Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: junnuh - 20.05.2012, 03:36:56

Otsikko: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: junnuh - 20.05.2012, 03:36:56
Eli olis tarkotus projektoida 240 kaasari kone hieman virkeemmäksi. Olen touhunnut vakio koneitten kanssa jonkin verran mut tämä viri homma on ihan utopiaa ja kuulopuheita. Ajattelin,et laittas tämmösenkin topikin meille tietämättömille. et mistä lähdetään etenemään ja millä muutoksilla. Teho tavoitteena voitas ajatella min.200hv ja ylärajana lienee taivas mut jos ajatellaa vaikka niin,että noustaa 50-100hv hypyin kohti sitä taivasta. Kone on muistaakseni B20. Jos tälläinen jutustelu on jo olemassa niin osoite sinne olisi terve tullut.
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: junnuh - 20.05.2012, 13:52:37
Taitaa se B200 olla,kun jäi nolla pois vahingossa.  Kyseessä 240  vm.82. Eli on tarkotus käydä koko vekotin läpi tulevaisuudessa. Purkaa siis atomeiksi niin,kun noissa jenkki ohjelmissa...mut projektin valmistumiselle ei ole valmistumis päivämäärää, eli mennää sillon,kun keritään,on inspiraatiota ja ennekaikkee valuuttaa, ei siis olekkaan tarkotus näin alkuun ainakaan mitään V8 projektia siitä tehdäkkään vaan mennään ihan normaalin rajoissa....hmm V8 siinäpä oiskin idistä  ;D
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: Huikkoster - 20.05.2012, 14:01:52
Ja se oikea nimitys kyseiselle koneelle taitaa olla B19. B200 tuli vasta 1985. Periaatteessa sama kone mutta B200 on kevyempirakenteinen alakerraltaan, linnunluukanget, pienemmät kampiakselin laakerit yms.
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: junnuh - 20.05.2012, 15:16:56
Niin siis paljonko tarvii ruuvata tuohon 200hv? Kaasarit,pakoputki,flektin vaihto sähköseen,vaikka siitäkin näkyy olevan montaa mielipidettä,vauhtipyörän kevennys....mitä vielä?
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: olli - 20.05.2012, 15:22:41
100 hevosvoiman litratehon saavuttaminen volvon vinokoneesta vaatii melko paljon työtä ja rahaa.

Itse miettisin myös turbokoneen vaihtoa.
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: junnuh - 20.05.2012, 17:04:10
Juuri tälläisiä heittoja, mitä Olli juuri laittoi tarkoitinkin tähän topikkiin....vaihtoehtoja liikkeen lisäämiseksi...itselläkin löytyy yllätys yllätys Volvon osaa jos toistakin mm.pari moottoria ja itseasiassa yksi kokonainen autokin vielä lisäksi ja paikkakunnalla on vielä rautaromun kerääjä jolta ylimääräisiä härpäkkeitä voisin ostella.....mut mitä noin teknisesti ottaen sen 100hv.n ottaminen vinokoneesta tarvitsisi ihan siis näin teknisessä mielessä teoreettisesti. Tokihan varmaan halvemmaksi tulee laittaa vaikka 2.3l 16v ruisku turbo mut ihan näin tekniikka millä saadaan tehoa nostettua kiinnostaa :P
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: Huikkoster - 20.05.2012, 17:36:50
Kansi pitää viilata virtauspenkissä viimeisen päälle kuntoon. Nokka-akseli, pakoputki, kaasarit ja imusarja pitää myös sovittaa sopimaan tähän. Sitten yleis kevennystä ja tasapainotusta.
Jotain tälläistä varmaan haluat?:
http://www.youtube.com/watch?v=JAjnOGkNVoM
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: InlineFour - 20.05.2012, 17:41:15
B230F

