Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: googe 2.0 - 26.01.2011, 18:33:56

Otsikko: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 26.01.2011, 18:33:56
Surffaillessa sattui tällainen eprom emulaattorilla tapahtuva LH 2.4:n "lastuttaminen" silmään:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153

Tuo olisi aika houkuttava tapa säätää vakio kaluilla ruiskua ja sytkää. Hinta on $175 kpl ja mahdollisesti siis kaksi purkkia per auto. Tuon emulaattorin sisältöä voi muokata läppärillä ajon aikana ja säätää "lastu" juuri sellaiseksi, kuin haluaa.

Onko kukaan tuollaista asentanut näihin LH 2.4 ja EZK Volvoihin?

----
Latasin nuo ohjelmat ja 93x -ecun sisällön. Ihan hirveästi en ymmärrä tuosta mitä tuolla ohjelmalla aukeaa, mutta tässä sitä vaan ihmetellään vakio boksin eri taulukoita ja arvoja!

Tämmöinen sivusto sattui myös silmään:
http://linuxfan.org/~ipdown/mybrick/lh24/volvo/
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 28.01.2011, 16:04:00
En itse vielä tuosta emuloinnista innostunut, mutta jotain kivaa tekee mieli tehdä.

Tilasin eprom -ohjelmointipöntön ja kasan eeprommeja. Kunhan saapuvat alan ihmetellä mitä nuo originaalit ovat syöneet. Aika jännää on odotella noita vehkeitä ja sitten sitä, että saako noista bokseista jotain binejä ulos ja mitä mörköjä siellä sisällä luuraa. Muutoksia ei varmaan hevillä kannata tehdä, ettei mene osien keräämiseksi Länsiväylältä... Laajakaista lambda asentuu myös :).
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: EVO8 - 28.01.2011, 16:49:44
Onko näin että sopii EZK purkkiin myös? Minkähänlainen säädettävyys mahtaa käytännössä olla? Näissä on aina ollut jotain matoja  :( Näytti muuten JP-stylingilla olevan sytkäpurkin lastulle valmista prommikantaa myynnissä asennusohjeineen (5 kympillä) jos ketkä ei jaksa elektroniikan ihmeisiin enempiä perehtyä.. Myös sytkälastua löytyy.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 28.01.2011, 17:11:34
Onko näin että sopii EZK purkkiin myös? Minkähänlainen säädettävyys mahtaa käytännössä olla? Näissä on aina ollut jotain matoja  :( Näytti muuten JP-stylingilla olevan sytkäpurkin lastulle valmista prommikantaa myynnissä asennusohjeineen (5 kympillä) jos ketkä ei jaksa elektroniikan ihmeisiin enempiä perehtyä.. Myös sytkälastua löytyy.

Jos EZK on lastutettavaa mallia ja jos sama eprom piiri eli 27C256, niin miksi ei toimisi? Ajon aikana muokkaaminen on sitten eri asia. Jotain tarkistussummia nämä kait laskevat ja älähtävät, jos ei luvut täsmää. En innostunut tuosta ostrichista, kun mietiskelin että mitäs jos joku asia menee puihin (läppärin akku tai tuon purkin patteri loppuu ja POKS!)

Kunhan itse pääsen pidemmälle, niin näen mitä siellä omassa EZK:ssa on sisällä. Tuskin on suoraan lastutettavaa mallia eli kolvailemaan joutuu?

Missä on ollut matoja? Netistä ladattavassa tavarassa?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 03.02.2011, 22:23:57
Bricksien sivuilta löytyy myös ohje ja tilattava setti millä voi tehdä tavallisesta EZK boxista lastutettavan. Kuvassa 940 FB vaparin boxi modatuna 207 turbolle.

(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/turbo/B19FT_B230FT/LH_2.4/boxit/DSC03942.JPG)
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: juse - 04.02.2011, 13:37:00
Muutaman vuoden ollut käytössä, ei tarte kuin yhden emun hommata, muokkaa softan käypäiseksi ja polttaa epromin, sitten seuraavan purkin kimppuun. Itse en missään tapauksessa yrittäisi korvata epromia pysyvästi emulaattorilla.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 04.02.2011, 14:30:41
Niihän tuolla bricksien sivuillakin sanotaan, että kun tuunaukset on tehty niin lastu polttoon ja kiinni.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: EVO8 - 08.02.2011, 13:50:44
Muutaman vuoden ollut käytössä, ei tarte kuin yhden emun hommata, muokkaa softan käypäiseksi ja polttaa epromin, sitten seuraavan purkin kimppuun. Itse en missään tapauksessa yrittäisi korvata epromia pysyvästi emulaattorilla.

Edit. Ok eli ilmeisesti emun virran katkettua katoaa tiedostot sen (RAM?) muistiosastolta .... tä?

Tää "bittiosasto" on hepreaa eikä alan lontookaan vahvimmasta päästä mutta koitetaan oppia :P

Miten työläs toimenpide polttaminen on? Emuja, eeprommeja ja burnereita näyttää markkinoilla olevan jos jonkinlaisia. Välinesuosituksia...?


Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 09.02.2011, 16:43:16
Itsellä on tuollainen alle kahden kympin Willem, ostettu ebayn kautta.

(http://www.sivava.com/img-ebay/pcb4-5c_construction-EBay.jpg)

Ostrich muuten odottelee noutajaansa lentokentän tullipostissa  :)
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: juse - 09.02.2011, 16:59:26
Edit. Ok eli ilmeisesti emun virran katkettua katoaa tiedostot sen (RAM?) muistiosastolta .... tä?

Tää "bittiosasto" on hepreaa eikä alan lontookaan vahvimmasta päästä mutta koitetaan oppia :P

Miten työläs toimenpide polttaminen on? Emuja, eeprommeja ja burnereita näyttää markkinoilla olevan jos jonkinlaisia. Välinesuosituksia...?

