Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Hurm0s - 22.05.2012, 18:46:59
-
Elikkäs, tämän ongelman kanssa on nyt painittu jo pitkään, auto on voitolla 6-0.
Otsikoin aiheen nyt hieman heikosti, mutta "outo sähkövika" karkoittaa vastaajat ;D
Ongelmana siis heikko käynnistyminen jos auto seisoo käyttämättä yhdenkin vuorokauden, ei siis jaksa startata kunnolla vaan ihan akun viimeisillä rippeillä lähtee käymään, vika pahimmillaan jos auto seisoo yli viikonlopun. Tuntuu kuin vika olisi mennyt pikkuhiljaa pahemmaksi...
Myös jokapäiväisessä ajossa on esiintynyt sellaista, että välillä pyörittää paremmin kuin välillä. Eli startatessa pyörittää välillä heikommin, kun käyttää virrat nollissa ja kokeilee uudestaan, niin paljon vihaisemmin pyörii ja samantien käyntiin.
Työmatka on 35km/suunta, eli ei pitäisi olla ajon vähyydestäkään kiinni.
Tuossa vähän listaa jo tehdyistä toimenpiteistä:
-Akun olen vaihtanut pariin kertaan, nyt on muutaman kuukauden vanha Bosch S6 AGM paikallaan, eli akun laadusta ei ole kiinni.
-Purkuvirtaa olen mitannut moneen kertaan, aina tulos on ollut 0,02-0,05A välillä.
-Latausjännite on normaalillä kuormalla kierroksilla mitattuna 14,1v ja kaikki kuorma päällä 13,9v.
-Koneesta koriin on laitettu ylimääräinen maapiuha, kuten myös akusta koriin.
-Laturista akulle on vedetty ylimääräinen virtapiuha.
-Takaovista on otettu ne punaiset valot pois
-Startti on vaihdettu pari vuotta sitten (tosin motonetin vaihtostarttiin)
-Laturi on vaihdettu volvolla 3-4 vuotta sitten-
Ja autohan on tarkemmin tuo -98 V70R.
Kertokaapa nyt jotain hyviä vinkkejä, että mistä vikaa lähtisi hakemaan seuraavaksi, iteltä loppuu ideat... :-\
-
Onko autossa hälytin. Koitappa mitata purkuvirta myös ovet lukittuna ja esim. 10 min päästä kun olet ovet lukinnut.
-
Purkuvirta on hieman korkeahko, jos on 50mA, mutta silti sillä pitäis noin viikon pärjätä.
Kuten sulle aiemminkin jo mainitsin AGM akkua ei saisi purkaa alle 1,5V/kenno, ellei sitä ole siihen erikseen suunniteltu.
En löytämyt pitäiskö Boschilaisen kestää syväpurkua, mutta epäilen, ettei kestä, joten veikkaan, että akku on taas sököt söö.
Vaihdas jonkun kaverin kans päikseen kokeeks lyijyakun kans ja kato jatkuuko sama ongelma molemmilla / toisella.
Kirjoitit toisaalla:
"Latausjännitekin vähän mietityttää, auton kun laittaa käymään on jännite aluksi 14v tai vähän päälle, mutta muutaman kilometrin jälkeen tippuu 13,4-13,5v tietämille, onkohan vähän alhainen?"
Tarkastuttaisin sinuna tuon laturinkin jossain pätevässä autosähkökorjaamossa. Jos laturi on kuuma, niin kyllä jännite putoaakin, jos akku in täynnä.
Mutta mutta... aika alhainen on jännite kylää AGM-akulle.
-
Onko autossa hälytin. Koitappa mitata purkuvirta myös ovet lukittuna ja esim. 10 min päästä kun olet ovet lukinnut.
On hälytin ja juuri noin olen mitannutkin, eli samassa tilassa jossa akkua epäillysti purkaa...
Mittasin heti ovien lukitsemisen jälkeen ja toisen kerran vähintään puolisen tuntia sen jälkeen, samaa 0,04-0,05A näytti...
Purkuvirta on hieman korkeahko, jos on 50mA, mutta silti sillä pitäis noin viikon pärjätä.
Kuten sulle aiemminkin jo mainitsin AGM akkua ei saisi purkaa alle 1,5V/kenno, ellei sitä ole siihen erikseen suunniteltu.
En löytämyt pitäiskö Boschilaisen kestää syväpurkua, mutta epäilen, ettei kestä, joten veikkaan, että akku on taas sököt söö.
Vaihdas jonkun kaverin kans päikseen kokeeks lyijyakun kans ja kato jatkuuko sama ongelma molemmilla / toisella.
Kirjoitit toisaalla:
"Latausjännitekin vähän mietityttää, auton kun laittaa käymään on jännite aluksi 14v tai vähän päälle, mutta muutaman kilometrin jälkeen tippuu 13,4-13,5v tietämille, onkohan vähän alhainen?"
Tarkastuttaisin sinuna tuon laturinkin jossain pätevässä autosähkökorjaamossa. Jos laturi on kuuma, niin kyllä jännite putoaakin, jos akku in täynnä.
Mutta mutta... aika alhainen on jännite kylää AGM-akulle.
Juuh, ns. hyvä purkuvirta kai olisi luokkaa 20mA, muttei 50mA vielä päivässä saisi tyhjentää akkua...
Eikös AGM juuri kestä syväpurkua toisin kuin perinteinen lyijyakku...
Mutta en usko, että akku olisi huonoksi mennyt, niin tyhjäksi se ei ole päässyt.
Edellisissä autoissa perinteinen akku meni joskus aivan kuivaksi ja jatkoi toimintaansa aivan moitteetta latauksen jälkeen, kapasiteetti saattoi kärsiä, mutta eipä sitä kotikonstein mitata helpolla.
Eli kyllä uskaltaisin karsia akun pois vikakohteista...
Mittailin tuota latausjännitettä ja selvisi, että se jännitemittari joka mulla on autossa sisällä näyttää väärin, eli toisinsanoen liian vähän. Todellisuudessa latausjännite on navoista mitattuna yli 14v ajoaikanakin.
Laturia silti vähän epäilen, saattaisihan siinä olla diodivikaa tai maavuotoa tms.
Voisihan sitä ostaa vaikka markkinapaikalta toisen laddaren ja kokeilla...
Epäilen, että myös toi startti on huono, solenoidi ei vedä aina kunnolla ja seurauksena tuo ajoittainen heikko pyörittäminen...?
Tässä kun aloin oikein ajattelemaan (harvinaista), niin pitäisiköhän poppivehkeiden konkka kytkeä irti kun tuota vuotovirtaa mittailee... ::)
-
Tässä kun aloin oikein ajattelemaan (harvinaista), niin pitäisiköhän poppivehkeiden konkka kytkeä irti kun tuota vuotovirtaa mittailee... ::)
Ei olis eka auto missä konkka tyhjää akun.
-
On hälytin ja juuri noin olen mitannutkin, eli samassa tilassa jossa akkua epäillysti purkaa...
Mittasin heti ovien lukitsemisen jälkeen ja toisen kerran vähintään puolisen tuntia sen jälkeen, samaa 0,04-0,05A näytti...
Juuh, ns. hyvä purkuvirta kai olisi luokkaa 20mA, muttei 50mA vielä päivässä saisi tyhjentää akkua...
Eikös AGM juuri kestä syväpurkua toisin kuin perinteinen lyijyakku...
Mutta en usko, että akku olisi huonoksi mennyt, niin tyhjäksi se ei ole päässyt.
Edellisissä autoissa perinteinen akku meni joskus aivan kuivaksi ja jatkoi toimintaansa aivan moitteetta latauksen jälkeen, kapasiteetti saattoi kärsiä, mutta eipä sitä kotikonstein mitata helpolla.
Eli kyllä uskaltaisin karsia akun pois vikakohteista...
Mittailin tuota latausjännitettä ja selvisi, että se jännitemittari joka mulla on autossa sisällä näyttää väärin, eli toisinsanoen liian vähän. Todellisuudessa latausjännite on navoista mitattuna yli 14v ajoaikanakin.
Laturia silti vähän epäilen, saattaisihan siinä olla diodivikaa tai maavuotoa tms.
Voisihan sitä ostaa vaikka markkinapaikalta toisen laddaren ja kokeilla...
Epäilen, että myös toi startti on huono, solenoidi ei vedä aina kunnolla ja seurauksena tuo ajoittainen heikko pyörittäminen...?
Tässä kun aloin oikein ajattelemaan (harvinaista), niin pitäisiköhän poppivehkeiden konkka kytkeä irti kun tuota vuotovirtaa mittailee... ::)
No sit solenoidin kimppuun ensimmäisenä. Navat sieltä on varmaan palaneet ja tulee melkoinen ylimenoresistanssi.
Palaako valot kirkkaana, kun noita käynnistysongelmia on?
Jos siellä diodivikaa olis, niin jännite heijais kyl enempi, saattaa olla jännitteen säädinkin viallinen.
Vuotaa se konkkakin, en tiedä ilmoittaako ne paljonko, mutta aikoinaan jostain selvitin, että 1F konkka vuosi aika paljon, siis jopa 10-20mA!
-
Tosin, tää vika tais olla jo ennen tuota konkkaa...
Ottaako tollanen konkka tasaisesti jonkin tietyn vuotovirran vai voisko se jossain kohtaa ottaa enemmänkin...?
Konkka on kyllä laadukas Stingerin tuote eikä mikään halpahalli autonpolttaja, mutta voihan niitä vikoja olla siltikin...
Mutta mä mittaan vielä ilman sitä.
Täytyy kyllä ottaa se starttikin käteen ja kattoa, noi motonetin kunnostetut härvelit ei oikein vakuuta...
Auton ostovaiheessa paikallaan oli kai Bilteman? (ainakin biltemalainen on aivan samanlainen) startti, ainakin jokin merkitön ja aivan susi laite. Välillä sai rengasraudalla hakata solenoidia, että lähti käymään. Purin ja putsasin jonka jälkeen auto toimi kai viikon, sitten hain motonetista kunnostetun...
Laturin vikaan en ole oikein uskonut, sillä latausjännite on kuitenkin aika tasainen, mutta pakko kai sitäkin on vähän epäillä kun muut syylliset alkaa käymään vähiin ::)
Mitäköhän tällaisessa pitäisi olla latausjännitteen, onko se tuo 14,1v vai jotain muuta? Jotkin muut merkit ainakin lataavat jotain 14,5v luokkaa...
Silloin kun auto lähtee juuri ja juuri käymään, on jännite selväsi alhaalla, sillä esim. xenoneista toinen tai molemmat jättää syttymättä kunnes laturi alkaa latamaan.
Eli kyllä se akkua jostain väkisinkin purkaa, tämä aiheuttaa tuon seisonnan jälkeisen akun heikkouden.
Tuo päivittäisessä ajossa esiintyvä satunnainen laiska starttaaminen saattaisi olla startista kiinni.
Jotenkin noin sen voisin diagnosoida ::)
-
Mikäs mahtaa olla akun jännite esim: yhden päivän seisonnan jälkeen tai viikonlopun jälkeen, niin että on huono starttaus?
Jänniteen pitäisi olla jotain 12,10V ja 12,30V välillä. ellei jopa alle.
Jos se on enemmän niin sitten menisin kontaktipintojen puolelle tutkimaan.
EDIT: Tuli tässä mieleen, miten mittasit ton 0.04-0.05A?
-
Mikäs mahtaa olla akun jännite esim: yhden päivän seisonnan jälkeen tai viikonlopun jälkeen, niin että on huono starttaus?
Jänniteen pitäisi olla jotain 12,10V ja 12,30V välillä. ellei jopa alle.
Jos se on enemmän niin sitten menisin kontaktipintojen puolelle tutkimaan.
EDIT: Tuli tässä mieleen, miten mittasit ton 0.04-0.05A?
Pitää mittailla jännite kunnon mittarilla, tuo auton sisällä oleva kun näyttää omiaan...