-96 mm porauksella
-LH 2.4
-nokka 320/104/12,7 (varmistan vielä)
-venttiilinjouset mallia keiteen-kone 40/120 kg/cm
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-531 siistittynä ja isommat venttiilit 46/37,5 mm
-viskopuhallin poistettuna
-2-1 putkisto lyhennetty
-lastut sytkä ja ruisku, lastun toiminta heikkoa (parhaissa vedoissa max vääntö ollut 250 tasolla, nakutustunnistin ottaa sytkää pois ja rikastaa seosta turhan paksuksi (vaikka anturin alla kuparia yms))

194 hv @ 6600 rpm    232 Nm @ 5200 rpm   

Siinä yks vaihtoehto, lainattu tuolta tehotopicista
Eikä nyt miltään ihan hirveältä prokkikselta
välttämättä kuulosta
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: t0mpp4 - 20.05.2012, 17:50:39
Kansi pitää viilata virtauspenkissä viimeisen päälle kuntoon. Nokka-akseli, pakoputki, kaasarit ja imusarja pitää myös sovittaa sopimaan tähän. Sitten yleis kevennystä ja tasapainotusta.
Jotain tälläistä varmaan haluat?:
http://www.youtube.com/watch?v=JAjnOGkNVoM

Itsellä juuri vastaavanlainen suunnitteilla nyt ja lohkon metsästys aloitettu  ;)
Ei varmaan noilla tehoilla vielä tarvi huolehtia esim. vaparin mäntien kestosta?
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: Spoileri - 21.05.2012, 14:58:31
B230F

-96 mm porauksella
-LH 2.4
-nokka 320/104/12,7 (varmistan vielä)
-venttiilinjouset mallia keiteen-kone 40/120 kg/cm
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-531 siistittynä ja isommat venttiilit 46/37,5 mm
-viskopuhallin poistettuna
-2-1 putkisto lyhennetty
-lastut sytkä ja ruisku, lastun toiminta heikkoa (parhaissa vedoissa max vääntö ollut 250 tasolla, nakutustunnistin ottaa sytkää pois ja rikastaa seosta turhan paksuksi (vaikka anturin alla kuparia yms))

194 hv @ 6600 rpm    232 Nm @ 5200 rpm   

Siinä yks vaihtoehto, lainattu tuolta tehotopicista
Eikä nyt miltään ihan hirveältä prokkikselta
välttämättä kuulosta

Tuohon vielä optimaalinen peltisatsi, säädettävä ruutta tahi vaakaimukaasarit ja about 4kg köykämiini- tai teräsvauhtipyörä, ni alkas kuulostaan ihan hyvältä.
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: northwolf - 21.05.2012, 18:46:52
topiccia sivuten, tekeekö yhdistelmällä a-nokka, 530-kansi siistittynä ja b230F (se lh2.4 kattikone) mitään?

Tuli purettua tuollainen b200k, josta olisi 200k ajettu kansi odottamassa..

edit: Ei tuolla tarvitsisi mitään ihmeitä saada aikaan, tarkoitus on joka tapauksessa harjoitella tuon b230F:n hihnan ja kansipahvin vaihtoa yms. niin tuo kannen vaihto menisi samalla ja kansityöt saattaisi onnistua asevelihintaan..
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: REX - 23.05.2012, 08:30:52
Lähtisin itse virittelemään tuollaista seuraavasti:

-Puristuksia lisää
-Kannen porttaus
-Kireä nokka
-4-1 peltisarja ja 2,5" putkisto
-45mm tuplat/läppärungot lyhyellä imusarjalla... 40mm saattaisi ehkä myös riittää 200hepan tehoihin
-virranjakajan muokkaus -> ennakoiden rajaaminen ettei pääse kilkkaamaan
-flektin vaihto