Tuo emu on paristovarmennettu+ se liitetään pitkähköllä kaapelilla purkin ulkopuolelle-> paristo tyhjenee=auto on mykkä, jokin ulkoinen sähköhäiriö=auto on mykkä.

Epromin ohjelmointi on helppoa, laitteita on monentasoisia.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: juse - 09.02.2011, 17:00:50
Itsellä on tuollainen alle kahden kympin Willem, ostettu ebayn kautta.

(http://www.sivava.com/img-ebay/pcb4-5c_construction-EBay.jpg)

Ostrich muuten odottelee noutajaansa lentokentän tillipostissa  :)

Soittele jos tarviit emun kans apuja.

jr
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 11.02.2011, 16:58:18
Tänään hain emun ja pitää alkaa hiukka tutkailemaan asiaa. Pitää jr soitella taas jossain välissä.

(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/LH_2.4/Ostrich/DSC06875.JPG)
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 11.02.2011, 17:55:37
Tänään hain emun ja pitää alkaa hiukka tutkailemaan asiaa.

Kateeksi käy...

Itse otin prommesiksi tuollaisen koteloidun mallin (TOP853). Maksoi tuplat, muttei ehkei lennä yhkä herkästi roskiin ja toimii USB:n kautta. Tai siis ehkä toimii. En ole vielä kokeillut, kun ei ole vielä piirejä ja ei jaksa purkaa boksia autosta näin pakkasella (ja muita selityksiä :).
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: EVO8 - 11.02.2011, 20:58:54
Briksillä on sivukaupalla mielenkiintoista asiaa aiheesta! Työkaluja odotellessa voi opiskella... :buck2:
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 18.02.2011, 07:22:35
Kiinanihme TOP853 -prommeri toimii ja ainakin luku onnistui.

Avasin turbokoneellisen EZK -boksin ja muutamassa minuutissa sen sisältö oli bininä TunerPro RT:ssä ihmeteltävänä. Tuo TunerProRT ei tue tuota prommeria, mutta sepä ei menoa haittaa. Luku vehkeen mukana tulleella ohjelmalla ja tiedosto auki TunerPro:lla.

Auto: 760 B230FT -90
Boksi: 0 227 400 149
Piirin tarra: 2 227 355 592
Piiri: B 57 995 LDP8913, JL 27C256D/020277, Singapore 09
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: boost - 25.02.2011, 09:47:57
Ettei kaikki olisi liian helppoa niin löytyykö tapauksia jossa olisi säädetty tuota 960   1.8 motronic ruuttaa.
Mulla on 164 jossa on tuommoinen tekniikka turboilla. Kone käy todella nätisti, mutta tulevaisuudessa olisi tarkoitus saada tuo toimimaan myös ahdon alaisena ja tuosta ei ole mitään tietoa miten ruisku käyttäytyy sillon.
Boxeja on mulla 2kpl 021200517 ja 021200362 eli jos näistä löytyisi jotain tietoa onko lastutettavissa niin ehkä vaivaan Tonia tällä asialla sitten tulevaisuudessa.     

En ymmärrä niin paljoa ruotsia että osaisi hakea asiasta tietoa ja tuosta Turbo Bricks keskustelusta en löytänyt kuin 16v turbo 960 tietoa joka taitaa olla tuolla lh2.4 ruutalla. 

Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: disketti88 - 27.02.2011, 22:25:31
käykö ECU:n vaihto keskenään esim B230FD boxi (lh-jet2.4) -> B230FB:n boxiin?
entä automallien välinen vaihto 940 volvon boxi -> 240 volvoon
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: JuHaU - 27.02.2011, 22:57:11
entä automallien välinen vaihto 940 volvon boxi -> 240 volvoon

Tuossa voi tulla ongelmia esimerkiksi käynnistyksen eston kanssa? Virtalukon tunnisterengas, käynnistykseneston boksi ja orggis avain pitää olla tallessa, jos on käynnistyksenesto.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: disketti88 - 27.02.2011, 23:10:22
itelläni on 240 volvo ja autossa täl hetkel B230FD ECU, sopiikohan ton boxin tilalle B230FB:n ecu (joka on 940 volvosta), onko liitännät samat vai erilaiset?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: JuHaU - 28.02.2011, 00:04:54
itelläni on 240 volvo ja autossa täl hetkel B230FD ECU, sopiikohan ton boxin tilalle B230FB:n ecu (joka on 940 volvosta), onko liitännät samat vai erilaiset?

Liitännät on samanlaiset.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: jaippi - 28.02.2011, 10:38:36
Jotain pikku eroja muuten FB vs. FD.
FB:ssä on mm. kylmäkäynnistyssuutin ja taasen
FD:ssä on kaikenmaailman saastelaitteet.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: disketti88 - 28.02.2011, 18:06:03
Jotain pikku eroja muuten FB vs. FD.
FB:ssä on mm. kylmäkäynnistyssuutin ja taasen
FD:ssä on kaikenmaailman saastelaitteet.

