Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: anone - 22.05.2012, 15:07:07
-
Terve,
Vähän taustoja ensin. 940 D24TIC jäi konttorilla ilman leimaa jarrutehostuksen puutteen vuoksi, syynä yliväljä alipainepumppu. Ne jotka D24:llä ovat ajaneet tietävät varmasti että kys. mekaaninen pumppu ei jaksa kunnossa ollessaankaan tyhjäkäynnillä imeä tarpeeksi paria jarrun polkaisua pidemmälle jolloin tehostus häviää. Todella ärsyttävä ominaisuus etenkin parkkipaikalla. Nyt siis pumppu veteli viimeisiään ja imu on melkoisen onneton.
Tuli sitten idea jos korvaisi koko kilkattimen sähköisellä versiolla. Löysin täältä foorumilta käyttämättömän pumpun, joka oli myyjän mukaan S/V40 dieselistä. Leima tuli, ja pumppu toimi pari kuukautta. Sitten yksi kaunis päivä vetäisi moottorin jumiin, koska oli ilmeisesti saanut öljyä/paskaa tehostimen letkuista mitä vanha pumppu oli sinne vuotanut (!). Moottoriosa ei pumpusta kärsinyt, mutta muovi/pakeliittisiivet menivät murusiksi. Tiedustelin Siniseltä josko pumppuun voisi ostaa pelkkiä siipiä, ei kuulemma onnistu ja kauppasivat kokonaan uutta pumppua hintaan 554e.
Purkaamoilta näyttää saavan kokonaisia pumppuja jostain päin suomea, paikallinen liike ei kuitenkaan edes myöntänyt nähneensä ikinä moista. Käytettynäkin pumppu on mukavan hintainen, plus toimituskulut päälle...
Ajattelin siis kysyä täällä, jos jollakin pyörii nurkissa kyseisenlainen sähköpumppu, jota löytyy kuulemma myös V/S70 dieselistä, ja olisi halukas myymään siitä propelliosan edullisesti. Tai vaikka koko pumpun, ei haittaa jos moottoriosa on kärähtänyt, koska siipiä himoitsen. Alla vielä kuva moisesta rakkineesta.
(http://i50.tinypic.com/11ceff9.jpg)
Oikealla vieressä oleva kupu tulee siis noihin ulommaisiin pultteihin kiinni ja peittää tuon päällisen. Propellin paikka on sisempien pulttien kannen alla. Propellista en valitettavasti voi näyttää kuvaa, koska se jauhaantui pieniksi palasiksi. :)
Saa tietysti tyrkyttää muitakin sähköistä pumppua/ideoita, alkuperäisen käyttö ei innosta koska ylläselittämäni huono imu tyhjäkäynnillä. Oma pumppu oli myös melko kallis ja muuten uudenveroinen, joten olen kiinnostunut sitä tekohengittämään.
-
taitaa olla minulta tuo pumppu?
en ole kyllä maininnut diisselistä mitään ja diisseleissähän ei ole noita sähkösiä pumppuja vaan ainoastaa bensiini malleissa.
käytettyjä kannatta kysellä nettivaraosan kautta s/v40 s80 ja v70 malleista
-
Mjuu sinulta taitaa olla... olen ollu jotenki siinä käsityksessä aina että bensavehkeissä ei oo koskaan alipainepumppuja ??? mutta kai se on uskottava. Diiseli 40/70/80 käytetään sitten mekaanisiako?
-
Diiseli 40/70/80 käytetään sitten mekaanisiako?
40-sarjasta en tiedä (joku muu kertonee tarkemmin), mutta 850/S70/V70/S80 TDI-malleissa (VAG-kone siis) käytetään kanteen kiinni tulevaa ja nokka-akselilta mekaanisesti käyttövoimansa saavaa alipainepumppua.
-
Joo,eiköhän kaikissa 740/760/940 ja 850/s/v70 diesel mallit ole mekaanisella pumpulla jarrutehostus.
Itsellä kanssa oli taanoin 940 tdic ja pumppu oli huono ja ei kertäny paineita kunnolla ja piti kivan kolinan käydessä ku oli käyny väljäksi.
Tuo mekaaninen pumppu maksaa ihan kiitettävästi uutena myös tarvikkeena,motonet myy myös tätä osaa,mut hinta oli sieläkin muistaakseni 300-400 egen välissä. :-[
-
Mjuu sinulta taitaa olla... olen ollu jotenki siinä käsityksessä aina että bensavehkeissä ei oo koskaan alipainepumppuja ??? mutta kai se on uskottava. Diiseli 40/70/80 käytetään sitten mekaanisiako?
Mtenkäs bensa turboissa se alipaine tehdään? ;)
-
Niin... onhan bensaturbossa välillä alipainetta kun kaasuläppä menee kiinni? Mites esim 940 bensaturbo, eikai siinäkään ole erillistä pumppua?
-
Tuo mekaaninen pumppu maksaa ihan kiitettävästi uutena myös tarvikkeena,motonet myy myös tätä osaa,mut hinta oli sieläkin muistaakseni 300-400 egen välissä. :-[
Saksasta saa satasella. ;)
-
Mua kiinnostaisi nyt oikeasti kuulla tästä lisää miten noita toteutetaan, eihän nyt esim 940 b230ft -motilla ole erillistä pumppua?