Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: GoodRockingDaddy - 25.01.2011, 22:13:31
-
Eli kyseessä b20 motti jossa kiinni Weber-kaasutin. Ongelma on, kun laitan kaasuttimeen kiinni virranjakajan alipainekellolta tulevan letkun niin ajossa (80km/h->) auto tuntuu nykivän, eikä ajaminen ole kovin miellyttävää. Kun letkun ottaa irti ja tulppaa niin sitten tuntus toimivan ihan ok. Olen tarkastanut alipainekellon toimivuuden alipainepumpulla, eikä se vuotanut ja kärjet on uudet 0.4 välyksellä. Liekö kaasuttimessa jotain vikaa vai eikö vaan toimi tuommosen pysty weberin kanssa tuo alipaine systeemi?
-
Ootko kokeillu imasta siitä alipaineletkusta, että liikkuuko siellä jakajassa se systeemi? Itellä ei liikkunu ja nyki kokoajan ku ajo tasakaasulla. Kärkiväliä kannattaa koittaa kans vaikka 0,5:een jos on kulunu jakaja.
-
Olen tarkastanut alipainekellon toimivuuden alipainepumpulla, eikä se vuotanut
Tuolla pumpulla ja kyllä liikkui. Vois kokeilla sitä kärkiväliä muuttaa..
-
Myöhäinen vastaus mutta ,,,
ainakin minulla tyypillinen homma , kun tulpat tuli karstaan .
tsekkaappa tulpat , ei niitä uusia tarvii , vaan krapaa karsta pois ,, se karsta hekuu ja tekee itse sytytyksiä väliin , mistä tuo nykiminen ...
ilmenee pahiten kun ajaa jotain 80- 100 pintakaasulla.(siis kone vetää tai ei rajalla)
itelläni teki samaa niin B18 kuin B20 koneetkin siinä kuin Chevyn kuutosetkin usein
johtui varmaan että oli säädetty (liian) taloudelliseksi eli laihalle..
näissä uudemmissa en ole tuota huomannut
terv. MR
-
Tulpat on vaihdettu ja nykiminen tuntuu vain silloin kun on tuo alipainekello käytössä, ilman sitä ei tunnu nykimisiä. Täytynee varmaan kokeilla jotain toista kaasutinta jos sillä olis vaikutusta..
-
OK .. vika ei siis ollut siinä
Harmi kun pääsis kuunteleen kuin se laittaa ??
tuntuu kuitenkin että sytty mene liian aikaselle , en usko että se olis kiinni kaasarista , ellei vaan sitten liian laihalla...
jos jakajaa epäilisi , niin onko kärkien asennuslevyn maadotus johto ehjä ???
entäs ??? onko keskipakosäädin tsekattu ??? onko jouset kunnossa ???
jos nimittäin keskipakosäätäjä säätää liian aikaselle (siis liian matalilla kierroksilla), niin alipaine-säätimen säätö voi olla jo liikaa .
heitä kokeeksi syttyä pari astetta myöhäisemmälle , ja kokeile sitten !!
mites se nyt amazonissa B18 ja B20 olikaan ??? koetuskynällä abt. 19 astetta ?? muistaako joku ??
no kato kynällä , löysää jakaja ja säädä pari astetta myöhäisemmälle ,,, saathan palautettua
takasin..
Ai niin ??? ootko mitannut syttypiuhat jakajankannesta tulppiin ,,, joskus kun laittoivat radioiden takia hiilijohtoja , niin tommosta ilmeni ??
vastus saa olla puolasta tulppaan korkeintaan 20 kiloohmia
ja kun ajetaan 80 km/h (vetää ja ei) , niin ollaan tosi laihalla seoksella,,,se taas vaatii enempi syttyjännitettä jne.
terv. MR
-
OK .. vika ei siis ollut siinä
Harmi kun pääsis kuunteleen kuin se laittaa ??
tuntuu kuitenkin että sytty mene liian aikaselle , en usko että se olis kiinni kaasarista , ellei vaan sitten liian laihalla...
jos jakajaa epäilisi , niin onko kärkien asennuslevyn maadotus johto ehjä ???
entäs ??? onko keskipakosäädin tsekattu ??? onko jouset kunnossa ???
jos nimittäin keskipakosäätäjä säätää liian aikaselle (siis liian matalilla kierroksilla), niin alipaine-säätimen säätö voi olla jo liikaa .
heitä kokeeksi syttyä pari astetta myöhäisemmälle , ja kokeile sitten !!
mites se nyt amazonissa B18 ja B20 olikaan ??? koetuskynällä abt. 19 astetta ?? muistaako joku ??
no kato kynällä , löysää jakaja ja säädä pari astetta myöhäisemmälle ,,, saathan palautettua
takasin..
