Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: demolition derby - 01.06.2012, 20:49:14

Otsikko: Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*
Kirjoitti: demolition derby - 01.06.2012, 20:49:14
eli siis on otsikon mukainen tärinäongelma, joka voimistuu sitä mukaa ku vauhti kasvaa.. rengasliikkeesssä sano, et vanteet alkaa oleen aikansa eläneet ja hiukan on pieniä lommoja, mut en usko niitten täysin aiheuttavan tärinää.. sitä kun ilmenee niin tyhjäkäynnillä, ku ajaessaki (ajaessa tietysti kovempaa)

moottoritiellä ajaminen on yhtä helvettiä ja jo yli satasen vauhdis tekee mieli pudottaa nopeutta.. koko ajan siis ratti ja kori tärisee ja näyttää varmaa siltä ku olis joku horkkatauti päällä  ;D

Huom! tärinä ei riipu siitä painaako kaasua, ajaako tasata nopeutta, moottorijarruttaako vai onko vaihde vapaalla..

Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan  :hello:

Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: veikko - 01.06.2012, 20:58:46
testasivatko rengasliikkeessä että onko renkaat tasapainossa/vanteet suorat? ilmenikö toi tärinä vasta kesärenkailla vai oliko talvirenkailla samaa ongelmaa?
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: AtAi - 01.06.2012, 21:02:38
sitä kun ilmenee niin tyhjäkäynnillä
Vauhtipyörä rikki.
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: mara h - 02.06.2012, 08:12:50
Komppaan edellistä,jos siis autossa on kaksoismassa vauhtipyörä
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: demolition derby - 02.06.2012, 13:27:03
kiitoksia vinkeistä!

testasivatko rengasliikkeessä että onko renkaat tasapainossa/vanteet suorat? ilmenikö toi tärinä vasta kesärenkailla vai oliko talvirenkailla samaa ongelmaa?

vanteet tasapainotettiin pariinki kertaan.. ja samaa ongelmaa oli talvirenkaillaki, mut ei huomanuu niin paljoo, ku tavel tiet muutenki paskemmas kunnos ja vauhdit pienempiä.

Vauhtipyörä rikki.

mitenkäs ton sit vois varmistaa?? ei taida ihan halpaa olla sen vaihto  :(
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: Axu85 - 02.06.2012, 13:36:46
mitenkäs ton sit vois varmistaa?? ei taida ihan halpaa olla sen vaihto  :(

Vauhtipyörä? mikä on malli ja vuosi kyseisellä autolla?

Varmaan joudut irroittamaan vaihdelaatikon niin sitten näkisi, mut voi olla helpompiakin keinoja...

Edit: niin ja mikä moottori?
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: AtAi - 02.06.2012, 14:50:20
Vauhtipyörä? mikä on malli ja vuosi kyseisellä autolla?
Varmaan joudut irroittamaan vaihdelaatikon niin sitten näkisi, mut voi olla helpompiakin keinoja...
Edit: niin ja mikä moottori?
Nuo ainakin pääteltävissä aloittajan allekirjoituksesta v70 -00 TDI.

Koska tdi, niin vauhtipyörävamma enemmän kuin todennäköinen.

mitenkäs ton sit vois varmistaa?? ei taida ihan halpaa olla sen vaihto  :(
Hinaat autoa vaikka 60kmh kone sammuksissa, jossei tärrää niin vika kone/laatikkopaketissa.
Joten joka tapauksessa se on sitten laatikon pois otto sen jälkeen edessä kun vika on siinä vauhtipyörässä.

Uus kaksoismassa lie 600e tjsp, ei mitään hajua mutta joku volkkarimies joskus heitti sellasen hinnan, tai sitten vaihdat kiinteän pyörän jos ihan pienet voimansiirron värinät ei haittaa.
pajalla lie melko kallista, kun tuo laatikon irrotus ei oo ihan minuutin eikä kahen homma, että jos ei oo kovin rakastunut kyseiseen autoyksilöön, melkeen laittaisin "myydään korjattavaksi" niin joku tallirane sen ostaa pois ja korjaa itelleen, ja ostat ehjän tilalle. Kun ei tommosen v70 arvo ole enää hirveen monta tonnia, tulee helposti toista tonnia maksava remppa, riippuen pajasta ja laittaako uutta vai käytettyä osaa.
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: LK - 04.06.2012, 10:13:30
Ei kai sitä tarvitse hinata. Kyllähän sen huomaa jo ajaessakin kun pudottaa vapaalle ja kierrokset tyhjäkäynnille satasesta niin muuttuuko tärinä.
Jos ei niin renkaissa. Jos muuttuu kierrosten mukaan niin koneessa. Voihan sen sammuttaakin satasesta. On vaan ohjaus aika jäykkä ja jarruja ei kannata turhaan pumppailla kun paineet loppuu aika pian.

