Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Suiggi - 25.01.2011, 21:59:54

Otsikko: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: Suiggi - 25.01.2011, 21:59:54
Noniin auto on siis 940 sedan b230fk vuodelta -95. Ongelma ilmeni siis kun huomasin että aina silloin tällöin kääntäessä rattia tärisee ja paukkuu niin perkuleesti. Noh fiksuna jamppana sitten pihan puolelle kokeilemaan että miltä se rengas tuntuu kun sitä heiluttaa. Jonkinnäköistä välystähän siellä tuntui olevan. Ääni ja välys tuntui selvästi vasemmalta puolelta. Ensin epäilin tietysti raidetangon ulompaa päätä joka on se yleisin vaihtoehto. Autotallin lattialla sitten tuumasin että ei ole vika siinä mutta jossain välys tuntuu. Sitten kun sain auton kunnolla nosturille niin seuraava olettamus oli raidetangon sisemmän pään pallonivel. Kävin jopa paikallisesta volvoliikkeestä kyseisen palikan hintaa kyselemässä ja se olikin huikeat 85 euroa! huhhuh! Noh, jokataupksessa veikkaukseni oli jälleen väärin. Kummastakaan nivelestä ei ääni lähtenyt vaan välys tuntui olevan jotenkin hammastangossa ohjausvaihteen sisällä?!? En ole itse ikinä päässyt tuollaisia ohjausvaihteita paljoa tutkiskelemaan joten en niistä paljoakaan tiedä. Niin olisiko kenelläkään tietoa tai vaikka arvauksia että missä siellä tuollainen välys voisi olla ja onko sitä mahdollista korjata? Nimittäin katsastus lähenee ja uskoisin että katsari ei tuollaista hyväksy. Ja uudet (käytetytkin) ohjausvaihteet ovat niin perkuleen kalliita ja raha tuntuu joskus olevan suurikin ongelma näin opiskelijaelämässä. Vastaan mielelläni lisäkysymyksiin parhaan tietämykseni mukaan! Joten, nyrkkipajojen parrakkaat miehet ja volvovelhot, mitäs olette mieltä?

Kiitos jo etukäteen arvauksista, vastauksista ja kannanotoista! :)
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: pomo - 25.01.2011, 22:15:37
Mites iskarin ylätuet?
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: jen - 25.01.2011, 22:22:27
joo,kato iskarin yläpään laakerit ja tehostajanöljyt.
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: Suiggi - 25.01.2011, 22:39:05
Iskarin yläpäässä ei tuntus olevan mitään vikaa ja tehostimessa öljyä tarpeeksi eikä näyttäs olevan mitenkään kuralla se öljy. Ja hei kun otin raidetangon suojakumin sivuun ja pidin kättä siinä hammastangon päällä niin pyörää heilutellessa tunui päivänselvä välys jossain hammastangolla! Sitä en osaa ilman kunnon lisätarkasteluja sanoa että oliko klappia pitkittäin vai poikittain. Tää on kyllä hämärää!  :o
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: seiskanelonen - 25.01.2011, 23:50:49
Kyllä tuon diagnoosin perusteella välys on raidetangossa.Vaihto on viisasta tehdä joko vanha tanko kädessä tarviketiskilla tai VIN nro:n mukaan sinisellä. Ko. osan viimeksi syksyllä vaihtaneena niin tanko tuli siniseltä täydellisenä l. hammastanko,mahd.kumilieriö, raidetangonpää ja maksoi 74,50. Sen tangon etsintä on melkoista puuhaa sillä niitä on useita erilaisia ZF. Cam, joku japanilainen vielä valmistajana. Sitä suojakumia ei sitten siniseltä saa joten tarvikekauppaan.
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: hevonen - 26.01.2011, 11:06:54
Jos välys tuntuu hammastangossa niin eihän se raidetangon vaihto auta... ::)

No voihan sitä tankoa koittaa kiristää. Joku velho on sen tehnyt ilman että on täysin irroittanut autosta... Onnistuu niinkin, pudottaa tankoa vain vähän alaspäin.
Itse oon pudottanut tangon pois, ei oo hirveä työ. Rattiakselin nivel löysälle ja öljyputkien banjot auki(astia alle), raidepäät irti tolpista.
Sitten vaan ne kiinnityspultit auki apurungosta ja tanko alas. Kannattaa vaikka jumittaa ratti paikalleen jollain niin ei tarvii asentaessa hakea asentoa niin paljoa, tai sitten vaan pitää sen suorassa.