Ei noilla vielä välttämättä pääse 100hv/litra tehoihin, mutta en usko kauas jäävän  :)
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: junnuh - 25.05.2012, 22:23:17
Hyvää tietoo on näköjään kertyny...hyvä juttu ja varmaan tulevaisuudessa tulen käyttämäänkin ko.tietoja.....kokoajan kerään ja mietiskelen sopivimpia säätöjä.....toden näkösesti kone menee joko koneistukseen tai sit hommaan aihion jostain käyttö autosta...nykyisellä moorrtorilla ajettu 700000 alkaa väljyyden merkkejä olla havaittavissa.....Itseasiassa on käynyt yhtenä ajatuksena sellaine,kun mulla on 2,3l kone kiertokanki vikaisena niin onnistuskohan porauttaa tää 200 lohko 2,3 männille ja miten lienee iskun pituus et joutusko kiertokankee muuttamaan? nää nyt on taas näitä tietämättömän horinoita. halvemmaksi tosiaan tulis ostaa suoraan turbo ruisku vehje mut kun kiinnostas sepitä itekkin jotai siis harrastuksellisesti meinaan ;)...sit vielä nuo päästöt,jos joskus meinais katsastaa sen pyydyksen miten viri hommelit vaikuttaa niihin ?
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: jogiin - 25.05.2012, 22:54:43
Hyvää tietoo on näköjään kertyny...hyvä juttu ja varmaan tulevaisuudessa tulen käyttämäänkin ko.tietoja.....kokoajan kerään ja mietiskelen sopivimpia säätöjä.....toden näkösesti kone menee joko koneistukseen tai sit hommaan aihion jostain käyttö autosta...nykyisellä moorrtorilla ajettu 700000 alkaa väljyyden merkkejä olla havaittavissa.....Itseasiassa on käynyt yhtenä ajatuksena sellaine,kun mulla on 2,3l kone kiertokanki vikaisena niin onnistuskohan porauttaa tää 200 lohko 2,3 männille ja miten lienee iskun pituus et joutusko kiertokankee muuttamaan? nää nyt on taas näitä tietämättömän horinoita. halvemmaksi tosiaan tulis ostaa suoraan turbo ruisku vehje mut kun kiinnostas sepitä itekkin jotai siis harrastuksellisesti meinaan ;)...sit vielä nuo päästöt,jos joskus meinais katsastaa sen pyydyksen miten viri hommelit vaikuttaa niihin ?
Tosta oli jossaaa toisessa topicissa että ei pysty... Mutta mikse et ottas kiertokankea 2litrasesta ja laita siihe 2.3 lohkoon  ??? Vai käyköhän noikaa ristiin
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: tomimikael - 25.05.2012, 23:19:27
...sit vielä nuo päästöt,jos joskus meinais katsastaa sen pyydyksen miten viri hommelit vaikuttaa niihin ?

Näitä uudempia ruiskupelejä et saa katsastettua millään tuplakaasareilla. Ohjeita on topicit vääränään, hakua vaan käyttämään.

Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: Huikkoster - 25.05.2012, 23:35:10
Paitsi että eikös se oo B200K jota lähdetään virittelemään?
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: junnuh - 26.05.2012, 23:48:25
Juu onhan se B200K.....
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: Sittana - 29.05.2012, 09:45:27
Näitä uudempia ruiskupelejä et saa katsastettua millään tuplakaasareilla. Ohjeita on topicit vääränään, hakua vaan käyttämään.

Jos oikein tarkkaan lukee, niin kyseessä vm.82 240...
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 29.05.2012, 20:52:27
Kysytäänpä nyt täällä, kun en parempaa aihetta keksinyt, eli tarvisin b230f koneeseen säädettävän bensapaineensäätimen. Mistä ja millainen kannattais hommata. Mieluusti et sopis vakiokamoihin helposti ja olis halpa ja hyvä. Mittari siinä pitäis kans olla/pitäis saada kiinni et tietää paljon painetta on.
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: JAMH - 30.05.2012, 19:11:47
Kysytäänpä nyt täällä, kun en parempaa aihetta keksinyt, eli tarvisin b230f koneeseen säädettävän bensapaineensäätimen. Mistä ja millainen kannattais hommata. Mieluusti et sopis vakiokamoihin helposti ja olis halpa ja hyvä. Mittari siinä pitäis kans olla/pitäis saada kiinni et tietää paljon painetta on.