Ai niin ??? ootko mitannut syttypiuhat jakajankannesta tulppiin ,,, joskus kun laittoivat radioiden takia hiilijohtoja , niin tommosta ilmeni ??
vastus saa olla puolasta tulppaan korkeintaan 20 kiloohmia
ja kun ajetaan 80 km/h (vetää ja ei) , niin ollaan tosi laihalla seoksella,,,se taas vaatii enempi syttyjännitettä jne.
terv. MR
Ainakin 22 astetta on b18:sta.. Voihan sillä kokeilla myös b20 miten pelittää.
-
OK .. vika ei siis ollut siinä
Harmi kun pääsis kuunteleen kuin se laittaa ??
tuntuu kuitenkin että sytty mene liian aikaselle , en usko että se olis kiinni kaasarista , ellei vaan sitten liian laihalla...
jos jakajaa epäilisi , niin onko kärkien asennuslevyn maadotus johto ehjä ???
entäs ??? onko keskipakosäädin tsekattu ??? onko jouset kunnossa ???
jos nimittäin keskipakosäätäjä säätää liian aikaselle (siis liian matalilla kierroksilla), niin alipaine-säätimen säätö voi olla jo liikaa .
heitä kokeeksi syttyä pari astetta myöhäisemmälle , ja kokeile sitten !!
mites se nyt amazonissa B18 ja B20 olikaan ??? koetuskynällä abt. 19 astetta ?? muistaako joku ??
no kato kynällä , löysää jakaja ja säädä pari astetta myöhäisemmälle ,,, saathan palautettua
takasin..
Ai niin ??? ootko mitannut syttypiuhat jakajankannesta tulppiin ,,, joskus kun laittoivat radioiden takia hiilijohtoja , niin tommosta ilmeni ??
vastus saa olla puolasta tulppaan korkeintaan 20 kiloohmia
ja kun ajetaan 80 km/h (vetää ja ei) , niin ollaan tosi laihalla seoksella,,,se taas vaatii enempi syttyjännitettä jne.
terv. MR
Ei ole liian laihalla, on säädetty pakokaasutesterin avulla ainakin savuarvojen perusteella kohdilleen (oli ennen säätöä jotain 6,5 ja nyt n. 3,5 muistaakseni). Ei ollu sillä vaikutusta, nykiminen tuntui ennen ja jälkeen säädön..
Kyllä se kärkien johtokin on ehjä, uudet kärjet. Tuota sytyn säätöä voisi kokeillakin kunhan alan taas ajelemaan autolla.
Ja täytyy mitata nuo johdot..
Kiitos vinkeistä :)
-
Olethan säätänyt sytytysennakon alipainesäädin poiskytkettynä?
Ja tuleehan weberin alipainenatsan imu kaasuläpän alapuolelta?
Eli tyhjäkäynnillä pitää tuntua imu siinä kaasarin natsassa ja kaasuläpän auetessa alipaine vähenee.
Näin se alkuperäisellä kaasarilla muistaakseni toimii.
-
Sytytysennakot ja muut löytyy http://www.volvoamazonpictures.se/powertrain/powertrain.html
Sivun alareunassa jokaisen b18 ja b20 koneen sytkäennakot.. Onhan tuola paljon muutakin tietoa mistä saattaa olla hyödyksi..
-
Ota huomioon myös että alipainesäätö voi aikaistaa tai myöhäistää sytytystä riippuen jakajasta.
Mulla auto nyki kun oli sytkä liian myöhäsellä...
