Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: jompsa - 18.05.2012, 17:17:48

Otsikko: (Edit: leima tuli, Homma OK..)Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: jompsa - 18.05.2012, 17:17:48
Kävin katastamasa volvoa nii hylsyhän sieltä tuli niiku kahtena edellisenä vuonnakin.

Vikalista seuraavanlainen
-Jarrut 1akseli 1,2kn 1,9kn
           2akseli 1,2kn 1,9kn
Jarruissa 7% liikaa heittoa. Nyt tarvis vinkkejä että mitähän noille kannattes tehä. Onkohan siellä vaan vähä männät jumissa kun armeijan takia ei tule ajettua kun viikonloppuisin ja parhaimillaan on ollu 3vk taukojakin. Inssi vielä sano että tosi vähä on tehoja volvon jarruiksi. Mitä teillä muilla 240pin omistajilla on nuo jarrutehot olleet?

Sitte päästöt.

-Co. 5,45. salittu 3,50
-HC. 125. salittu 600
-CO2. 6,70. salittu n/a
-O2. 6,80. salittu 5,00

Vinkejjä tarvis myös että miten noi päästöt sai kohilleen, ainaki yks mikä vaikuttaa noihin on että putki vuotaa muutamasta kohtaa, mutta mihinhän noista arvoista se vaikuttaa.
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: 240 - 18.05.2012, 17:24:02
Palat irti. Tarkastaa niiden ja levyjen paksuudet. CRCtä suojakumien sisään ja rengasraudalla männät sisään liikkuvaksi.

Pakoputki tiiviiksi ja happi kyllä korjaantuu.
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: AtAi - 18.05.2012, 17:34:44
edessä normaalisti joku 2,4 paikkeilla.
Takana muistaakseni viimeks kun oon 240iä dynotellu niin oliskohan ollu 1,6.

240n osat on NIIN halpoja, että uudet levyt ja palat joka nurkkaan ja männille jumppaa kunnolla ja sen jälkeen kovaa ajoa!
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: jompsa - 18.05.2012, 17:48:44
Joo vois siihen melkeen uudet levyt ja palat hommata sen verran kuluneen näköset levyt. Nii ja se inssi ihmetteli myös sitä että miten vaan vasemmalla puolella on heittoa, meinas ensin että toisessa jarrupiirissä on jotain häikkää mutta selitin sille että volvossa on noi jarrupiirit ristissä. kai se on vaan tuuria että vasen puoli on heikompi kun oikea ja vielä tasasilla arvoilla, 1,2 ja 1,9kn.
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: jompsa - 19.05.2012, 15:14:54
Vika selvis ainaki etujarrun osalta, toinen sisempi mäntä ihan jumissa. Mutta nyt tuli onkelma, molemmat männät jäi äärii asentoon kun jarrua painamalla ja renkasraudalla vääntämällä yritin sitä liikutella, ne pääs tulemaan liikaa ulos ja on nyt melkeen jarrulevyä vasten, ensin se toinen mikä ei ollut jumissa meni ihan nätisti sisään mutta nyt seki sitte jumittu. mitäs tehdään???
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: AtAi - 19.05.2012, 15:35:32
otat männät kokonaan irti, avaat ilmausruuvin ja painat männät suoraan sisälle vaikkapa isoilla papukaijapihdeillä....
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: Puavo - 19.05.2012, 15:36:04
Kone on selkeästi rikkaalla (suuri CO-luku). 3mm kuusiokolo ja pakokaasuanalysaattori on oikeat työkalut seoksen säätöön. Happi todellakin tulee kuntoon pakoputkiston reiät korjaamalla.
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: jompsa - 19.05.2012, 16:58:37
Joo, nyt tuli lisää onkelmia, molemmat ilmausnipat meni poikki, oli nii ruotuneet. sitten jarruputkia ei saa irti satulasta koska neki on ruosteessa. näyttää pahasti siltä että tätä menoa jotutuu tilaan jokanurkkaan uudet satulat ja putket. Männät pitäs nyt saaja jotenki painettua alas että sais auton ees omalle pihalle.
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: tomimikael - 19.05.2012, 17:07:20
On aika tarkka tuo mäntä sisäänpainettaessa että painetaan suoraan.  Eli toista reunaa kun painaa, niin ei mene.  Reuna kerrallaan, tai ihan keskeltä.
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: 240 - 19.05.2012, 17:58:11
Männät pitäs nyt saaja jotenki painettua alas että sais auton ees omalle pihalle.

Irrota satula tolpasta. Kiinni kahdella pultilla. Painat sitten isoilla pihdeillä männät sisään. Pikkasen sivuilta nykyttylee, jos alkaa tahmomaan.Seuraavalla kerralla, kun painat männät ulos, niin vanhat loppuun kuluneet palat väliin. CRCtä sais laittaa ilma nipukoihin mieluusti jo edellisenä päivänä, jos aikoo saada auki. Pienellä räikällä ettei tule käytettyä liikaa voimaa. Ja tarvittaissa sitten kuumaa.