Mittasin maapuolen navan ja kengän välistä.
Eli yleismittari napaan ja kenkään valmiiksi kiinni ja sitten vasta kenkä akusta irti.
-
En usko että 50mA söisi akkua niin paljon niin lyhyeessä ajassa.
Puhdistaa liittimet kunnolla ja laittaa suojarasvaa enemmän kuin tarpeeksi.
Oletko muuten varma ettei virtalukossa ole ongelmia?
-
En usko että 50mA söisi akkua niin paljon niin lyhyeessä ajassa.
1,2Ah/24h=> ei voi olla ongelma tuossa.
Mittaa sen akun jännite navoista ennen kylmäkäynnistystä.
-
Jos laturi toimii ja mitään syöppöä ei löydy. Tarkasta maadoitukset. Itse etsin vikaa startista, mutta vika paljastui maaviaksi vaihdelaatikon kyljestä.
-
Jos laturi toimii ja mitään syöppöä ei löydy. Tarkasta maadoitukset. Itse etsin vikaa startista, mutta vika paljastui maaviaksi vaihdelaatikon kyljestä.
Juu, samaa olen epäillyt, siksi vedinkin koneesta koriin ylimääräisen maapiuhan.
Ei ainakaan tuohon ajoittaiseen laiskempaan starttaukseen vaikuttanut...
Tänään töistä lähtiessäni mittasin akun jännitteen, noin 10h seisonnan jälkeen jännite oli 12,4v ja lähti iloisesti käymään...
-
Päivitystä tilanteeseen...
Auto on seissyt nyt viikonlopun ja eilisen päivän, eli perjantaina ajettu viimeksi.
Kävin äsken kokeilemassa ja startti sanoi *naks*
Eli ei toivoakaan saada käymään. Eikä tietenkään ole nyt yleismittaria käsillä, eli tarkkaa akun jännitettä en saa mitattua. Auton sisällä oleva mallia tupakansytkäriin tökättävä mittari näytti 10,5v, mutta tuo näyttää ainakin auton käydessä tyyliin 0,5v liian vähän. Eli todellinen jännite voisi olla kai luokkaa 11v...
Tuo vika on selkeästi mennyt pahemmaksi, viime kesänä lähti viikon seisonnan jälkeen kuitenkin vielä nippanappa käymään...
-
Päivitystä tilanteeseen...
Auto on seissyt nyt viikonlopun ja eilisen päivän, eli perjantaina ajettu viimeksi.
Kävin äsken kokeilemassa ja startti sanoi *naks*
Eli ei toivoakaan saada käymään. Eikä tietenkään ole nyt yleismittaria käsillä, eli tarkkaa akun jännitettä en saa mitattua. Auton sisällä oleva mallia tupakansytkäriin tökättävä mittari näytti 10,5v, mutta tuo näyttää ainakin auton käydessä tyyliin 0,5v liian vähän. Eli todellinen jännite voisi olla kai luokkaa 11v...
Tuo vika on selkeästi mennyt pahemmaksi, viime kesänä lähti viikon seisonnan jälkeen kuitenkin vielä nippanappa käymään...
Solenoidin pääkärkien kosketuspinnat palaneet-> ei kontaktia.
Olettaen, että akussa oikeasti on tuo 11V, eikä se putoa startin hetkellä merkittävästi.
-
Solenoidin pääkärkien kosketuspinnat palaneet-> ei kontaktia.
Olettaen, että akussa oikeasti on tuo 11V, eikä se putoa startin hetkellä merkittävästi.
Lueskelin tuossa vähän eri merkkifoorumien juttuja näistä samanlaisista ongelmista ja siellä oli muutamilla ollut vika startissa..
Voisikohan startti jäädä välillä purkamaan ja välillä ei, kun mittarilla mitatessa tosiaan ei mitään suurensuuria vuotovirtoja ole löytynyt.
Ja se ajoittainen huono starttaus hyvälläkin akun varauksella voisi viitata jonkinlaiseen starttivikaan.
Hämää vaan se, että toi startti on jo kertaalleen vaihdettu...
Oiskohan seuraava toimenpide sitte vaan kaivaa se startti käteen...?
Alkaa ihan oikeasti ottamaan aivoon jo pikkuhiljaa... prkl... :(
E: Pitää varmaan myös tutkia tuota Axun ehdottamaa virtalukkoa, kaippa ainakin teoriassa huono virtalukon pohja voisi purkaa akkua.
-
Lueskelin tuossa vähän eri merkkifoorumien juttuja näistä samanlaisista ongelmista ja siellä oli muutamilla ollut vika startissa..
Voisikohan startti jäädä välillä purkamaan ja välillä ei, kun mittarilla mitatessa tosiaan ei mitään suurensuuria vuotovirtoja ole löytynyt.
Ja se ajoittainen huono starttaus hyvälläkin akun varauksella voisi viitata jonkinlaiseen starttivikaan.
Hämää vaan se, että toi startti on jo kertaalleen vaihdettu...
Oiskohan seuraava toimenpide sitte vaan kaivaa se startti käteen...?
Alkaa ihan oikeasti ottamaan aivoon jo pikkuhiljaa... prkl... :(
E: Pitää varmaan myös tutkia tuota Axun ehdottamaa virtalukkoa, kaippa ainakin teoriassa huono virtalukon pohja voisi purkaa akkua.
Viittais solenoidivikaan, jos se kerran naksuu, mutta ei pyöritä.
Välillä jos pyörittää, niin solenoidin navat yhdistää paremmin.
Oli joskus massey retkusonissa samaa vikaa. Tosin se ei aukkua purkanut. Siitä oli solkun kärjet palaneet ihan poroiks.
Sökö virtalukko vois aiheuttaa sen, että solenoidi ei saa riittävä suurta jännitettä-> ei vedä-> mut ei myöskään sit paljon naksukaan.
Virtalukko vois siinä mielessä purkaa, jos se jättää jonkin kärjen kiinni, vaikka avain onkin pois.
Mut silti vaan roplaisin ensin sen solenoidin sieltä pois.
Sen pystynee purkamaankin, jos on kunnon tehokas kolvi.
Tosi reeraajan testi olis, jos kerran ei auto lähde käymään, niin yhdistetään jakarilla solkun päänavat suoraan-> starttaa, jos akussa on virtaa. Näin tietäis onko solkku sökö vai ei.
HUOM! En suosittele, jos ei tiedä mitä tekee ja paikka on vielä sen verta ahdas, että polttaa helposti kätensä ja koko auton kaupanpäällisiksi!!!
-
Satuimpa ajamaan erään purkamon ohi, josta mukaan hain "uuden" startin.
Päällepäin siisti peli 160tkm ajetusta autosta...
Tuli juttua noista motonetin uusiostarteista ja purkamon kaveri sanoi, ettei niillä tee mitään, eivät kuulemma edes myy niitä jos sellaisen huomaavat.
Kuulemma ne korjataan puolassa niin halvalla kuin mahdollista. Pahin virhe on sen ankkurin hiilipinnan oikaisu, ne kuulemma sorvataan kylmästi suoraksi vaikka siinä ei muutenkaan ole kulutusvaraa. Sanoohan sen tietysti järkikin, 79e hintaan ei voi saada paljoa...
Noh, lyön uuden startin pykälään kunhan ehdin, katsotaan tuleeko muutosta...
-
Jokin siellä jumittaa miten sattuu joten vika voi piillä missä vain.
-
Satuimpa ajamaan erään purkamon ohi, josta mukaan hain "uuden" startin.
Päällepäin siisti peli 160tkm ajetusta autosta...
Tuli juttua noista motonetin uusiostarteista ja purkamon kaveri sanoi, ettei niillä tee mitään, eivät kuulemma edes myy niitä jos sellaisen huomaavat.
Kuulemma ne korjataan puolassa niin halvalla kuin mahdollista. Pahin virhe on sen ankkurin hiilipinnan oikaisu, ne kuulemma sorvataan kylmästi suoraksi vaikka siinä ei muutenkaan ole kulutusvaraa. Sanoohan sen tietysti järkikin, 79e hintaan ei voi saada paljoa...
Noh, lyön uuden startin pykälään kunhan ehdin, katsotaan tuleeko muutosta...
Tulee muutosta varmaan ;)
-
Tulee muutosta varmaan ;)
I'll sure hope so... ;)
Jos se vika olisi kokoajan ollut tossa startissa, niin kehystän sen ja laitan seinälle.
-
I'll sure hope so... ;)
Jos se vika olisi kokoajan ollut tossa startissa, niin kehystän sen ja laitan seinälle.
No voihan sen palauttaa motonettiin ikkunan kautta? :D
-
Vika senkun pahenee...
Auto oli keskiviikkona tuulilasin vaihdossa ja akku oli koko ke-to yön latauksessa, torstai illalla lähti hyvin käymään kun auton hain jonka jälkeen ajoa tuli noin 40km saman illan aikana, kotona katoksessa reilun tunnin seistyään ei enää lähtenyt käymään. Startti piti vaan tosi rumaa ääntä.
Yön kun latasi, niin tänään aamulla taas tulille kuin palmun alta.
Noh, tänään vaihdan tuon startin, katsotaan...
-
Auto oli keskiviikkona tuulilasin vaihdossa
Sori OT:
Missä vaihdatit ja mitä maksoi?
Itselläni vaihtokunnossa, mutta ei etenevää iskeymää vaan pelkkää kivi-/hiekkahiontaa. Vakuutuksen kautta maksaisi sen 70€, mutta vaatii iskun. En välttämättä viittis itse iskeä... ::)
-
Sori OT:
Missä vaihdatit ja mitä maksoi?
Itselläni vaihtokunnossa, mutta ei etenevää iskeymää vaan pelkkää kivi-/hiekkahiontaa. Vakuutuksen kautta maksaisi sen 70€, mutta vaatii iskun. En välttämättä viittis itse iskeä... ::)
kaveri vaihtoi ja oli halpa :P
Monet on kehunu, että esim. Lasijussi ois edullinen paikka...
Nyt on startti vaihdettu ja pyörittää todella hienosti käymään.
Purin sen vanhan startin mutta ei siitä silmään ainakaan mitään vikaa näkynyt, irrallaan kun kokeilin molempia, niin tuo uusi kuulosti paljon paremmalta. Tuo vanha startti piti sellaista rohinaa pyöriessään kun taas tuo uusi pyöri niinkuin pitääkin. Solenoidia en alkanut avaamaan sen enempää...
-
Tuossa eilen kun räplättiin kaverin kanssa autoja, niin mittailin piruuttani kaverin (Nate) autosta (850 T-5R) latausjännitteen ja oli tyhjäkäynnilläkin 14,4v ja pysyi samana kierroksista riippumatta.
Itellähän jännite on käynnistyksen jälkeen noin 14v ja laskee aavistuksen kun on ajellut hetken. Auton sisällä oleva mittari näyttää aluksi 13,7-13,8v ja hetken ajon jälkeen tippuu välillä jopa 13,2v tienoolle. Tuo mittari näyttää noin 0,4v liian vähän, eli jännite on siis kai jotain 13,6-13,8v luokkaa ajoaikana.
Molemmissa autoissa kuitenkin pitäisi olla sama 100A laturi ja luultavasti myös sama latausjännite.
Tämä vikahan on aina kesällä pahimmillaan, talvella ei ole niinkään ollut ongelmia.
Tuossa laturissa on käsittääkseni sellainen lämpötilakompensoitu säädin, eli kylmällä lataa suuremmalla jännitteellä. Eli voisiko tuo laturi kuitenkin olla kaiken pahan alku ja juuri...?
Tuo startti oli selvästi huono ja sen vaihto ei turhaa ollut, mutta mahtoiko se sitä akkua purkaa, tai purkaako sitä mikään... Jos latausjännite vaan ei ole riittävä...? Eikös tällainen AGM akku kuitenkin tykkää vähän korkeammasta latausjännitteestä?