tota mietinkin että sitten kun sais FD:n ecun pois ni vois tukkia ton egr:n ja pulsairin jotteivat sytyttele tota vikavaloa joskaan mulla ei tota kylmäkäynnistyssuutinta oo omassa autossani.
onko muuten bensakartat erilaiset FB:ssä ja FD:ssä?
itellä nykyään VX3 nokka kiinni ja kaikennäköstä muuta pikku juttuakin koneeseen tehty ni mietin jos toi FB ecu ois lähempänä nykyistä moottorin kokoonpanoa.
FD:n oli alunperin suunniteltu M-nokka ja meno kuin mopoautossa.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: jaippi - 28.02.2011, 18:10:44
Osaakohan FB:n ECU antaa tarpeeksi soppaa ns. pääsuuttimista, jos ei ole kylmäkäynnistyssuutinta erikseen? Saattaa aiheuttaa käynnistysvaikeuksia.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 01.03.2011, 22:51:35
  :)
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: disketti88 - 01.03.2011, 23:14:16
tossa on kyllä ihan selvä ero verrattuna tohon meikäläisen nykyseen FD ECU:n. mulla näköjää joku melkee tyhjäkohta tuol 2080 kierroksen kohdilla
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 01.03.2011, 23:21:00
Voin polttaa sulle 935 FB lastun jos haluat. pistä privaa jos kiinnostusta riittää.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: disketti88 - 04.03.2011, 16:46:43
kylläpä muuten parani liikkuminen kerta heitolla FB:n lastun myötä, ilmeisesti tehon rajoittana tähän mennessä ollut tuo FD boksi ja sen kartat. näyttäis antavan kakkua vielä riittävästi kun normi FD hyytyy. kiitokset Tonille.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 04.03.2011, 17:54:59
Mainiota, mainiota, tästä se homma etenee! Ja nyt siis paljon vaudikkaammin  ;D
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 15.03.2011, 19:40:37
Tuli viikonloppuna heräteltyä 245sta talviunilta. Oli kyllä sellainen bensankäry tallissa pienen tyhjäkäynnin jälkeen, että alkoi jo melkein silmiä kirvelemään..

Vaihdoin nyt Innovaten laajakaistalambdaan tavallisen tilalle, kun alkaa LH 2.4:n viritys topicin mukaisella tuotteella. Samalla tuli hieman "downgreidattua" viritysastetta. Vaihtui 1000cc suuttimet 788iin, 90mm home made IMMu orkkis 960n -025 80mm:een. Samalla asentui uusi bensanpainemittari vanhan hajonneen tilalle ja säädettyä orkkis 3bar paineet (aikaisemman 3.5bar tilalle).

Sittten Ostrich esiin ja FT:n bensakarttoja virittelemään. Downgreidauksen ja säätöjen ansiosta saatiin bensankäry laskettua ja nyt käy nätisti tyhjäkäyntiä 14.5 - 15.5 AFR:llä, vaikka on myös K-nokka kehissä.

Kohta puolin vakuutukseen, leimalle ja penkkiin. Innovaten G4 O2 mittari on aika päheen näköinen iltahämärässä  :)

(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/afr_meters.JPG)

Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: EVO8 - 17.03.2011, 17:10:33
Innovaten mukaan näyttäisi että lambda-ohjaus koittaa pitää Afr14 kantturoissa liikkeelle lähtiessä jonkun matkaa ennen kuin mennään ahdoille (ainakin mulla). Terävämmin vois herätä jos lambdan jännitettä rukkaisi Ecusta ohjaamaan vähän paksummalle 13 paikkeille? Onko kokeiltu? Onko muuten selkeä käyttää Tuner Pro?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 17.03.2011, 19:09:42
LH ei tykkää mistään muusta niin paljon kun 14.7 AFR:stä. Se yrittää päästä lambdan avulla siihen vaikka väkisin. Lambdan pystyy ottamaan ohjelmalla pois kokonaan ja ajaa pelkillä kartoilla ja IMMun signaalilla. Siinä kun aikansa jaksaa säätää niin voi ajella millä seoksilla haluaa ilman lambdaa.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Jahre - 18.03.2011, 11:07:46
Anteeksi offi mutta olisiko sinulla Toni myös alkuperäisiä sytkäkarttoja niin FB:lle kuin myös FT:lle? Olisin kiitollinen jos voisit vaikka postata tänne tai sitten privalla laittaa.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 21.03.2011, 10:06:16
LH ei tykkää mistään muusta niin paljon kun 14.7 AFR:stä. Se yrittää päästä lambdan avulla siihen vaikka väkisin. Lambdan pystyy ottamaan ohjelmalla pois kokonaan ja ajaa pelkillä kartoilla ja IMMun signaalilla. Siinä kun aikansa jaksaa säätää niin voi ajella millä seoksilla haluaa ilman lambdaa.

Vihdoinkin olen itse siinä pisteessä, että LH:n pähkäily alkaa.

Eka käynnistys ja aivan tajuton pilvi täytti taivaan :). Sikarikkaalla ilmeisestikin (vaihdoin >300cc suuttimet vakioiden 214cc tilalle). Parin kymmenen minuutin ajon aikana takana kulkevilla oli jostain syystä aikamoinen himo päästä ohi tai jättää hajurakoa :).

Jos LH optimoi AFR:n tuohon 14.7:n ja hiljaksiin oppii koneen muutokset (esim. nuo suuttimet), niin ilmeisesti kylmäkäynnistyksissä mennään kuitenkin jonkin valmiin kaavan mukaan?

Ennen koneremppaa ajelin muutaman tankillisen tuon virivirinokan kanssa ja joka kerta kylmäkäynnistys oli yhtä tuskaa. Kova katku ja tooodella epätasainen käynti. Kylmänä kone tukehtui, jos yritti liian aikaisin lähteä liikkeelle. Lämmettyään hieman, tuolla pääsi jo liikkeelle, mutta silti aika kehnosti.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: The moose - 21.03.2011, 12:51:16
vähän ot tähän väliin, onko kellään sitä listaa joko linkkinä tai tietona lh 2,4 poksit joihinka voi lastun vaihtaa.

ettiny sitä tässä vähän aikaa mut vielä tuloksetta.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: juse - 21.03.2011, 13:02:16
Vihdoinkin olen itse siinä pisteessä, että LH:n pähkäily alkaa.