Jos ja kun saat pihdeillä männät sisään, satula paikoilleen ja takajarru kuntoon tästä viisastuneena. Satulan ostoon tarvitsee lähtee sitten kun letkuja vaihtelee tai muuten joutuu ilmailemaan jarruja. Eli hyvällä tuurilla ei vielä pitkään aikaan.
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: jompsa - 19.05.2012, 18:58:16
Menihän ne männät sisään kun vähän nitkutteli niitä, alko se jumittunut mäntäki liikkuun. Mutta vieläki soralla jarruttaessa menee hanttarin puolen renkas ennemmin lukkoon kun kuskinpuolen, pitää toivoa että johtus siitä kun meni tervaa vähäsen jarrulevyyn, sain kyllä pyhittyä enimmät pois rasvanpoitoaineella. Sitte ois seuraavaksi takajarrun vuoro, nyt en ainakaa tee sitä virhettää että poljen jarulla mäntiä liian ulos. :)
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: junnuh - 20.05.2012, 02:02:50
Ei peli ole vielä menetetty, vaikka ilmausruuvit katkesivatkin...itellä kävi jokunen vuos samallalailla niin vanha paja mies neuvo,et hitsillä pultti nipan päähän niin lähtee helposti ja näin kävi. ilmeisesti käy senverran kuumana hitsistä,et hapetus palaa kierteestä ja on irrotettavissa.....ja jos jarruputkia meinaat irrotella kuumentamalla kannattaa varata uudet jarru letkut jo valmiiksi, sillä ne ampuuvat holkista irti hyvin helposti lämmitettäessä...itellä just 240 jarrut projektin alla eli 5 vuotta seisonu farkku on tarkotus herättää henkiin ja kaikki jarrun osat ajattelin suosiolla käyttää irti ja putsata. pillillä lämpöö mutterihin lähti putket irti mut letkut ampu paukkuen irti holkeista....jarruneste ei vissiin kestä kun vähä toista sataa astetta kiehuakseen ja tietäähän se miten siinä käy kun tiiviissä paketissa neste kiehuu ja höyrystyy läjähtää niin,kun kiväärillä ampus....Jarru sylinterit menikin sitten rasvarässi hommiksi,kun olivat niin pahoin ruostuneet kiini...Käytä vielä takaset irti niin saat sitten vasta selvyyden siitä toimivuudesta.
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: jompsa - 20.05.2012, 02:55:58
Takanaki oli toinen mäntä melkosen jumissa mutta alko seki liikkuun kun suojskumin väliin ruutas tervaa ja nitkutteli eestaas. Vieläki menee jarruttaessa hanttarin puolen renkas ennemmin lukkoon kun kuskinpuolen, mutta jotain hyötyä tosta oli kun ei enää ainkaan puolla jarrutaessa
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: Kaziganth - 20.05.2012, 12:16:53
yks vaihtoehto on muistaakseni 4.5 tai 5mm poranterä millä poraa vanhan tapin pois ja 1/4" UNF-kierretapilla avaa jenkan :)
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: jompsa - 20.05.2012, 13:36:39
Sama se on hommata jokanurkkaan uudet satulat tässä kesän päälle ku pääse takas töihin. On nii ruosteessa joka paikasta, takanaki oli ilmausnipat ruostunu ihan muodottomiksi.
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: 240 - 20.05.2012, 15:07:39
Sama se on hommata jokanurkkaan uudet satulat tässä kesän päälle ku pääse takas töihin. On nii ruosteessa joka paikasta, takanaki oli ilmausnipat ruostunu ihan muodottomiksi.

Kannattaa sitten etukäteen lueskella poikien kokemuksia 240sen jarrujen ilmauksista. Parhailla ollut sitten muutaman kk auto pois ajosta, kun ei ole tuo ilmaus onnistunut satuloitten vaihdon jälkeen.
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: jompsa - 20.05.2012, 15:28:38
Juu nii oon lukenukki että voi olla haasteelliset ilmattavat. Jaa-a se pitäs taas lähtä takas armeijaan. 2viikon päästä ois vuorossa sitte seoksien säätö kohilleen ja jälkitarkastuksessa käynti. Ois se hyvä ku sais leiman nii vois sitte viimmesillä lomilla volvolla hurauttaa 500km päähän sodankylään. :) :)
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: jompsa - 02.06.2012, 16:45:29
Nonni nyt löyty vika miksi happi oli nii korkealla. PELTIpakosarjalta lähtevä 1 ja 4 sylinterin putki oli melkeen irtipoikki. hitsasin sen kuntoon ja kylläpä hiljeni äänet tosi paljo. on vissiin ollu reikä tossa samasa kohdassa koko sen ajan mitä volvo mulla on ollu. sitte huomasin että ihan ku ois tullu tehojakin lisää, vähä rajumpi kiihdyts risteyksestä märällä asfaltilla nii sehän löi kakkosella vielä tyhjää. ;D  ennen on saanu kaasupohjasa lähtä että suttais. Eipä kerenny tänään käydä mittaan enään päästöjä. jos siihen ens lauantaina sais leiman.
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: jompsa - 19.06.2012, 22:11:07
Eipä vieläkään tullu leimaa, jarrut oli kuitenki nyt kunnosa, kaikissa jarruissa heittoa 0%. Mutta happiarvo oli nyt korkeampi mikä vuotavalla pakosarjalla, sillon oli 6,80 ja nyt 7,30. Putki ei enää vuoda muutaku ihan pikkusen putkenpään liitoksesta. Voisko se olla sitte että se pikkuvuotokin vaikkuttaa nii hirveästi kun nii lähellä sitä inssin mittausletkua. Ei oo paljo intin takia tota millään pajalla kerenny käyttää, säädin seoksenki korvakuulolla, CO oli viimmeks jotain 5 ja nyt 1,57.
Otsikko: Vs: Hylsy tuli katsastuksesta. Jarrut ja päästöt.
Kirjoitti: jompsa - 20.06.2012, 16:19:17
Nyt on leima 8) johtu se korkia happiarvo piru vie siitä vuotavasta putken pään liitoksesta. tiivistin sen nii happi putos 0.97:)