C-tekissäkin on tuo oma ohjelma geeli- ja AGM-akuille, jossa se lataa 14,7v.
E: Ja tähän voisi kai vielä lisätä tällaisen vinkin: älkää sekaantuko niihin motonetin uusiostartteihin.
-
E: Ja tähän voisi kai vielä lisätä tällaisen vinkin: älkää sekaantuko niihin motonetin uusiostartteihin.
Tähän vois samaan hengenvetoon lisätä että ei kannata sekaantua pilipaliteemankaan "startteihin". *tumppuun->
Estää en toki ketään voi mutta kokemukset(kun luulin että halvalla saa hyvän) on surkeat x 3.
Kun ikää tulee niin tajuaa tekemänsä munaukset. :-[
-
Tähän vois samaan hengenvetoon lisätä että ei kannata sekaantua pilipaliteemankaan "startteihin". *tumppuun->
Estää en toki ketään voi mutta kokemukset(kun luulin että halvalla saa hyvän) on surkeat x 3.
Kun ikää tulee niin tajuaa tekemänsä munaukset. :-[
Totta...
Tuossa oli ilmeisemmin ko. firman startti silloin kun auton ostin ja alkoi heti temppuilla.
Mutta näkihän sen jo sisuskalujen "laadusta" ettei sitä oltu edes yritetty tehdä kestämään...
Kävin äsken kokeilemassa, että miten lähtee käymään kun on taas seissyt pari päivää.
Lähti suhteellisen hyvin tulille, hieman huomasi ettei akku ihan parhaassa latingissa ole, mutta tuo voi johtua ihan siitä, ettei sitä ole ladattu kunnolla täyteen viimeisen tyhjenemisen jälkeen...
Samalla kokeilin, että mitäs latausjännite sanoo kun laitetaan kunnolla kuormaa.
Vedin takalasinlämppärin, penkinlämppärit, kaikki mahdolliset valot ja puhaltimen täysille ja kappas, sisällä oleva jännitemittari näytti enää 12,9v eli oikea jännite oli kai jotain luokkaa 13,3v (edelleenkään en ole muistanut ottaa mukaan yleismittaria). Jännite ei noussut vaikka laittoi 2000rpm koneeseen jenkaa.
Eli voisko tuon nyt alkaa tulkita niin, että laturissa se vika piilee...?
Voisi kokeilla vaihtaa tuohon laturiin pelkän säätimen, jos siinä olisi jotain hämminkiä.
Alkaa sitä tässä pikkuhiljaa oppimaan, ettei saisi olettaa mitään. Vaikka jokin osa olisi vaihdettu lähiaikoina, niin voi siinä silti olla vikaa...
-
Nouseeko se jännite välttämättä sinne 14,4 volttiin jos kaikki sähkölaitteet päällä ja akku ei täynnä?
-
.... Eikös tällainen AGM akku kuitenkin tykkää vähän korkeammasta latausjännitteestä?
C-tekissäkin on tuo oma ohjelma geeli- ja AGM-akuille, jossa se lataa 14,7v.
Täältä foorumiltakohan luin juttua agm-akuista, jossa mainittiin, että agm-akku ei nimenomaan tykkää korkeasta latausjännitteestä jatkuvasti.
Sen sijaan autoissa, joissa niitä käytetään, on yleensä laturi vapaakytkimellä ja suurimman osan ajasta laturi ei edes lataa, vaan esim startin jälkeen latausjännite on hetken aikaa korkeampi, kunnes akku on täynnä.
Eli jos agm-akun vanhempaan autoon laittaa, pitäisi latausjännitekin pudottaa lähelle 12 volttia.
Mutta muokkaa vaikka otsikkoa niin, että asiasta oikeastikin tietävät löytävät aiheen.
-
Täältä foorumiltakohan luin juttua agm-akuista, jossa mainittiin, että agm-akku ei nimenomaan tykkää korkeasta latausjännitteestä jatkuvasti.
Sen sijaan autoissa, joissa niitä käytetään, on yleensä laturi vapaakytkimellä ja suurimman osan ajasta laturi ei edes lataa, vaan esim startin jälkeen latausjännite on hetken aikaa korkeampi, kunnes akku on täynnä.
Eli jos agm-akun vanhempaan autoon laittaa, pitäisi latausjännitekin pudottaa lähelle 12 volttia.
Mutta muokkaa vaikka otsikkoa niin, että asiasta oikeastikin tietävät löytävät aiheen.
Lueskelin tänään noista AGM-akuista eri sivustoilta aika paljon ja ainakin muutamalla venefoorumilla oli noista paljon keskusteltu, samoin parin akkufirman sivuja lueskelin. Siellä oli pääsääntöisesti tietoa, että AGM-akun kanssa latausjännitteen tulisi olla 14,3-14,5v.
Yli 15v tuollaista ei kai saisi ladata...
Jos latausjännitteen pudottaa lähelle 12v, niin eipä ainakaan tarvitse avaimesta autoa käymään laittaa seuraavana aamuna ::)
Aika herkästi monet tuntuu sekoittavan AGM-akun geeliakkuun, jota taas ei vissiinkään saisi ladata paljoa yli 14v jännitteellä. AGM-akkuhan on kuitenkin periaatteessa lyijyakku jossa elektrolyytti vaan on imeytetty lasikuitumattoon.
Nouseeko se jännite välttämättä sinne 14,4 volttiin jos kaikki sähkölaitteet päällä ja akku ei täynnä?
Samaa mietiskelin itekin.. Mutta oudon alas se silti päästää jännitteen, eikä edes kierrosten nosto vaikuttanut jännitteeseen yhtään.
Jotain tässä kuitenkin on pakko epäillä, että se vika löytyisi...
-
Tähän voisin varmaan lisätä että, minulla on 100A laturi ja se antaa 13,8V
Täysikuormitus niin 13,3V.
Ja kaikki toimii kumminkin.. paitsi koneen kilinä... ::)
Jos haluat välttämättä sen 14,4V niin vaihda jännitteensäädin sellaiseen. ;)
Edit: tuli tässä mieleen että oletko käynyt kaikki maadotuspisteet moottorista läpi?
Meinaan vain että niitä on jopa 850:sessä enemmän kuin tarpeeksi.
-
Auto seisoo yön yli ja kun menet mittaamaan sillä sähkömiehen mittarilla eli volttimittarilla sen jännitteen akun navoissa sen pitää olla jotain 12.6-12.8 voltin pintaan jolloin akku hyvä jos menee alle 11.8 silloin akku huono tai jossain on sähkövuotoa.Kannattaa ottaa maa piuha pois että saat auton käyntiin.Teillä ei ole mitään omia virityksia soittopuolella tai muualla eli auto on ihan vakio.Koska vika alkoi vaihdettiiko silloin mitään osaa.Pitää yhdistää se se vuotovirta jonnekin eli sulakeitta irrotellaan ja kun loppuu niin bingo .Laturi ja muu jutut varmaakin selvitetty.
Tuota se latausjännitee tarkista eli kaikki sähköä kuluttavat laitteen pois päältä.Kierrokset yli 2000 ja mitä mittari näyttää se kunnon akussa mitattu onko 14.4-vai 14.6v.
-
Eli jos agm-akun vanhempaan autoon laittaa, pitäisi latausjännitekin pudottaa lähelle 12 volttia.
No mutta tuohan on täyttä potaskaa.
Tuolla on latauksen speksit Otiman lataukseen.
http://www.optimabatteries.com/product_support/charging.php
Eikä jännitteet tuosta varmaan paljon heitä muun merkkisillä AGM -akuilla.
Kandee lukee tuokin:
http://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=91
-
Tähän voisin varmaan lisätä että, minulla on 100A laturi ja se antaa 13,8V
Täysikuormitus niin 13,3V.
Ja kaikki toimii kumminkin.. paitsi koneen kilinä... ::)
Jos haluat välttämättä sen 14,4V niin vaihda jännitteensäädin sellaiseen. ;)
Edit: tuli tässä mieleen että oletko käynyt kaikki maadotuspisteet moottorista läpi?
Meinaan vain että niitä on jopa 850:sessä enemmän kuin tarpeeksi.
Eli aika alhaalla on sullakin jännite. Onko sulla perinteinen lyijyakku?
Yli 14v latausjännite löytyy suurimmasta osasta autoista, ainakin toi 13,3v menee jo ihan liian alas.
Tilasin jo ebaysta uuden 14,5v säätimen, eipä paljoa ollut edes muita vaihtoehtoja..
Kaikki maadoitukset on läpikäyty ja niitä on jopa lisätty.
Auto seisoo yön yli ja kun menet mittaamaan sillä sähkömiehen mittarilla eli volttimittarilla sen jännitteen akun navoissa sen pitää olla jotain 12.6-12.8 voltin pintaan jolloin akku hyvä jos menee alle 11.8 silloin akku huono tai jossain on sähkövuotoa.Kannattaa ottaa maa piuha pois että saat auton käyntiin.Teillä ei ole mitään omia virityksia soittopuolella tai muualla eli auto on ihan vakio.Koska vika alkoi vaihdettiiko silloin mitään osaa.Pitää yhdistää se se vuotovirta jonnekin eli sulakeitta irrotellaan ja kun loppuu niin bingo .Laturi ja muu jutut varmaakin selvitetty.
Tuota se latausjännitee tarkista eli kaikki sähköä kuluttavat laitteen pois päältä.Kierrokset yli 2000 ja mitä mittari näyttää se kunnon akussa mitattu onko 14.4-vai 14.6v.
Vuotovirta on mitattu moneen kertaan ja sellaista ei löydy.
Myös tuo latausjännite on tuossa edellä mainittu...
No mutta tuohan on täyttä potaskaa.
Tuolla on latauksen speksit Otiman lataukseen.
http://www.optimabatteries.com/product_support/charging.php
Eikä jännitteet tuosta varmaan paljon heitä muun merkkisillä AGM -akuilla.
Kandee lukee tuokin:
http://www.navimare.fi/product_catalog.php?c=91
Sitähän minäkin, ei pitäisi AGM:lle olla jokin tuollainen 14,4v yhtään liikaa.
Vartan AGM:n käyttöohjeessa sanotaan, että 14,8v on maksimi, samoin jossain foorumilla sanottiin myös Boschin S6:ssa olevan.
Vaikka autossa oli kuitti laturin vaihdosta mukana, niin vähän epäillyttää, tuo laturi nimittäin ei ole mitenkään uudehkon näköinen. Numeroltaan tuo on 0 123 505 014 ja myös volvon osanumero on se sama vanha, joka on jo jossain 850 malleissa joissa on 100A dynamo. Luulisi, että edes jompikumpi numero olisi korvautunut vuosien saatossa.
Kaverin autossa olevassa muutaman vuoden vanhassa Boschin laturissa oli aivan erilainen tarrakin.
Noh, kokeillaan vaihtaa se säädin ja katsotaan...
-
Noniin, tuleehan sitä tietoa agm-akuistakin, sillä sanoinkin, että joku asiasta oikeasti tietävä saisi vastailla.
Samanlaiset oireet omassa tapauksessa korjaantui akun vaihdolla, oikeastaan vasta toisella akulla. Kyseessä toki 940, mutta pointti on se, että akku vaikutti hyvältä, latausjännite oli riittävä, ehkä aavistuksen matala ja akulle tehtiin rasitustestikin ja hyvältä näytti.
Mutta kun mitään vikaa ei löytynyt, päätettiin kokeilla uutta akkua ja ostettiin halvin mahdollinen. No seuraavana päivänä oli taas akku tyhjä, joten pääteltiin vian olevan muualla.
Vähän kolmatta talvea siinä meni apuakulla käynnistellessä, kunnes haettiin kunnon boschin akku ja ongelmat loppuivat siihen.
Omassa 850:ssä latausjännite kylmällä on alkuun sen 14,4V, josta laskee kohta13,8V ja esim nyt lämpimällä säällä on 13,4V.