Mopo-sportista noita ainakin saa. En tiedä mitä pidät halpana, mutta ainakin suoraan
alkuperäisen paikalle sopivan sieltä löydät.
Jos en ihan väärässä oo niin tää vois sopia siihen:
http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=30078INJE388 (http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=30078INJE388)
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 31.05.2012, 00:27:30
Joo toi olis varmaan passeli, mutta millais tohon saa painemittarin sitten kiinni? Vai voiko sen painemittarin laittaa jotenkin muuten, vaikka jonkun perusmittarin paluuputkeen tai vastaavaa?
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: REX - 31.05.2012, 08:47:34
Joo toi olis varmaan passeli, mutta millais tohon saa painemittarin sitten kiinni? Vai voiko sen painemittarin laittaa jotenkin muuten, vaikka jonkun perusmittarin paluuputkeen tai vastaavaa?
Mittari olisi saatava painepuolelle, paluupuolella siitä ei ole iloa. Suutinkiskoissa olen nähnyt nipan josta pystyy mittaamaan paineen, joten jos sinulla on siinä sellainen niin siihen mittari :)

Säätimestä yksi toimiva vaihtoehto --> http://www.amworks.com/irtokannet.htm (http://www.amworks.com/irtokannet.htm)
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: JAMH - 31.05.2012, 12:05:12
Joo toi olis varmaan passeli, mutta millais tohon saa painemittarin sitten kiinni? Vai voiko sen painemittarin laittaa jotenkin muuten, vaikka jonkun perusmittarin paluuputkeen tai vastaavaa?

Ton säätimen kuvasta ei oikein selviä saako siihen mittaria kiinni. Mulla on yleismallin malpassi johon saa mittarin suoraan kylkeen kiinni.
Onhan tuolla moposportissa myytävänä mittarille liitin letkun väliin.
http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FGA100 (http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FGA100)

Ja tosta siihen mittari.
http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FPG002 (http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FPG002)

En tiedä onko tämä paras ratkaisu, mutta ainakin vaihtoehto.
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: tikkku - 06.07.2012, 23:19:05
Mittari olisi saatava painepuolelle, paluupuolella siitä ei ole iloa. Suutinkiskoissa olen nähnyt nipan josta pystyy mittaamaan paineen, joten jos sinulla on siinä sellainen niin siihen mittari :)

Säätimestä yksi toimiva vaihtoehto --> http://www.amworks.com/irtokannet.htm (http://www.amworks.com/irtokannet.htm)

paluupuolelle se pitää nimenomaan saada, suuttimille jää silloin se "haluttu" paine.. 
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: REX - 08.07.2012, 11:53:02
paluupuolelle se pitää nimenomaan saada, suuttimille jää silloin se "haluttu" paine..

Tarkoitat, että säätimen jälkeen mittaat paineen? Syy?
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: tikkku - 08.07.2012, 12:18:15
oho.. :D katoin että olit säädintä tarkoittanu..   :buck2:
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: REX - 08.07.2012, 12:45:00
oho.. :D katoin että olit säädintä tarkoittanu..   :buck2:

:D
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: 240 -87 - 09.10.2012, 18:10:07
Kysynpä tässä topikissa, vaikka vastauksen arvata saattaa...  ::)

Tuo käyttö 240 laiskahkolla b200k koneella tarvitsisi sen 15-20hv lisää, ettei ohituksissa tarvitsisi kylmä hiki otsalla pyristellä. Tähän kikottimeen en suuria aio panostaa, mutta sähköflekti tulee kyllä ja nurkissa lojuu marteliuksen pakosarja, jonka voisi parin lisähevosen toivossa pultata paikalleen.

