Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: HammerDown - 24.01.2011, 20:42:54
-
Ajattelin muuttaa 740 takasumuvalot kaksilankapolttimoilla toimimaan myös parkkeina. Heräsi kysymys, palavatko langat yhtä aikaa vai täytyykö parkkien virta katkaista sumuvalot kytkettäessä?
Jarruvalopolttimon kannan käpäliä pitänee hieman viilata ja ottaa tietysti hyppylangalla parkille virta, osunekko sumuvalonkaan tai maan kontaktipinnat kohdalleen eri kannalla?
Ja viimeisenä sekä vähäisinpänä, kieltääkö mikään pykälä käyttämästä sumuvalo"umpiota" parkkivalona?
-
No eiköhän kaikki oletusarvoisesti ole kielletty mikä ei ole sallittua tai määrättyä auton valoissa.
Ainakin normaalijarruvalokäytössä kumpikin lanka hehkuu yhtäaikaa. Tusin se 26W lämpökuorma millekkään liikaa on.
Normi kaksilankapolttimossa on se koko aknta maata, joten melko akrobaatti saa olla että se ei osu kohdalleen.
-
Normi kaksilankapolttimossa on se koko aknta maata, joten melko akrobaatti saa olla että se ei osu kohdalleen.
Tarkoitin sen lampunpidikkeen ja "piirilevyn" kontakteja. Piti sitten käydä katsomassa ja taitaa mennä just lankojen liittimet ristiin, maa on samassa kohdassa. Kun olis toistepäin niin pyöräyttäisi vain paikalleen ja tyrkkäisi vaikka liittimen parkin liuskaan...
Kyllähän tuo sumuvalon käyttö on rajoittunut katsastuksiin, ja on tullutkin pidettyä noissa parkkipolttimoita. Leimalle mennessä vaan heittänyt 21W paikalleen, kun ei tuota pakollisuutta ole sen kummemmin tullut tarkistettua. Vaan ainahan sitä pitää jotain pientä käpistellä. :)
Jos oikein hurjaks heittäytys niin teurastaisi jotkut varaosavalot ja lisäis vielä yhden rivin keskelle. ^-^ Jos rupeis 10 parkkia jo riittämään... :D
-
740:ssä on ikävätaipumus sopivalla pöperölumikelillä muurata koko auton perä umpeen. Silloin takasumari on ainoa joka sulattaa siihen lumeen valonmentävän reijän.
-
740:ssä on ikävätaipumus sopivalla pöperölumikelillä muurata koko auton perä umpeen. Silloin takasumari on ainoa joka sulattaa siihen lumeen valonmentävän reijän.
Tätä merkittävästi vähentää jos on kuraläpät takana. Toki se lumi pöllyää joka auton takana aina, mutta nuo läpät kyllä merkittävästi vähentää takapään lumettumista. Hyvin huomaa eron kun itsellä 745:ssä on läpät ja ajossa olevasta 765:stä puuttuu.
-
Muistaaskeni 740 sarjassa on vain yhtä takasumuvaloa kytkettynä tehtaalta lähtiessä joten ylimääräisten hankkiminen tietää sähkötöitä. Laki määrittää seisontavalolle tietyn minimi ja maksimi valomäärän ja samoin takasumarille. Käytännössä voit varmaan ottaa takavaloja vaikka sata käyttöön kunhan takavaloille sallittu tehomäärä ei ylity ja että niitä on molemmilla puolin sama määrä saman tehoisina. Elikkä takavalo umpion kaikki "kotelot" on käytettävissä.
-
"Virittämällä" onnistuu. Hanki 2-lankapolttimon kanta. Se taitaa sopia about kohtuu hyvin sumarin reikään/saa sovitettua. Ryöstä virta parkilta siihen yilmääräiseen "karvaan".
Mitään hyötyähän tuosta virityksestä ei ole..
-
Muistaaskeni 740 sarjassa on vain yhtä takasumuvaloa kytkettynä tehtaalta lähtiessä joten ylimääräisten hankkiminen tietää sähkötöitä. Laki määrittää seisontavalolle tietyn minimi ja maksimi valomäärän ja samoin takasumarille. Käytännössä voit varmaan ottaa takavaloja vaikka sata käyttöön kunhan takavaloille sallittu tehomäärä ei ylity ja että niitä on molemmilla puolin sama määrä saman tehoisina. Elikkä takavalo umpion kaikki "kotelot" on käytettävissä.
Näissä oli takana ainakin ennen samat valojen kahdennussäännöt, kuin edessäkin. Tiedä sitten josko ovat muuttuneet.
