Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Phav - 28.05.2012, 18:00:13

Otsikko: T5 ja laturinhihnan vaihto.
Kirjoitti: Phav - 28.05.2012, 18:00:13
Minkä ihmeen erikoistyökalun tohon tarttee et saa löysytettyy ton hihnan kiristimen. Korjaamokirjassa lukee että löysytä pultti, mika h... pultti  >:(
Otsikko: Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
Kirjoitti: jusbe - 28.05.2012, 18:03:52
vaikka ihan perus 1/2" räikän laitat siihen neliökoloseen mikä on siinä kiristimen kyljessä ja sitten vaan vääntämään...jos siis 850 t5 kyseessä
Otsikko: Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
Kirjoitti: Phav - 28.05.2012, 18:12:47
vaikka ihan perus 1/2" räikän laitat siihen neliökoloseen mikä on siinä kiristimen kyljessä ja sitten vaan vääntämään...jos siis 850 t5 kyseessä
Ainut että tuon neliö reiän halkaisija on 19mm, ja pohjalla tuntus olevan torx tai joku vastaava. Ekana kokeilin räikkää, ja v70 t5 -98 kyseessä.
Otsikko: Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
Kirjoitti: arska11 - 29.05.2012, 05:34:52
Ainut että tuon neliö reiän halkaisija on 19mm, ja pohjalla tuntus olevan torx tai joku vastaava. Ekana kokeilin räikkää, ja v70 t5 -98 kyseessä.

Otat isoilla pihdeillä ronskisti kiinni siitä automaatti kiristinrullasta ja väännätät siitä hihnan löysälle ja siihen sitten uutta tilalle.
Esim. tarvike kiristimessä on eri kokoinen reikä, joten ei käy tuo mainittu iso räikkä.
Otsikko: Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
Kirjoitti: Carcha - 29.05.2012, 07:23:04
Täällä päässä on valmistettu siihen itse erikoistyökalu sopivan kokoisesta metallikuutiosta ja varresta hitsaamalla. :2funny: Kulkee takakontissa.
Otsikko: Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
Kirjoitti: Phav - 29.05.2012, 09:06:12
just hioin tommosen 17.5mm halkaisialtaan olevan kuution,  vielä johonkin varteen kemppiliimalla laitella, ni jo löystyy
Otsikko: Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
Kirjoitti: hevonen - 29.05.2012, 09:15:11
Täällä päässä on valmistettu siihen itse erikoistyökalu sopivan kokoisesta metallikuutiosta ja varresta hitsaamalla. :2funny: Kulkee takakontissa.
Ite on kans tehty vehje tuohon. Ottakaa huomioon että siinä kiristinsysteemissä on pieni reikä mistä sen rullan saa lukittua että remmin vaihto käy helposti.
Rulla käännetään niin että remmi on löysällä ja joku pieni tappi työnnetään rei'istä läpi niin on helppo pujotella remmi paikalleen.

Tuossa vähän näkyy tuo silmukka mistä saa lukittua. Silmukka vaan murtunut...

(http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/remove_tensioner.jpg)

Otsikko: Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
Kirjoitti: joogi - 29.05.2012, 20:25:15
Minulla on 850 stw takahotlarissa varmuudeksi hommattu laitehihna ja luettuani tätä ryhdyin amatimieheksi löydettyäni sopivan rautapalan, jonka viilasin 17,5 x 17,5 mittaan ja liimasin sen kemppiliimalla 20 cm latikkaan.
Itselläni on Alfamerin korjauskäsikirja, ja siinä ei monilaitehihnan vaihdon yhteydessä puhuta sanaakaan sen kiristysrullan kiinnityshaarukan pulttien löysäämisestä/irroittamisesta hihnan vaihdon yhteydessä. Tekemäni kalu istuu hyvin paikalleen ja kun sitä saa kevitettyä n. 2 cm 20 cm varrella, tuntuu "metallinen"vastus, eli pitäisikö ylempi tai molemmat kiinnityshaarukan pultit irroittaa jotta hihnan saisi vaihdettua ? Rullan päällä oleva silmukka, johon Hevonen viittasi on ehjä, mutta sen takaa ei löydy mitään reikää jolla sen ainakaan tällä liikeradalla saisi lukittua.
Jos irroitan yläpultin, saanko sen vielä kiristettyä kohdilleen, vai tartteeko latikkavartta jatkaa ? Kiitos etukäteen viisaampien neuvoista.
Otsikko: Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
Kirjoitti: kiilaolavi - 29.05.2012, 22:45:58
Väänsitkös oikeeseen suuntaan?...tuota kuvaa kun suurentaa(Ctrl+) niin lohjenneesta reiästä oikealle näkyy sopivan näköinen reikä...
Otsikko: Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
Kirjoitti: Nercs - 31.05.2012, 11:06:01
Itsellä on jatkovarsi  tuoho renkaan vaihtoon se käy ainakin minullaa hyvin ja kun sitä vääntää sinne syylärin suuntaan niin se lukitus aukeaa tällöin.Jos joginilla ei löydy sitä lukitusjuttua niin onhan sulla erkkaria niin kietase se ohjauyksikön ilmaletkuun kiinni ja vaihda hihna muista sitten se hihnan kulku piirrä vaikkaa paperillee  jos et muuten muista.
Otsikko: Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
Kirjoitti: TMOS - 31.05.2012, 12:31:27
(http://i657.photobucket.com/albums/uu298/Tmos_/Volvo%20C70/apulaiteremmi.jpg)

Tuossa kiertovaihtoehdot. Sekä mätänetin remmit.

Itse väänsin isoilla siirtoleukapihdeilllä kiristäjän sivuun ja kuusiokoloavaimella lukitsin kiristäjän ääriasentoon.
Otsikko: Vs: T5 ja laturinhihnan vaihto.
Kirjoitti: arska11 - 01.06.2012, 05:44:17
Minulla on 850 stw takahotlarissa varmuudeksi hommattu laitehihna ja luettuani tätä ryhdyin amatimieheksi löydettyäni sopivan rautapalan, jonka viilasin 17,5 x 17,5 mittaan ja liimasin sen kemppiliimalla 20 cm latikkaan.
Itselläni on Alfamerin korjauskäsikirja, ja siinä ei monilaitehihnan vaihdon yhteydessä puhuta sanaakaan sen kiristysrullan kiinnityshaarukan pulttien löysäämisestä/irroittamisesta hihnan vaihdon yhteydessä. Tekemäni kalu istuu hyvin paikalleen ja kun sitä saa kevitettyä n. 2 cm 20 cm varrella, tuntuu "metallinen"vastus, eli pitäisikö ylempi tai molemmat kiinnityshaarukan pultit irroittaa jotta hihnan saisi vaihdettua ? Rullan päällä oleva silmukka, johon Hevonen viittasi on ehjä, mutta sen takaa ei löydy mitään reikää jolla sen ainakaan tällä liikeradalla saisi lukittua.
Jos irroitan yläpultin, saanko sen vielä kiristettyä kohdilleen, vai tartteeko latikkavartta jatkaa ? Kiitos etukäteen viisaampien neuvoista.

No, tuota... Niitä kiristysrullan pultteja ei tarvitse löysätä ollenkaan.
Tämähän on tosiaan automaattikiristin, eli ei tarvitse pulttien avulla mitenkään kiristää remmiä tiukalle vaan se itse hakee tiukkuuden kun sen päästä irti.
Sehän saattaa olla että olet vääntänyt kiristintä liian paljon ja se lukitustapin reikä on mennyt ohi...?