Täysin samoja lukemia antoi 740 tehdasuusi laturi lämpökompensoidulla säätimellä.
-
Omassa 850:ssä latausjännite kylmällä on alkuun sen 14,4V, josta laskee kohta13,8V ja esim nyt lämpimällä säällä on 13,4V.
Täysin samoja lukemia antoi 740 tehdasuusi laturi lämpökompensoidulla säätimellä.
Aika nopeeta auton laturi tuuppaa akun varaustilan niin korkealle, että jännitteensäädin pudottaa sen lämpötilakompensoituna alemmas. Varsinkin näiden AGM-akkujen pitäis kyetä ottamaan suurempi latausvirta vastaan, kuin lyijyakku. Tiedä häntä, mutta Optima ainakin aikoinaan niin mainosti.
240:ssä laturi oli niin lähellä pakosarjaa, että säädinkin lämpes vähän turhankin nopeeta, mutta silti se toimi aina ihan ok.
Mulla on jossain kotokoneella 105A uuden laturin mittauspöytäkirja, tarvii kaivaa ja heittää se tänne, siinä pitäis näkyä havainnollisesti, miten jännite putoaa kuormituksen funktiona.
Veikkaan, että Hurm0s tilasi säätimen ihan turhaan, mutta tuleehan siinä sitten samalla uudet hiiletkin vaihdettua.
Ei toi mikään ihme ole, että jännite notkahtaa kuormitettuna noinkin alas.
-
Tähän voisin varmaan lisätä että, minulla on 100A laturi ja se antaa 13,8V
Täysikuormitus niin 13,3V.
Samanlaisia lukemia S70:ssä kun kone normaalilämmöissä, ja kaiki toimii ok.
Akkuna normaali Vartan sininen
-
En nyt löytänyt sitä käppyrää, mutta ulostuleva tehoan on riippuvainen generaattorin kierroksista, eli sulla oli kaikki mahdolliset kuormat päällä ja kierroksia vain 2000, laturi ei ehkä anna sellaisilla kierroksilla tarpeeksi tehoa-> jännite laskee.
(http://sw-em.com/delco_%20output_vs_rpm__curve.gif)
Tossa vielä vähän tietoa, miten lämpötila vaikuttaa jännitteeseen:
(http://assets.pakwheels.com/forums/2010/attachments/Performance---Modification---Tune-Up---Preventive-Maintenance/158056-Self-Tunning---Khyber-G-10--Plugs--valve-clearance--spark-gap-etc--Alternator-Test.jpg)
-
Luultavasti tilasin säätimen tosiaan turhaan, mutta katsotaan vaikuttaako se mitään mihinkään...
Perhana, luulin jo löytäneeni sen syyllisen :P
Akku on nyt ollut latingissa koko päivän, pitää huomenna mittailla täyden akun kanssa tuota jännitettä.
Tossa selailin jenkkifoorumeita (oisko ollu volvospeed) ja löysin muutamankin ketjun jossa oli ollut aivan vastaavia oireita kuin itsellä, autona tosin 850 mutta samaa p*skaahan se on erinäköisessä paketissa.
Sielläkin oli vaihdettu laturia, akkua ja mittailtu vuotovirtoja yms.
Ja syynä olikin ollut huono johto akun ja startin välillä, akun navan vierestä ollut huono ja ilmeisesti siitä purki akkua.
Eli nyt pitää varmaan uskoa kaveria, joka on jo vuoden hokenut että "vaihda se akun napa". ::)
Noh, tänään hain moponetista akun navat, 35mm2 johtoa ja liittimiä. Teen siis sen piuhan akulta startille kokonaan uusiksi, luultavasti vedän sen laturilta startille menevän piuhan myös uusiksi.
Tuon jälkeen sitten loppuukin ideat...
-
Kyllä ne akunkengät ja johdot kannattaa vaihtaa välillä ihan uusii jos ne eivät ole ihan uuden näköiset. Joskin luulin että ne vaihdettu kun noista maadoitus ja kytkentä jutuista kerroit.
-
Laita sitten kunnolliset liitosrasvat kenkiin, niin ei hapetu!
Ei oikein kuullosta uskottavalta, että huono kaapeli purkaa akkua, ellei vuoda maihin-> sit alkais kyllä säkenöidä.
Mutta huono kaapeli ja varsinkin liitokset pitää akun varaustilan liian alhaisena ja sitä kautta paskoo akun.
-
itsekkin ihmettelin tässä huonoa latausta ed omistaja oli vaihtanut laturin silti latasi vain 13,1 volttia syy oli + navan kengän puristus liitos jossa oli huono kontakti,kuumeni niin pirusti,uus kenkä tilalle ja avot nyt 13,8 volttia :) auto siis v70
ei antanu laturin päästäkään huonolla liitoksella kuin 13,4v
-
itsekkin ihmettelin tässä huonoa latausta ed omistaja oli vaihtanut laturin silti latasi vain 13,1 volttia syy oli + navan kengän puristus liitos jossa oli huono kontakti,kuumeni niin pirusti,uus kenkä tilalle ja avot nyt 13,8 volttia :) auto siis v70
ei antanu laturin päästäkään huonolla liitoksella kuin 13,4v
Juuh, on ilmeisesti aika yleinen vika näissä tuo huono akkukengän liitos.
Noh, kokeillaan josko mullakin olisi niissä jotain sanomista.
Eipä tuo homma varmasti hukkaan mene, taas on yksi mahdollinen vikapaikka vähemmän...
Pitää vedellä eteenkin sinne startin liitoksiin naparasvaa, on nimittäin aika alttiina tiesuolalle se liitos.
Mitään suurempaa kuumenemista en ole akkukengissä huomannut, mutten kyllä ole niitä aina ajon jälkeen käynytkään hiplaamassa.
Onhan se yksi mahdollisuus, että tuo akku on mennyt hunoksi sillä ei ole ladannut kunnolla täyteen.
Noh, akussa on vielä reilusti takuuta jäljellä ::)
-
Vetelin noi kaikki virtapiuhat uusiksi ja laitoin uudet akkukengät.
Eli uusiksi meni piuhat laturista startille ja startilta akulle, samoin maapuolella akusta koriin ja akusta moottoriin vedin uudet piuhat, kaikki 35mm2 johdolla. Lisäksi vedin koneesta koriin yhden 16mm2 piuhan sellaisen pienen punosjohdon tilalle.
Maapuolella oli aika vihreitä ne johtojen päät, eikä ne piuhat muutenkaan kovin häävejä ole.
Eli jos kovempaa autohifiä meinaa tällaiseen laittaa, niin suosittelen samaa operaatiota.
Se alkuperäinen johto laturilta startille ei ole kuin maksimissaan 10mm2, startilta akulle on kyllä varmaan luokkaa 35mm2 piuha. Samoin maapuolen orkkisjohdot on aika pientä tavaraa...
Ainakin lähtee edelleen käymään eikä syttynyt palamaan, eli homma vissiin onnistui :D
Katsotaan, että olisiko apua varsinaiseen vaivaan. Ainakin latausjännite pysyy nyt ehkä paremmin tasaisena eikä hypi niin paljoa. Lämpimällä koneella tuo sisämittari näyttää sitä 13,5v-13,6v eli oikeaa jännitettä 13,9v-14v.
-
Ja aivan kuten aavistelin, tuo johtojumppa ei tuntunut auttavan varsinaiseen vikaan yhtään.
Päivän seisonnan jälkeen oli jälleen akku aika heikossa latingissa, vanhalla startilla ei varmasti olisi käymään lähtenyt.
Ajon vähyydestäkään ei ole kiinni, torstaina tuli 350km ja perjantainakin yli 100km, eilen vain kymmenisen kilometria ja tänään aamupäivällä tosiaan oli aika heikko latinki...
Uusi jännitteensäädinkin tuli postissa, mutta kannattaneeko tuota alkaa vaihtamaan tähän hätään...
Mitäs sit seuraavaksi...?
Akku huono vai onko siellä jokin purkaja piilossa?
-
lainaa jostain, perus lyijyakku
-
Mutta mikä sen akun rikkoisi, tuo nykyinen on näköjään noin puolisen vuotta vanha...
Vai voisiko tuo volvon latausjännite vaan olla liian pieni AGM akulle?
Mulla on tossa toi vanha akku, muta sekin on AGM-tekniikkaa.
Se ensimmäinen akku oli Bannerin unibull, se oli ihan perus lyijyakku, mutta vaivat oli vastaavat senkin kanssa.
Tietty akkuliikkeessä saisivat varmaan testattua tuon nykyisen akun, siitähän sen kunnon näkisi.
Mutta pakko siellä on jokin olla kun sen akun tyhjentää...
Tämä on tosiaan jo kolmas akku jonka kanssa ihan samat oireet.
-
Voi olla tyhmä kysymys, mutta oletko kokeillut purkautuuko akku jos kaapelit on irti?
Yksi vikapaikka on ovien salpalukitus, omassa huomasin sattumalta sen akun syöjäksi kun etsin virtasyöppöä.
-
Mutta mikä sen akun rikkoisi, tuo nykyinen on näköjään noin puolisen vuotta vanha...
Vai voisiko tuo volvon latausjännite vaan olla liian pieni AGM akulle?
Mulla on tossa toi vanha akku, muta sekin on AGM-tekniikkaa.
Se ensimmäinen akku oli Bannerin unibull, se oli ihan perus lyijyakku, mutta vaivat oli vastaavat senkin kanssa.
Tietty akkuliikkeessä saisivat varmaan testattua tuon nykyisen akun, siitähän sen kunnon näkisi.
Mutta pakko siellä on jokin olla kun sen akun tyhjentää...
Tämä on tosiaan jo kolmas akku jonka kanssa ihan samat oireet.
Toistuvat syväpurkaukset, voi rikkoa akun kuin akun, vaikka se olisi siihen suunniteltukin.
Sulla oli huonot kaapelit, joten akku ei oo latautunut täyteen-> paska startti on vielä rokottanut akkua, lisäks useita syväpurkauksia-> akku rikki.
Nyt kun oot kaapelit laittanut kuntoon ja laturikin oletettavasti toimii, niin vois myös olettaa, että alkais akutkin kestämään.
Luulen, että ylijännite tappaa AGM-akun herkemmin, kuin alijännite->nesteet kiehuu. Syväpurkaukset sit on voinu sun tapauksessa tappaa nuo AGM:t.
En tiedä mitä schaissea nuo snajderit ja boschit on, mutta mulla on ollut optimoita ja oon ollut tyytyväinen.
Kerran jopa syväpurettu tuo keltakantinen aivan kuivaks, jännite oli enää jotain 1,5V. Lataus vaan normi paskalaturilla ja sen koomin ei oo mitään ongelmaa ollut. Ikää silläkin sentään jo n.7 vuotta, eikä kapasiteettiakaan ole kuin vaivaiset 48Ah. Tää on kyl vanha kirous, kun jotain tavaraa meet kehumaan, niin kohta se varmasti sitten hajoaa. kop kop...
Mittaa nyt yleimittarilla vielä ne jännitteet sieltä akun navoilta auto käynnissä ajon jälkeen ja sammutettuna jokusen minuutin jälkeen ja sit vaikka yön jälkeen ennen kylmäkäynnistystä.
-
Toistuvat syväpurkaukset, voi rikkoa akun kuin akun, vaikka se olisi siihen suunniteltukin.
Sulla oli huonot kaapelit, joten akku ei oo latautunut täyteen-> paska startti on vielä rokottanut akkua, lisäks useita syväpurkauksia-> akku rikki.
Nyt kun oot kaapelit laittanut kuntoon ja laturikin oletettavasti toimii, niin vois myös olettaa, että alkais akutkin kestämään.
Luulen, että ylijännite tappaa AGM-akun herkemmin, kuin alijännite->nesteet kiehuu. Syväpurkaukset sit on voinu sun tapauksessa tappaa nuo AGM:t.