-
Mistään kahdennussäännöstä en ole takavalojen yhteydessä kuullut mutta siitä sumarin lasista ei löydy e-hyväksyntämerkintää, joka sallisi kyseisen valon käyttämisen parkkivalona. Jos sen haluaa puolilaillisesti palamaan niin pitää muokata lasin e-merkintä sellaiseksi joka sallii käytön parkkina tai vaihtaa lasi sellaiseen jossa on parkin e-merkintä.
-
Takavalojen(parkki) määrää ei ole rajoitettu, kunhan parillinen määrä niin ihan sama vaikka tunget asennusetäisyydet täyttävään tilaan kaikki takavalot mitä saat motonetista kannettua ulos ;)
-
Ulostuloja voi myös harrastaa...
(http://www.mamakk.com/wp-content/_volvo.jpg)
Ihan huumorilla tää, oon itekin laittanu rouvan 740 turboon ne kulmavalot takana toimimaan, ne ulommaiset.
-
Mistään kahdennussäännöstä en ole takavalojen yhteydessä kuullut mutta siitä sumarin lasista ei löydy e-hyväksyntämerkintää, joka sallisi kyseisen valon käyttämisen parkkivalona. Jos sen haluaa puolilaillisesti palamaan niin pitää muokata lasin e-merkintä sellaiseksi joka sallii käytön parkkina tai vaihtaa lasi sellaiseen jossa on parkin e-merkintä.
http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_1_%20osa.pdf
Sitten etsi sanalla kahdennus...
Aika sekaavaa juttua, mutta tuollainen siellä on:
"Huom! valojen kahdentaminen on 01.01.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa
ajoneuvoissa mahdollista ainoastaan yksittäisessä hyväksytyssä valaisinpaketissa,
eli jälkikäteen valoja ei saa kahdentaa."
-
Ajattelin muuttaa 740 takasumuvalot kaksilankapolttimoilla toimimaan myös parkkeina. Heräsi kysymys, palavatko langat yhtä aikaa vai täytyykö parkkien virta katkaista sumuvalot kytkettäessä?
Jarruvalopolttimon kannan käpäliä pitänee hieman viilata ja ottaa tietysti hyppylangalla parkille virta, osunekko sumuvalonkaan tai maan kontaktipinnat kohdalleen eri kannalla?
Ja viimeisenä sekä vähäisinpänä, kieltääkö mikään pykälä käyttämästä sumuvalo"umpiota" parkkivalona?
Kontaktipinnat ei osu, vai olikohan että 1 kpl kolmesta osui.. eli kolvin kanssa leikkimään vaan.
Ainiin, joskus nuita heijastimia tarkastelin ja mielestäni sumuvalo oli ihan samaa kauraa jarru/huomiovalo linssien kanssa.
-
http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_1_%20osa.pdf
Sitten etsi sanalla kahdennus...
Aika sekaavaa juttua, mutta tuollainen siellä on:
"Huom! valojen kahdentaminen on 01.01.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa
ajoneuvoissa mahdollista ainoastaan yksittäisessä hyväksytyssä valaisinpaketissa,
eli jälkikäteen valoja ei saa kahdentaa."
No ei pahemmin koske 740 tuollainen pykälä.
Lukee:
kaksi tai useampia samaan toimintaan tarkoitettua
samanväristä valaisinta katsotaan yhdeksi valaisimeksi, milloin valaisevien pinto-
jen pinta-ala on vähintään 60 % valojen ympäri piirretyn pienimmän mahdollisen
suorakulmion pinta-alasta.
Pitääkö tuo tulkita niin että jos seiskaan laittaa alarivin parkkivalolle, niin siinä on silloin tuo 60% suorakulmion pinta-alasta sitä valoa ja se on siten yksi valaisin?
-
Kahdentaminenhan tarkoittaa sitä, että alkuperäisten valojen rinnalle asennetaan toiset valaisimet, tuskin kukaan rupeaa talmuja värkkäämään autonsa perään alkuperäisten valojen viereen. Pinta-alasäännön turvin voi valot kahdentaa laillisesti jos pinta-alavaatimus täyttyy. Eli jos asennat seiskan perään päällekkäin kaksi seiskan alkuperäistä takavaloa ja piirrät suorakulmion, siten että molempien valaisimien parkit mahtuvat suorakulmion sisään ja ne peittävät 60% suorakulmion pinta-alasta ne tulkitaan yhdeksi valaisimeksi ja tällöin valoja ei ole kahdennettu. Vai miten luulette muuten onnistuneen noissa tuninkikipoissakin näkyneet pyöreät takavalot, esim. kolme erillistä valaisinta puolellaan, reunimmaisessa vilkku ja parkki, keskellä parkki ja jarruvalo sekä sisimmässä parkki ja sumari? Tai rekkojen vastaavat takavalot, monta valaisinta rinnakkain. Ratkaiseva homma tuossa sumarin muutamisessa parkiksi on edelleenkin se puuttuva e-merkintä.
