Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Ruuvaaja - 23.05.2012, 19:09:51

Otsikko: 1988 740 TIC nyykähtää kun ahtoja noin 0,6
Kirjoitti: Ruuvaaja - 23.05.2012, 19:09:51
Ostin tuollaisen vekottimen ja edellinen omistaja oli rakennellut turboruuveja ja pyöritellyt ilmamäärämittarin jousta johonkin suuntaan. Lisäksi hukkakellolle menevään letkuun oli tungettu kuristusholkki ja hukkaportin tangon pituutta oli jatkettu (!?) noin 3 mm. Auto toimi erittäin huonosti, ahdot karkasi mittarin mukaan hetkellisesti 0,8 jonka jälkeen putosivat heti 0,4 baariin ja jäivät siihen läpi kiihdytyksen. Lisäksi tyhjäkäynti humppasi noin 300 rpm jatkuvasti ja kaasulpän alla oleva ruuvi ei vaikuttanut mitään. Autossa oli myös vanha seosmittari joka loikki asteikon laidasta toiseen. Lähtökohta siis varsin perseestä, halusin auton jokapäiväiseksi käyttökapineeksi ja päätin yrittää palauttaa sen alkuperäiseksi.

Ensimmäisenä vaihdoin seosmittarin malliin laajakaista ja poistin turboruuviviritelmät sekä pyöritin tangon lähes vanhoihin jälkiin takaisin. Ilmamäärämittarin onnistuin saamaan aika lähelle totuutta ja auto pelaa nyt hienosti ja tyhjäkäynti ja -seokset on kunnossa.

Ainoana tuskana oli ahdot jotka jäivät noin 0,4 barin tasolle. No tarkistin vielä tuon tangon mitan ja pituutta lähti vielä muutama milli.

Nyt ahdot nousee hienosti lukemaan 0,6, mutta kaasua ei voi painaa kuin noin puoliväliin. Lämän kun länttää pohjaan nyypähtää veto välittömästi kun 0,6 on saavutettu ja seosmittarin mukaan mennään tappiin laihalle eli syöttö katkaistaan. Katkaisuun asti menee aavistuksen rikkaalla (lambda 0,79-0,8), mutta näin kait pitääkin olla kun on kiihdytysrikastus päällä. Jos kaasun pitää vaan pohjassa niin kohta mennään taas noin sekuntti ja taas katkaisee.

Eli IMM jousi on vielä pielessä? Jousta kireämmälle vai mistäs tuo sen syötön katkaisun haistelee? Tai jotainn muita hyviä neuvoja?

Niin peli on siis -88 Motronic ja ei ole vähäpäästöinen.
Otsikko: Vs: 1988 740 TIC nyykähtää kun ahtoja noin 0,6
Kirjoitti: Okko - 23.05.2012, 19:15:30
Jos auto on vakiolastulla, niin ahtopainevahti puuttuu peliin kun ahdot nousevat yli 0,5bar. Lastulla saa ongelman korjattua ja sen jälkeen paineitakin voi nostaa sinne 1bar kieppeille. Ja tosiaan bensansyöttöä katkoo tuo ahtopainevahti, niin kuin taisit huomatakin  :)
Otsikko: Vs: 1988 740 TIC nyykähtää kun ahtoja noin 0,6
Kirjoitti: Ruuvaaja - 23.05.2012, 19:54:35
Niinpä tietenkin... Ei ollut kyllä tarkoitus alkaa virittelemään mutta olkoon. Mistäs sellainen kannattaa hankkia?
Otsikko: Vs: 1988 740 TIC nyykähtää kun ahtoja noin 0,6
Kirjoitti: Ruuvaaja - 23.05.2012, 19:59:36
Jo löytykin tollanen Viikinki lastu JP racingin sivuilta. Tarttee varmaan tilaa sellanen kun kerran saa itsekkin nykerettyä paikoilleen.

http://www.jpstyling.com/kauppa/?en_teholastut,31
Otsikko: Vs: 1988 740 TIC nyykähtää kun ahtoja noin 0,6
Kirjoitti: Okko - 23.05.2012, 20:18:05
Foorumin myyntiosiota kannattaa myös selailla ja Vikingin lastuja saa ilmeisesti suoraan Ruotsistakin ostettua vähän edullisemmin kuin JP:ltä. dera on myös ainakin joskus tehnyt lastuja, nykytilanteesta en osaa sanoa mitään  :)
Otsikko: Vs: 1988 740 TIC nyykähtää kun ahtoja noin 0,6
Kirjoitti: TVS - 23.05.2012, 23:03:40
Ja lähtökohtaisesti jos jousta ja muita on immusta säädelty niin homma on sikspaljon perusteellisesti pielessä että kaikki ahtoviritykset ja hökötykset poies ja laajakaistalampaada kiinni ja säätelemään ne immun asetukset ensin kohdilleen, muuten tulee melko tähtitieteellisiä kulutuslukemia ja öljysiä bensoja öljytilaan ja muuta hassua, tai vaihtoehtoisesti todella laihalla nakuttava kone.
Otsikko: Vs: 1988 740 TIC nyykähtää kun ahtoja noin 0,6
Kirjoitti: Ruuvaaja - 25.05.2012, 18:15:50
Joo, hyvin pelittää nyt. Kestää just rapeat yli 0,5 ahdot kun kirin jousta yhden pykälän immusta. Seosmittarin mukaan mennään tasakaasulla noin 0.95-1,0 ja roka pohjassa 0,86-0,9.

Toimii kuin ajatus, taidankin jättää sen ihan tälleen.