Vauhtipyörän aion vaihtaa kevyemmäksi, kun alkaa kytkin olla lopussa eli samallahan se hoituu, kun laatikko on avattava. Mikä sinne kannattaa sujauttaa?

Tuleeko muuta mieleen guruille? Hyvä nokkavaihtoehto yms.

Vastaukseksi ei mielellään: Nakkaa sillä nykyisellä moottorillasi vesilintua. Kiitos.
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: injector - 09.10.2012, 20:27:11
Kysynpä tässä topikissa, vaikka vastauksen arvata saattaa...  ::)

Tuo käyttö 240 laiskahkolla b200k koneella tarvitsisi sen 15-20hv lisää, ettei ohituksissa tarvitsisi kylmä hiki otsalla pyristellä. Tähän kikottimeen en suuria aio panostaa, mutta sähköflekti tulee kyllä ja nurkissa lojuu marteliuksen pakosarja, jonka voisi parin lisähevosen toivossa pultata paikalleen.

Vauhtipyörän aion vaihtaa kevyemmäksi, kun alkaa kytkin olla lopussa eli samallahan se hoituu, kun laatikko on avattava. Mikä sinne kannattaa sujauttaa?

Tuleeko muuta mieleen guruille? Hyvä nokkavaihtoehto yms.

Vastaukseksi ei mielellään: Nakkaa sillä nykyisellä moottorillasi vesilintua. Kiitos.

Itseltä löytyy kyseinen motti ja useampiakin ollu enkä yhtään tunne jotta vesilintua pitäisi nakata mutta asiaan

Nokkahan se kannattaa ehdottomasti vaihtaa M taitaa vakiona olla. v,vx3 tai D miks ei jyrkempikin

Kansihan se kannattaa samalla käyttää auki jos sattuu olemaan puolituttu joka tekee puoli ilman
Laskea se 1mm ainakin imu ja pakokanavat vähintään siistiä. mielellään avartaa

Peltisarja on hyvä siihen jatkoksi isompaa hormia ainakin taka akselille ast,i vaikka moni sanoo että vakiokin putki riittäs, mutta nälkä kasvaa syödessä

Kaasari vaihtoon esim: weber dgv tilalle tai joku muu jos oikein haluaa hipostella tuplat  ;)
Kertokaas enempi kokemuksia noista korvauskaasuttimista kellä on niistä kokemuksia. Itseä kiinnostaisi

Kierrosten rajotinta jos halutaan nostaa, oikeestaan poistaa niin vanhan mallinen pyöriä

Littuhan näissä taitaa vaikiona vauhtipyöränä olla en tiedä onko 5v laatikoissa potta. Littu on kevyämpi jokatapauksessa toki tuostakin voi koneistaa muutaman kilosen pois.
Samaan rahaan sitä sitten laittaa turbon kytkimen niin eipähän luista (aavistuksen jäykempi)

Rahaahan tähän on jo mennyt sen verran että moni sanoopi vaihda mottia ja turbota  ;D

Pitää olla sitä tekemisen iloa ja omaan käyttötarkoitukseen, haluihin yms oleva mylly  ;)
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: Veksi - 09.10.2012, 20:44:58
b200k koneella tarvitsisi sen 15-20hv lisää

Ruisku ja nokka. Hifistelyltä säästyneet rahat voi lähettää vaikka kreikkaan
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: polar - 09.10.2012, 22:37:12
weberi, olis tiedossa mistä sais sellasen  ;)
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: 240 -87 - 10.10.2012, 12:20:24
weberi, olis tiedossa mistä sais sellasen  ;)

weber dgv vai mikäkö?

Kiitokset vastauksista kaikille.