-
Hittolainen ,,,
onkos nykyään jossain jo koetus kynäarvotkin ,, eikä vaan välkyn...
juu kiitti vaan infoista... tämmönen faari kun vaan joskus noita ruuvaili harrastuksekseen kanssa .
tota noin.. mulla oli yleensä C nokka , oli se sitten B18 tai B20
kapistuksen sai kävelemään niin että Marlboro pysyi pystyssä tyhjäkäynnilla ilmanputsarin päällä
ei tosin tehtaan arvoilla ... noissa kun se venttiilikoneistokin oli mitä oli heh heh..
no joo ,, mutta ¿¿¿ onko ??? koneessa ilmennyt semmosta että käy revityksen jälkeen 3 tuupilla , kunnes jähtyy ??
, ja sitten workkii fb kun lämmöt tasaantuu ??
no joo ,, kunhan tässä mielenkiinnosta kyselen ,,,
toivon kuitenkin että kun saat kuntoon , niin kerrot täällä mikä "tauti" oli
terveisin MR
-
Ota huomioon myös että alipainesäätö voi aikaistaa tai myöhäistää sytytystä riippuen jakajasta.
Mulla auto nyki kun oli sytkä liian myöhäsellä...
Tosiaan tuo tuli itelläkin mieleen kun tuossa asiaa mietiskelin. Joku on joskus vaihtanu virranjakajan johonkin toiseen koska ei käyny b20 alkuperäiset kärjet, oli peilikuva niistä mitkä oli paikoillaan. Eli jos alkuperäisellä jakajalla alipaine aikaistaa syttyä niin liekö tässä tapauksessa alipaine myöhäistää sitä ja nykiminen johtuisi siitä?? Vai meneekö se näin? Onko jakajissa eroja että pyöriikö esim jonkun mallin koneissa jakaja myötäpäivään ja joissain vastapäivään? Tai eikai ne jakajat itsessään pyöri.. ::)
-
B20 B-moottorin jakaja, JFUR 4, pyörii vastapäivään.
-
Eiköhän ne kaikki pyöri vastapäivään... :2funny:
Aluksi varmaan kannattaa katsoa mikä se jakaja siinä on.
Täältä löytyy sitten tarkkaa tietoa jakajista eri moottorien välillä:
http://volvo1800pictures.com/document/verkstadshandbok/PV544_P210/avdelning_3_33_34_startmotor_140_164/avdelning_3_33_34_startmotor_140_164.pdf (http://volvo1800pictures.com/document/verkstadshandbok/PV544_P210/avdelning_3_33_34_startmotor_140_164/avdelning_3_33_34_startmotor_140_164.pdf)
Jos se kerran pelaa ilman tuota alipainesäätöä, miksi et aja ilman sitä?
-
Eiköhän ne kaikki pyöri vastapäivään... :2funny:
Ei muuten pyöri kaikki vastapäivään. Ainakin kaverin B20A motorissa pyöri jakaja myötäpäivään ja sen muistan ihan varmasti kun laitoin syttyjohdot jakajan kanteen kuten vastapäivään pyörivään jakajaan ja kaveri pääsi siitä huomauttamaan ;D
-
Webereistä ei minkäänlaista kokemusta, mutta SU:n kaasuttimien kanssa aiheutti tuollaista kun öljyt olivat päässeet vähiin. Pintakaasun tuntumassa kaasuttimet ikään kuin "kuolivat". Ongelma ei ilmennyt tyhjäkäynnillä, täyskaasulla eikä ryypyttäessä.
-
Ei muuten pyöri kaikki vastapäivään.
ok...
Mietitäänpä hetki tätä.
Minkälainen oljypumppu kaverisi autossa on?
-
ok...
Mietitäänpä hetki tätä.
Minkälainen oljypumppu kaverisi autossa on?
Sellainen joka imee öljypohjasta ;D ei mitään tietoa kun ei ole öljypohjaa käytetty pois. Kone on -73 145:n keulalla. Konehuoneessa on tosin sportin vaijerit kahdelle kaasuttimelle, joten moottori saattaa olla alunperin B20B mutta kahden kaasuttimen tilalle on vaihdettu römppänen imusarjoineen.