En tiedä mitä schaissea nuo snajderit ja boschit on, mutta mulla on ollut optimoita ja oon ollut tyytyväinen.
Kerran jopa syväpurettu tuo keltakantinen aivan kuivaks, jännite oli enää jotain 1,5V. Lataus vaan normi paskalaturilla ja sen koomin ei oo mitään ongelmaa ollut. Ikää silläkin sentään jo n.7 vuotta, eikä kapasiteettiakaan ole kuin vaivaiset 48Ah. Tää on kyl vanha kirous, kun jotain tavaraa meet kehumaan, niin kohta se varmasti sitten hajoaa. kop kop...
Mittaa nyt yleimittarilla vielä ne jännitteet sieltä akun navoilta auto käynnissä ajon jälkeen ja sammutettuna jokusen minuutin jälkeen ja sit vaikka yön jälkeen ennen kylmäkäynnistystä.
Tää nykyinen Bosch on päässy kerran niin tyhjäksi ettei lähtenyt enää käymään, jotenkin tuntuu vähän oudolta että vois olla jo nyt rikki.
On myös tosiaan tullut elämän aikana tyhjennettyä perus lyijyakkuja ihan kuivaksi ja latauksen jälkeen on aina toiminut.
Eihän se tietenkään siitä mahdotonta tee vaikken siihen ite uskokaan :D
Ei ne kaapelit niin huonot ollu, ettei ois akku lataantunut, niin paljoa ei muutosta näy latausjännitteessä.
Ton Sznajderin kohdalla epäilin vaan heikkolaatuista akkua, mutta kyllä ton Boschin pitäis olla kunnon tavaraa, ainakin kaikki alan edustajat on sen merkin nimeen vannonut kun on ollut tästä puhetta.
Optima ois kyllä kova akku, senhän mainostetaan oikein kestävän syväpurkua ja kestää aika kovaa latausjännitettäkin. Jos akkukaupoille joutuu vielä lähtemään, niin Optima sinne saattaa seuraavaksi tiensä löytää...
Mutta mä mittaan, nyt on yleismittari kotona...
Pitää varmaan myös mittailla pidemmällä ajanjaksolla tota purkuvirtaa, eli lyödä auto lukkoon ja käydä vaikka koko päivän ajan mittailemassa. Jos siellä sattuisi jossain välissä olemaan virtaa, niin siinä kohtaa on helppoa selvittää syyllinen sulakkeita nyppimällä...
Oudoita tässä on se, että talvella (kylmässä ilmassa) toimi moitteetta vaikka aamuisin käytin webastoa 15-20min...
Voi olla tyhmä kysymys, mutta oletko kokeillut purkautuuko akku jos kaapelit on irti?
Yksi vikapaikka on ovien salpalukitus, omassa huomasin sattumalta sen akun syöjäksi kun etsin virtasyöppöä.
En oo varsinaisesti kokeillu, mutta sillon kun virittelin noi uudet virtapiuhat oli akku takaluukussa yli vuorokauden. Kiinni kun löi, niin käymään lähti tosi kihakkaasti. Eli tuosta voisi päätellä ettei akku sisäisesti purkaannu...
Salpalukitusta olen miettinyt itsekin, jäikö sulla aina se purkamaan vai sillointällöin...?
Miten tuon korjasit?
-
En oo varsinaisesti kokeillu, mutta sillon kun virittelin noi uudet virtapiuhat oli akku takaluukussa yli vuorokauden. Kiinni kun löi, niin käymään lähti tosi kihakkaasti. Eli tuosta voisi päätellä ettei akku sisäisesti purkaannu...
Salpalukitusta olen miettinyt itsekin, jäikö sulla aina se purkamaan vai sillointällöin...?
Miten tuon korjasit?
Yleensä auto seisoi viikonlopun joten se ehti touhuta lukkojen kanssa pari päivää, joko jatkuvasti tai sillointällöin.
En muista mitä korjauksia tein, useampi vuosi kuitenkin jo aikaa.
Talvella ei ollut kertaakaan ongelmia, lukot kuivat?
-
Yleensä auto seisoi viikonlopun joten se ehti touhuta lukkojen kanssa pari päivää, joko jatkuvasti tai sillointällöin.
En muista mitä korjauksia tein, useampi vuosi kuitenkin jo aikaa.
Talvella ei ollut kertaakaan ongelmia, lukot kuivat?
Saattaisi olla ihan potentiaalinen vikapaikka. Eikä se tietenkään silloin mitään tee kun vuotovirtaa mittailee...
Nämä ongelmat alkoivat mullakin nyt lämpimien kelien myötä, ei talvella ollut propleemaa...
Puritko lukkoja vai mitä?
E: Mahtaako se liittyä jotenkin tähän, että talvella kun on tarpeeksi pakkasta eivät takaovien salpalukot aukea. Välillä toinen lukko aukesi ja välillä ei kumpikaan...
E2: Ja kuskinpuoleisesta takaovesta ei toimi sisävalo ollenkaan, eli oven avaaminen ei sytytä sisävaloa.
Voiskohan siellä olla jossain mikrokytkimessä tai johtosarjassa jotain hämminkiä.
Onkohan noiden takaovien koko lukkojen veihto hankala homma? Etuovissa on ainakin suht simppeliä.
-
Saattaisi olla ihan potentiaalinen vikapaikka. Eikä se tietenkään silloin mitään tee kun vuotovirtaa mittailee...
Nämä ongelmat alkoivat mullakin nyt lämpimien kelien myötä, ei talvella ollut propleemaa...
Puritko lukkoja vai mitä?
E: Mahtaako se liittyä jotenkin tähän, että talvella kun on tarpeeksi pakkasta eivät takaovien salpalukot aukea. Välillä toinen lukko aukesi ja välillä ei kumpikaan...
E2: Ja kuskinpuoleisesta takaovesta ei toimi sisävalo ollenkaan, eli oven avaaminen ei sytytä sisävaloa.
Voiskohan siellä olla jossain mikrokytkimessä tai johtosarjassa jotain hämminkiä.
Onkohan noiden takaovien koko lukkojen veihto hankala homma? Etuovissa on ainakin suht simppeliä.
Mittari väliin ja mittaa vuotovirtaa, ovet lukkoon ja sit vaan odottelee, että salvat menee lukkoon.
Konepeiton lukkoon voi laittaa meisselin poikittain, en tie tarviiko, mutta hälläri ei ainakaan mene päälle, ellei tuota ole tehty.
Jos lukot eivät toimi talvella, on siellä todennäköisesti kosteutta, joka on jäädyttänyt salvat.
Aukaisu-> puhdistus ja rasvaus.
Kuluneet lukot tuollaista sisävalon toimimattomuutta aiheuttaa->mikrokytkin ei kosketa.
Luulen vaan, että harvemmin nuo mikrokytkimet sieltä kypsyy, kyllä se on se itse lukkomekanismi, joka kuluu ja sit se lirpake ei enää kosketa sitä mikrokytimen liikutinta tarpeeksi.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6297.msg127062#msg127062
-
E: Mahtaako se liittyä jotenkin tähän, että talvella kun on tarpeeksi pakkasta eivät takaovien salpalukot aukea. Välillä toinen lukko aukesi ja välillä ei kumpikaan...
E2: Ja kuskinpuoleisesta takaovesta ei toimi sisävalo ollenkaan, eli oven avaaminen ei sytytä sisävaloa.
Voiskohan siellä olla jossain mikrokytkimessä tai johtosarjassa jotain hämminkiä.
Onkohan noiden takaovien koko lukkojen veihto hankala homma? Etuovissa on ainakin suht simppeliä.
Viat kuulostavat tutuille.
Lukkopaketin vaihto on helppo homma, ovipahvi irti ja siinä se jo näkyy.
Ässän takaoven lukossa oli viime kesänä lukitus/avaus ongelmaa ja viaksi paljastui puuroksi hapettunut liitin.
-
Pitää tutkia noita lukkoja lisää...
Vaihtaa noi takaovien lukot voisi jokatapauksessa, tai vähintään purkaa ja putsata, sillä talvellakin pitäisi välillä päästä takaovesta.
Tuossa selailin taas vähän jenkkifoorumia, siellä oli yhdellä samat oireet ja viaksi oli paljastunut laturi vaikka se oli testattu ja latasi hyvin.
Sieltä löysin hyvän vinkin tuon testaamiseen, ottaa akunkengästä irti ne johdot jotka menee sulakerasialle ja jättää paikalleen vain sen ison kaapelin joka menee startille ja laturille. Jos edelleen tyhjenee, on vika löydetty...
Jotenkin laturi voisi olla taas hyvä epäilty, sillä silloin eräänä päivänä vajaa pari tuntia pihassa riitti ettei lähtenyt käymään, jokin siis vissiin otti virtaa aika reilusti. Tuskin noi ovien lukot montaa ampeeria ottaa vaikka sohlaisivat...?
-
Taas OT, mutta:
Haluatko tehdä ton lukonavauksen ja putsauksen hitaasti ja kovaa kommentoiden työn etenemistä? Itsellä talvisin sama vika. Ensi talvena kaksi lasta, joten jäätynyt takaovi ei hyvä. Vai mitä lie uudet maksaa?
Sent from my TITAN X310e using Board Express
-
Vai mitä lie uudet maksaa?
Bilian hinnastossa lukot maksaa jotain 150-350€, osanumeroa kun ei ole, niin ei voi tarkemmin tietää.
Jenkeissä abt. 160$
-
Kiitos tiedosta -H-
Eli tosiaan voisi ensin ainakin kokeilla sitä putsausta :D
Sent from my TITAN X310e using Board Express
-
Joo, katotaan jos saan aikaiseksi noiden lukkojen avaamisen, voin tehdä siitä vaikka ihan FAQ-tutoriaalin jos hommasta mitään tulee...
Tossa äsken käväisin autolla tossa parin kilometrin päässä, kyllä oli nippanappa että lähti käymään.
Takaisin kun tulin, niin mittasin piruuttani tupakansytkäristä jännitteen ihan yleismittarilla ja kappas, se tupakansytkäriin tökättävä mittari ei näytäkään väärin vaan jännite on siinä alhaisempi mitä akun navoista mitattuna.
Noh, pellin alla nappasin siitä pääsulakerasiasta (kolmionmuotoinen kikkara konehuoneessa) kannen pois ja mittasin, siinäkin jännite oli 0,15v alhaisempi mitä akulla, kaikenlisäksi se sulakerasian virtajohdon liitin oli lämmin...?
-
Joo, katotaan jos saan aikaiseksi noiden lukkojen avaamisen, voin tehdä siitä vaikka ihan FAQ-tutoriaalin jos hommasta mitään tulee...
Tossa äsken käväisin autolla tossa parin kilometrin päässä, kyllä oli nippanappa että lähti käymään.
Takaisin kun tulin, niin mittasin piruuttani tupakansytkäristä jännitteen ihan yleismittarilla ja kappas, se tupakansytkäriin tökättävä mittari ei näytäkään väärin vaan jännite on siinä alhaisempi mitä akun navoista mitattuna.
Noh, pellin alla nappasin siitä pääsulakerasiasta (kolmionmuotoinen kikkara konehuoneessa) kannen pois ja mittasin, siinäkin jännite oli 0,15v alhaisempi mitä akulla, kaikenlisäksi se sulakerasian virtajohdon liitin oli lämmin...?
On ihan normaalia, että tupakan sytkässä on alhaisempi jännite, saattaa sähkö tulla virtalukon läpi ja välissä on ohkasta piuhaa, jota kuormitetaan-> jännite tippuu matkalla.
Oliko auto käynnissä vai sammuksissa, kun mittasit siitä sulakerasiasta?
Löysät liitokset lämpenee.
-
On ihan normaalia, että tupakan sytkässä on alhaisempi jännite, saattaa sähkö tulla virtalukon läpi ja välissä on ohkasta piuhaa, jota kuormitetaan-> jännite tippuu matkalla.