Tuon voi tehdä auton ollessa vaikka pyörillään, tai sitten rampeilla, ei ne pyörät mihkään vinksahda.

Siinä hammastangossa on rattiakselin kohdalla sellainen muovimutteri jota voi sopivalla työkalulla, vaikka kärkipihtejä apuna käyttäen kiristää. Häviää ne turhat klopinat aika hyvin.
Varo ettet kiristä liikaa, ohjaus ei palauta.

Sitten vaan tanko takasin, tehostimeen uudet öljyt ja ilmaus.
Öljyä kannattaa laittaa säiliö täyteen ja sitten käynnistää auto, saatat nopsana ehtiä lisäämään öljyä ennen kuin horasee taas ilmaa.
Ilmaus tehdään kääntelemällä ohjausta hitaasti reunasta reunaan moottorin käydessä, mieluiten etupyörät ilmassa, olen itse toki tehnyt tuon pyörät maassakin liukkaalla alustalla(lumi,sora...).

Homman kustannukset ovat itse tehtynä 1 puteli atf:ää.
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: Suiggi - 26.01.2011, 18:57:37
No nyt tuli jo selkeää ohjeistusta! Mainiota! Niin ja vielä minkäslaista öljyä sinne ohjaustehostimeen pitää sitten tarkalleen laittaa? ?"atf"?

Niin ja kiitoksia avusta! 8)
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: TapioR - 26.01.2011, 19:16:16
No nyt tuli jo selkeää ohjeistusta! Mainiota! Niin ja vielä minkäslaista öljyä sinne ohjaustehostimeen pitää sitten tarkalleen laittaa? ?"atf"?

Niin ja kiitoksia avusta! 8)
ATF tarkoittaa automaattivaihteistoöljyä suomennettuna. Punaista  ;)
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: Suiggi - 26.01.2011, 22:52:43
Nonnih. Minkäs merkkinen öljy olisi sitten hyvä? Vai onko sillä niinkään väliä? Tuo korjausyritys menee ensiviikolle, mutta päivittelen heti lisätietoa kun saan urakan tehtyä. Siihen asti siis jännitys tiivistyy! :D
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: hevonen - 27.01.2011, 08:35:46
Se nyt on melkein sama mitä atf:ä sinne laittaa. Esim Castrol suosittaa ATF TQ DIII  tai  TQ D.
Sanoisin että laita sitä mitä satut löytämään. Kyllä noita on monia merkkejä ja tyyppejä tullut laitettua tehostajaan ja aina on toiminut. :3/4 jättää sen:
   