-
Sellainen joka imee öljypohjasta ;D ei mitään tietoa kun ei ole öljypohjaa käytetty pois. Kone on -73 145:n keulalla. Konehuoneessa on tosin sportin vaijerit kahdelle kaasuttimelle, joten moottori saattaa olla alunperin B20B mutta kahden kaasuttimen tilalle on vaihdettu römppänen imusarjoineen.
Leka yritti vaan hienovaraisesti ilmoittaa, että ei taatusti pyöri yksikään jakaja tappikoneessa myötäpäivään :)
-
Leka yritti vaan hienovaraisesti ilmoittaa, että ei taatusti pyöri yksikään jakaja tappikoneessa myötäpäivään :)
mut jos pitäis jakajan akselista kiinni, niin moottori pyörisi myötäpäivään ;D ;D
-
Webereistä ei minkäänlaista kokemusta, mutta SU:n kaasuttimien kanssa aiheutti tuollaista kun öljyt olivat päässeet vähiin. Pintakaasun tuntumassa kaasuttimet ikään kuin "kuolivat". Ongelma ei ilmennyt tyhjäkäynnillä, täyskaasulla eikä ryypyttäessä.
Hmm, öljyä taisi olla jotain mittatikun asteikon puoleen väliin, pitäisi muutenkin vaihtaa ne uuteen ajokauteen. Tätyypä kokeilla tuota.
-
Leka yritti vaan hienovaraisesti ilmoittaa, että ei taatusti pyöri yksikään jakaja tappikoneessa myötäpäivään :)
Pitääpä huomenna käydä kuvaamassa todistusaineistoa myötäpäivään pyörivästä jakajasta, jos muistaa.
-
Herätellääs vanhaa topiccia..
Sain 142:sen heräämään 242:sen (B20A) jakajalla MUTTA:
142 (B20B) oli kiinni tämmönen jakaja 0 231 146 099 JFUR4 joka pitäis olla tähän ihan passeli. Mielestä alipaine kello toimi väärään suuntaan.
Vertailin jakajia keskenään, jalat samat, melkee ulkoisesti samat mutta tosiaan kellon jalka osoittivat erisuuntiin ja siis 142:sen jakaja veti sitä väärään suuntaan.
Onko mulla liikaa bensanhuuruja jo elimistössä vai miten tän nyt selittää?
Voin vaikka kuvat ottaa jos joku keksis että mitä häh täh nyt oikein on tapahtunut.
-
Ihan oikea havainto. B20B koneen vakiojakajat joissa Bosch numero päättyy 078 tai 099 toimivat alipainesäädössä juuri päinvastoin kuin A-koneiden jakajat. Eli alipainesäädöllä ne myöhäistää sytytyshetkeä, kun taas A-koneen jakajat antavat alipaineella lisää ennakkoa. Keskipakoennakko toimii molemmissa samalla tavalla, mutta ennakkokäyrät on toki erilaiset.
Herätellääs vanhaa topiccia..
Sain 142:sen heräämään 242:sen (B20A) jakajalla MUTTA:
142 (B20B) oli kiinni tämmönen jakaja 0 231 146 099 JFUR4 joka pitäis olla tähän ihan passeli. Mielestä alipaine kello toimi väärään suuntaan.
Vertailin jakajia keskenään, jalat samat, melkee ulkoisesti samat mutta tosiaan kellon jalka osoittivat erisuuntiin ja siis 142:sen jakaja veti sitä väärään suuntaan.
Onko mulla liikaa bensanhuuruja jo elimistössä vai miten tän nyt selittää?
Voin vaikka kuvat ottaa jos joku keksis että mitä häh täh nyt oikein on tapahtunut.
-
Miksi? Mähän haluan enemmän ennakkoa sitä mukaan kun kierrokset kasvaa! Mut nyt huomasin että jakajan keskipako jouset taitaa olla liika hepposet kun yskähtää ilmanputsariin jos laittaa lapun pohjaan kun kierokset on vielä alhaalla..