Eka käynnistys ja aivan tajuton pilvi täytti taivaan :). Sikarikkaalla ilmeisestikin (vaihdoin >300cc suuttimet vakioiden 214cc tilalle). Parin kymmenen minuutin ajon aikana takana kulkevilla oli jostain syystä aikamoinen himo päästä ohi tai jättää hajurakoa :).

Jos LH optimoi AFR:n tuohon 14.7:n ja hiljaksiin oppii koneen muutokset (esim. nuo suuttimet), niin ilmeisesti kylmäkäynnistyksissä mennään kuitenkin jonkin valmiin kaavan mukaan?

Ennen koneremppaa ajelin muutaman tankillisen tuon virivirinokan kanssa ja joka kerta kylmäkäynnistys oli yhtä tuskaa. Kova katku ja tooodella epätasainen käynti. Kylmänä kone tukehtui, jos yritti liian aikaisin lähteä liikkeelle. Lämmettyään hieman, tuolla pääsi jo liikkeelle, mutta silti aika kehnosti.

Vapariin 300cc suuttimet???
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: juse - 21.03.2011, 13:03:14
vähän ot tähän väliin, onko kellään sitä listaa joko linkkinä tai tietona lh 2,4 poksit joihinka voi lastun vaihtaa.

ettiny sitä tässä vähän aikaa mut vielä tuloksetta.

Kaikki LH 2.4 purkit ovat lastutettavia. LH 2.2 sitten satunnaisesti, samoin EZ116K
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 21.03.2011, 14:35:40
Vapariin 300cc suuttimet???

Vanhat suuttimet on kyllä tallessa, mutta eihän sitä tiedä, jos tuosta pommista vaikka irtoasi 200hp :P.

Tolla 3 bar:n paineella noiden pitäisi oikeastaan tuottaa 296,64cc/min. Noi on EV6 -suuttimet (4 reikää).
Milläköhän injector constanteilla noi pelaisi auttavasti?

Nykyset 561 ECU:n arvot: 128, 128, 0, 15, 49
Turbon 560 ECU:n vastaavat: 150, 128, 0, 9, 139
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: The moose - 21.03.2011, 14:54:53
Kaikki LH 2.4 purkit ovat lastutettavia. LH 2.2 sitten satunnaisesti, samoin EZ116K

ok muistan vaan lukeneeni listaa jossa ecu numeroita ja perässä luki sopiiko lastutukseen vai ei? oli siis 2,2 ecujen lista?

tarvitteekohan tuo oman B230F lastua laisinkaan, puristukset 10,5-11, lohkon pinnasta on plaanattu ilmeisesti kun kansi on vakion paksuinen. 530 kansi ja nyt on laitettu vx3 keppi

eli onko tarpeen tällä kokoonpanolla vai meneekö lastu tyhjänpantiksi ?

Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 24.03.2011, 15:33:03
F-purkin bensakartta on aika tasasen mieto. Vasta loppukierroksilla ennen rajottajaa tulee soppaa lisää. FB-lastu antaa enemmän soppaa jo aikaisemmin eli sopisi varmaan tuohon laskettuun/vx3 kokoonpanoon paremmin.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 25.03.2011, 17:36:24
F-purkin bensakartta on aika tasasen mieto. Vasta loppukierroksilla ennen rajottajaa tulee soppaa lisää. FB-lastu antaa enemmän soppaa jo aikaisemmin eli sopisi varmaan tuohon laskettuun/vx3 kokoonpanoon paremmin.

Tämän inspiroimana yritin tavata -561 ja -595 boksien bensakarttoja ja on aikamoiset erot. Kokeilen tuossa omassakin tuota karttaa -561 boksin kartan päälle. Katotaan mitä käy :).

---
Lisäys: Aika pitkään sai startata, mutta lopulta lähti ja jonkin aikaa röpötteli kunnes alkoi toimia. Muusta en vielä osaa sanoa.

Mistä päin noita binejä löytyy tyhjäkäynnin määritys? Pystyykö suoraan jota arvoa rukkaamaalla nostamaan tyhjäkäynnin esim. 950rpm ?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: EVO8 - 11.05.2011, 13:55:06
Bricksillä neuvotaan lataamaan TunerPro RT (Free/donationware) mutta RT versiohan ei näyttäis olevan freeware? Kumpikaan versio ei toimi :( RT 5.0  aukeaa kyllä, piippaa kerran ja  kysyy rekisteröinti kun Tunerin avaa mutta alapalkin mukaan ei yhteyttä purkkiin. Kaapelin ajuri on ladattu.

Entä mistä olette Bin ja XDF tiedostot ladanneet? FT / 984 purkkiin sopivat.

Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: EVO8 - 11.05.2011, 21:49:46
No pienen porttien kanssa yms. painimisen jälkeen päästiin eteenpäin. Laitteet ja ohjelmat alkoivat suostua yhteistyöhön. RT:ssä hämäsi se rekisteröintitoivomus.

Edelleen kuitenkin epäselvää että mitkä bin/XDF tiedostot emulle ( FT 984 Ecu) täytyy ladata. Useita kokeiltu mutta aina syttyy vikavalo eli boksi menee safemodeeen  ???
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 12.05.2011, 22:34:41
Edelleen kuitenkin epäselvää että mitkä bin/XDF tiedostot emulle ( FT 984 Ecu) täytyy ladata. Useita kokeiltu mutta aina syttyy vikavalo eli boksi menee safemodeeen  ???

Sinne Moatesiin on varmasti parasta ladata se boksissa ollut originaali softa ja muokata sitä. En tiedä mitä kaikkia ongelmia muuten voi tulla, mutta varmasti jotain mukavaa sähkötuuletin/ajonesto tms. "jänniä juttuja".