Oliko auto käynnissä vai sammuksissa, kun mittasit siitä sulakerasiasta?
Löysät liitokset lämpenee.
joo, kyllähän se ihan järkevältä kuulostaa, että jännitehäviötä tulee...
Käynnissä mittasin.
Pitää varmaan tutkia sitä liitosta vielä tarkemmin...
Laitoin akun lataukseen ja c-tek näytti täyttä akkua jo muutaman tunnin päästä, vaikka akku oli aika kuiva. Voisko tuosta päätellä, että akku olisi huono...?
-
Laitoin akun lataukseen ja c-tek näytti täyttä akkua jo muutaman tunnin päästä, vaikka akku oli aika kuiva. Voisko tuosta päätellä, että akku olisi huono...?
Ei välttämättä, latas se auton oma laturi kuiteskin akkua sen mitä pystyi ja sen mitä akku pystyy ottamaan vastaan. Se on varsinainen pikalataus jokaisen startin jälkeen.
Jotkut akut vaan pystyy ottamaan virtaa enemmän vastaan, kuin toiset.
Muistan kun optima tuli markkinoille, niin sitä hehkutettiin, että se pystyy ottamaan suuren latausvirran vastaan.
No toki, jos sen sisäinen vastus kerran on pienempi, kuin tavallisen lyijyakun.
Sit taas toisaalta paska akku vaan antaa jännitten nousta nopeasti-> C-tek luulee, että se on täynnä ja lakkaa lataamasta.
Sit kun sitä kuormittaa, niin eihän sieltä juur mitään ulos tule ja jännite putoaa taas nopeasti.
Vähän sama ilmiö, kuin noissa somiakuissakin.
Kannattais käydä jossain kunnollisessa autosähköliikeessä testauttamassa akku.
Mutta akun pitää olla täysi, kun sitä aletaan testaamaan, muuten saadaan vääriä tuloksia.
-
Joo, kyllä mä ton akun testautan, tuskimpa jokin akkuliike paljoa rokottaa kun sen "penkittävät"...
Jos toi akku on sökö nyt jo, niin todistetusti ainakaan Bosch ei kestä jatkuvaa alhaista jännitettä ::)
Päivällä otin akun latauksesta ja ajelin noin 20km, mittasin akun jännitteen takasin kun pääsin kotiin ja 12,44v oli akkujännite.
Otin akunkengästä sen laturille ja startille menevän johdon ja vahvistimen johdon irti, eli akussa on nyt kiinni vain sulakebokseille menevät piuhat. Mittasin purkuvirtaa kauan ja moneen otteeseen, aina näytti 30mA. Kuuntelin myös ovien lukkoja korva ovessa kiinni, ei niistä ainakaan pihaustakaan kuulunut, eli mitään fyysistä siellä ei tapahtunut.
Mutta oudoin homma on tuo laturille ja startille menevä virtakaapeli, sen ja akun positiivisen navan välistä kun mittaa, niin näyttää jännitettä 11,8v...?
Ja kun sen tökkää akunnapaan kiinni, räpsäyttää se pienen kipinän.
Tuon johdon ja akun väliltä kun mittaa virtaa, ei mittari näyttänyt mitään ainakaan 10A alueella, 20mA alueella näytti 0,7 eli ei oikein mitään...?
Mutta tuo jännite akun ja tuon piuhan välillä ihmetyttää, samoin kun se kipinöinti kun sen tökkää akunnapaan.
Oisko tuolle jotain järkevää selitystä?
Noh, katsellaan yön yli, että miten pysyy akussa virta kun laturi ja vahvistin on irti.
-
Joo, kyllä mä ton akun testautan, tuskimpa jokin akkuliike paljoa rokottaa kun sen "penkittävät"...
Jos toi akku on sökö nyt jo, niin todistetusti ainakaan Bosch ei kestä jatkuvaa alhaista jännitettä ::)
Päivällä otin akun latauksesta ja ajelin noin 20km, mittasin akun jännitteen takasin kun pääsin kotiin ja 12,44v oli akkujännite.
Otin akunkengästä sen laturille ja startille menevän johdon ja vahvistimen johdon irti, eli akussa on nyt kiinni vain sulakebokseille menevät piuhat. Mittasin purkuvirtaa kauan ja moneen otteeseen, aina näytti 30mA. Kuuntelin myös ovien lukkoja korva ovessa kiinni, ei niistä ainakaan pihaustakaan kuulunut, eli mitään fyysistä siellä ei tapahtunut.
Mutta oudoin homma on tuo laturille ja startille menevä virtakaapeli, sen ja akun positiivisen navan välistä kun mittaa, niin näyttää jännitettä 11,8v...?
Ja kun sen tökkää akunnapaan kiinni, räpsäyttää se pienen kipinän.
Tuon johdon ja akun väliltä kun mittaa virtaa, ei mittari näyttänyt mitään ainakaan 10A alueella, 20mA alueella näytti 0,7 eli ei oikein mitään...?
Mutta tuo jännite akun ja tuon piuhan välillä ihmetyttää, samoin kun se kipinöinti kun sen tökkää akunnapaan.
Oisko tuolle jotain järkevää selitystä?
Noh, katsellaan yön yli, että miten pysyy akussa virta kun laturi ja vahvistin on irti.
Jos nyt oikein tulkitsen, kun mittaat positiivisen navan ja tuon laturin irrotetun kaapelin väliltä, niin tokihan se näyttää jännitettä maata vasten, koska se saa maata jännitteensäätimen elektroniikan kautta.
(http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_238.gif)
Kipinäkin tullee, kun laturin akkuun kytkee, siellä lienee häiriönpoistokonkka, tosin niin olematon, ettei paljon pitäis räpsyä, mutta saattaa virtan kulkea hetken ankkuripiirissä.
En ole tuosta kyllä varma, kun ei tiedä tarkkaan sen jännitteensäätimen sielunelämää.
Kyl mä vaan olen edelleen sitä mieltä, että tuo akku on vaan paskana.
-
Jos nyt oikein tulkitsen, kun mittaat positiivisen navan ja tuon laturin irrotetun kaapelin väliltä, niin tokihan se näyttää jännitettä maata vasten, koska se saa maata jännitteensäätimen elektroniikan kautta.
(http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_238.gif)
Kipinäkin tullee, kun laturin akkuun kytkee, siellä lienee häiriönpoistokonkka, tosin niin olematon, ettei paljon pitäis räpsyä, mutta saattaa virtan kulkea hetken ankkuripiirissä.
En ole tuosta kyllä varma, kun ei tiedä tarkkaan sen jännitteensäätimen sielunelämää.
Kyl mä vaan olen edelleen sitä mieltä, että tuo akku on vaan paskana.
Okei, ihan hyvin perusteltuja väittämiä taas ;D
Kipinä ei tosiaan ollut suurensuuri, mutta hieman räpsäsi...
Kyllä mäkin vähän alan uskoa siihen, että akku on paskana.
MUTTA mikä sen on rikkonut...?
-
::)
Tuntuu olevan pvn trendi, jotta akkuja saa vaihdella takuuseen nopeemmin kuin kaapista näkkäripaketti tyhjenee..... :idiot2:
Ei ole enää Boschin akkumulaattorikaan nimensä veroinen, valtaosan voisivat suoraan verkonpainoiksi markkinoida.... :(
-
::)
Tuntuu olevan pvn trendi, jotta akkuja saa vaihdella takuuseen nopeemmin kuin kaapista näkkäripaketti tyhjenee..... :idiot2:
Ei ole enää Boschin akkumulaattorikaan nimensä veroinen, valtaosan voisivat suoraan verkonpainoiksi markkinoida.... :(
Siltä se vähän tuntuu, ainakin kun nyt aiheesta on lukenut netistä, viallisia akkuja on paljon...
Tietty nykyautot laittaa akut aika paljon kovemmalle, mitä jokin 80-luvun härveli...
Optimaako sit pitäis kattella? Mahtaako motonet antaa rahoja pois vai onko pakko ottaa uusi tilalle, sikälimikäli edes menee takuuseen, kai siellä jotain keksitään ettei menisi...
Mites noi Exiden akut, esim toi maxxxima...?
-
Noissa Exiden akuissa on enemmän vikoja kun muissa akuissa yhteensä.
-
Niin tuntuu olevan, tosin jotkut toimii hienosti.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54355
Moronetti ei anna rahoja pois, mutta vuoden kuitin voit saada, jolla saat heidän kamaa ostaa.
Voi olla vaikeeta muutenkin tuollaisen akun sököks todistaminen.
Jos optimaan sorrut, niin osta keltakantinen.
Punakantinen ei kestä syväpurkua.
Mut sanotaan näin, että mikään akku ei kestä syväpurkua pienellä virralla aivan kuiviin. Oli sit kyseessä optima tai joku muu akku. Tosin itellä kesti viikonlopun yli sisävalo päällä, mutta sen akun käyttöikä varmasti tuosta lyheni.
Mites olikos akku vielä iskussa aamulla, kun oli johtoja irti??
-
Joo, näyttäisi aika ristiriitaisia mielipiteitä olevan tosta exidestä, sitten taas kun lukee optimasta mielipiteitä niin aika pitkälti ovat pelkkää ylistystä. En tiedä, että onko vain brändin aiheuttamaan uskomusta, että olisi maailman paras akku vai onko se oikeasti niin hyvä...
Keltakantista kattelinkin...
Soittelin jo moponettiin, kuulemma rasitustesteri on rikki mutta heillä on joku pieni ja näppärä boschin oma testeri. Mulla on jokseenkin pieni luotto noiden pienten testereiden tuloksiin...
Tokihan sen voi käydä ihan akkuliikkeessä testauttamassa, eikö sellaisessa saa laturiakin testattua, vai pitääkö kaivaa irti...?
Päivällä ja vielä äskenkin oli akussa jännite 12,3v ja päivällä jaksoi lähteä käymään, ajelin pari kilsaa tässä kylillä kauppaan ja takaisin eli paljoa se ei ehtinyt latautua.
Akku on nyt irti ja latauksessa, vien huomenna sen moponettiin niin saavat "tutkia" sen kunnon...
-
Joo, näyttäisi aika ristiriitaisia mielipiteitä olevan tosta exidestä, sitten taas kun lukee optimasta mielipiteitä niin aika pitkälti ovat pelkkää ylistystä. En tiedä, että onko vain brändin aiheuttamaan uskomusta, että olisi maailman paras akku vai onko se oikeasti niin hyvä...
Keltakantista kattelinkin...
Soittelin jo moponettiin, kuulemma rasitustesteri on rikki mutta heillä on joku pieni ja näppärä boschin oma testeri. Mulla on jokseenkin pieni luotto noiden pienten testereiden tuloksiin...
Tokihan sen voi käydä ihan akkuliikkeessä testauttamassa, eikö sellaisessa saa laturiakin testattua, vai pitääkö kaivaa irti...?
En kyl luottais tuollaisten pienten testerien tuloksiiin.
Mulla oli joskus takavuosina ongelmia Otiman red topin kanssa, kun se pääsi melko tyhjäks ja ei pitänyt sit jännitettä enää riittävän korkealla. Sit maahantuoja lupas mulle uuden, mutta akun myynyt liike alkoi sohlaan ja rupes mittaamaan sitä "pienellä näppärällä" testerillä. "Tää on ihan kunnossa" se sanoi... Kysyin, että paljonkos tuo sinun testeri kuormittaa akkkua? Ei hajuakaan, sit tavattiin siitä testeristä, että 50A. No hah hah, kysyin, että tiedätkö yhtään paljonko 240:n volvon kylmäkäynnistysvirta on? juu ei ollu äijällä hajuakaan... Kerroin, että mittasin 470A kesäkelillä, kyllä siinä jännite putosi 7 voltin hujakoille.
No myyjän poika sieltä huuteli, että anna uusi vaan, se on jo sovittu maahantuojan kanssa.