Edit: niin ja sanoudun irtoi kaikesta kokeilusta. Joku puupää kuitenkin vetää motarilla avaimen nollille ja rattilukon pälle.
Eli neuvon hinauttamaan (hinurin kyydissä) risan auton korjaamolle ;)
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: demolition derby - 04.06.2012, 21:08:28
Lainaus
Kyllähän sen huomaa jo ajaessakin kun pudottaa vapaalle ja kierrokset tyhjäkäynnille satasesta niin muuttuuko tärinä.

Ekaa postaustani lainaten "Huom! tärinä ei riipu siitä painaako kaasua, ajaako tasasta nopeutta, moottorijarruttaako vai onko vaihde vapaalla" eli kyseessä luultavasti renkaat/vanteet/alusta???

käskin veljenki ajaa volvolla ja kysyin mitä mieltä se on tärinästä, ni ei sen mielest oo paha.. meinas vaan, et joskus ku sillä omas autos on vanteis ollu kuraa, ni on tärissy paljo pahemminki.. eli saattaa olla lievää ylireagointiaki multa, mut itest vaan tuntuu tollanenki tärinä jo aika suurelt  :-\

Lainaus
Eli neuvon hinauttamaan (hinurin kyydissä) risan auton korjaamolle ;)

on kyl kaukana hinauskunnost toi mun auto  ;D en vaan haluu ajaa millään paskaläjällä, vaan kaikki viat mitä tulee eteen ni yritetää korjata mahollisimman nopeesti, et auto ei pääse siihe hinauskuntoo  ;)

Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: virkpe - 04.06.2012, 22:17:07
Onko renkaat volvon omat,ja jos ei niin onko sovitteet oikeat ja asettuneet oikein? Noi sovitteet ei välttämättä osu oikeaan kohtaan koska keskiön paksumpi kohta on ulkoreunassa. Tämän kuitenkin luulis rengasliikkeessä tarkistavan.
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: Teutori - 04.06.2012, 22:39:03
Juu, kyllä osaltani yhdyn tuohon "Virkpe":n kommenttiin.
Jos on tarvike vanteet, niin kannattaa tarkistaa, että keskitysrenkaat on paikoillaan, ja kunnolliset.
Osaan vanteista saa kahta kokoa 5mm leveitä ja 10mm leveitä, itellä vaihdettiin leveämmiksi, koska nuo kapeemmat ei keskittänyt vannetta aikoinaan kunnolla.
Sitte toinen pointti, jos renkaat on uudet, ja paljon käytetty rengasrasvaa asennuksen yhteydessä, niin voi tuo vanne pyörähtää ennen kun rengas, ja vaikka sama liike sen uudelleen tasapainoittaa, niin voi käydä samalla tavalla, eli renkaat pois vanteelta, liiat rasvat pois ja uudelleen vanteelle, ja sitte tasapainotus.
Tässä en edes ajattele että olisi vanteissa heittovikaa, koska se olisi huomattu jo tasapainotuksessa.

