan, voit alkaa tutkimaan vikaa siltä pohjalta, että miten pian valo syttyy. Jos se syttyy käytännössä heti kun lähdet ajamaan, on melko todennäköistä että jompikumpi etupyörän anturi on dööd. Ne pystyy mittaamaan, liitin löytyy iskaritornin tienoolta koneuhoneesta molemmin puolin, ja sieltä pitäisi tulla "järkevä" vastus mittarilla, sekä jännitemittaus millivolttipuolella pitäisi näyttää jotakin kun rengasta pyörittää.
-
pitää tarkistaa se valo vielä... tosiaan omasta kokemuksesta kun oli 760 volvo abseilla kanssa niin sen kyllä huomas kun se taryyttää polkimelle. mutta tosiaan nyt antaa vikakoodin 111 eli ei pitäs olla koodeja mutta ainakaan ei hiekalla huomaa että olis abseja olemassakaan. mutta onko tossa 900 satkussa absin ohjainyksikkö missä?
ja koodit sun muut olen kattonut autodatasta.
ja muistaako kukaan pinnien paikkaa boxin päässä jos pitää sinne asti lähteä sopaileen.
-
Katoppa että jarruvalopolttimot on ehjät.
Kaikki luulee että oon seonnut (entisestään) mutta näin se vaan on.
Jos toimii, olisko surge relayn vaihdon paikka?
-
onhan abs rele ehjä? onkos näissä samanlainen rele kuin 200 sarjassa? eli releessä myös sulake? omassa 240 oli rele hajonnut, vaikka sulake ehjä ja poltti koko ajan abs valoa. tosin vasta kun sinne vaihtoi abs vikavalon...
-
Se on just toi surge protector relay millä nimellä se löytyy kaavioista.
Sen pystyy korjaamaan kun ottaa auki ja ohittaa sen pirun mutikan sieltä, en tiiä sen nimeä mutta virtahan pitäis saaha siitä releen läpi ja vikaantuessa se pysähtyy releen sisään. Hyppyjohdon tinauksella oon saanut tuon releen ja absit pelittämään. Ei varmaan kyllä ole kallis hankinta jostain purkupelistä tuo rele haalia ja korjata sillä absit... :buck2: (Tai vaihtaa se sulake siitä releen päästä)
Jos meinaten siinä on vika niinkuin useimmiten on.
En löytänyt kookkelilla tähän oikeen hyvää mutta tuossa on 740 abseista hyvää juttua. Voi soveltaa pitkälti myös 940. http://www.scribd.com/doc/21651606/Volvo-700-Brakes-Incomplete
-
missähän toi boxi ja surge on tossa 900sessa?
ja eikös jos tuo surge ei toimi niin se ei anna mitään koodeja? se kuitenkin antaa sen 111 koodin?
-
missähän toi boxi ja surge on tossa 900sessa?
ja eikös jos tuo surge ei toimi niin se ei anna mitään koodeja? se kuitenkin antaa sen 111 koodin?
111 tarkoittaa ei vikakoodeja
-
nii mutta siis kamelin selkä oli se että se pystyy kuitenkin lukemaan niitä koodeja. ku mitä ymmärsin tosta volvo ownersin sivun mukaan että jos surgen sulake on mennyt tai rele ei toimi niin koodejakaan ei voi lukea?
-
Täällä ihan samat oireet autossa 740 td -92. Seuraan mielenkiinnolla topiccia koska olen tässä pari viikkoa hakannut päätäni seinään kyseisen ongelman takia. Mitään ei ole vielä selvinnyt. Tämä vaan tiedoksi että et ole ongelman kanssa ainoa ;)
Ps. En ole ihan täysiä työpäiviä tähän vielä käyttänyt kun ymmärryksen puutteen aihaeuttama ketutus saa lyömään hanskat tiskiin aika helposti :-[
-
hittokun sais jostain boxin pinni järjestyksen. niin vois alkaa mittaileen johdot sun muut.
-
onko noita ohjausyksiköitä menny porukalla miten rikki?