Onko sinulla eprom kopiointilaite? Jos ei ole, oletko kuinka kaukana Espoosta?

Kun pääset muokkauksen makuun, niin esimerkiksi minulla homma etenee näin:
1. Kaapelit kiinni ja ohjelmat läppärissä auki
2. Emulointi päälle ja halutun kartan "trace" päälle
3. Auto käyntiin
4. Muokkaus -> muutosten siirto emulaattoriin -> testaus ...
5. Sammutetaan auto
6. Tallennetaan bini
7. Avataan bini LH24_Editor.exe -ohjelmalla http://linuxfan.org/~ipdown/mybrick/lh24/other/
8. Tuo haistaa heti, että tarkistusluku on viallinen ja korjaa sen. Tallennus ja upitaan bini emulaattoriin.

Jos on tarve muuttaa "injector constant":ja, niin siihenkin löytyy tuolta samalta tekijältä kätevä ohjelma, joka myös korjaa sen tarkistussumman automaattisesti.
http://linuxfan.org/~ipdown/mybrick/?cat=7

Tuo tarkistusluku pitää olla käynnistettäessä oikein tai muuten syttyy se vikavalo. Siellä Turbobricksissä jollain oli syttynyt myös ajon aikana?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: EVO8 - 13.05.2011, 08:22:36
Joo kiitos. On siinä äijillä vielä pureksimista ennenkuin projekti valmistuu ja hommaan saadaan selkeyttä sekä joustava käyttis. Ihmettelen miksi Ostrichin purkki on tavallaan puolivalmis. Siinä voisi olla samassa purkissa luku ja tallennus eli siis prommeri. Prommikannan vois nauhakaapelilla tuoda autossa johonkin sopivaan paikkaan. Orkkis lastun tiedoston purku, ja tallennus uudelle lastulle. TunerProhon täytyisi ehdottomasti saada ladattua automaattinen cheksummien laskenta että näitä tiedostojakaan ei tarvitsisi siirrellä paikasta toiseen. Tuon kanssa on työlästä pelata jos muutoksia täytyy tehdä useammin. Kuten omassa projektissa joka elää koko ajan.

Vikavalosta oli jonkunverran juttua. Oli joku jonka mielestä vikavalon palaminen ei haittaa mutta ei mun purkki mitään muutoksia tunnu nielevän jos se on safemodessa. Tästä muistaakseni kirjoitti myös ipdown että silloin ei homma toimi. Liekö Ecuissa tässäkin kohtaa eroja ..?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 13.05.2011, 10:36:17
TunerProhon täytyisi ehdottomasti saada ladattua automaattinen cheksummien laskenta että näitä tiedostojakaan ei tarvitsisi siirrellä paikasta toiseen. Tuon kanssa on työlästä pelata jos muutoksia täytyy tehdä useammin. Kuten omassa projektissa joka elää koko ajan.

En tiedä miten tuo tarkistussumma lasketaan ja ei omassa se vikavalo syty vasta kuin uudelleen käynnistettäessä. Vähän lisää työtä, mutta pakko vain tehdä.

Tarkistussumman tarkistuksen saa varmasti jostain pois päältä, mutta mistä :). Löytyisi ehkä treissaamalla epäilyttäviä alueita virtojen päälle laittamisen aikana? Lambda sun muut flagit on tuossa 984 -binissä karttojen alussa (6000->) ?

Vikavalosta oli jonkunverran juttua. Oli joku jonka mielestä vikavalon palaminen ei haittaa mutta ei mun purkki mitään muutoksia tunnu nielevän jos se on safemodessa. Tästä muistaakseni kirjoitti myös ipdown että silloin ei homma toimi. Liekö Ecuissa tässäkin kohtaa eroja ..?

En ole huomannut mitään eroa paloi valo tai ei, mutta jos syttyy korjaan tarkistussumman saman tien.

Yhden kerran auto on sammunut ajossa eikä enää suostunut lähtemään. Tein karttaan muutosta ja auto vain sammui. Hetken pähkäilyn jälkeen upin varmasti toimivan binin emulaattorin ja auto toimi normaalisti.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: EVO8 - 13.05.2011, 16:34:28
No täytyy tutkailla asiaa uudestaan kunhan prommeri saapuu :)
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 13.05.2011, 17:03:10
No täytyy tutkailla asiaa uudestaan kunhan prommeri saapuu :)

Onhan tuo aika välttämätön vehje.

Tein oman 561 -binin ja netistä ladatun 561 -binin välillä tuon tunerpro:n vertailun ja eroa oli vaikka kuinka ja paljon. Kartat alkoi vähän eri kohdista yms. Varsinaisesta ohjelmakoodista ei ole hajuakaan, mutta eroja oli ties kuinka monessa kohtaa. Yhteensä binien välillä erotti 10 620 tavua.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: EVO8 - 13.05.2011, 19:37:54
Täytyy kai olla hieman päästään vialla että jaksaa pelata noiden lelujen kanssa! Onneksi siellä toisella foorumilla näyttää olevan vielä pahemmin vinksahtaneita ukkoja  ;) ?

