Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: ilkkapoika - 26.01.2011, 17:18:29

Otsikko: V 50 vetoakselimurheista
Kirjoitti: ilkkapoika - 26.01.2011, 17:18:29
Aloin ihmettelemään tuon oman keksinnön täristelyä/hytkymistä kiihdytellessä ja selailin tuossa vanhaa palstaa, josta bongasin muutaman keskustelun samoista oireista. Näissä siis on ilmeisesti ollut noita vetarimurheita vähän enemmänkin? Onko tästä vetariasiasta ollut oikein maahantuojalla joku vaihtokampanja tms. ja voiko tämän luokitella ns. tyyppiviaksi? Autolla on ajettu nyt 106tkm ja omasta mielestäni näillä kilometreillä ei kyllä vetareiden nivelten pitäisi vielä antautua varsinkaan kun tiettävästi mitään alustasarjaa tms. siihen ei ole jälkikäteen asennettu vaikka aika matalalta se tuntuukin, mutta kai tuo t5 vähän tavan mallia matalampi taitaa olla tehtaalta tullessaankin?

 Auto on suomipeli ja tänään käyttöautoon tampereelle soitin ja jos oikein kuulin, sieltä taisivat pitkän "odota hetki"- tauon jälkeen sivulauseessa sanoa että mitään tiedotetta asiasta ei olisi ja että auton rekisterinumerolla ei olisi mitään vaihtokampanjatyötä suorittamatta. Ei muuten, mutta ostin auton lauantaina ja tutkimisen jälkeen täytyisi alkaa selvittelemään korjauskustannusten jakamista eri osapuolten välillä.
Otsikko: Vs: V 50 vetoakselimurheista
Kirjoitti: VäLKKy - 27.01.2011, 08:59:15
...mutta kai tuo t5 vähän tavan mallia matalampi taitaa olla tehtaalta tullessaankin?

Ei muuten, mutta ostin auton lauantaina ja tutkimisen jälkeen täytyisi alkaa selvittelemään korjauskustannusten jakamista eri osapuolten välillä.

Eipä taida olla matalampi kun muut.

Vaihtoautotakuu...?
Otsikko: Vs: V 50 vetoakselimurheista
Kirjoitti: ilkkapoika - 27.01.2011, 19:06:42
Juu, toki vaihtoauton myyjällä on kuluttajasuojalain mukainen vastuu tuotteen virheettömyydestä. Lähinnä kiinnostaa se, että voidaanko tuo mahdollinen vetoakselivika näillä kilometreillä (106tkm) tulkita virheeksi tuotteessa, jolloin myyjä maksaa koko laskun vai onko kyseessä kuluva osa, josta minulla olisi pitänyt olla käsitys että se voi jo tässä vaiheessa olla paskana. Minusta vetareiden ei kuulu porsia satkun ajon jälkeen, vai olenko väärässä?
Otsikko: Vs: V 50 vetoakselimurheista
Kirjoitti: K-Mikko - 27.01.2011, 21:27:22
Olet kyllä oikeassa siinä että maalaisjärjellä vetareiden luulisi kestävän vähintään sen 150tkm, mutta ymmärrät varmasti että yli 6 vuotta ja 100tkm alla pyörinyt nivel on aika vaikea enää koittaa pistää valmistusvian piikkiinkään. Aika varmasti pääset auton myyneen liikkeen kanssa kohtuulliseen sopimukseen siitä että vaihtavat esim. osan liikkeen piikkiin kunhan maksat työn tms.
Otsikko: Vs: V 50 vetoakselimurheista
Kirjoitti: ilkkapoika - 27.01.2011, 22:37:48
Tottakai tällaiseen sopimukseen päästään, en minä hölmö ole. Näin myyjän kanssa asiallisesti ja ystävällisesti molemmin puolin keskusteltiinkin. Halusin vaan selvittää tätä mahdollista tekovikaa vetareissa. Ja jos niissä on joskus ollut jotakin vaihtokampanjaa niin silloin olisin voinut maahantuojalta asiaan mielipidettä kysyä, mikäli tähän omaan autooni sellaista korjausta ei olisi koskaan tehty ja näinollen olisi voinut olettaa, että kiinni olevat osat olisivat ns. paskalaatuisia..
Otsikko: Vs: V 50 vetoakselimurheista
Kirjoitti: VäLKKy - 28.01.2011, 00:29:37
En minä ainakaan muista että noista mitään kamppanjaa olis ollu tai että niitä olis hajoillu noilla kilometreillä...
Otsikko: Vs: V 50 vetoakselimurheista
Kirjoitti: JoJio - 24.02.2011, 01:25:28
mk2 korisissa focuksissa ei kestä etes vetarit 40tkm.. Et oiskohan samalta tehtaalta?  :o Eikö noissa kumminkin samoja osia ole?
Otsikko: Vs: V 50 vetoakselimurheista
Kirjoitti: -jp- - 16.03.2013, 15:36:42
Minkä hintainen tuo vetareiden vaihto esim sinisellä? Onnistuuko harrastajalta, tarviiko erikoisempia työkaluja?