Tähän vekottimeen ei hirveitä tosiaankaan olla sijoittamassa eli noin 500e budjetilla mennään. Käyttövehkeeseen vain pieni voimanlisä 10+ hv olisi tervetullut. Ei nimittäin viitsisi heivata hyvin toimivaa konetta poiskaan/vaihtoon, sillä tämä 240 ei todennäköisesti minulla enää paria vuotta kauempaa ole. Varakansi löytyy ja kaveri ei paljoa sen laskemisesta ota (1mm). VX3-nokka varmaankin toimisi tapauksessani. Sähköflekti + nurkissa pyörivä peltipakosarja lisäksi, niin josko niillä jo päästään haluttuun lopputulokseen.

Katsotaan nyt, jos aika riittää tuohon pikkuviriin...
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: 240 -87 - 17.12.2012, 18:57:02
Ruisku ja nokka. Hifistelyltä säästyneet rahat voi lähettää vaikka kreikkaan

Mitenkäs tuon B200k muutos ruiskuksi kannattaa noin käytännössä tehdä kohtuullisen pienellä budjetilla? Onko mahdollista laittaa 531-kansi kyseiseen myllyyn ja saako sillä mitään järkevää hyötyä? On nimittäin yksi ylimääräinen kansi jemmassa.

Mikä nokka? VX3 vaiko joku muu?
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: exclusive - 28.12.2012, 01:32:13
Mulla on "lankussa" myös tuo B200k moottori, ja auton kun ostin niin ajattelin että ei pe***le..tää on autoista laiskin :) no ideana oli kuitenkin löytää vaan hyväkorinen aihio mitä lähdetään jalostamaan ja alkuun saa palvella talviautona, mutta asiaan.

Volvon nykyisistä tehoista ei mitään hajua, mutta tuskin kauheesti ainakaan alle 100hp on ;)
Nykynen kokoonpano on:
-Vakio alakerta
-530-kansi (R-seetit, laskettu 1mm, kanavat siistitty+avarrettu)
-H-nokka
-Weber DGV 32/36
-Omavalmiste, säädettävä nokkapyörä

Toista moottoria olen kaavaillut seuraavista osista:
-B230et lohko+kampura
-13mm kanget (kestänee vissiin 200hp ottaa??)
-B230k männät
-4-2-1 pakosarja+2,5" putkella
-parempi imusarja DGV:lle tai 1kpl 40mm vaakaimuja
-Nykyinen kansi+nokka
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: estate - 28.12.2012, 09:25:07
Kannesta se millin siivu pois, jyrkempi nokka (D, K, H, V, A), Weberin DGV, imu- ja pakosarjojen kohdistus kanteen, imukanavien valupurseiden poisto, sähköflekti ja takapönttö (ahdistaa uskomattoman paljon) pois niin tulee se parikymmentä konia lisää. Vauhtipyöränä on varmaan toistakymmentä kiloa painava "pottapyörä", joko keventää sitä tai vaihtaa "littupyörän" (ja keventää sen), tulee vähän herkkyyttä koneeseen. Vakiopakosarja piisaa 160 heppaan asti, sitä ei tarvitse ensimmäisenä olla vaihtamassa.

Pelkällä ruiskun vaihdolla ei saa pariakymmentä heppaa lisää. Helpoin tapa ruiskuksi muuttamiseen on etsiä jostakin sähköruiskullinen (LH) 240 ja ottaa siitä ruisku kaikkinen osineen ja johtosarjoineen. 240:ssä ruiskun johtosarja on erillään muista sähköistä, joten on helppo purkaa pois ja siirtää toiseen koriin. Muissa (740, 940) ruiskun sähköt on sekoitettu auton sähköihin ja vaatii paljon enemmän työtä purkaa erilleen.
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: Haxu.R - 28.12.2012, 10:35:56
Pakko puuttua tuohon kun 'exclusive' toisen moottorin kaavailussa mainitaan 1 kpl sivuimu kaasutin. En kyllä suosittele kenellekään, ei saa kunnolla toimimaan ainakaan voortin koneissa. Että tuplat vaan niin äänimaailmakin on jo kunnon kilpurista! :)

Ja muutenkin tuo toisen moottorin kokoonpano huutaa jo tuplia ruokinta pyolelle.
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: 240 -87 - 28.12.2012, 13:09:36
OHI AIHEEN, JOTEN SORRY!