-
Lueskelin tuota hepan linkittämää sivua ja siellä sanotaan että ohjausboxin liitin pitäisi irroittaa kun esim tehdään hitsaustöitä. No niitä tähän mun autoon tehtiin syystalvesta ja nyt voinee miettiä että ohjausboxi on voinut saada siipeensä, siis tässä mun tapauksessa. Onko kellään kokemusta moisesta?
Vihvilälle kaino anteeksipyyntö kun tähän topicciin kirjoittelen mutta kun arvelin että nämä tapaukset ovat oireiltaan ihan 1:1 niin voisi saada synergiaa siitä että näitä ruoditaan porukalla?
-
juu ei mitään pahaa verta :D samaassa veneessähän tässä ollaan. tosiaan itsekkin hitsailin tuota autoa tossa mutta abssit ei toiminut ennen sitäkään.
-
laittelin katiskasta kuviakin. alla on linkki albumiin. vähän offtopic juu...
-
Niijoo, tuo rele ja boksi pitäis löytyä kojelaudan sisältä melko ylhäältä... Mittari poies nii näkee, tai potkumuovi.
Täähän voi nyt olla normaali anturivika, niinkuis TVS totesi, pitäis vaan saaha ensin se ABS lamppu toimimaan oikein...
-
noniin elikkö 1994 ja myöhemmissä malleissa ei ole koko relettä enää olemassakaan. vika paikallistettiin ohjausyksikköön ja vika korjaantui boxin vaihdolla. valo oli täysin kunnossa. valossa oli kyllä vikaa kun mittariston puolet muista valoista oli pimeänä jo aikaisemmin mutta vika korjaantui kun muutkin valot korjattiin aikaisemmin.
Vian syy siis Ohjainyksikkö. nyt pelaa moitteetta.
-
Ihan vain muistutuksena...
Täältä FAQ:sta löytyy vikakoodit myös suomennettuina! ;)
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8712.0
-
juuu. kattelin itte autodatasta kun semmosen omistan.
-
noniin elikkö 1994 ja myöhemmissä malleissa ei ole koko relettä enää olemassakaan. vika paikallistettiin ohjausyksikköön ja vika korjaantui boxin vaihdolla. valo oli täysin kunnossa. valossa oli kyllä vikaa kun mittariston puolet muista valoista oli pimeänä jo aikaisemmin mutta vika korjaantui kun muutkin valot korjattiin aikaisemmin.
Vian syy siis Ohjainyksikkö. nyt pelaa moitteetta.
Nostelen taas aihetta.. :-[
Minullahan ei ole toiminut abs-merkkivalo, eikä koko systeemi tuossa dieselseiskassa syystalvella tehdyn "peltipaja"-reissun jälkeen.
Tänään piti hieman siirrellä autoja tuossa pihassa ja nyt se hukassa ollut abs-merkkivalo paloi iloisesti heti kun lattoi virrat päälle ja jäi tietysti nyt palamaan. Pitää siis jatkaa selvittelyä mistä tuo vika löytyy kun homma on edennyt näinkin pitkälle...
Mites se ohjausyksikkö, jos semmoisen joutuu hommaamaan, niin liikkuuko niitä käytettyinä kun voisin olettaa ettei tuommoiseen "tonnin" katsikaan (kauheen optimistinen heitto ;) ) kannata hakea sellaista siniseltä..
-
Mites se ohjausyksikkö, jos semmoisen joutuu hommaamaan, niin liikkuuko niitä käytettyinä kun voisin olettaa ettei tuommoiseen "tonnin" katsikaan (kauheen optimistinen heitto ;) ) kannata hakea sellaista siniseltä..
Onhan noita:
http://www.varaosahaku.fi/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=204&pc1=109&vc[0]=204110100&vcx=5051&pc[0]=109106100
Maksaa abt kuudesosan autosi hinnasta.
-
Onhan noita:
http://www.varaosahaku.fi/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=204&pc1=109&vc[0]=204110100&vcx=5051&pc[0]=109106100
Maksaa abt kuudesosan autosi hinnasta.