Valaiskaa jos mä olen jotenkin väärällä polulla ;)
-
B20B jakajassa myöhäistävä alipainesäätö on luultavasti siksi, että jakaja ei antaisi liikaa ennakkoa pienillä kierroksilla ja näin vältetaan nakutusta. Keskipakosäätö astuu peliin siinä vaiheessa, kun kierrokset kasvaa. Jouset pitää tietenkin olla kunnossa, että ennakkoa tulee sopivasti.
Sytytys säädetään B20B koneessa säädetään korjaamokäsikirjan mukaan n. 600-800rpm tyhjäkäynnillä alipainesäätö tulpattuna kohtaan 10eyk.
Tuo yskäisy voi johtua myös siitä, että seos vetää liian laihalle. Eli SU-kaasarien seokset kuntoon
kans.
Miksi? Mähän haluan enemmän ennakkoa sitä mukaan kun kierrokset kasvaa! Mut nyt huomasin että jakajan keskipako jouset taitaa olla liika hepposet kun yskähtää ilmanputsariin jos laittaa lapun pohjaan kun kierokset on vielä alhaalla..
Valaiskaa jos mä olen jotenkin väärällä polulla ;)
-
Jahas, täytyypä kokeilla. Teoria kyllä kuulostaa ihan järkevältä.
-
Osaakos joku sitten sanoa b20e koneen jakajasta.. Kärjellinen ja alipaineella toimiva, laittaako se alipaineella lisää ennakkoa vai myöhäistääkö?
-
Osaakos joku sitten sanoa b20e koneen jakajasta.. Kärjellinen ja alipaineella toimiva, laittaako se alipaineella lisää ennakkoa vai myöhäistääkö?
Sen voi kyllä ihan päätellä, ime letkusta ja katso mihin suuntaan kärkilevy kääntyy jakajassa. Mutta kyllähän sen jo oivaltaa kun vaan kattelee niitä osia.
-
Mielenkiinnosta vilkaisin aman pellin alle ja koneen numeron perusteella se on vm.-72 ja tyyppiä B20D. Jakajan kyljestä löytyy numerosarja
0 2 31146 077, joka haun perusteella kuuluu moottorityyppiin B20A. Tietääkö joku mikä jakaja tähän D-mallin koneeseen oikeasti kuuluisi? Vai onko tuolla mitään merkitystä toiminnan kannalta.
-
Ei nyt suoranaisesti alipaineongelmaan kuulu.. Mutta paljonhan pitää olla kosketuskulma tämmösessä Boschin b20e:ssä olleessa alumiinikuorisessa jakajassa? Mittari näytti n. 66-68 astetta, onko edes sinne päin? En ole joutunut kyseistä juttua tekemään..
-
Ei nyt suoranaisesti alipaineongelmaan kuulu.. Mutta paljonhan pitää olla kosketuskulma tämmösessä Boschin b20e:ssä olleessa alumiinikuorisessa jakajassa? Mittari näytti n. 66-68 astetta, onko edes sinne päin? En ole joutunut kyseistä juttua tekemään..
Eikö keltään löydy tietoa tähän?
-
Eikö keltään löydy tietoa tähän?
Ei löydy kuin valitettavasti kirjoittamalla googleen ja heti eka linkki antaa vastauksen 59-65 astetta
kaikille b20 koneen jakajille..
( huom muutkin kuin eka linkki antaa saman kulman)
Ihan yleisestikkin ottaen löytää nopeammin googlesta kuin täällä jos on joku perusjuttu, ainaki ite huomannu sen :)
-
Ei löydy kuin valitettavasti kirjoittamalla googleen ja heti eka linkki antaa vastauksen 59-65 astetta
kaikille b20 koneen jakajille..
( huom muutkin kuin eka linkki antaa saman kulman)
Ihan yleisestikkin ottaen löytää nopeammin googlesta kuin täällä jos on joku perusjuttu, ainaki ite huomannu sen :)
Koitin ettiä sillon kun ton ensimmäisen viestin laitoin, mutta sillon ei sattunu osumaan silmään..
-
Koitin ettiä sillon kun ton ensimmäisen viestin laitoin, mutta sillon ei sattunu osumaan silmään..