Mutta aluksi ehkä eniten kiinnostaa mitä kautta Lambdan oletusarvoihin tmv. pääsisi käsiksi. Herkemmin "open loop" tilaan? Kuormitusrikastukset ? Karttoihin en toistaiseksi ole saanut paljonkaan tolkkua.
Kun Lambda/sopeutus häärii taustalla siihen malliin kuin nyt, niin ei hyvä >:( Vaikutuksen huomaa hyvin esim. kun nollaa rasian. Aluksi mennään paksulla niin kauan että sopeutus pikkuhiljaa hilaa AFR:n roikkumaan sinne jonnekkin 13,7 paikkeille josta se sitten hyvin laiskasti lähtee nostamaan seosta kun alat kiihdyttää. Mutta! Niin kauan kun AFR vielä roikkuu jossakin 14,5 paikkeilla on ala-alueella kulku, kaasuun vastaaminen ja liikkeelle lähtö todella paljon liukkaampaa. Myös aina häirinnyt, noin 2500rpm:n kohdalla ollut lievä "kuoppa" voimakäyrissä tuntuu katoavan.Tämän osalta pelkän Main Fuel mapin rukkaaminen tuskin vie kovin pitkälle.
Saakelin aikaa vievää koluta sitä sivustoa läpi ja etsiä vinkkejä kun ei ole viime aikoina oikein tarvinnut tuota Lontoota käyttää eikä teksti lyhennyksineen ole ihan koulukieltä muutenkaan.


LH+hukkakipinä suunnitelma näyttääkin muuten hyvin mielenkiintoiselta!
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: järviin - 15.05.2011, 10:45:22
Onko kukaan purkanut "selkokielelle" 0 227 400 146 sytkäboksin karttaa?

E: Meinasin vaan, että olisi siirtänyt arvot megaruuttaan.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 16.05.2011, 16:29:35
Onko kukaan purkanut "selkokielelle" 0 227 400 146 sytkäboksin karttaa?

E: Meinasin vaan, että olisi siirtänyt arvot megaruuttaan.

Mun orkkis on just toi 146, mutta ei ole lastutettavaa mallia. Tuosta en siis saa karttaa ulos, mutta eikö tuo vapari 169 ole ihan käypänen?

(http://i4.aijaa.com/b/00964/8047053.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=009648047053.jpg)
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: järviin - 16.05.2011, 17:43:29
OHO. Ompa kovia ennakoita :o
Asteitahan nuo vissiin on?

E: degrees tuossa lukee. Missä koneissa tuota boxia on?
E2: Alkaakohan tuo "on-load timing" kartta mistä kuormituksesta?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 16.05.2011, 18:03:10
240 Coupé, Saloon (P242, P244) - 2.3 i CAT 08.88- 115HP B230F
240 Estate (P245) - 2.3 i CAT 08.88- 115HP B230F
740 Estate (745) - 2.0 08.89-07.91 112HP B200F
740 Estate (745) - 2.0 08.89-07.91 112HP B200F
740 Saloon (744) - 2.3 08.88-07.90 115HP B230F
740 Estate (745) - 2.3 08.88-07.90 115HP B230F

Löytyy -146 ja -169 purkkeja samoilla kartoilla. Ja luultavasti molemmista löytyy lastutettavia versioita, koska tiedostoja on liikenteessä. Kuvassa -146 purkki. Ja kartta kun kartta, ei anneta tuon loadin hämätä, koska kuvastahan se näkyy. Kuormitus menee ylhäältä alas (=max).

(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/LH_2.4/boxit/CIMG1240.JPG)
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: järviin - 16.05.2011, 18:13:06
Siis alhaalla on max?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 16.05.2011, 18:14:43
 ELK

Ootko googe avannut beepeen 208 xdf tiedostolla ton 146 kartan? Tuo xdf tiedosto pohjautuu vuosien takaiseen vanhaan huonoon pohjaan, joten kannattaa suhtautua varauksella sen toimivuuteen. Saatko tracea toimimaan livenä, täsmääkö rpm skaala jos trace toimii?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: järviin - 16.05.2011, 18:21:26
Hämää vaan aika paljon, kun TunerStudiossa kartat täysin peilikuvat. ;)
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 16.05.2011, 18:22:43
Jep, mutta näkyyhän se kuormitus ennakoista  :)
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: järviin - 16.05.2011, 18:24:06
En taas ajatellut, kun jäin hämmästelemään noin suuria asteita.

Edittiä taas: Mahtaakohan kuormitusakseli mennä lineaarisesti? ::)
Edittiä taas2: Julma hyppäys ylimmältä riviltä seuraavalle. Ei ollutkaan niin kakunpala laittaa megaan :(
Megassa 12x12, joten kuormitukset laitoin 100,90,80,70,60,50,40 ja loput 25. Testdrivessä persdyno ilmoitti parempaan päin :)
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 17.05.2011, 07:53:56
ELK

Ootko googe avannut beepeen 208 xdf tiedostolla ton 146 kartan? Tuo xdf tiedosto pohjautuu vuosien takaiseen vanhaan huonoon pohjaan, joten kannattaa suhtautua varauksella sen toimivuuteen. Saatko tracea toimimaan livenä, täsmääkö rpm skaala jos trace toimii?

Aloitin tuon muokkauksen ihmettelyn tuolla sytytysboksilla ja en silloin vielä tracettanut mitään. Eli en osaa sanoa.

Tuolta binistähän ne akselin arvot saisi laskettua, mutta en nyt tähän väliin pysty tekemään. Monta kertaa olen ohjeita lukenut ja laittanut oman xdf:n laskemaan osan akseleista, mutta homma on sen verran sekava etten edes muista miten se meni :).