Päädyin sittenkin vaihtamaan tekniikan (lue: tulin järkiini), sillä ei älyttömiä maksanut ja voimaa saa tuplaten nykyiseen eli B200K -> B230FT.
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: exclusive - 28.12.2012, 13:44:59
Pakko puuttua tuohon kun 'exclusive' toisen moottorin kaavailussa mainitaan 1 kpl sivuimu kaasutin. En kyllä suosittele kenellekään, ei saa kunnolla toimimaan ainakaan voortin koneissa. Että tuplat vaan niin äänimaailmakin on jo kunnon kilpurista! :)

Ja muutenkin tuo toisen moottorin kokoonpano huutaa jo tuplia ruokinta pyolelle.
ideana tuossa oli sellanen teho/maltillinen kulutus, kyllä tupliakin olen miettinyt.
Tehotavotteita ei tähän autoon ole asetettu, nuo palikat ja niin että kunnolla saa säätöihin ja tehoa tulee sen mitä tulee, pääasia että ajettavuus pysyy hyvänä ja bensankulutus olisi käyttöautomainen :)
OHI AIHEEN, JOTEN SORRY!

Päädyin sittenkin vaihtamaan tekniikan (lue: tulin järkiini), sillä ei älyttömiä maksanut ja voimaa saa tuplaten nykyiseen eli B200K -> B230FT.
Mulla on yksi ahdettu auto,eikä siinäkään nyt niin älyttömästi voimaa ole, hieman piristetty tuosta vakio 200hepasta mutta onhan ahdetussa erilaista voimaa mitä vaparissa, ja liikkuu 100km/h--> ihan eri tavalla mitä vapari ja halvemmalla kyllä pääsee, mutta toisaalta trimmatussa vaparissa on joku mikä kiehtoo :P :)
Vauhtipyöränä on varmaan toistakymmentä kiloa painava "pottapyörä", joko keventää sitä tai vaihtaa "littupyörän" (ja keventää sen), tulee vähän herkkyyttä koneeseen. Vakiopakosarja piisaa 160 heppaan asti, sitä ei tarvitse ensimmäisenä olla vaihtamassa.
Ymmärsinko oikein että mulla olisi tuon B200k:n perässä tuo pottapyörä??? eikö tuo ole sille isommalle kytkimelle??
Muuttuuko moottorin luonne jotenkin tuon peltisarjan myötä?? saisin uuden home made sarjan 100€ niin meinasin että onko vielä hyötyä ostaa?
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: estate - 28.12.2012, 15:56:24
Ymmärsinko oikein että mulla olisi tuon B200k:n perässä tuo pottapyörä??? eikö tuo ole sille isommalle kytkimelle??
Muuttuuko moottorin luonne jotenkin tuon peltisarjan myötä?? saisin uuden home made sarjan 100€ niin meinasin että onko vielä hyötyä ostaa?
Hyvin vahvasti sitä mieltä olen, että sieltä löytyy pottapyörä. Kaikissa B200/B230 koneissa mitä on vastaan on ullut on ollut pottapyörä. POttapyörään sopii 228 millinen kytkin, mutta B200K:n perässä pitäisi olla vakiona sama 215 millinen levy kuin littupyörän kanssa (levy on sama mutta asetelma eri).