Kyllä huonokin akku voi pienillä virroilla näyttää ok, mutta kun aletaan sitä oikeasti talvella kurmuuttamaan.
En tiedä maailman parhaasta akusta, kaikki menee aikanaan rikki kuitenkin, toiset vaan kestää paremmin kuin toiset. Ehkä Otimasta kuitenkin löytyy enemmän positiivisia kokemuksia kuin negatiivisia.
Yks juttuhan noissa Optimoissa on, joka kannattaa huomioda, että kapasiteetti on oikeasti pieni, mutta kylmäkäynnistysvirta on suuri. Eli webastokäytössä tuo kapasiteetin pienuus ei välttämättä ole paras mahdollinen.
Kyllä tuo Yellow topkin pudottaa kovilla pakkasilla kylmästartissa jännitteen niin alas, että 70:n kello ja trippi välillä resetoituu nollille.
Joku hyvä suuri lyijyakkukin olis vaan kova sana. Mulla on 960:ssä joku hiton vanha saksalainen 60Ah akku, vedetkin siitä oli tullessaan vähissä, mutta niin vaan on aina lähtenyt tulille, vaikka joskus on joutunut liimaventtiilivikaakin pyörittään oikeen urakalalla.
-
Jep, joskus edellisessä työpaikassa tul iakkuja testailtua tuollaisella pienellä testerillä, taisi kerran näyttää että "replace battery" kun akku oli jo ihan tööt, varmaan useampi kenno oikosulussa.
Näytti lähes aina OK:ta vaikka akku oli selvästi jo ihan loppu.
Siellä oli myös sellainen 100kg painava Bear-merkkinen kärry, jolla sai rasitettua akkua, sillä saikin jo jotain tuloksia...
Pitää nyt kattoa, että mitä sanovat motonetissa, JOS toteavat tuon vialliseksi niin kaippa sitä sitten on pakko ottaa samanlainen tilalle.
Optimoista katoin, että se toiseksi suurin keltakantinen olisi varmaan hyvä, eli se 66Ah malli, olisi sitten vähän kapasiteettia webastoa varten eikä tuossa ole paljoa hintaeroa verrattuna johonkin 55Ah malliin.
Otin akun eilen irti ja latasin c-tekillä täyteen, taaskaan ei mennyt kuin muutama tunti ja näytti täyttä.
Mittasin napajännitteen ja oli 12,75v eli ihan ookoo, mutta alle tunnissa jännite tipahti 12,5v, pitää kattoa että mihin se nyt yön aikana on tippunut.
Kyllähän tuosta voi jo päätellä, ettei se akku kunnosa ole.
Piruuttani mittasin kaverin S60:stä latausjännitteen ja akkujännitteen, lataus oli sama kuin itellä eli lämpimänä siinä 13,9v tienoilla ilman suurempia kuormia ja akkujännite oli jopa 13,1v vaikka auto oli seissyt hetken pihassa.
-
Optimoista katoin, että se toiseksi suurin keltakantinen olisi varmaan hyvä, eli se 66Ah malli, olisi sitten vähän kapasiteettia webastoa varten eikä tuossa ole paljoa hintaeroa verrattuna johonkin 55Ah malliin.
Otin akun eilen irti ja latasin c-tekillä täyteen, taaskaan ei mennyt kuin muutama tunti ja näytti täyttä.
Mittasin napajännitteen ja oli 12,75v eli ihan ookoo, mutta alle tunnissa jännite tipahti 12,5v, pitää kattoa että mihin se nyt yön aikana on tippunut.
Kyllähän tuosta voi jo päätellä, ettei se akku kunnosa ole.
Vähän outo malli, kun ei ole Optiman sivulla tuollaista ollenkaan.
Mut näkyy kuiteskin olevan suomessa myynnissä. Ne on varmaan niitä piraatti optimoita :D
Napajännitteen 12,5V, mukaan sun akussa olis yli 75% varaustaso.
http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#mf_soc
tos on vähän tietoa lyijyakuistakin:
http://koti.mbnet.fi/artoni/Muut/Ajoneuvot/Akku%20Tietoa.html
Optima yellow top käyttö- ja latausohjeet:
•Älä päästä akku purkautumaan alle 10,8V
•Älä ylilataa akkua – max napajännite 13,0V
•Jos akku purkautuu tyhjäksi (alle11V), on lataus suoritettava 2-3A ja vähintään 14 tuntia
•Latausjännite autossa oltava 13,8V – 14,8V välillä
•Peruslataus 12V / 10-25A, 4-8 tuntia, mieluiten ohjelmoidulla varaajalla
•Ylläpitolataus 13,2-13,8V, max virta 1,2A
•Pikalataus – max jännite 15,6V, ei virtarajoitusta kun akku ei lämpene yli 50C. Lopeta kun virta on pudonnut alle 1A
•Varo oikosulkemasta akkua
•Jos akku ei ole jatkuvassa käytössä, varaa se säännöllisin ajoin (4 kertaa vuodessa)
•Akun max kylmä-/lämpöarvot ovat -40C ja +60C välillä
•Akun käyttöikä on pisin kun akku varataan ohjeiden mukaan ja sen käyttö on tasaisen jatkuvaa
Pikalataus jopa 300A virralla on mahdollista
-
Vähän outo malli, kun ei ole Optiman sivulla tuollaista ollenkaan.
Mut näkyy kuiteskin olevan suomessa myynnissä. Ne on varmaan niitä piraatti optimoita :D
Napajännitteen 12,5V, mukaan sun akussa olis yli 75% varaustaso.
http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#mf_soc
tos on vähän tietoa lyijyakuistakin:
http://koti.mbnet.fi/artoni/Muut/Ajoneuvot/Akku%20Tietoa.html
Optima yellow top käyttö- ja latausohjeet:
•Älä päästä akku purkautumaan alle 10,8V
•Älä ylilataa akkua – max napajännite 13,0V
•Jos akku purkautuu tyhjäksi (alle11V), on lataus suoritettava 2-3A ja vähintään 14 tuntia
•Latausjännite autossa oltava 13,8V – 14,8V välillä
•Peruslataus 12V / 10-25A, 4-8 tuntia, mieluiten ohjelmoidulla varaajalla
•Ylläpitolataus 13,2-13,8V, max virta 1,2A
•Pikalataus – max jännite 15,6V, ei virtarajoitusta kun akku ei lämpene yli 50C. Lopeta kun virta on pudonnut alle 1A
•Varo oikosulkemasta akkua
•Jos akku ei ole jatkuvassa käytössä, varaa se säännöllisin ajoin (4 kertaa vuodessa)
•Akun max kylmä-/lämpöarvot ovat -40C ja +60C välillä
•Akun käyttöikä on pisin kun akku varataan ohjeiden mukaan ja sen käyttö on tasaisen jatkuvaa
Pikalataus jopa 300A virralla on mahdollista
Jahas, ei se moponetin rasitustesteri ollutkaan rikki, eli vissiin sellaisella testasivat.
Virtaa antoi 290A eli rikki, kuitenkin pitäisi antaa 760A.
Sain jopa rahat pois, eli nyt on akkujen maailma avoin :D
Soittelin pariin akkuliikkeeseen ja kyselin sitä 66Ah Optimaa, ei ollut varastossa.
Tuo malli on kuulemma alunperin sinikantinen eli veneakku, tuo outo koko on jonkin venevalmistajan vaatimus keulapotkurikäyttöä varten.
Tuota on tehty myös keltakantisena, sillä ovat kuulemma sinikantisen kanssa samoja akkuja.
Noiden saatavuus vaihtelee, välillä kuulemma saa erän.
Sitä 75Ah mallia oli, mutta se ei taida mahtua tuohon akkutelineeseen...
Akkuliikkeen myyjä ihmetteli tuota Boschin hajoamista, mutta veikkaili että voihan se olla seissyt uutena moponetin hyllyssä pitkään, noita kun myydään aika vähän. Vajaassa varauksessa jos seisoo pitkään, niin hajoaahan se parempikin akku.
Edelleen mittailin vielä vuotovirtaa ja 40mA tasaisesti näyttää...
-
Jahas, ei se moponetin rasitustesteri ollutkaan rikki, eli vissiin sellaisella testasivat.
Virtaa antoi 290A eli rikki, kuitenkin pitäisi antaa 760A.
Sain jopa rahat pois, eli nyt on akkujen maailma avoin :D
Onneks olkoon!
tähän ei voi paljon muuta olla toteamatta kuin, että mitäs minä eka sivulla sanoin... :D
Tuolta kun soittelee, niin luulis löytyvän:
http://www.flinkenberg.fi/batteries/jalleenmyyjat.html
Ite tilasin aikoinaan suoraan Flinkenbergiltä, ihme kun lähettivät mulle suoraan. Taisin kyl manita, että olen xxx firmasta päivää...
Oot sitten sinne jonkun akun saanut, kun vuotovirtaakin pystyt mittaamaan...
-
Tos on vielä joku testikin:
http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/optima/Optima_ReiseMobil_testivoittaja.pdf
-
Mitä etua normaali käytössä saadaan näistä ns.paremmista akuista, Optiman akut, AGM tyypit jne.?
Itse käyttänyt Vartan halvinta Blue lyijy mallia kolmessa autossa, ja tuntuvat kestävän vuosia lähes minkälaista käyttöä tahansa.
-
Onneks olkoon!
tähän ei voi paljon muuta olla toteamatta kuin, että mitäs minä eka sivulla sanoin... :D
Tuolta kun soittelee, niin luulis löytyvän:
http://www.flinkenberg.fi/batteries/jalleenmyyjat.html
Ite tilasin aikoinaan suoraan Flinkenbergiltä, ihme kun lähettivät mulle suoraan. Taisin kyl manita, että olen xxx firmasta päivää...
Oot sitten sinne jonkun akun saanut, kun vuotovirtaakin pystyt mittaamaan...
Kiitoskiitos ;D
Vaikeimman kauttahan nää hommat pitää aina tehdä.
Mutta jotenkin edelleen ihmetyttää, että onko vika ollu vain akuissa.
Vai onko vika ollut jossain niistä mitä olen korjannut tai vaihtanut, eli startissa tai jossain liitoksissa...
Tosin sen edellisen Sznajderin AGM:n toi akkuliikkeen kaveri haukku synkimpään koloon, se ei kuulemma ole oikein mikään kunnon AGM, eli sen heikko toiminta saattaa olla ihan normaalia...
Pitääkin tuolta kysellä sitä 66Ah mallia.
Toinen vaihtoehto olisi tietty tällainen: http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/gzbp-12-2500.htm (http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/gzbp-12-2500.htm)
Mulla on nyt se edellinen Sznajder paikallaan, tuntui heräävän C-tekin kanssa kun anto muutaman päivän ladata sitä. Ei siinäkään ole napajännite kuin 12,5v täytenä, mutta toimii jotenkuten...
Mitä etua normaali käytössä saadaan näistä ns.paremmista akuista, Optiman akut, AGM tyypit jne.?
Itse käyttänyt Vartan halvinta Blue lyijy mallia kolmessa autossa, ja tuntuvat kestävän vuosia lähes minkälaista käyttöä tahansa.
Alunperin hommasin AGM:n silloin kun työmatka oli aika lyhyt, eli akun virranottokyky kylmänä oli tärkeää. Toinen syy oli hyvä virranantokyky, noita poppivehkeitä kun on enemmän tai vähemmän tullut räpellettyä...
Nyt kun työmatka on 32km/suunta, niin kyllä tuollainen perinteinen akku varmasti voisi toimia. Ehtii varmasti latautua vaikka käyttääkin talvella webastoa...
-
Mitä etua normaali käytössä saadaan näistä ns.paremmista akuista, Optiman akut, AGM tyypit jne.?
Itse käyttänyt Vartan halvinta Blue lyijy mallia kolmessa autossa, ja tuntuvat kestävän vuosia lähes minkälaista käyttöä tahansa.