En taas ajatellut, kun jäin hämmästelemään noin suuria asteita.
Edittiä taas: Mahtaakohan kuormitusakseli mennä lineaarisesti? ::)
Edittiä taas2: Julma hyppäys ylimmältä riviltä seuraavalle. Ei ollutkaan niin kakunpala laittaa megaan :(
Megassa 12x12, joten kuormitukset laitoin 100,90,80,70,60,50,40 ja loput 25. Testdrivessä persdyno ilmoitti parempaan päin :)

Yritin nopeasti katsoa minkälaista moottoria teet, mutta teitkö minkälaisia muutoksia? Vapari, mutta millä staattisella ja dynaamisella puristussuhteella? Mikä nokka?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 17.05.2011, 08:23:26
Mutta aluksi ehkä eniten kiinnostaa mitä kautta Lambdan oletusarvoihin tmv. pääsisi käsiksi. Herkemmin "open loop" tilaan? Kuormitusrikastukset ? Karttoihin en toistaiseksi ole saanut paljonkaan tolkkua.
Kun Lambda/sopeutus häärii taustalla siihen malliin kuin nyt, niin ei hyvä >:( Vaikutuksen huomaa hyvin esim. kun nollaa rasian. Aluksi mennään paksulla niin kauan että sopeutus pikkuhiljaa hilaa AFR:n roikkumaan sinne jonnekkin 13,7 paikkeille josta se sitten hyvin laiskasti lähtee nostamaan seosta kun alat kiihdyttää. Mutta! Niin kauan kun AFR vielä roikkuu jossakin 14,5 paikkeilla on ala-alueella kulku, kaasuun vastaaminen ja liikkeelle lähtö todella paljon liukkaampaa. Myös aina häirinnyt, noin 2500rpm:n kohdalla ollut lievä "kuoppa" voimakäyrissä tuntuu katoavan.Tämän osalta pelkän Main Fuel mapin rukkaaminen tuskin vie kovin pitkälle.

Sinulla kulkee paremmin tuolla eko -seoksella? Aika mielenkiintoista. Omassa setupissa on hommat aivan toisin. AFR 12-13 ja johan kulkee. Stokio stöikiö tai vaikka stokastisella ;) -seoksella auto ei kulje mihinkään.

Oletko jo muokannut kartan ilman lambdaa kohilleen? Minkä näköinen tuli?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: EVO8 - 17.05.2011, 17:19:41
Sori kirjoitin paskaa. Kun soppa tasakaasulla ensin 13 paikkeilla ja siirtyy heti kiihdyttäessä 12-11 alueelle on kulku kohdallaan.

En ole ehtinyt rakennella eikä prommeri ole saapunut että saisi kopioitua pohjaksi orkkis kartat. Kuinka ne muuten saa tehtyä ilman lambdaa kun purkki menee heti safe modeen jos lambdan irrottaa...? Mitäs karttoja se siinä tilassa tottelee? 
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: järviin - 17.05.2011, 18:37:59
Yritin nopeasti katsoa minkälaista moottoria teet, mutta teitkö minkälaisia muutoksia? Vapari, mutta millä staattisella ja dynaamisella puristussuhteella? Mikä nokka?
Tällä hetkellä tarkoitus saada pelittämään kutakuinkin vakiona. Timmimpään koneeseen on kaikki osat jo hommattu, mutta inspis on tällä hetkellä lähellä nollaa, koska vanhassa omakotitalossa on kesällä sen seitsemän sataa muutakin projektia. :)
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 18.05.2011, 07:14:26
Sori kirjoitin paskaa. Kun soppa tasakaasulla ensin 13 paikkeilla ja siirtyy heti kiihdyttäessä 12-11 alueelle on kulku kohdallaan.

En ole ehtinyt rakennella eikä prommeri ole saapunut että saisi kopioitua pohjaksi orkkis kartat. Kuinka ne muuten saa tehtyä ilman lambdaa kun purkki menee heti safe modeen jos lambdan irrottaa...? Mitäs karttoja se siinä tilassa tottelee?

Ota lambda -korjaus pois päältä. Yksi "FF" muutetaan "00" ja se on siinä (no joo se check sum pitää vielä korjata). Omassa 561 -boksissa osoite on 36BD, mutta 984 on ihan erilainen ja beepeen xdf:sä osoite on 60CC.

Joku 984 -bini mikä sattui olemaan koneella näyttää tuon flagin ympärillä tältä. Lambdan osoite 60CC on maalattu.:
(http://i10.aijaa.com/b/00001/8055522.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=000018055522.jpg)

Näyttääkö oma binisi samalta?

Ensimmäisen viestin keskellä on linkki beepeen 984 xdf:ään, jossa flageissa on tuo lambda -korjaus päälle/pois:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153

Otsikko: nakujako
Kirjoitti: Toni - 25.05.2011, 22:31:12
Nyt menee mielestäni tämä keskustelu kyllä jo aika lailla ohi aiheesta.. Voisi adminit siirtää nakuhommelit omaan topikkiin.
Otsikko: Vs: nakujako
Kirjoitti: JuHaU - 25.05.2011, 22:50:28
Nyt menee mielestäni tämä keskustelu kyllä jo aika lailla ohi aiheesta.. Voisi adminit siirtää nakuhommelit omaan topikkiin.

Näin tehty

Tässä uusi aihe nakusta :juhau:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5882.0
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: tikkku - 18.08.2011, 21:19:53
mikähän moottorinohjaus on tuollasesta vanhassa vm87 ahdetussa seiskaneliskantissa? mahdollista "säätää" sopivalle puhaltimelle jne?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Jahre - 18.08.2011, 22:28:16
mikähän moottorinohjaus on tuollasesta vanhassa vm87 ahdetussa seiskaneliskantissa? mahdollista "säätää" sopivalle puhaltimelle jne?
Taitaapi motronic sieltä löytyä...eikä ole kovinkaan säädettävissä.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Pepper - 19.08.2011, 09:44:39
Hmm...
Miten tuo LH:n lambda säätö toimii? Kytkeekö se sitä pois käytöstä kierrosten tai kuormituksen mukaan?
Onko noissa FT:n ja F:n purkeissa mitään fyysisiä eroja,eli voiko tuohon F:n boxiin laittaa FT:n lastun?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 26.08.2011, 18:46:15
Hmm...
Miten tuo LH:n lambda säätö toimii? Kytkeekö se sitä pois käytöstä kierrosten tai kuormituksen mukaan?