Riippuu pakosarjasta miten vaikuttaa luonteeseen. Päin arsea tehty teinsenitsevituiks-sarja voi jarruttaa/sekoittaa virtauksia niin, että puolet koneista häviää. Oikealla mitoituksella saa luonnetta enemmän ylä -tai alakierroksille, primäärien pituudet etenkin ratkaisee. Kevytviritteisessä koneessa laittaisin sen satkun johonkin muuhun kuin peltisarjaan, sillä kun ei isoa hyötyä saa. Jos laskee, että peltipakosarja ja DGV maksais yhteensä noin pauttiarallaa 200, niin siihen kun laittaa satkun lisää niin saa 40 vaakatuplat ja imusarjan niille, joista on paljon enemmän iloa vaikka innostuisi virittämään enemmänkin.
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: Veksi - 28.12.2012, 20:51:05
-Ostaa moottoripyörän läppärungot rompepäiviltä tai vaikka ebaysta
-Imusarjan teräslaipan ja läppisten laipat voi teettää Suomessa
-Sovittaa sähkösuuttimet kanteen
Hitsailee kasaan halutun mittaisen imusarjan. Läppisten kanssa ei tarvitse miettiä oikeaa asentoa tai värinänvaimennussysteemejä. Imusarjan voi taittella vaikka kannen yli pakosarjan päälle imemään kuumaa ilmaa :idiot2:
Tuplien kanssa noilla tosipitkillä imusarjoilla oli jotain ongelmaa kaasuunvastaavuuden kanssa. Tuoko ruisku sitten ratkaisun ongelmaan, mene ja tiedä?
Otsikko: Vs: 240 Volvon viritys
Kirjoitti: exclusive - 28.12.2012, 23:22:49
Hyvin vahvasti sitä mieltä olen, että sieltä löytyy pottapyörä. Kaikissa B200/B230 koneissa mitä on vastaan on ullut on ollut pottapyörä. POttapyörään sopii 228 millinen kytkin, mutta B200K:n perässä pitäisi olla vakiona sama 215 millinen levy kuin littupyörän kanssa (levy on sama mutta asetelma eri).

Riippuu pakosarjasta miten vaikuttaa luonteeseen. Päin arsea tehty teinsenitsevituiks-sarja voi jarruttaa/sekoittaa virtauksia niin, että puolet koneista häviää. Oikealla mitoituksella saa luonnetta enemmän ylä -tai alakierroksille, primäärien pituudet etenkin ratkaisee. Kevytviritteisessä koneessa laittaisin sen satkun johonkin muuhun kuin peltisarjaan, sillä kun ei isoa hyötyä saa. Jos laskee, että peltipakosarja ja DGV maksais yhteensä noin pauttiarallaa 200, niin siihen kun laittaa satkun lisää niin saa 40 vaakatuplat ja imusarjan niille, joista on paljon enemmän iloa vaikka innostuisi virittämään enemmänkin.
Tuo peltisarjan tekijä on sellanen paikallinen volvo-harrastaja joka on ajanut ja tehnyt moottoreita jokkikseen, ralliin, ja nyt hän tekee amazonista kiihdytysautoa. Tuon oman volvon kannen myös on samainen henkilö tehnyt ja tietää mitä tekee, tallissa äijällä on virtauspenkki, mirakone, sorvia sun muuta. Nuo pakosarjat on tehty jigien mukaan ja niitä on mennyt jokkikseen, ralliin kuin myös katuautoihin. Täälläpäin hän on tunnettu volvojen virittämisestä ja hyvästä työjäljestä jo parinkymmenen vuoden ajalta.
Pakosarja on hitsattu tigillä kasaan ja ulkoa päin sarja vetää vertoja merkkisarjalle.
Joitain penkkilappujakin hän näytti mitä nuo sarjat oli joissain muokatuissa kansissa vaikuttaneet. Lisäksi hän suositteli 4-1 pakosarjan jatkeeksi 2,5" putkea niin että alussa olisi pieni pätkä ohuempaa putkea jotta saadan hieman vastapainetta, 4-2-1 sarjassa ei kuulemma välttämättä tuota tarvitse. Nuo ohjeet siis pätevät hänen tekemiin sarjoihin.