Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: TMOS - 24.05.2012, 16:59:57
-
Olen tässä jo hetken ihmetellyt, että miten tuon jäähdyttimen puhaltimen pitäisi toimia?
Releessä lukee 2-speed:
(http://i657.photobucket.com/albums/uu298/Tmos_/Volvo%20C70/IMG-20120523-WA0000.jpg)
En kuitenkaan ole ikinä huomannut muita nopeuksia kuin täysillä tai pois päältä. Sain purkaamolta koittaa kaksi vuotta vanhasta autosta otettua relettä, ja silläkään ei toiminut kuin täysi nopeus tai pois päältä.
Miten tuon ilmastoinnin kanssa pitäisi olla. Pitäisikö hitaampi nopeus olla aina silloin päällä kun on ilmastointi päällä? Ja lähteekö se puhallin heti päällä kun laittaa ilmastoinnin päälle? Minulla menee noin 20s kunnes puhallin lähtee päälle ilmastoinnin kytkemisestä, mutta silloinkin se tuntuisi huutavan täysillä. Toinen mitä olen huomannut, niin vaikka olisi kuinka kuuma, niin puhallin ei jää ikinä päälle auton sammuttamisen jälkeen.
Mistä tuo saa lämpötilatietoja/mikä sitä ohjaa? Samasta anturista joka on termarin kotelossa? Lämpömittari kuitenkin toimii ja näyttää ihan luotettaa jopa OBD-pistokkeen kautta.
Tai sitten puhallin ei vain ole minun aika ikinä huutanut oikeasti täysillä, vaan aina sillä ekalla nopeudella... ;D
-
Empä itekkää ole ku yhen vauhdin huomannu, tai sitte jo jonkin verran ääntä pitävä flektin laakeri vaikuttaa että pyörii vaa enää yhellä nopeudella. Mulla joku hämärä muistikuva että olis joskus jäänny minuutiks tai kaheks huutamaan sammuttamisen jälkee, tais olla vielä syksyä ja ihmettelin asiaa ku tää ei helteellä ikinä tapahtunu. :o
-
Empä itekkää ole ku yhen vauhdin huomannu, tai sitte jo jonkin verran ääntä pitävä flektin laakeri vaikuttaa että pyörii vaa enää yhellä nopeudella. Mulla joku hämärä muistikuva että olis joskus jäänny minuutiks tai kaheks huutamaan sammuttamisen jälkee, tais olla vielä syksyä ja ihmettelin asiaa ku tää ei helteellä ikinä tapahtunu. :o
Mä sitä käsin pyörittelin ja heiluttelin, mutta ei ollut väljää eikä ylimääräisiä ääniä...
Mulla ei kyllä ole ikinä (kolmen vuoden aikana) jäänyt hetkeksikään päälle sammutuksen jälkeen. Vaikka sammuttaisi auton kun flekti huutaa täysillä, niin se lopettaa heti kun kääntää virrat pois.
-
Veikkaan että toimii oikein mutta ette koskaan ole kuulleet kuin sen 1. nopeuden... :)
Ydin on lähes melt down olotilassa kun 2. nopeus kytkeytyy.
-
Ei jää mun 99 mallisessakaan yleensä puhallin päälle, kun auton sammuttaa.
Tossa kun keväällä taistelin kaasuläpän kanssa ja virtalukon kanssa joutui rutkaamaan moneen kertaan, niin sitten kerran jäi puhallin päälle ja oli päällä varmaan 5 minuuttia, vaikkei kone ollut edes kovin kuuma.
Pitääkin tutkia kytkiksestä miten tuo on oikein toteutettu.
-
Sähkötuuletin toimii kahdella nopeudella moottorin lämpötilasta ja ilmastointijärjestelmän paineesta riippuen.
Polttoneste- ja sytytysjärjestelmän ohjausyksikkö ohjaa tuuletinta elektronisesti tuulettimen releen välityksellä.
Sähkötuuletin voi käynnistyä myös sytytysvirran ollessa katkaistuna.
Nopeusspeksejä en löytänyt.
Tuossa releessä ei ole mitään ihmeellistä sisällä. Itse asiassa vain kaksi relettä, joita ohjataan erikseen.
Jossain foorumilla oli juttua, että puhaltimen pitäisi aina mennä päälle, kun A/C on saavuttanut toiminta paineensa ja pysyä päällä, kunnes A/C menee pois päältä. Eikä se muuten juuri päällä olekaan. Pitäisi kuulemma kuulua ero eri käyntinopeuksilla. Sen täysnopeuden aikankin huomaa, kun auton pysäyttää ajon jälkeen.
A/C-järjestelmässä on korpeapainekytkin, jolta ECU saa tiedon järjestelmän paineesta.
No seuraavn kerran tarvii kuulostella meneekö tuuletin muka päälle kun A/C on päällä.
-
Nuo nopeudethan ja rele on helppo testata ottamalla tuo keskimmäinen liitin irti ja maadoittamalla releen liitin 1 ja 2 vuorotellen. Ei yhtä-aikaa!
Jotkut on rakentaneet pakkokytkimiäkin tuohon.
Sit on versioita, joissa on vain yksi nopeus tuulettimella.
-
Nuo nopeudethan ja rele on helppo testata ottamalla tuo keskimmäinen liitin irti ja maadoittamalla releen liitin 1 ja 2 vuorotellen. Ei yhtä-aikaa!
Jotkut on rakentaneet pakkokytkimiäkin tuohon.
Pitää kokeilla. Ja polttaa koko auto.... :)
-
Nii kai sulla oli palovakuutus kunnossa? ;D
-
Pitää kokeilla. Ja polttaa koko auto.... :)
Mites se siitä syttyis, onhan siellä sulakekin välissä ;D
Tommosta löytyi 960:lle
Kytkeminen Irtikytkeminen
R134a R134a
suurpainekatkaisu 20 bar 30 bar
puhallin, puolinopeus 18 bar 14 bar
puhallin, täysnopeus 23 bar 19 bar
-
Nuo nopeudethan ja rele on helppo testata ottamalla tuo keskimmäinen liitin irti ja maadoittamalla releen liitin 1 ja 2 vuorotellen. Ei yhtä-aikaa!
Jotkut on rakentaneet pakkokytkimiäkin tuohon.
Sit on versioita, joissa on vain yksi nopeus tuulettimella.
Saisikos tuohon rakennettua köyhänmiehen turbotimerin, eli viiverele puolinopeuteen. Jäisi aina flekti päälle esim. 30 sekunniks sammutuksen jäljeen. Tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä. :D
-
Saisikos tuohon rakennettua köyhänmiehen turbotimerin, eli viiverele puolinopeuteen. Jäisi aina flekti päälle esim. 30 sekunniks sammutuksen jäljeen. Tiedä sitten onko siitä mitään hyötyä. :D
saishan siihen helposti,lisäis vaan aikareleen
-
Jos on automaatti ilmastointi, ja se on päällä, niin flekti käu koko ajan. ;)
-
Jos on automaatti ilmastointi, ja se on päällä, niin flekti käu koko ajan. ;)
Ei käy, ainakaan omassani, just eilen tsekkasin.
Pitäis mennä päälle vasta, kun A/C on saavuttanut toiminta paineensa. 960:ssä se on 18 bar-> puhallin puolinopeudelle
70:n käynnistys painetta en tiedä, mutta lienee samaa luokkaa.