Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Xahhy - 16.05.2012, 12:43:25
-
Eli kyseisen nykimisen/pompotuksen huoma parhaiten jos ajaa 80km/h kuutosvaihteella ja lyö lusikan lattiaan. Moottori lähtee vetämään, mutta veto on nykivää/pompottavaa. Veto siis ei katkea, vaan enneminkin auto alkaa hytkymään ja pompottamaan koko autoa.
Vakea selostaa näin tekstin välityksellä.. Mutta onko muilla vastaavaa ongelmaa? Minulla se ilmeni moottorinohjauksen päivityksen/nollauksen jälkeen.
Niin ja veto tasaantuu kun kierroksia alkaa olla reilu 1800rpm.
Vääntävä kone olisi, niin turhaan joutuu vaihtamaan 80 -> 100km/h kiihdytettäessä pienemmälle vaihteelle ja sitten takasin 6:lle ;D Kevyellä pintakaasulla jettaessa ei ongelmaa huomaa.
-
Omassa autossa (s40 2.0D) vähä samanlaista vikaa pienemmillä vaihteilla ajaessa. Eli kun ajaa tasasesti 3 tai 4 vaihteella ja kierroksia n. 1800rpm niin auto nykii/nikottelee aikaslailla. Kiihdytyksissä ja suuremmilla vaihteella ajaessa ei mielestäni nyi, tehotki tuntuu olevan tallessa ja vääntää niinku aina ennenki... Mikäköhän vois olla potilaalle diagnoosi?
-
Ihan arvailua mut voiskohan liittyä EGR venttiilin toimintaan jollain tapaa tämäkin ongelma?
-
Omassa autossa (s40 2.0D) vähä samanlaista vikaa pienemmillä vaihteilla ajaessa. Eli kun ajaa tasasesti 3 tai 4 vaihteella ja kierroksia n. 1800rpm niin auto nykii/nikottelee aikaslailla. Kiihdytyksissä ja suuremmilla vaihteella ajaessa ei mielestäni nyi, tehotki tuntuu olevan tallessa ja vääntää niinku aina ennenki... Mikäköhän vois olla potilaalle diagnoosi?
Omassa volvossani (V50 2.0D) on juuri samanlaisia oireita. Oletko kokeillut laittaa vakionopeudensäädintä päälle silloin kun auto nykii? Mulla ainakin nykiminen loppuu heti kun vakkarin laittaa päälle. En ole sen tarkemmin tutkinut, että mikä tuon aiheuttaa mutta sähköiseltä vialta (tai ominaisuudelta) tuo vaikuttaa.
-
EGR:ää itekki epäilen mutta täytyypä koittaa tuota vakkaria päälle kun seuraavan kerran ajelee. Sen verran oon huomannu että kylmällä moottorilla ei nykimistä oo, oikeestaan vaan vain sillon ku lämmöt noussu "normaaliksi". Liittyskö sittekki EGR:ään...
-
Onko jättänyt vikakoodeja? Vois olla myös turbon ohjaukseen liittyvää..
-
Täytyypä käydä lukemassa vikakoodit jossain kunhan ehtii. Mitkää varotusvalot yms. ei oo vielä kertaakaa syttyny eikä oo menny "vikatilaan", tehot ja vedot tuntuu olevan tallessa kun kiihdyttelee...
-
Itsellä oli aikoinaan samalaisia oireita useita kuukausia kunnes jätti auto tielle. EGR-venttiili oli jotenkin jumiutunut. Venttiilin vaihdon jälkeen kaikki nykimiset, pätkimiset ym. katosi. Vika valo syttyi vasta pari kilometriä ennen kuin kaikki tehot katosi ja jätti tien varteen.
-
Eli kyseisen nykimisen/pompotuksen huoma parhaiten jos ajaa 80km/h kuutosvaihteella ja lyö lusikan lattiaan. Moottori lähtee vetämään, mutta veto on nykivää/pompottavaa. Veto siis ei katkea, vaan enneminkin auto alkaa hytkymään ja pompottamaan koko autoa.
Vakea selostaa näin tekstin välityksellä.. Mutta onko muilla vastaavaa ongelmaa? Minulla se ilmeni moottorinohjauksen päivityksen/nollauksen jälkeen.
Niin ja veto tasaantuu kun kierroksia alkaa olla reilu 1800rpm.
Vääntävä kone olisi, niin turhaan joutuu vaihtamaan 80 -> 100km/h kiihdytettäessä pienemmälle vaihteelle ja sitten takasin 6:lle ;D Kevyellä pintakaasulla jettaessa ei ongelmaa huomaa.
Oma arvaus oman autoni nypyttämiseen voisi olla kuluneet vetarit. Nykyään tuntuu 5-vaihteellakin kaasu pohjassa matalilla kierroksilla nypytystä. Enpä lähde kuitenkaan vielä summissa vaihtohommiin, koska ei haittaa niin paljoa. 80 -> 100km/h kiihdytys kuutosvaihteella hytkyttää ja haittaa eniten, mutta vain siinä 1500rpm kohdalla..
Osaako joku sanoa, voisiko vetareiden rasvaamisesta olla hyötyä tähän ongelmaan? Kuitenkin 260tkm ajettu, niin voi olla rasvat jo lopussa.