No ni, onhan niitä, alkaa kai ikä tehdä tepposia niin ettei osaa edes ajatella mistä noita katselis :D Kiitos avusta -H-
-
minkäs vuotinen toi sinun vollesi on? tosiaan kaverini hämeellä sanoi että ainakaan 940 volvoissa ei ole 93 vuoden lopun vehkeiden jälkeen sitä surge relaytä enää ollenkaan ja ainuat sulakkeet on sulake lootassa. en sitten tiedä seitensatasista.
-
Eikös tuo ollut -92? Rele pitäis sen mukaan löytyä. Joissain vanhoissa seiskoissa oon nähnyt pääsulakkeen tuolle absille hanttarinpuolella lokarissa. Siinä oli kait virtamääräkin merkittynä, oli joku ihan hirvee... Tais olla niin vanha malli että absin rojut oli peräluukussa repsikanpuolen syvennyksessä. Oli ehkä tuo meidän entinen -87 230 turbo joka on nyt jo kiertänyt uuden omistajan kautta--> vakuutusyhtiön kolarivarastolta--> uudelle omistajalle...(Voi Olla Liikaa Voimaa Osaamattomalle) :))
Abs hydrauliyksikkö siirtyi konehuoneeseen -88 eteenpäin ja boksi autoon sisälle.
-
seitensatasissa on polkimien yläpuolisessa panelissa pieni peitelevy ja sen alla lisävarusteen sulakkeen paikka, saattoi olla abs:n sulake. Löytyy luultavasti ysisatasistakin? ???
-
ei löydy 93 viimesten kuukausien malleista eteenpäin.
-
minkäs vuotinen toi sinun vollesi on? tosiaan kaverini hämeellä sanoi että ainakaan 940 volvoissa ei ole 93 vuoden lopun vehkeiden jälkeen sitä surge relaytä enää ollenkaan ja ainuat sulakkeet on sulake lootassa. en sitten tiedä seitensatasista.
Niinkuin hevonen muistelee niin -92 tämä mun katiska on. Ilmat on ollut loistavia pihakorjaamossa pelmuamiseen mutta aika on menny kaikessa ihan muussa :facepalm:
No nyt kun aikaa sitten oli kävin etsimässä piuhahelvetistä piilottettua relettä ja jostakin kolosta pilkisti liitin ja kun sitä ujutin sieltä näkyviin niin perässä tuli kuvassa esiintyvä paketti, tekstissä 10 A paikoillaan 25A sulake, ehjä sellainen.
(https://lh6.googleusercontent.com/-ttlspddzC_8/T8JYXD0D9oI/AAAAAAAAAgw/wfPFEOFrabc/s400/2012-05-27-169.jpg)
(tainnu pari sähkömiestä kaydä ennen minua tuolla... )
Eli tuo on se rele sitten?
(https://lh4.googleusercontent.com/-Y4y5BWZL3z4/T8JYSywC_cI/AAAAAAAAAgg/QaDqKHNiTN0/s400/2012-05-27-165.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-nAuSXcweOnU/T8JYTms6DHI/AAAAAAAAAgo/0ZUh7Paabi0/s400/2012-05-27-166.jpg)
Homma etenee...
-
Juu tuohan se. Lähteeköhän multa henki jos linkittäsin autodatan huolto manuskan tolle abssälle?
-
Juu tuohan se. Lähteeköhän multa henki jos linkittäsin autodatan huolto manuskan tolle abssälle?
Nyt on paha rasti, mitään ei uskalla kirjoittaa kun yllytyksestä saa saman tuomion :o
:)
-
Itsellä on sama juttu, -93 940 TDIC ja abs täysin pimeänä. Auto ollut vuoden ja 50tkm ja valo ei koskaan palanut hetkeäkään (polttimo ehjä, tsekattu moneen kertaan). PAITSI kerran talvella, kun joutui kylmäkäynnistämään koska webasto taisi kenkutella... jätin auton pihalle käymään ja palasin n. 5min päästä takaisin ja abs valo paloi. :idiot2:
Lähin siitä sitte köröttelemään, ja valo paloi ensimmäiset 3km jonka jälkeen sammui. Sen jälkeen ei ole syttynyt.