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: pikatraktori - 27.01.2011, 09:29:23
Paras kai oli kun minulla oli kolmen eri luokituksen ATF:ää yhtäaikaa GLT:ssä, eikä valittanut ;D. Tässä se toimii hydraulinesteenä, jolla ei juuri muuta vaadita kuin että on ATF:ää jotta se sopii vuoden ympäri.
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: Icharus - 29.01.2011, 23:31:19
Mulla on vähän vastaavanlaista ongelmaa, eli melkosta "kolketta" pitää etupäässä ja ei tunnu käsin kummankaan puolen raidentangossa välijää, lähinnä ratissa se tuntuu. Alapallot ja tukivarsien puslat vaihdettu.
Itse rattiakseli ei käsin tunnu väljältä, mutta epäilen eniten sitä että ois välystä, ei vuoda kuitenkaan. Ohjaus toimii ihan normaalisti lukuunottamatta tuota ääntä joka korostuu pienissä moukuissa esim. lumipöperöä..voisko tuo ylläoleva kiristysohje auttaa tähän?
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: TVS - 29.01.2011, 23:36:32
Mulla on vähän vastaavanlaista ongelmaa, eli melkosta "kolketta" pitää etupäässä ja ei tunnu käsin kummankaan puolen raidentangossa välijää, lähinnä ratissa se tuntuu. Alapallot ja tukivarsien puslat vaihdettu.
Itse rattiakseli ei käsin tunnu väljältä, mutta epäilen eniten sitä että ois välystä, ei vuoda kuitenkaan. Ohjaus toimii ihan normaalisti lukuunottamatta tuota ääntä joka korostuu pienissä moukuissa esim. lumipöperöä..voisko tuo ylläoleva kiristysohje auttaa tähän?
Jos se tuntuu siltä, kun rattiakseliassa olisi pieni välys, eli koko rattiakseli tuntuu helisevän kun pidät tyyliin yhdellä sormella ratista kiinni, on luultavasti välys tangossa, allekironneelta katosi tuo sepelissä ajaessa tuntunut "helinä" kun kiristi tankoa hitusen.
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: hevonen - 30.01.2011, 11:23:23
Paiskasin tonne faq- osioon ton saman jorinan minkä ylemmäs kirjoittelin, siellä ei vielä tuota näkynyt.
Sinnehän voi tarkentaa eri versioita jos haluaa.
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: Suiggi - 03.02.2011, 18:21:00
Noh, nyt tämän minun tapauksen selvitys jää myöhemmälle ajalle, sillä uhmasin yhteiskuntaa ja vein auton tänään katsastukseen ilmiselvästä viasta huolimatta. Katsuri ei sanonyt kyseisestä kolinasta ja väljästä yhtään mitään. Ja se meinaa kyllä että en välttämättä jaksa iha lähiviikkoina viel asiaan paneutua kun kerran herra insinöörillekkin kelpaa! :D
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: hevonen - 03.02.2011, 18:28:39
Noh, nyt tämän minun tapauksen selvitys jää myöhemmälle ajalle, sillä uhmasin yhteiskuntaa ja vein auton tänään katsastukseen ilmiselvästä viasta huolimatta. Katsuri ei sanonyt kyseisestä kolinasta ja väljästä yhtään mitään. Ja se meinaa kyllä että en välttämättä jaksa iha lähiviikkoina viel asiaan paneutua kun kerran herra insinöörillekkin kelpaa! :D
Jotkut valveutuneemmat yksilöt ovat todenneet tuon välyksen merkityksettömäksi, itse olen 2 kertaa pyytänyt osoittamaan sen väitetyn välyksen raidetangon sisäpäässä(joka oikeasti on ollut hammastangossa) ja välys on todettu olemattomaksi... ;D
Ovat varmaan sitten pikkuhiljaa tottuneet tuohon takavetovolvon ohjaukseen. P>
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: Suiggi - 04.02.2011, 21:04:50
Ja hyvä näin! Automies ahdistuu helposti! ;D
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: Icharus - 05.02.2011, 23:10:15
No perkeles, käytin tuossa eilen reilun 60h tuntisen viikon jälkeen tilaisuuden tullessa tuota hammastankoa irti, mutta en kyllä millään ilveellä saanut kiristettyä sitä muovista "mutteria" siitä..kaksi sopivaa ruuvimeesseleliä ja vääntöä ja kolmannella koputtelua mutta ei kiristynyt milliäkään..ruuvipenkissä tuntu akselilta pieni poikittaisvälys joka varmaankin aiheiuttaa tuon kolinan. Pitää vissiin ruveta katselemaan uutta hammastankoa?
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: hevonen - 06.02.2011, 15:14:58
Se on joskus melko tiukassa, jos tekee sopivan työkalun, saa siinäkin olla momenttia lujasti jos on vaan vaikka 30cm vääntövarsi.
Sitten jotkut pyörii melkeen sormin... :knuppel2:
Sen muovin reunoillahan on niitä koloja tekee siis tämmösen       _____I__I       handu tohon pitempään ja vääntöö.
Se on usein myös lukittu, sitä aluvalua on lyöty kasaan, huomasikkos?
Eiks o komee, periaate selvä?
Otsikko: Vs: 940 ohjauksessa jotain hämärää!
Kirjoitti: Icharus - 06.02.2011, 20:30:30
Tuossa omassa näytti tuo lukitus lähinnä semmoiselta että se ei pääse tippumana kokonaan pois, eli ei ollut edes lähellä "mutteria"..antoin liueta ruosteenirroitusaineessakin 30min mutta ei auttanu mitään...nyt on niin pilalla koko "mutteri" että ei pelkoa että onnistuis kiristäminen enään.