No, tuolla huomasinkin että talvirenkaillakin on tärissyt, joten se nistä renkaista/vanteista.  ::)
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: noviisivolvoilija - 05.06.2012, 10:22:20

Ekaa postaustani lainaten "Huom! tärinä ei riipu siitä painaako kaasua, ajaako tasasta nopeutta, moottorijarruttaako vai onko vaihde vapaalla" eli kyseessä luultavasti renkaat/vanteet/alusta???

käskin veljenki ajaa volvolla ja kysyin mitä mieltä se on tärinästä, ni ei sen mielest oo paha.. meinas vaan, et joskus ku sillä omas autos on vanteis ollu kuraa, ni on tärissy paljo pahemminki.. eli saattaa olla lievää ylireagointiaki multa, mut itest vaan tuntuu tollanenki tärinä jo aika suurelt  :-\

on kyl kaukana hinauskunnost toi mun auto  ;D en vaan haluu ajaa millään paskaläjällä, vaan kaikki viat mitä tulee eteen ni yritetää korjata mahollisimman nopeesti, et auto ei pääse siihe hinauskuntoo  ;)
Etkös jo ekassa avauspostauksessasi kertonut, että täristää myös tyhjäkäynnillä, "sitä kun ilmenee niin tyhjäkäynnillä, ku ajaessaki (ajaessa tietysti kovempaa)" ? Silloin kun auto on paikoillaan ja renkaat ei pyöri? Tuskin renkaiden tasapainotus, rengaspaine jne. tollaseen tärinään auttaa, vai? Asia on sitten eri, jos lisätärinöitä ilmenee ajettaessa, mutta silloinkaan tuskin renkaat ovat ainoita syypäitä?
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: virkpe - 05.06.2012, 12:02:43
Etkös jo ekassa avauspostauksessasi kertonut, että täristää myös tyhjäkäynnillä, "sitä kun ilmenee niin tyhjäkäynnillä, ku ajaessaki (ajaessa tietysti kovempaa)" ? Silloin kun auto on paikoillaan ja renkaat ei pyöri? Tuskin renkaiden tasapainotus, rengaspaine jne. tollaseen tärinään auttaa, vai? Asia on sitten eri, jos lisätärinöitä ilmenee ajettaessa, mutta silloinkaan tuskin renkaat ovat ainoita syypäitä?
Ilmeisesti tyhjäkäynnillä testaus on tehty niin että auto on liikkeessä?
Veli pojan mielestä tärinän lievyys viittaisi ettei vika ole kovin suuri, tosin tärinää ei saa esiintyä ollenkaan(alkaa rikkomaan paikkoja).
kytkin jos on hajalla, pitäisi paikallaan ollessa kaasutellessa täristää ja muuttua kierrosten mukaan.
Jos vetonivelessä/tukilaakerissa vika, renkaan vaihdoilla ei merkitystä tärinään.
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: demolition derby - 05.06.2012, 23:08:38
On ehkä ollu hiukan sekavaa toi mun vian kuvailu  ;D

mutta siis jos jollain asteikolla (1-10) kuvailisin, niin paikallaan tyhjäkäynnillä tai kaasuttaessa tärisee 1 (todella pientä siis, olisiko moottorin tukikumit?)
ajaessa 60 km/h tärisee 3
80 km/h 5
100 km/h 7
120 km/h 9
tärisee tyhjäkäynnillä ja kaasua painaessa yhtä paljo

en jaksa ny uutta aihetta alottaa, ni kysyn vaan pikaseen sellast, ku kiihdyttäes kaasu pohjas ilmenee "aaltoilua" eli sekunnin osasten viivettä tulee välillä ja kiihtyminen ei oo aivan tasasta, niin olisko jotain ruiskupuolen ongelmaa??
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: noviisivolvoilija - 06.06.2012, 09:16:47
On ehkä ollu hiukan sekavaa toi mun vian kuvailu  ;D

mutta siis jos jollain asteikolla (1-10) kuvailisin, niin paikallaan tyhjäkäynnillä tai kaasuttaessa tärisee 1 (todella pientä siis, olisiko moottorin tukikumit?)
ajaessa 60 km/h tärisee 3
80 km/h 5
100 km/h 7
120 km/h 9
tärisee tyhjäkäynnillä ja kaasua painaessa yhtä paljo

