Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Chili - 26.01.2011, 20:10:32

Otsikko: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: Chili - 26.01.2011, 20:10:32
940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa - päälle päin ei löydy syytä.  Mistähän yleisimmät vuodon syyt löytyy tuossa koneessa?

Onko samaa vikaa kuin vaimon 850 Volvossa, jossa oli syylärin pääty alkanut vuotamaan? Tässä Volvossa näyttää hyvin paljon samanlaiselle se syylari - automaattivaihteiden lauhduttajakin on siinä samassa, ja päädyt ovat muovia.

Toinen kummastelun aihe uutena 940:sen mahdollisena omistajana on se, että turbon vieressä oleva muovimötikkä - jonak takoitusta en tiedä, mutta ainakin siihen menee putki välijäähdyttimeltä - on kosteana oljysumusta.  Katsoin kaverin Volvo ja siinä oli samalla lailla kosteana ulkopinta.  Ei taida olla vaarallista, vai onko?

Otsikko: Vs: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: EVO8 - 26.01.2011, 20:16:17
Kennon päädyt aika usein. Älä hanki uutta biltemasta!
Otsikko: Vs: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: porko - 26.01.2011, 21:19:09
Kennon päädyt aika usein. Älä hanki uutta biltemasta!

Tarkoitat varmaankin lämmityslaitteen kennoa. Tarvike kennossa on muovipäädyt, ja ne ei kieltämättä jostain syystä tahdo kestää. En tiedä mikä niitä rikkoo, kun ei tuolla niin paljon pitäisi painettakaan olla.

Mutta diagnoosi tälle on työntää käsi kuskin puoleisen etukumimaton alle (no miksei samalla vänkärin puolellekin), ja painella verhoilua. Jos sormet kastuu ja tuoksuu makealle, on kateissa olleet glykolit löytyneet imeytyneenä lattiaverhoukseen.  :'(
Otsikko: Vs: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: hevonen - 27.01.2011, 10:13:08
Toinen kummastelun aihe uutena 940:sen mahdollisena omistajana on se, että turbon vieressä oleva muovimötikkä - jonak takoitusta en tiedä, mutta ainakin siihen menee putki välijäähdyttimeltä - on kosteana oljysumusta.  Katsoin kaverin Volvo ja siinä oli samalla lailla kosteana ulkopinta.  Ei taida olla vaarallista, vai onko?
Nyt mulla lyö tyhjää, sori vaan. Voitko tarkentaa tuota mustaa mötikkää johon putki menee? Ahtoputken liitos...mikä? ???
Mihin sijoittuis tuossa kuvassa?

(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM2634.jpg)
Otsikko: Vs: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: janix76 - 27.01.2011, 13:07:43
940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa - päälle päin ei löydy syytä.  Mistähän yleisimmät vuodon syyt löytyy tuossa koneessa?

Onko samaa vikaa kuin vaimon 850 Volvossa, jossa oli syylärin pääty alkanut vuotamaan? Tässä Volvossa näyttää hyvin paljon samanlaiselle se syylari - automaattivaihteiden lauhduttajakin on siinä samassa, ja päädyt ovat muovia.

Toinen kummastelun aihe uutena 940:sen mahdollisena omistajana on se, että turbon vieressä oleva muovimötikkä - jonak takoitusta en tiedä, mutta ainakin siihen menee putki välijäähdyttimeltä - on kosteana oljysumusta.  Katsoin kaverin Volvo ja siinä oli samalla lailla kosteana ulkopinta.  Ei taida olla vaarallista, vai onko?

jepjep vel pojan vollesta löytyi vastaavan syyn etsinnän takia 2 vuotokohtaa lohkolämmitimen juuresta tiputti pikkasen ja syylärin ylävesiletku liitoksesta tihkutti ja kolmas mikä ehkä oli syynä kyseiseen tapahtumaan oli paisunta säiliön korkki liikaa painetta vaihto uuteen ja kyseiset kohdat avattiin ja putsattu ja lohkolämmittimeen uuden tiivisteen vaihto niin loppui nesteiden hävitys
Otsikko: Vs: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: EVO8 - 27.01.2011, 13:37:31
Tarkoitat varmaankin lämmityslaitteen kennoa. Tarvike kennossa on muovipäädyt, ja ne ei kieltämättä jostain syystä tahdo kestää. En tiedä mikä niitä rikkoo, kun ei tuolla niin paljon pitäisi painettakaan olla.