Kannattaa englanniks, suomeks ei löydykkää yleesä mitää, tai sitte ruotsiks :)
Mut kyllä ite ainaki onnistunu englanniks löytää tähä mennessä lähes kaiken tarvittavan :)
-
Opetelkaa käyttämään nettiä; hauksi "dwell Volvo B18", eli peräti yksi haku tarvittiin tämän löytymiseksi:
http://mysite.mweb.co.za/residents/achmadj/VEngine.htm
-
Sori pieni lisä lällätys, mut tuolta zeben ite ekalla sivulla laittamasta linkistähän se löytyy...
-
Niinpä!! Jos ei jaksa kvgtä niin ehkä kannattaa lukea ainakin omat postaukset? Kuinka nesteessä olisimmekkaan ilman intternetin ihmemaailmaa?
-
oma kysymys ei liity kelloon mutta kysyn täällä. paljonko b20 koneen ennakko pitää olla.muistanko väärin kun muistelen 10 astetta
-
oma kysymys ei liity kelloon mutta kysyn täällä. paljonko b20 koneen ennakko pitää olla.muistanko väärin kun muistelen 10 astetta
löytyy ihan tämän topicin linkistä ;)
Siitä B20-kohasta katot BDTC:n joka kertoo oikeen riippuen onko sulla B20A, B jne.
-
löytyy ihan tämän topicin linkistä ;)
Siitä B20-kohasta katot BDTC:n joka kertoo oikeen riippuen onko sulla B20A, B jne.
Olipas helppoa =) kiitos
-
Hei kertokaas viisaat ja sinnepäin, millä alipaineella jakajan pitäis alkaa kääntyy? Ei viittis turhaan purkaa toista toivaa ihan vaan vertailuks.. Kun vieläkin tuntuu että kiihdyttäessä köhäily loppuu vasta kun laittaa lapun pohjaan. Sittenkin menee pikku hetki ja meno alkaa. Purin ja säädin katkojan jne yritin rasvata ja hinkata kääntölevyä kun tuntui olevan tahmea.
Ja kaasarit on kyllä ihan pielessä, se on kyl tiedossa mutta kohta menee koko kone paloiks.. Jos sais ton jakajan vörkkii ennen sitä.
-
Jos kokeilet imeä omalla (tai jonkun muun suulla ;D) niin sen pitäisi tuntua 'tukkeentuneelta' ei saa ilmaa tulla läpi vapaasti. Myös pientä liikettä pitäis havaita imemällä. Tietty helpoin jos olis alipainepumppu, jolla testais.
-
Jos kokeilet imeä omalla (tai jonkun muun suulla ;D) niin sen pitäisi tuntua 'tukkeentuneelta' ei saa ilmaa tulla läpi vapaasti. Myös pientä liikettä pitäis havaita imemällä. Tietty helpoin jos olis alipainepumppu, jolla testais.
Nii siis nimenomaan mulla on pumppu ja tarkka asteikko ja siksi haluisin jotai lukemia...
Kyllä se siis liikkuu, se on kyl kokeiltu mut jos katsos se on liian raskas/jumissa ja herääpi liian myöhään.. kun siltä se vähän tuntuis.
Toinen vaihtoehto on että luistit jumittaa..
-
Asiani ei suoranaisesti koske alipainekelloa mutta B20 virranjakajaa kuitenkin. Eli omalla Amalla on nyt ajettu jotain 1000km ja risat ja huomasin että auto hieman pätkytti kaasareissa ja tyhjäkäynti oli takkuilevaa. Säädin ennakkoa hivenenmyöhäiselle ja koneen vedot paranivat sekä tyhjäkäynti parani huomattavasti. Kysyisinkin että onko normaalia että ennakko olisi itsestään säätynyt? Kyseessä on sportin jakaja joten alipainekelloa ei ole
-
Mikäli on kärjellinen jakaja niin kärkivälin muuttuessa muuttuu myös ennakko jonkin verran.
-
Kärjet kuluu -> aukeaa aiemmin -> sytytyksen ennakko kasvaa.
-
mutta kuinka nopeasti kuluvat niin radikaalisti että vaikuttaa käyntiin
-
mutta kuinka nopeasti kuluvat niin radikaalisti että vaikuttaa käyntiin
Kärkien kuluminen riippuu kai kontaktista ja viisaammat voi kertoa vaikuttiko rikkinäinen kondensaattori kärkien kulumiseen?
-
Eikös juur konkka estä sen että kärjet ei kipinöi? Siis kulu nopiaan. Pelkästään kärkivälin kuluminen vaikuttaa sytkäennakkoon yllättävänkin paljon. Tuli iihan itse tuohon törmättyä, kun menohalut oli vähän hukas ja huoleton huoltomies ei ollut jaksanut säädellä kärkiväliä. Pelkästään oikeisiin arvoihin säätäminen näky kyllä selkeesti ajotuslampulla muutuneina asteina.
-
Mul on tännepäin oleva vika kun lampulla katsoen tyjhäkäynnillä asteet saattaa hyppiä kymmenisen astetta. Vähän jengaa lisää ja tasottuu tosi hienosti.. kalvo? Pitäs olla vielä ehjä kun kaksi viikkoa sitten sen testasin. Olen vaihtanut kärjen ja säätänyt, rasvannu jakajan sisältä että ne levyt liikkuu mukavasti
-
Keskipakosäätimen jouset löysät.
-
Keskipakosäätimen jouset löysät.
Jaa, onko tähän jotain lääkettä. Uudet jouset vai miten? Pitäis olla yks a nokallisen jakaja hyllyssä jos sen jouset sopii?
Se hyppiminen nimittäin vaikuttaa kokoajan toimintaan ja kipukynnys on jo melkein saavutettu...
-
itselle tuon toisen jakajan kunnosti jokkismiehet,trimmasivat jouset ja levyt askarreltiin uusiksi. tuosta jakajan rasvauksesta. eli öljytäänkö se jakaja siitä pienestäkäännettävästä propustapropusta joka on jakajan kylessä? mitä olette käyttänyt , jotain öljyä ?
-
Mä purin sen yläpään kokonaan pöydälle levyä myöten ja laitoin jotain mobilin rasvaa/vaseliinia väliin. Alipaine pumpulla iminalipainetta ja säädin kuulan paineen mutu tuntumalla. Hinakkasin liukupinnat puhtaaks ja siten että pyöri jouheasti sormenpäillä. En tiedä onko se oikea tapa mutta ei ainakaan takertele.
-
itselle tuon toisen jakajan kunnosti jokkismiehet,trimmasivat jouset ja levyt askarreltiin uusiksi. tuosta jakajan rasvauksesta. eli öljytäänkö se jakaja siitä pienestäkäännettävästä propustapropusta joka on jakajan kylessä? mitä olette käyttänyt , jotain öljyä ?
Pyörijä irti ja sen alla olevaan huopaan öljyä muutama tippa, ensi alkuun voi laittaa ylimääräistä öljyä jos ei ole tietoa edellisestä voitelusta. Pyörijän ollessa paikoilla, siitä edes takaisin kiertäessä pitäisi kiertyä muutaman asteen kevyesti.
-
Jakajan voitelusta ym. Itse olen tiputtanut moottoriöljyä (yleensä samaa kuin koneessa oleva) siitä kyljessä olevasta propusta kerran pari kesässä. Sitäkautta käsittääkseni jakajan akselin pusla(t)? saavat öljyä.
Vähän oli B20A:n jakajan akselissa poikittaisvälystä ja vaihdoin alimman puslan, joita saa ainakin
Vp-autopartsista. Täysin häipyi välys ja siitä aiheutuva "rapsuttava" ääni käydessä.
-
Kyseessä on sportin jakaja joten alipainekelloa ei ole
Onko sporteissa vakiona jakaja ilman alipainekelloa?
-
Onko sporteissa vakiona jakaja ilman alipainekelloa?
Ainakin joidenkin vuosimallien B18 sporteissa ja AQ eli venemoottoreissa sellaisia oli.
Joskus ollut kaupankin sellaisia marinejakajia sportin jakajana. Mene ja tiedä sitten onko niiden ennakkokäyrissä mitään eroa.
-
Leka yritti vaan hienovaraisesti ilmoittaa, että ei taatusti pyöri yksikään jakaja tappikoneessa myötäpäivään :)
Kyllä pyörii: B16 jakaja pyörii myötäpäivään.
-
Tähän jakajakeskusteluun lykkään lusikkani myös minä ;)
Kerran yritin saada kehnosti käypää tappikonetta parempiin säätöihin.
Ihan kirjan mukaan, ilman alipainetta ja tyhjäkäynnillä 10 asteeseen lampulla. ( C-nokka, ruiskun kansi)
Ei se siitä vaan millään parantunut.
Sitten ihan piruuttaan otinkin ajoituslampun "herätyksen" 4s pytyn johdosta.
Kas kummaa, se tarjoskin kipinää 5 astetta aikaisemmin kuin 1s pyttyyn annettiin.
2sta ja 3sta en sitten enää viitsinyt tutkia vaan nakkasin jakajan mäkeen ja varastosta etsimään parempaa.
Olisko se väljä akseli joka siellä vemputtaa ja saa kärjet aukeamaan eri tavalla, sen pidempään en asiaa pohtinut.
-
Tähän jakajakeskusteluun lykkään lusikkani myös minä ;)
Kerran yritin saada kehnosti käypää tappikonetta parempiin säätöihin.
Ihan kirjan mukaan, ilman alipainetta ja tyhjäkäynnillä 10 asteeseen lampulla. ( C-nokka, ruiskun kansi)
Ei se siitä vaan millään parantunut.
Sitten ihan piruuttaan otinkin ajoituslampun "herätyksen" 4s pytyn johdosta.
Kas kummaa, se tarjoskin kipinää 5 astetta aikaisemmin kuin 1s pyttyyn annettiin.
2sta ja 3sta en sitten enää viitsinyt tutkia vaan nakkasin jakajan mäkeen ja varastosta etsimään parempaa.
Olisko se väljä akseli joka siellä vemputtaa ja saa kärjet aukeamaan eri tavalla, sen pidempään en asiaa pohtinut.
Mul oli jotaikuinkin sama vika, ennakko hyppi 0-12 asteen väliä. Ostin elektronisen uuden ja se oli siinä. Ei tarvinnu enää tapella.
-
Kun kaikki nyt mollaa tuota perusjakajaa, pitää minun kertoa päinvastainen kokemus.
Ostin motonetista uudet johdot, tulpat, virranjakajan kannen ja kärjet eikä maksaneet juuri mitään.
Olen nyt ajanut 50tkm tuolla setillä enkä ole edes tarkistanut kärkiväliä ja kone kehrää edelleen nätisti. :)
-
Kunnossa oleva jakaja on hyvä ja lähes ilmainen pitää kunnossa ( kärjet, konkka, pyörijä jne...)
Jos auton hansikasloorassa on em uudet osat ja ruuvari niin remontin tekee vaikka tien päällä...
Kun elektroninen päästää savut niin se on hinauskeikka
-
Kun kaikki nyt mollaa tuota perusjakajaa, pitää minun kertoa päinvastainen kokemus.
Ostin motonetista uudet johdot, tulpat, virranjakajan kannen ja kärjet eikä maksaneet juuri mitään.
Olen nyt ajanut 50tkm tuolla setillä enkä ole edes tarkistanut kärkiväliä ja kone kehrää edelleen nätisti. :)
Joo mul on B20A:ssa orkkis jakaja ja se toimii ku Sveitsiläinenkello mut B20B:ssä ja oli jakaja valmista kauraa... akselin alapää kulunut ja väärät keskipako jouset. Ei enää jaksanu
-
Kun elektroninen päästää savut niin se on hinauskeikka
Jep, mulla lähtee auto vielä ydinpommin jälkeen käyntiin.
-
Minulla kanssa vasta vaihdettu kaikki jakajan hilut, tulppia ja johtoja myöten. Toimii kuin unelma =) kontissa tosin kuljetan kaikkea mahdollista, jopa uutta jakajaa =)
-
Minulla kanssa vasta vaihdettu kaikki jakajan hilut, tulppia ja johtoja myöten. Toimii kuin unelma =) kontissa tosin kuljetan kaikkea mahdollista, jopa uutta jakajaa =)
Ei muute huono idea kun mulla on toi elek.jakaja koneessa...