Normaalikäytössä, ei paljon mitään.
Ite ostin tuon keltakantisen alunperin siksi, koska on noita poppikoneita ja syväpurkauksen ilmeinen mahdollisuus.
Lisäks halusin sellaisen akun, jota ei heti tarvis olla uusimassa.
Hyvät kokemukset punakantisesta optimasta.
optiman sivuilta poimittuja myyntipuheita:
■Optiman käynnistysvirta vastaa kooltaan 2-3 kertaa suurempia akkuja
■Optima akulla on kaksinkertainen elinikä
■Optima akku on 100% huoltovapaa ja vuotamaton
■Optima akulla on yli 15-kertainen tärinänkesto
■Optima akulla on erinomainen suorituskyky äärimmäisissä lämpötiloissa
■Optima akussa on nopea jälleenvaraus ja jopa 10-kertainen syklinen kestävyys
■Optima akun alhainen sisäinen vastus parantaa äänentoiston laatua, niinpä niin...
-
Kyllähän toi Optima tossa linkittämässäsi testissä todisti aika monta myyntipuheiden väittämää todeksi, siis jos tuohon testiin on uskominen.
En nyt jaksa lukea uudestaan, mutta olikos tuon testin tekijä sama firma joka nuo Optimat valmistaa...?
Toi powersetin myymä GZ:n akku olis kanssa houkuttelevan edullinen nyt kun on tarjouksessa.
Mahtaisko tuollaisesta olla haastajaksi Optimalle...
Edelleen silti pohdin, että onko tuossa omassa autossa latausjännite lämpimänä liian pieni AGM:lle, että pitäiskö vaihtaa se lataussäädin siihen laturiin ihan vaan kokeilumielessä.
Optimakin kun kerran ilmoittaa, että pitäisi olla 13,8-14,8v.
Toisaalta, Optimassa on latauksen vastaanottokyky aika kova, eli kaikki virta kelpaa joka on tarjolla...
-
Vaikeimman kauttahan nää hommat pitää aina tehdä.
Mutta jotenkin edelleen ihmetyttää, että onko vika ollu vain akuissa.
Vai onko vika ollut jossain niistä mitä olen korjannut tai vaihtanut, eli startissa tai jossain liitoksissa...
Toinen vaihtoehto olisi tietty tällainen: http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/gzbp-12-2500.htm (http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/gzbp-12-2500.htm)
Näinhän se yleensä menee.
Veikkaan niitä liitoksia. En mä tohon startin maavuotoon oikein jaksa uskoa.
Akussa ei välttämättä ole ollut tullessaan mitään vikaa, paskoontunut vaan samoin, kuin se snajderikin ja sitä edeltävä kapistus.
No toi zero ei ois ainakaan pahan hintainen.
http://www.supraclubfinland.com/forum/index.php?topic=6848.0
Pitsi mullakin silmään, että oli saman firman tekeleitä-> ei voi tuohon testiin kyl täysin luottaa.
Mulla on ihan vakio jännitteensäädin ja on sillä Otima toiminut.
Kandeis tuo säädin varmaan vaihtaa, niin näkisit missä kunnossa hiilet/liukurenkaat on. Tosin jos tuo on vaihdettu muutama vuosi takaperin uuteen, niin ei siinä sit vielä pitäis mitään ongelmaa olla. Sit jos tuosta säätimestä saa korkeamman latausjännitteen vois se olla kova sana. -> kirkkaammat valotkin-> polttimot ei kestä sitääkään vähää mitä vakiona.
-
Näinhän se yleensä menee.
Veikkaan niitä liitoksia. En mä tohon startin maavuotoon oikein jaksa uskoa.
Akussa ei välttämättä ole ollut tullessaan mitään vikaa, paskoontunut vaan samoin, kuin se snajderikin ja sitä edeltävä kapistus.
No toi zero ei ois ainakaan pahan hintainen.
http://www.supraclubfinland.com/forum/index.php?topic=6848.0
Pitsi mullakin silmään, että oli saman firman tekeleitä-> ei voi tuohon testiin kyl täysin luottaa.
Mulla on ihan vakio jännitteensäädin ja on sillä Otima toiminut.
Kandeis tuo säädin varmaan vaihtaa, niin näkisit missä kunnossa hiilet/liukurenkaat on. Tosin jos tuo on vaihdettu muutama vuosi takaperin uuteen, niin ei siinä sit vielä pitäis mitään ongelmaa olla. Sit jos tuosta säätimestä saa korkeamman latausjännitteen vois se olla kova sana. -> kirkkaammat valotkin-> polttimot ei kestä sitääkään vähää mitä vakiona.
Voihan se olla, että ne maapuolen piuhat oli huonot, ainakin ne kaapelikenkien liitokset oli ihan vihreät...
Ja kaippa se laturi vuotais kokoajan, eikä vain silloin kun en mittaa vuotovirtaa.
Sitä oon nimittäin jo niin monta kertaa mittaillut, eikä kertaakaan ole ollut yli 50mA.
Akun navatkin oli jännän näköiset kun mittarin piikeillä tökitty täyteen reikiä :D
Tietysti yks vaihtoehto on edelleen toi hifikonkka, mutta kai sekin ottaisi tasaisesti virtaa?
Mitä sulla muuten on latausjännite?
Lämpimänä mulla on nyt sellaista 13,4-13,8v
Noh, katotaan josko sen säätimen vaihtais vaikka huomenna. Ainakin jenkkifoorumilla joku oli sen vaihtanut laturi paikallaan, eikä pitänyt kovin pahana hommana...
Talvellahan ei ollut oikein mitään ropleemaa, tosin silloin toi akkukin oli uusi.
Meinasin vaan, että talvellahan säädin antaa enemmän jännitettä.
Perhana, Optima vai tollanen GroundZero... :(
-
Saa noita muualtakin samaan hintaan:
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=6&valmistaja=66&tuote=365
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=293_294&products_id=4359
Juu en tiiä kumpi paree, mut Optimaan voi ampua hirvikiväärillä muutaman reiän ja silti toimii. ELK
Tuollainen mainos video oli joskus aikojen alussa. Ammutiin en yks reikä akkuun ja sit akku Chevyn nokalle ja auto käymään, sit ammuttiin muistaakseni pari reikää lisää ja rämmeleet pussiin ja chevyn nokalle-> ja käymään lähti.
Yritettiin kai todistella sitä, että kenno voi olla oikosulussakin ja ton pitäis siltikin vielä toimia.
Enpäs nyt muista latausjännitettä, oon joskus kyllä mitannut, vois mittailla uudelleen, kun muistais.
-
Aika kultaa muistot, tai sit oli toinenkin versio tästä:
http://www.youtube.com/watch?v=F5QgekzZ_t0
-
Saa noita muualtakin samaan hintaan:
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=6&valmistaja=66&tuote=365
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=293_294&products_id=4359
Juu en tiiä kumpi paree, mut Optimaan voi ampua hirvikiväärillä muutaman reiän ja silti toimii. ELK
Tuollainen mainos video oli joskus aikojen alussa. Ammutiin en yks reikä akkuun ja sit akku Chevyn nokalle ja auto käymään, sit ammuttiin muistaakseni pari reikää lisää ja rämmeleet pussiin ja chevyn nokalle-> ja käymään lähti.
Yritettiin kai todistella sitä, että kenno voi olla oikosulussakin ja ton pitäis siltikin vielä toimia.
Enpäs nyt muista latausjännitettä, oon joskus kyllä mitannut, vois mittailla uudelleen, kun muistais.
Pitää soittaa GZ:n edustajalle ja kysyä, että kestääkö toi niitten akku ampumista :idiot2: ;D
Tuossa on jokin saksalainen testi tuolle 3500A mallille: http://www.audioimport.fi/files/Ground_Zero_GZBP_12-3500_autohifi_GZBP12-3500_1.pdf
Joo, näyttäis olevan nyt joku suurempi kampanja toi 199€.
Pitäiskö soittaa tohon lähellä olevaan Hifikonexiin ja kysyä, että saako tuohon hintaan...
-
Jaahas, niin siinä kävi että unohdin noi erikoisakut.
GZ:n maahantuojan eli Audioimportin edustajan kanssa juttelin pitkään puhelimessä tuosta GroundZeron akusta.
Hän oli sitä mieltä, että sopii kyllä käynnistysakuksi, muttei ole siinä parhaimmillaan.
AGM kuulemma tykkää vähän korkeammasta latausjännitteestä, eli pitäisi olla 14,3-14,6v suunnilleen, liian korkeaksikaan ei saa päästä. Pienemmillä jännitteillä ei tule täyteen jolloin alkaa tulla ongelmia akun "muistiominaisuuden" muodossa, eli akku alkaa mennä pikkuhiljaa huonoksi.
Tuo pitäisi kaikenlisäksi parin kuukauden välein purkaa suurella virralla aika kuivaksi ja ladata taas täyteen, että säilyy hyvänä. Normaaliin sykliseen käyttöön tuollainen perinteinen "vesiakku" on vaan kuulemma parempi.
Ja kuulemma C-tek ei ole paras laturi näille vaikka monet siinä uskossa onkin, ainakin ne recond-toiminnolla olevat ja nordic mallit kuulemma tuhoavat tällaiset akut todella äkkiä...
Akkuvalintaa hieman vielä helpotti se, ettei tuosta paikallisesta GZ:n jälleenmyyjäliikkeestä vaivauduttu vastaamaan mihinkään viestintävälineeseen... ::)
Noh, hain Boschin S5 77Ah akun moronetista, tuohan kai on uusi versio siitä perinteisestä silveristä, josta itellä ainakin on hyviä kokemuksia. Tuossa on CCA 780A, eli virtaa kyllä antaa.
Napajännite oli kaupasta haettaessa 12,5v (kyllä, mulla oli mittari mukana :D), eli saa lataantua tuolla irrallaan täyteen.
Katsotaan josko viat poistuisi tällä akulla...
Voihan se olla, että vanhaan autoon sopii ns. vanha akku, eli uudempaa tekniikkaa oleva AGM sopii vain uudempiin autoihin, joissa latausjännite on sellaiselle tarpeeksi korkea ja tarkka.
Eli ei se uusi tekniikka aina jokapaikassa ole hyvä juttu, eteenkään jos sitä alkaa sotkea tällaiseen vanhaan Volvoon ;D
Noh, seurataan tilannetta....
-
mulla on se hi tec optima toiminu jo 7 vuotta vanhan tekniikan pirssissä ;-)
-
mulla on se hi tec optima toiminu jo 7 vuotta vanhan tekniikan pirssissä ;-)
Juuh, Optiman olisin varmaan ottanutkin, mutta saatavilla olevat mallit ei oikeen ollu passeleita, se 66Ah malli olisi ollut hyvä, muttei sitä tuntunut nyt missään olevan...
Ja säästipä tuossa sen pitkälti yli satasen kun laittoi tuon "perinteisen" Boschin.
Vanhassa kasipätkässä (joka on siskolla nykyään) on edelleen sama Bosch silver, joka siinä oli jo silloin paikallaan kun auton ostin, eli akku on vähintään 6 vuotta vanha. Edelleen tikkaa käyntiin pakkasellakin kuin palmun alta, toivottavasti nämä uudet S-sarjan Boschit on yhtä hyvää tavaraa.
-
Mä voin kysäästä, mihinkä hintaan tuo naapuri myi noita erikoisakkujaan, joita maahan tuo .... niissä muistaakseni oli myös henkilöpiileihin sopivaa kokoluokkaa....
-
agm akussa ei kyl pitäis mitään muistiominaisuutta olla.
-
Onkos akku alkanut nyt kestää?
-
Onkos akku alkanut nyt kestää?
Ei oo ollu mitään ongelmia nyt ton uuden akun myötä...
Edelleenkin ihmettelen tuota, että mikä teki ongelmat molempien edellisten akkujen kanssa.