Mutta diagnoosi tälle on työntää käsi kuskin puoleisen etukumimaton alle (no miksei samalla vänkärin puolellekin), ja painella verhoilua. Jos sormet kastuu ja tuoksuu makealle, on kateissa olleet glykolit löytyneet imeytyneenä lattiaverhoukseen.  :'(


Itsellä ei vielä koskaan lämppärin kenno fuskannut mutta senhän haistaa auton sisällä jos näin.

Lohkolämmittimen vastukseen on omassakin tosiaan o-rengas tiiviste vaihdettu. Sen vuotohan onkin helppo havaita.
Otsikko: Vs: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: TVS - 27.01.2011, 13:38:32
Kennon päädyt aika usein. Älä hanki uutta biltemasta!
Koska myöhemmästä viestistäsi kävi ilmi, että tarkoitit bilteman kennoa, kuulisin mieluusti perusteluja tälle väittämälle.
Otsikko: Vs: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: EVO8 - 27.01.2011, 14:01:02
Koska myöhemmästä viestistäsi kävi ilmi, että tarkoitit bilteman kennoa, kuulisin mieluusti perusteluja tälle väittämälle.

Saat:

Kenno ostettu Biltemasta keväällä -10. 300 km:n ajon jälkeen pääty tiputti  >:(  Paluumatkalla tilanne korjaantui. Loppukesästä jälleen päädyissä havaittavissa kosteutta ja lievä vuoto jatkunut tasaisesti tähän päivään asti. Lisäksi tyhjennystulpan kanssa onkelmia, tiiviste ei pidä. Seuraavaksi kokeillaan Nisseniä joka jo hyllyssä ja jos ulkoasusta jotain voi päätellä niin saattaa olla jopa parempi. Hinta ainakin oli....  ;)
Otsikko: Vs: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: googe 2.0 - 27.01.2011, 14:22:10
940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa - päälle päin ei löydy syytä.  Mistähän yleisimmät vuodon syyt löytyy tuossa koneessa?

Onko samaa vikaa kuin vaimon 850 Volvossa, jossa oli syylärin pääty alkanut vuotamaan? Tässä Volvossa näyttää hyvin paljon samanlaiselle se syylari - automaattivaihteiden lauhduttajakin on siinä samassa, ja päädyt ovat muovia.

Toinen kummastelun aihe uutena 940:sen mahdollisena omistajana on se, että turbon vieressä oleva muovimötikkä - jonak takoitusta en tiedä, mutta ainakin siihen menee putki välijäähdyttimeltä - on kosteana oljysumusta.  Katsoin kaverin Volvo ja siinä oli samalla lailla kosteana ulkopinta.  Ei taida olla vaarallista, vai onko?

Mistä voisi vuotaa:
1. Kannen ja vesipumpun välistä
2. Vesipumpun alla olevasta "huoltoilmaisimen" ;) -reiästä.
3. Termostaattikotelon ja kannen välistä
4. Lämppärin letkut tai se vesihana (ilmastoinnillisessa kait moottoritilassa). Kivasti siellä imusarjan alla piilossa.
5. Paisarin alla olevan letkun liitoksesta.
6. Turbon jäähdytysletkut.
7. Jäähdyttimen letkuliitokset.
8. Vesipumpun ja sen takaa lähtevän putken välistä
9. Jäähdyttimen lämpökytkimen välistä
10. Kennon päädyt halki
11. Paisari halki
12. Ihan vaan jäähdyttimen kenno hajalla jostain sieltä alareunasta.
13. Kansipahvi... (tähän numeroon on hyvä lopettaa :))
Tai noi mitä on jo esitetty. Onhan noita kohtia tosiaan jokunen. Toivottavasti ei vuoda sinne mattojen alle.

Omassa on vuotanut ainakin: 1, 2, 3, 5, 7 ja 12.

---
Muovimötikästä en tiedä mitään? Jos se on noita ahtoputkia, niin eikös ne ala vanhemmiten olemaan öljyn kyllästämiä?
Otsikko: Vs: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: Chili - 27.01.2011, 16:03:44
Kiitos runsaasta osanotosta!

Jäähdyttäjän kenno eli syylari on se, mitä epäilen.  Ei vuoda lämmityslaitteen kennosta, mitä tuossa yllä joku veikkasi.