Pengoin abs:n kytkentäkaaviota ja joitain ulkomaista foorumia, ja paikallistin vian tuohon surge protectoriin. Kys. laitteen idea on suojata abs-elektroniikkaa ylijännitepiikeiltä, ja on tehty siten, että zener-diodi tietyn jännitteen ylittyessä vetää tarkoituksella releen oikosulun ja polttaa sulakkeen(katkaisee virran), suojellakseen abs-yksikköä. Oma surge protector polttaa sulakkeen aina heti kun sen siihen paikalleen saa tökättyä -> päättelin että zener-diodi on tullut tiensä päähän ja on oikosulussa jatkuvasti.
"Hyppylangan kolvauksella" ilmeisesti ohitetaan tämä zener jos se on viallinen eli polttaa sulaketta jatkuvasti. Toimii sinänsä, mutta enää laite ei suojaakkaan abs-elektroniikkaa ylijännitteeltä. Voi sitten olla että se hajoaa seuraavaksi kun moinen piikki jostain tulee.
Tämä on siis omaa pohdiskelua aiheesta, itse olen omasta autosta purkanut koko releen pois ja se pyörii keskikonsolissa jos joskus sattuisi mukaan kun menee Siniselle. Vai saisikohan noita motonetistä. Motivaatio korjaukseen kuitenkin putosi kun leima tuli vaikkei abs toiminutkaan. ;)
-
Vastaan nyt itselleni ja vanhaan aiheeseen... ompa outoa..
ABS rupesi toimimaan eilen kun ton surge protectorin sisältä katkaisin zenerdiodille menevän johtimen. Kuva toimenpiteestä allekirjoituksen showroomissa. Tosin ABS-valo ei toimi vieläkään vaikka järjestelmä sinänsä kyllä, eikä anna vikakoodeja.
Seurasin yleismittarilla mittariston takaa lähtevää merkkivalon johtoa ohjaintietokoneelle kojelaudan alle sekä modulaattorille konehuoneeseen joihin molempiin se vihreä johto haarautuu. Mittarin testivirta menee liittimille asti joten johto ei ole poikki, liekö sitten tietokone kaput. Leimaahan tämä korjaus ei auta yhtään kun se valo ei pala vieläkään vaikka systeemi toimiikin...
-
Vastaan nyt itselleni ja vanhaan aiheeseen... ompa outoa..
ABS rupesi toimimaan eilen kun ton surge protectorin sisältä katkaisin zenerdiodille menevän johtimen. Kuva toimenpiteestä allekirjoituksen showroomissa. Tosin ABS-valo ei toimi vieläkään vaikka järjestelmä sinänsä kyllä, eikä anna vikakoodeja.
Seurasin yleismittarilla mittariston takaa lähtevää merkkivalon johtoa ohjaintietokoneelle kojelaudan alle sekä modulaattorille konehuoneeseen joihin molempiin se vihreä johto haarautuu. Mittarin testivirta menee liittimille asti joten johto ei ole poikki, liekö sitten tietokone kaput. Leimaahan tämä korjaus ei auta yhtään kun se valo ei pala vieläkään vaikka systeemi toimiikin...
Tere.
Kytke latausvalon kanssa rinnan toimiva poltin tilalle,voipi mennä läpi konttorilla.
-
Sillai olenkin leimalta läpi päässyt. ;)
-
No, joo. Meillä tuommonen 940 vm. 1994, D24TIC, ajettuna 667 tkm.
Ja nyt kävin konttorilla ja ABS-valo ei toimi. ABS-jarrut kyllä toimii, mutta merkkivalo ei syty. Yritin tietenki polttimon vaihdolla, mutta eipä auttanu asiaa.
Eli valo ei syty. Isäntä oli saanu sen syttymään hetkeksi, ja sitte soli sammunu. Eikä syttyny.