-
No ei pahemmin koske 740 tuollainen pykälä.
Lukee:
kaksi tai useampia samaan toimintaan tarkoitettua
samanväristä valaisinta katsotaan yhdeksi valaisimeksi, milloin valaisevien pinto-
jen pinta-ala on vähintään 60 % valojen ympäri piirretyn pienimmän mahdollisen
suorakulmion pinta-alasta.
Pitääkö tuo tulkita niin että jos seiskaan laittaa alarivin parkkivalolle, niin siinä on silloin tuo 60% suorakulmion pinta-alasta sitä valoa ja se on siten yksi valaisin?
Niin siinä sanotaan.
-
Kahdentaminenhan tarkoittaa sitä, että alkuperäisten valojen rinnalle asennetaan toiset valaisimet, tuskin kukaan rupeaa talmuja värkkäämään autonsa perään alkuperäisten valojen viereen.
Kyllähän niitä kuorma-autoihin ja peräkärryihin laitetaan paljonkin... Tosin en nyt tiedä voiko puhua enää kahdentamisesta jos takavaloja on jo 5 puolellansa.
-
No ei pahemmin koske 740 tuollainen pykälä.
Lukee:
kaksi tai useampia samaan toimintaan tarkoitettua
samanväristä valaisinta katsotaan yhdeksi valaisimeksi, milloin valaisevien pinto-
jen pinta-ala on vähintään 60 % valojen ympäri piirretyn pienimmän mahdollisen
suorakulmion pinta-alasta.
Pitääkö tuo tulkita niin että jos seiskaan laittaa alarivin parkkivalolle, niin siinä on silloin tuo 60% suorakulmion pinta-alasta sitä valoa ja se on siten yksi valaisin?
Kahdennussäännöt koskee kyllä, mutta tietenkään tuo -93 ja tuoreempien sääntö ei koske, mutta vastasinkin estatelle, kun ei ollut kuullut kahdennussäännöistä.
Kaksi valaisinta on kahdennettuna yksi, tuossa tulee sitten jo kolme valaisinta.
-
Kahdennussäännöt koskee kyllä, mutta tietenkään tuo -93 ja tuoreempien sääntö ei koske, mutta vastasinkin estatelle, kun ei ollut kuullut kahdennussäännöistä.
Kaksi valaisinta on kahdennettuna yksi, tuossa tulee sitten jo kolme valaisinta.
Tässä tapauksessa kolmesta tulee yksi.
-
Pilkun nus nus taas..
Orkkisten rinnalle asennettavat kahdentavat valot täytyy vielä olla "D"-merkittyjä.
Mun mielestä laillisesti tuota sumarin muuttamista takavaloksi ei saa tehdä ellei umpiosta löydy merkintää, että juuri sillä kohtaa saisi takavalo olla. En tiedä mikä kirjain sieltä 80- tai 90-luvun alussa piti olla ...tietääkö ja välittääkö enää yksikään katsastajakaan ;)
-
Pilkun nus nus taas..
Orkkisten rinnalle asennettavat kahdentavat valot täytyy vielä olla "D"-merkittyjä.
Mun mielestä laillisesti tuota sumarin muuttamista takavaloksi ei saa tehdä ellei umpiosta löydy merkintää, että juuri sillä kohtaa saisi takavalo olla. En tiedä mikä kirjain sieltä 80- tai 90-luvun alussa piti olla ...tietääkö ja välittääkö enää yksikään katsastajakaan ;)
Esim. 240 sarjalasia oli jo joissain valmiiksikin niin, että tuossa sumarissa paloikin takavavalo.
Mulla oli niin ja koskaan ei kukaan katsuri siitä mitään maininnut.
Kerran alkoi eräs vati mussuttaa, kun laitoin keltaiset peruutusvalot, meinas ensin hylätä, mutta kun sitten kysyin, että mihin määräykseen se muka perustuu, niin ei se löytynyt mainintaa peruutusvalon väristä ja sit se joutuikin antaan leiman :2funny:
-
Esim. 240 sarjalasia oli jo joissain valmiiksikin niin, että tuossa sumarissa paloikin takavavalo.
Mulla oli niin ja koskaan ei kukaan katsuri siitä mitään maininnut.