en jaksa ny uutta aihetta alottaa, ni kysyn vaan pikaseen sellast, ku kiihdyttäes kaasu pohjas ilmenee "aaltoilua" eli sekunnin osasten viivettä tulee välillä ja kiihtyminen ei oo aivan tasasta, niin olisko jotain ruiskupuolen ongelmaa??
Eikös ole mahdollista, että aaltoilu ajettaessa liittyy myös jotenkin tärinään? Jos tärinä tulee polttoainejärjestelmän viasta, niin kai sama vika voi esiintyä myös aaltoiluna? Kyselee asiasta mitään tietämätön.
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: demolition derby - 09.06.2012, 10:53:35
Lainaus
Hieman lisäinfoa/kysymystä tähän; voiko sillä, että moottori tuntuu "potkivan takaisin" moottorijarrutuksessa sitä enemmän mitä pienemmille kierroksille mennään, olla jotain yhteyttä tähän nytkytykseen? Eli moottori ikäänkuin ei jarruta tasaisesti vaan nylkyttää siten että ikäänkuin joku moottorin tukikumi olisi särki ja moottori heiluisi holtittomasti.

Tosin, viimeaikoina kun ole ajellut paljon enemmän ikkuna auki, olen huomannut että kone naputtaa melko terävästi aina kun kaasua painaa. Tämä naputus ei mielestäni kuulosta samalta kuin tuo alipainepumpun naputus vaan hieman siltä kuin joku laakeri tai nostaja olisi hajoamassa...

Kuuluuko tuon moottorin olla sellainen että se tuntuu isommalla vaihteella alle parissa tonnista poljettaessa aivan hengettömältä? Yli 2000 kierroksen jälkeen meno kyllä maistuu.


tollasta löyty ku foorumia selailin ja myös noi viankuvaukset sopii mun ongelmaan ku nenä päähän..
tossa alkuperänen threadi http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19104.0
sinistä savua mulla ei kuitenkaan volvo pöllyttele, kuten caddylla. mustaa tulee kyllä kaasua poljettaessa ihan kiitettävästi  ;D
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: demolition derby - 07.07.2012, 19:02:30
Vika löytynyt!!
Käytin kotopuoles paikallisella volvoihin erikoistuneella korjaamolla, ja korjaamomies kävi volvoa koeajamas, ni heti alko epäillä, et takarenkaat/vanteet täristää.. ei muuten pitäny tyhjäkäynnin tärinää mitenkään erikoisena, vaan meinas et hiukan noi tdi koneet aina tärisee. Niin siinä korjaamolla sit katto takaa onko renkais heittoo, ni huomattii et helposti näki silmilläki, kuinka takarengas pompotti  ??? ei ihme siis, et täristi  ;D kumma kyllä ei ne rengasliikkees sillo aikasemmi tost sanonu mtn :o
nyt ku kävin siel rengasliikkees uudestaa, nii huomas kyllä ton pompotuksen..

Vaihdoin sit uudet(käytetyt) renkaat ja suorat vanteet alle, ni johan väheni tärinät melkei nolliin ;) nyt kelpaa kyllä ajella  :pomo:
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: Teutori - 07.07.2012, 20:04:39
Vika löytynyt!!


Vaihdoin sit uudet(käytetyt) renkaat ja suorat vanteet alle, ni johan väheni tärinät melkei nolliin ;) nyt kelpaa kyllä ajella  :pomo:
Se on vaan joskus yksinkertaista  ;)
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*
Kirjoitti: demolition derby - 08.07.2012, 10:12:30
Jep  ;) Kiitokset vaan vielä sulle ja kaikille muille, jotka autto vian etsinnässä!
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*
Kirjoitti: volvoja12 - 26.03.2020, 15:23:07
eli siis on otsikon mukainen tärinäongelma, joka voimistuu sitä mukaa ku vauhti kasvaa.. rengasliikkeesssä sano, et vanteet alkaa oleen aikansa eläneet ja hiukan on pieniä lommoja, mut en usko niitten täysin aiheuttavan tärinää.. sitä kun ilmenee niin tyhjäkäynnillä, ku ajaessaki (ajaessa tietysti kovempaa)

moottoritiellä ajaminen on yhtä helvettiä ja jo yli satasen vauhdis tekee mieli pudottaa nopeutta.. koko ajan siis ratti ja kori tärisee ja näyttää varmaa siltä ku olis joku horkkatauti päällä  ;D

Huom! tärinä ei riipu siitä painaako kaasua, ajaako tasata nopeutta, moottorijarruttaako vai onko vaihde vapaalla..

Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan  :hello:

Moi,
minulla oli jäätynyt vanteisiin talvella jäätä. Kun sulatin jään autotallissa, tärinä lakkasi. Sitä voi ainakin kokeilla.
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*
Kirjoitti: paku97 - 26.03.2020, 15:35:25
Moi,
minulla oli jäätynyt vanteisiin talvella jäätä. Kun sulatin jään autotallissa, tärinä lakkasi. Sitä voi ainakin kokeilla.
Tuttua volvon vanteilla. :'(
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*
Kirjoitti: carrillo - 12.05.2020, 17:42:05
No niim. Täällä yks vapinasta kärsivä. Mistä löytyy sellanen seppä joka VARMASTI poistaa vulvasta vapinat. 2003 2.5t v70. Ajettu 370tkm. Kokeiltu kolmet eri vanteet ja kumit. Vaihettu madallussarja pois..uuet jouset ja iskarit. Tehty jarruremppa. Vaihettu koiranluut. Vaihettu vetoakselit. Uysittu koneen yläpuolen tuki. Ollut nelipsuuntauksessa. Moottorin pyörimisnopeudella ei vaikutusta. Ei myöskään ajaako amaatilla vai kopeltaako käsin tai tökkääkö vapaalle. Tärinä vapina taattua. Ei paikallistu oikeen mihinkään nurkkaan. Jos jollakulla hyviä ideoita niin mielellään järkeviä sellaisia luen. Eli keinoja millä omista saatu vapina pois. Tieten sen saa hävitettyä kun hakee kaupasta jotakin muuta tilalle ...tiedä mitä paskaa sitte on tiedossa
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*
Kirjoitti: vikki - 12.05.2020, 20:29:15
Tuossa tapauksessa lähtisin pyörännapojen kellotuksella yksi kerrallaan, eli vanne pois ja heittokello sopivaan kohtaan, mahdollisimman suurelle kehälle ja pyöritystä. Aika vaikea keksiä muuta vikaa ottaen huomioon tehdyt hommat.
Ennen kellotusta tietty muu tutkiminen laakerivaurion huomioon ottaen. Onko laakereita vaihdettu milloin. Halpislaakereissa on joskus täyttä p**kaa. (=kinkkiä).
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee!
Kirjoitti: Mustalaatikko - 13.05.2020, 12:39:31
Tuntuuko se tärinä ratissa vai korissa, sillä saa monesti kohdistettua etupäähän vs. takapäähän.
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*
Kirjoitti: s80mk2 - 13.05.2020, 18:56:58
Näissä on myös "ominaisuutena" pieni vapina/tärinä, varsinkin jos jyrää maantieurassa. Alustan kumihelat on niin vetelät (vaikka olisikin ehyet), että herkästi alkaa "vapisemaan". Oletko koittanut suoraa tietä täysin uudella asfaltilla, alkaako kulkemaan tasasesti ?
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*
Kirjoitti: carrillo - 15.05.2020, 19:00:35
Onhan tuossa ajeltu pinnoilla jos toisilla. Urissa ja niitten vieressä. Laakerissa ei tunnu välystä eikä nypytystä. Renkaat pyörii nätisti. Nyt ajelin autoni perässä kun jälkikasvu meni edellä...repsikan takarengas alkaa silmämääräisesti katsellen tärräämään hieman yli 80 vauhdissa ,,sitten loppuu 90ssä ja alkaa taas uudestaan 125 ja yli,,eikä enää lopu vaikka olisi lappu lattiassa. Puslat ostettu,ja olutta. Josko nuo sais vaihettua viikonloppuna.
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*
Kirjoitti: vikki - 15.05.2020, 20:22:19
Luulisi vian olevan renkaassa tai vanteessa. Onko keskinavassa sovitusrengas ja puuttuuko se ? Puslien väljyys ei pitäisi tuollaista tehdä.
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*
Kirjoitti: jugero - 15.05.2020, 20:55:53
Itellä oli vastaava takarenkaan pompotus yli 80km/h vauhdissa.

Syy:iskari aivan paskana.
Otsikko: Vs: Koko kori ja ratti tärisee! *vika löytynyt*
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.05.2020, 18:50:26
Onneksi on helpot vaihtaa ne takaiskarit jos tarvii.