Ylävesiletkun juuresta ob hiukan vuotanut - tai ainakin siltä näyttää.  Mikähän senkin on pannut vuotamaan - liian kova paineko; eli paisarin korkkiko?  Paisarin korkin viallisuuteen en ole ennen törmännyt - pikemminkin silloin on ollut kansitiivistevikaa.

Juu - tuossa kuvassa oleva mustamötikkä lähellä turboa, johon ahtoilman putkikiinnittyy. Kuten taisin spekatakin tuolla aloituksessa.  Miksi se on tuossa kysymässäni yksilössä ja kaverinikin Volvossa kostea?

Otsikko: Vs: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: TVS - 27.01.2011, 16:18:09
Saat:

Kenno ostettu Biltemasta keväällä -10. 300 km:n ajon jälkeen pääty tiputti  >:(  Paluumatkalla tilanne korjaantui. Loppukesästä jälleen päädyissä havaittavissa kosteutta ja lievä vuoto jatkunut tasaisesti tähän päivään asti. Lisäksi tyhjennystulpan kanssa onkelmia, tiiviste ei pidä. Seuraavaksi kokeillaan Nisseniä joka jo hyllyssä ja jos ulkoasusta jotain voi päätellä niin saattaa olla jopa parempi. Hinta ainakin oli....  ;)
Kiitän, perustelut on aina kiva lisätä tuommoiseen "Älä osta tätä"-väitteeseen. Ajattelin vaan kysyä kun itsellä on ollut bilteman syyläri keulalla vajaan puoli vuotta, ja se kolme vuotta kestänyt veden hukkuminen loppui siihen, ainoa valituksen aihe on turhan pehmeät ne alumiiniosat joihin fkeltin kopat ja öljyjäähyt sun muut ruuvataan kiinni.
Otsikko: Vs: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: Acke - 27.01.2011, 17:14:37
Juu - tuossa kuvassa oleva mustamötikkä lähellä turboa, johon ahtoilman putkikiinnittyy. Kuten taisin spekatakin tuolla aloituksessa.  Miksi se on tuossa kysymässäni yksilössä ja kaverinikin Volvossa kostea?
Valuu hiljalleen öljyä ahtoputkista? Ainakin toi eka putki turbon jälkeen ja metallinen osa sen jälkeen olivat öljyiset kun ostin auton, tosta ekasta tuntuu "tulevan läpi" pidemmässä ajassa. Eli näin, kai:
Lainaus käyttäjältä: googe 2.0
Muovimötikästä en tiedä mitään? Jos se on noita ahtoputkia, niin eikös ne ala vanhemmiten olemaan öljyn kyllästämiä?
Se metallinen osa on pysynyt puhtaana pesun ja klemmareiden kiristyksen jälkeen.
Otsikko: Vs: 940 2,3 l turbo 165 hp vm -98; nesteitä katoaa
Kirjoitti: hevonen - 28.01.2011, 15:09:37
Kiitän, perustelut on aina kiva lisätä tuommoiseen "Älä osta tätä"-väitteeseen. Ajattelin vaan kysyä kun itsellä on ollut bilteman syyläri keulalla vajaan puoli vuotta, ja se kolme vuotta kestänyt veden hukkuminen loppui siihen, ainoa valituksen aihe on turhan pehmeät ne alumiiniosat joihin fkeltin kopat ja öljyjäähyt sun muut ruuvataan kiinni.
Ostin just etuvetoon pilipaliteemasta syylarin. Kenno paikalleen ja nesteet sisään. Vuotaa päädyn hitsisaumasta, oli semmonen neulanpään kokoinen reikä.
Tuo katkaisi aasin(eiku hevosen) selän. Oli viimenen bilteemahankinta. Kuraa on ennenkin tullut mm. jarrupääsyl, 2x startti ja muutama muu.
On sitä kuraa tullut muualtakin mutta ei näin paljon prosentuaalisesti. Ehkä mulla on vain ollut huono tuuri mutta en kokeile sitä enää. Köyhällä ei vaan tunnu olevan varaa ostaa halpaa... :P

Ps. Motonetissa saa helpommalla korvauksen matkakuluista ja turhasta työstä jos osa on ollut viallinen. Eihän se osan vaihtaminen liikkeessä toiseen hyvitä asiakkaan kuluja asian tiimoilta. :knuppel2: