Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jaegarmaisteri - 01.06.2012, 12:46:59
-
Minulla kun on ollut ongelmia tuon lämpötilasäätimen kanssa nyt melkein vuoden päivät ja ekan kerran sopivasti katsastuksessa se ei toiminut ja tuli hylky huurteenpoiston takia. Se on toiminut silloin kun se haluaa. Ajaa on voinut ihan hyvin ja huurteet eivät ole ollut ongelma.
Mutta, onko tosiaan niin, vaikka ne numerot stemmaa sen alkuperäisen kanssa, niin ei voi toisen auton laitetta vaihtaa suoraan? Soittelin Backfältille jolla on varmasti kattavin varaosavarasto Volvoihin ja siellä sanoi herra näin. Pitäisi kuulemma ostaa täysin uusi tai sitten tämä vanha korjauttaa jos se edes on mahdollista. Kuulemma heiltä näitä paneeleita ostaa vain elektroniikkaa ostavat jotka ottaa toimivat komponentit irti.
-
Minulla on omassa volvossa CCM-paneeli myös osittain viallinen. Nähtävästi paneelin prosessori on rikki ja siitä syystä se ei anna signaalia kompressorille.
Vian alunperin diagnossoidussa paikassa juttelin huoltokaverin kanssa ja he antoivat ymmärtää, että' täysin samanlainen paneeli on mahdollista vaihtaa entisen tilalle. Tosin vaatii että se ohjelmoidaan uudelleen ko. auton VIN-koodille. Kuten myös joutuu tekemään uuden tehtaalta tilatun paneelin tapauksessakin.
Yritin saada huollatettua paneelin Sercapill, mutta eivät saaneet kuntoon. Taitaa mennä ainakin tämä kesä kuumassa autossa...
-
Äsken otin konetta auki ja putsasin sytytyksen puolelta osia ja sitä ennen auto oli ollu sammutettuna vajaan vuorokauden ja akku irti reilun puolituntia. No lähdin koeajolle ja lähti käynnistettäessä (ainakin muutamalla kerralla) oleva tärinä pois. Tämä siis eri juttu ja ei liity ilmastoinninohjaukseen mitenkään, mutta...
Tässä mun tapauksessa se ilmastoinninohjaus kyllä säätelee kylmää vai kuumaa ilmaa. Mutta se ei käynnistä puhallinta. No ilmastoinnista tiesin että pidemmällä matkalla kun ajaa reippaammin, se ilmastointi alkaa toimimaan. Kuten nytkin se teki sen. hetken aikaa se antaa säätää tehoa, kunnes se muutaman minuutin päästä taas menee hiljaseksi ja ei voi tehdä mitään. Meni noin 10min ja se alkoi hetkellisesti taas toimia, kunnes "kuoli". Eli 30min ajossa se käynnisti kyllä puhaltimen 3 tai 4 kertaa.
Vajaa vuosi sitten oli vikakoodi joka viittasi lämpötila-anturin yhteysongelmaan joka kuitattiin. Se toimi pari päivää normaalisti ja sitten lakkasi. Siitä on ketju täälläkin olemassa. Vikaa ei koskaan korjattu ja talvi meni myös ihan mukavasti kun sitä lämpöä kyllä tuli sieltä. Putsattu sitä on ja mitattu että mitä jänniteitä se antaa ja kaikki näyttää normaaleilta. Maajohdotuksia ja muita on eräs autokorjaaja tarkistellut myös. Se laite oli myös irti eilen ja siellä ei ollut mitään kosketushäiriöitä.
Edit: Varasin Siniselle ajan ensi keskiviikolle ja kokeillaan auttaako ohjelmiston ajo siihen. Jos ei, niin sitten se on varmaankin kalliimpi korjaus uutena lämpötilasäätimenä.
-
Äsken otin konetta auki ja putsasin sytytyksen puolelta osia ja sitä ennen auto oli ollu sammutettuna vajaan vuorokauden ja akku irti reilun puolituntia. No lähdin koeajolle ja lähti käynnistettäessä (ainakin muutamalla kerralla) oleva tärinä pois. Tämä siis eri juttu ja ei liity ilmastoinninohjaukseen mitenkään, mutta...
Tässä mun tapauksessa se ilmastoinninohjaus kyllä säätelee kylmää vai kuumaa ilmaa. Mutta se ei käynnistä puhallinta. ajaa reippaammin, se ilmastointi alkaa toimimaan.No ilmastoinnista tiesin että pidemmällä matkalla kun Kuten nytkin se teki sen. hetken aikaa se antaa säätää tehoa, kunnes se muutaman minuutin päästä taas menee hiljaseksi ja ei voi tehdä mitään. Meni noin 10min ja se alkoi hetkellisesti taas toimia, kunnes "kuoli". Eli 30min ajossa se käynnisti kyllä puhaltimen 3 tai 4 kertaa.
Vajaa vuosi sitten oli vikakoodi joka viittasi lämpötila-anturin yhteysongelmaan joka kuitattiin. Se toimi pari päivää normaalisti ja sitten lakkasi. Siitä on ketju täälläkin olemassa. Vikaa ei koskaan korjattu ja talvi meni myös ihan mukavasti kun sitä lämpöä kyllä tuli sieltä. Putsattu sitä on ja mitattu että mitä jänniteitä se antaa ja kaikki näyttää normaaleilta. Maajohdotuksia ja muita on eräs autokorjaaja tarkistellut myös. Se laite oli myös irti eilen ja siellä ei ollut mitään kosketushäiriöitä.
Edit: Varasin Siniselle ajan ensi keskiviikolle ja kokeillaan auttaako ohjelmiston ajo siihen. Jos ei, niin sitten se on varmaankin kalliimpi korjaus uutena lämpötilasäätimenä.
Ootko kattonu lähteekö flekti käyntiin saattas johtua siitä
-
Kyllä, puhallin toimii. Eli se siis toimii silloin kun haluaa. Vaikuttaa että lämpötilasäätimessä tai sitten ihan ohjelmisto-ongelma aiheuttaa noita. Toivotaan että se olisi se ohjelmisto. Keskiviikkona selviää Sinisellä.
-
Eli päivitystä tähän omaan ketjuun.
Käytin autoa siis yhdellä pajalla jossa mittasi lämpötilasäätimen jännitteet. Ne oli normaalit, mutta vikaa ei tällä kertaa paikallistettu. No mietin sitten jos olisikin kyseessä ohjelmistovika ja soitin Volvolle huoltoon. Takeita ei siis annettu alkaako puhallin toimia. Auton toimitin huoltoon ja jäin odottelemaan kun huoltoneuvoja palasi ja näytti varsin isoa vikalistaa tuulettimen jne osalta ja totesi että näistä päätellen voisi olla hyvinkin mahdollista että uusi ohjelmisto sen korjaisi. Samalla sovittiin että ajaa moottoriin uudet ohjelmistot myös ja putsaavat kaasuläppäkotelon (kaikki tämä 203€). Meni noin reilu tunti ja huoltoneuvoja palasi ja totesi ettei saatu kuntoon pelkällä ohjelmistolla ja olivat hekin mitanneet jännitteet.
Varasin siis ajan uudestaan jossa vaihdetaan puhallin ja tehoyksikkö joka tulee samassa paketissa kummatkin. Tuon paketin hinta noin 450€ plus tunnin työ, eli kokonais arvio oli noin 550€.
No päätin kuitenkin että kysäisen tuttavalta jos hän katsoo hiukan jos käyn ostamassa puhaltimen ja tehoyksikön. Osille tuli hintaa 170€ puhallin ja 138€ tehoyksikkö. Tehoyksikköä ei löytynyt ihan suoraa ja piti hiukan kikkailla että sellaisen sain. Eli summa summarum, vika oli siis tehoyksikön vastuksissa. Nyt siis on auto kunnossa ja voi käydä leimaamassa taas vuodeksi eteenpäin. Nyt pitää soittaa Volvolle ja perua perjantainen aika.
-
Minulla on omassa volvossa CCM-paneeli myös osittain viallinen. Nähtävästi paneelin prosessori on rikki ja siitä syystä se ei anna signaalia kompressorille.
Vian alunperin diagnossoidussa paikassa juttelin huoltokaverin kanssa ja he antoivat ymmärtää, että' täysin samanlainen paneeli on mahdollista vaihtaa entisen tilalle. Tosin vaatii että se ohjelmoidaan uudelleen ko. auton VIN-koodille. Kuten myös joutuu tekemään uuden tehtaalta tilatun paneelin tapauksessakin.
Yritin saada huollatettua paneelin Sercapill, mutta eivät saaneet kuntoon. Taitaa mennä ainakin tämä kesä kuumassa autossa...
Tähän tuli osia tällä viikolla. Ainoa huono puoli asiassa on, että olen lomilla ensi kuun 11. päivään asti.
-
Nyt täytyy kysyä apua oman auton kanssa. 2007 V70 lämmityslaitteen kanssa on välillä ongelmia. Puhallin ei välillä autolla lähtiessä lähde pyörimään. Ei merkitystä lähteekö lämpimästä tallista vai pihalta. Vaikka ajaisi vartin ja koneen kuumaksi (enempää ei pystyisi ajamaankaan kun menee lasit huuruun) niin mitään ei tapahdu vaikka räplää namikoita, ilmastointia, sisäkiertoa tai käynnistää auton uudelleen. Sitten aivan yhtäkkiä puhallin rupeaa toimimaan normaalisti ???
Hankalaksi asian tekee se että tämä oireilee vain silloin tällöin. 50 toimivaan aamuun kuuluu ehkä yksi toimimaton.
Tuossa löysin kaksi aihetta myös läheltä liippaavaa ketjua mutta en suoraan löydä apua ongelmaani:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9173.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=53783.0
-
Onko kellään antaa vinkkejä em vikaan. Tuntuu että auto on alkanut tekemään tuota nyt useammin. Mistä kannattaa alkaa vikaa etsimään?
-
Ettei vaan ole se puhaltimen moottori, joka takkuilee..
-
Ehdottomasti pisteet puhallin moottorille.ehkä puoli pistettä etuvastukselle,mutta ccm paneeliin en usko.ottaa apparin jalkatilaa muovi suojan valmiiksi pois ja kun vika iskee päälle niin kolauttaa puh moottoria.jos mitään ei tapahdu niin sit mittaa liittimestä tuleeko virtaa.jos ei tuu niin laittaisin ensin etuvastuksen kuin ccm paneelin
-
Voiko se moottori olla rikki vaikka ei pidä mitään ylimääräistä ääntä toimiessaan? Ja tosiaankin silloin kun se lähtee pyörimään niin lähtee "naps" kerralla toimimaan, eli ei mitenkään hitaasti tai pätkien
-
Jos vaikka hiilet on loppu tai jumissa ei moottori saa sähköä. Hiljainen siis on. Kolautus auttaa muutaman kerran.