Kerran alkoi eräs vati mussuttaa, kun laitoin keltaiset peruutusvalot, meinas ensin hylätä, mutta kun sitten kysyin, että mihin määräykseen se muka perustuu, niin ei se löytynyt mainintaa peruutusvalon väristä ja sit se joutuikin antaan leiman :2funny:
Laitoin itsekin 240 niihin tyhjiin kohtiin lamput, eikä kukaan hylännyt. Kerran yksi katsastaja mietti että kuuluko niissä oikeasti palaa noin saakelisti valoja kun osassa ei ole kuin 2 :2funny:
-
Oho, nykyään saa olla 2 takasumuvaloakin:
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
"Vähintään yksi punaista valoa lähettävä takasumuvalaisin on 1.1.1993 jälkeen käyttöönotetussa autossa pakollinen ja niitä saa olla enintään kaksi. Takasumuvalaisimelle on oltava merkkivalo. Takasumuvalaisimen on sijaittava vähintään 250 mm ja enintään 1000 mm korkeudella. Jos valaisimia on vain yksi, on sen sijaittava keskilinjan vasemmalla puolella. Mikäli valaisimia on kaksi, on niiden sijaittava symmetrisesti, mikä aiheuttaa niiden välille vähimmäisetäisyysvaatimuksen, jotta niitä ei voida tulkita yhdeksi ajoneuvon keskilinjalle asennetuksi valaisimeksi. Valaisimen tulee olla vähintään 0,10 m etäisyydellä jarruvalaisimesta. Takasumuvalaisimen tulee olla taaksepäin suunnattu ja sen tulee näkyä vaakatasossa 25° ulos- ja sisäänpäin sekä vaakatasosta 5° ylös- ja alaspäin."
Tuo etäisyysvaatimus jarruvalaisimeen ei kyllä täyty monessakaan autossa.
-
Siinähän niitä faktoja tulikin. Tosin lähtökohtaisestikin tässä maassa voisi olettaa, että tuollainen näkyvyyden parantaminen ilman sen kummempaa haittaa tai häikäisyä muille tielläliikkujille täytyy olla laitonta. :juhau:
Kyllä tuossa '89:ssä on mielestäni tuplasumarit ihan tehtaan jäljiltä. Mihinkähän vientimalleihin niitä nurkkavaloja on aikanaan asennettu?
Jos sitä samoilla vauhdeilla tuplaisi nuo jarruvalotkin... Kun en ole erityinen rosvoliitosten ystävä, suunnittelin kytkeväni nuo leveiden liittimien avulla kantojen omia laattoja hyödyntäen. Pitää vain eristää sumuvalon alkuperäinen virtapiiri.
Köyhät valoilla koreilee, mutta mitäpä noita valmiita paikkoja haaskaamaan. V:>
-
Kerran alkoi eräs vati mussuttaa, kun laitoin keltaiset peruutusvalot, meinas ensin hylätä, mutta kun sitten kysyin, että mihin määräykseen se muka perustuu, niin ei se löytynyt mainintaa peruutusvalon väristä ja sit se joutuikin antaan leiman :2funny:
Kyllähän keltaiset saa olla: http://ex.parcomp.com/wx/volvo/142/142_tuning.htm#1.6.2005 (http://ex.parcomp.com/wx/volvo/142/142_tuning.htm#1.6.2005)
-
sun täytyisi laittaa vaan toisella puolelle se kakskantainen polttimo,koska takasumaria ei saa kahdentaa ellei se ole maahantuonnin yhteydessä hyväksytty(kun joissain autoissa on kaksi takasumaria jo tehtaalta lähtiessään) ::)
-
Kyllä tuossa '89:ssä on mielestäni tuplasumarit ihan tehtaan jäljiltä. Mihinkähän vientimalleihin niitä nurkkavaloja on aikanaan asennettu?
Eiköhän ne ole suurimmassa osassa autoja oletuksena tuplana, suomen maahantuoja sitten nyppinyt polttimoita pois rekisteröintikatsastukseen.
-
Omassa -90:ssä ei saa sumarin polttimon pidikettä paikoilleen oikealle puolelle (vain pieni pyöreä reikä polttimon kohdalla) ja ei tule edes virtaa sinne eli jo tehtaalla jätetty oikea sumari pois.
-
Mulla 940 farmarissa ylä ja ala osassa palaa parkit. Jarruvalot alemmissa polttimoissa ja sumuvalo kuskin puolen ylävalossa. (3* 2lankaset polttimot ja 1 kpl yksilankanen). Meni myös katsastuksesta läpi näin.
-
Mulla 940 farmarissa ylä ja ala osassa palaa parkit. Jarruvalot alemmissa polttimoissa ja sumuvalo kuskin puolen ylävalossa. (3* 2lankaset polttimot ja 1 kpl yksilankanen). Meni myös katsastuksesta läpi näin.
Miksi ei olisi mennyt?