Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: pelleeee - 21.05.2012, 22:37:56

Otsikko: Liikaa lambadaa
Kirjoitti: pelleeee - 21.05.2012, 22:37:56
Tuossa vaihtelin 940 tic volleen jt-tuningin putken ja huomasin että vanhassa downpipessä oli kaksi lambdaa =) Toinen oli vain ja ainoastaan seosmittarille (1 johto) ja toinen ihan oikeasti moottorinohjaukselle. Uudessa downpipessä luonnollisesti vain yksi reikä, joten kysymykseen: Miten ryöstän tuolta useampipiuhaiselta oikealta lambdalta signaalin autogaugen seosmittarille?

-pelleeee
Otsikko: Vs: Liikaa lambadaa
Kirjoitti: Ari E - 21.05.2012, 22:50:03
hitsaa/ hitsauta viereen toinen lambda paikka.
tuo 1 johtoinen lämmittämätön taitaa olla paras kapeekaistanen lambda noihin seosmittareihin, näyttääkö lämmitetyt vähän mitä sattuu
lambdalle riittää raktorin mutteri jostain pulttiliikkeestä kierrettä en just muista mutta hintaa pari euroa "lambda mutterin" 10e sijaan
Otsikko: Vs: Liikaa lambadaa
Kirjoitti: sjs - 21.05.2012, 22:57:31
Ensinkin, turbokoneessa et tee hölkäsen pöläystäkään tuolla normaalilla kapeakaista lambda-anturilla, se toimii oskaasulla, mutta täyskaasulla se ei anna mitään järkevää tietoa (eli just sillon kun sitä tarvittaisi).

Tarvitset laajakaista lambdan. Maksaa muutaman kybän enemmän ohjaimella kun tuo kapeakaista anturi ja ledinäyttö.

Lambdasignaalin ryöstäminen aiheuttaa signaalin vääristymisen, älä tee sitä. Ja jos et edes tiedä mistä johdosta ryöstät, älä todellakaan tee sitä.

Nelinapaisessa anturissa kaksi johtoa (yleensä samanväriset, esim harmaat) ovat anturin lämmitystä varten, yksi (yleensä musta) maadoitusta varten ja viimeinen sitten signaalia varten.

Mutta kuten sanottua, turbokoneessa tuosta kapeakaistamittauksesta ei ole muuta iloa kun välkkyvät valot. Osakaasulla se varmasti näyttää jotain, mutta silloin moottoriohjaus osaa korjata sen mukaan seoksia, eli näet vain hetkittäisiä vääristymiä.

Täyskaasulla jolloin oikeat seokset olisi tärkeät, tuo LH ruisku menee seoskarttojen mukaan, eikä lambdasäädöllä, koska kapeakaista anturi ei ymmärrä täyskaasun aiheuttamaan vääristymää, siksi et tee sillä tiedolla yhtään mitään. :)

Anteeksi negatiivisuuteni asiaa kohtaan, mutta näin vaan asia on.

Muunmuassa Innovate LC-1 ja PLX ovat laajakaista lambdaohjaimia, niitä saa Bosch LSU anturin kanssa 200e kieppeillä, jopa halvemmallakin. Ovat rahan arvoisia investointeja, etenkin jos on säädettävä ruisku.
Otsikko: Vs: Liikaa lambadaa
Kirjoitti: pelleeee - 22.05.2012, 23:41:25
Mjoo kyl toi oli tiedossa että ei se mittari tossa hirveitä kerro. Tahtonu ajatella vaan että kenkiessä vihreällä on parempi kun kenkiessä punaisella... Tuolle laajakaistallehan ei sinänsä ole käyttöä koska tuolla LHlla ajellaan jatkossakin. Taidan heivata vaan mittarin mäkeen. Kiitoksia vastauksista!

-pelleeee
Otsikko: Vs: Liikaa lambadaa
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.05.2012, 08:33:20
lambdalle riittää raktorin mutteri jostain pulttiliikkeestä kierrettä en just muista

M18x1,5
Otsikko: Vs: Liikaa lambadaa
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.05.2012, 08:34:25
Mjoo kyl toi oli tiedossa että ei se mittari tossa hirveitä kerro. Tahtonu ajatella vaan että kenkiessä vihreällä on parempi kun kenkiessä punaisella... Tuolle laajakaistallehan ei sinänsä ole käyttöä koska tuolla LHlla ajellaan jatkossakin. Taidan heivata vaan mittarin mäkeen. Kiitoksia vastauksista!

-pelleeee

Vaikka ahdetussa moottorissa seokset menisikin laihalle täydellä kaasulla, näyttää kapeakaistaseosmittari vihreätä. Eli sen voi heittää menemään.