Kone kylmänä ei korjata, mutta muulloin en ole huomannut, että tuo putoaisi pois lainkaan (B230F, -561).

ECU ei tiedä lambda-arvosta yhtikäs mitään. Siellä piirilevyllä on joku lutikka (komparaattori tai whåt ever), joka tulkitsee lambdaa ja ulos tulee vain tieto onko laihalla tai rikkaalla. Eli joko ajetaan +-14.7:1 seoksella tai sitten lambda on kokonaan poissa pelistä.

Onko noissa FT:n ja F:n purkeissa mitään fyysisiä eroja,eli voiko tuohon F:n boxiin laittaa FT:n lastun?

Näissä on kaikenlaista toimintoa ympätty mukaan vuosien saatossa. Lastu ja fyysillinen boksi ei välttämättä toimi yhteen, mutta jos on samaa sarjaa, niin voisi toimiakin. Riittääkö boksin numero sukulaisuuden toteamiseen esim. 560 ja 563 vs. 561?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: mmk - 24.03.2012, 19:25:57

Jos on tarve muuttaa "injector constant":ja, niin siihenkin löytyy tuolta samalta tekijältä kätevä ohjelma, joka myös korjaa sen tarkistussumman automaattisesti.
http://linuxfan.org/~ipdown/mybrick/?cat=7

Tuo tarkistusluku pitää olla käynnistettäessä oikein tai muuten syttyy se vikavalo. Siellä Turbobricksissä jollain oli syttynyt myös ajon aikana?

Mikähän nuista viidestä injector constantista on ns. main constant? Vai pitääkö kaikkiin kajota jos vaihtaa eri kokoiset suuttimet?
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 27.03.2012, 16:41:17
Mikähän nuista viidestä injector constantista on ns. main constant? Vai pitääkö kaikkiin kajota jos vaihtaa eri kokoiset suuttimet?

Ei löydy mitään muistijälkiä kuinka omat suuttimet sain sovitettua. Ostrichilla noiden arvojen vaihtelu oli sen verran kätevää, ettei paljoa tarvinnut aivoja rasittaa ;D.

Oman boksin arvot olivat ehkä alun perin olla tällaiset:
128, 128, 0, 15, 49

Nyt 214cc-> n. 300cc:
136, 128, 0, 9, 139

Tuo neljäs arvo 15->9 olisi sopiva muutos omille suuttimille?

Tähän vielä sellainen lisäys, että oman boksin kartat on rukattu täysin uusiksi.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: mmk - 27.03.2012, 16:50:50
Löysin jo tuolta turbobricksin foorumilta ohjeen, jonka mukaan tarvisi vain ensimmäistä arvoa muuttamalla säätää kohdalleen.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: googe 2.0 - 27.03.2012, 17:00:10
Löysin jo tuolta turbobricksin foorumilta ohjeen, jonka mukaan tarvisi vain ensimmäistä arvoa muuttamalla säätää kohdalleen.

Ilmeisesti tämä: http://www.jetronic.info/wiki/tiki-index.php?page=LH%202.4%20Fueling
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: mmk - 27.03.2012, 23:28:58
Joo, tuo sama ohje se oli.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: voimavolvo - 09.04.2012, 15:24:59
Kertokaas LH tietäjät vastaus tuohon E85 topikissakin esiintyneeseen kysymykseen. Eli miten lämpötila-anturilta EZK:lle lähtevä signaali vaikuttaa sytkään? Karkeasti kylmemmällä koneella enemmän ennakkoa ja (liian) kuuma vähentää ennakkoa?  ??? Aihe kiinnostaa lähinnä sen takia, että kannattaako e85 käytössä myös huijata EZK:lle lähtevää signaalia vai vain ECUn signaalia? Hakusessahan on tietysti suuremmat ennakot.

Tää olis oikeastaan kuulunut varmaan tuohon LH potikkahuijaus topikkiin, mutta siinä ei ole kyse suorasta lämpösignaalin peukaloinnista.

 :hello:
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 17.05.2012, 18:22:37
Pitäis lh2.4 suuttimille etuvastukset laittaa. Kumpaan suuttimen johtoon ne tulevat? On tässä eka suuttimienvaihto tekeillä, nii kaipaisin pikaisia vastauksia :) Koitin yleismittarilla kattoa, mutta kumpikaan johto ei tunnu olevan kunnolla maissa.. Punamusta ja valkovihreä johto siis. Luulen että valkovihreään, koska punamustalle mittari näyttää jotain muuta kun ykköstä sentään kun maihin koittaa.

E: Sain selvitettyä mittaamalla LH:n 18 pinnistä, että se on toi valkovihreä johto, johon vastus tulee väliin.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: miksu01 - 26.05.2013, 10:05:51
Sellanen kysymys tuli mieleen itellä kun oon asentamassa tuohon mun volvoon LH 2.4 ja ecu boksina on -561 niin voiko sen kaveriksi laittaa minkä vaan vaparin sytkäboksin vai pitääkö olla joku tietty loppu numeroinen??
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 26.05.2013, 17:56:45
Mikä tahansa LH2.4 vaparin boxi käy.
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: miksu01 - 26.05.2013, 19:37:32
Mikä tahansa LH2.4 vaparin boxi käy.

Suuret kiitokset  -H-

Piti varmistaa ennen kuin menen ostamaan sytkäboxin :)
Otsikko: Vs: LH 2.4:n epromin emulointi ostrich 2.0 -purkilla ja vaparin virittely
Kirjoitti: Toni - 26.05.2013, 23:58:33
Täältä löytyy muutama purkki viidellä kympillä kpl, jos et muualta halvemmalla saa  :)