Se kirja väittää, että sulake löytyis vasemmalta puolen koelauan alapuolelta. Mutta emmä me ainakaan löytyny.
Onko tuo nyt sitte tekemätön paikka ?
-
No, joo. Meillä tuommonen 940 vm. 1994, D24TIC, ajettuna 667 tkm.
Ja nyt kävin konttorilla ja ABS-valo ei toimi. ABS-jarrut kyllä toimii, mutta merkkivalo ei syty. Yritin tietenki polttimon vaihdolla, mutta eipä auttanu asiaa.
Eli valo ei syty. Isäntä oli saanu sen syttymään hetkeksi, ja sitte soli sammunu. Eikä syttyny.
Se kirja väittää, että sulake löytyis vasemmalta puolen koelauan alapuolelta. Mutta emmä me ainakaan löytyny.
Onko tuo nyt sitte tekemätön paikka ?
Itsellä vastaavanlaisessa '93 vuoden D24TIC:ssä, vika löytyi mittaristosta. Folio oli rapsahtanut poikki siitä mittariston sinisestä muovikelmu "piirilevystä". Taisi olla itsellä niin, että veto oli mennyt poikki plussan puolelta. Tuo on helppo todeta, jos on poikki plussan puolelta, koska nuo merkkivalot toimivat maadoittamalla. +12v pitää löytyä virrat päällä ABS-polttimon kannalta.
Tuo oli helppo korjata juottelemalla hyppypiuha mittaristoon sopivaan kohtaan. Rapsuttelin terävällä veitsellä varovasti vedon päältä pois tuon sinisen pinnoitteen ja juotin hyppyjohdon katkenneelle välille.
-
Foliohan sieltä todnäk poikki. Varsin hyvät korjausohjeet:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalInstrumentsPanelRepair.htm (https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalInstrumentsPanelRepair.htm)
-
Täällä ABS valo syttyy välillä, tyypillisesti noin 20min ajon jälkeen hidastettaessa nopeus alle 60km/h.
Vikakoodi viittaa taka-akselin nopeustunnistimeen. Nopeusmittari toimii moitteettomasti.
Missäs abs ohjausyksikkö sijaitsee, voisiko siellä joku liitos lämmetä, jolloin signaali ei mene kunnolla perille?
-
Kannattaa kuitenkin tarkistaa ne johdot jotka menee taka-anturille sinne banjokoppaan. Ei ois eka kerta kun ovat vähän huonossa hapessa.
-
Tervehdys, nostan vanhaa aihetta. Mutta meillä 940 -98 Turbo Classic, siinä viime talvena silloin tällöin sytytteli ABS valoa, nyt tilanne on tänä talvena ollut sellainen että 9 kertaa kymmenestä kun auton starttaa niin ABS-valo syttyy ja jää palamaan, mutta kymmenennellä kerralla ei sytykään ja silloin on todennäköistä ettei se syty palamaan koko ajoreissun aikana. Mikä voisi olla syynä? Ja mikä ratkaisuna.
-
Turhapa tuota on arvailemaan lähtä. Vikakoodit lukemaan vaan.
-
Turhapa tuota on arvailemaan lähtä. Vikakoodit lukemaan vaan.
Terve, kiitos vastauksesta. Missä pääsisi Espoossa lukemaan vikakoodit kohtuuhinnalla? Debiliä karsastan, sinistä vielä enemmän koska varmaan näin nobodynä maksaa aika reilusti.
-
Tässä on nyt se näiden ikuisuusongelma, että vaikka siinä on nyt OBD2-pistoke, ei se tiedonsiirtoprotokolla ole standardi OBD2. Tarkoittaa sitä, että perus lukijoilla ei pääse kiinni. Ihan volvolla liikkessä koodinluku onnistuu, tai lukijan voi tehdä itse ledistä, etuvastuksesta ja painonapista. Ohjeita löytyy täältä foorumilta hakemalla, itsekin askartelin moisen. Kertoo koodit lediä vilkuttamalla.