Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: retzki - 06.06.2012, 18:21:29

Otsikko: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 06.06.2012, 18:21:29
Elikkäs ensimmäiseks onko kellään ollut sellaista vikaa, että hehkuile ei tule virtaa ollenkaa? Testerilla katottu ja näytti vikaa hehkujen ohjainboksista, onko tuo ohjainboxi joku rele vai?

Toinen "ongelma", onko kuvan mukainen vuoto vaarallista? Kenties joku tiiviste mennyt ja nyt vuotaa laatikon öljyt pihalle?

Kiitos ja anteeks.

https://www.dropbox.com/s/wqdwa7vaj67mayz/Photo%206.6.2012%2017.43.55.jpg
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: VäLKKy - 07.06.2012, 08:41:12
Toinen "ongelma", onko kuvan mukainen vuoto vaarallista? Kenties joku tiiviste mennyt ja nyt vuotaa laatikon öljyt pihalle?

Eipä öljyvuoto ikinä hyvä ole...

Eli kannattaa tuo korjata vaikka ei näyttäis paljoa vuotavankaan vielä. :)
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: Poikarukka - 07.06.2012, 09:49:26
Pitäisikö hehkuille tulla virtaa lämpimällä kesäilmalla? Laatikon stefa varmaankin sökö ei kallis, työläs vaihtaa...
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 07.06.2012, 16:49:27
Joo eli huoltamolla käytetty. Hehkujen ohjainboksi nyt toimiikin mutta yksi hehku oli mykkänä. Mutta nyt se korjaamon setä keksi mulle uuden vian, eli vähän yli tonnin kierroksilla, auto vapisee/jumputtaa ja vika on kuulemma suuttimessa. Kylmänä pahempi, lämpösenä vaikea erottaa enää. Onko kellään ollut vastaavaa?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 07.06.2012, 20:50:55
Ei ainakaa johdu siitä rikkinäisestä hehkusta :).
Mulla omasa tyhjäkäynti kylmällä koneella pätkii, lämpimänä paranee. Ei ainakaa toistaiseksi ole vikaa löydetty.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: Xahhy - 08.06.2012, 12:12:23
Joo eli huoltamolla käytetty. Hehkujen ohjainboksi nyt toimiikin mutta yksi hehku oli mykkänä. Mutta nyt se korjaamon setä keksi mulle uuden vian, eli vähän yli tonnin kierroksilla, auto vapisee/jumputtaa ja vika on kuulemma suuttimessa. Kylmänä pahempi, lämpösenä vaikea erottaa enää. Onko kellään ollut vastaavaa?

Itselläni oli yhdessä suuttimessa ohivuoto. Aiheutti kylmällä koneella koneen pätkimistä, koko korin heilumista ja välillä valtavaa savutusta pakoputkesta. Mutta pahin se oli tosiaan tyhjäkäynnillä ja koneen ollessa kylmä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 08.06.2012, 14:23:18
Itselläni oli yhdessä suuttimessa ohivuoto. Aiheutti kylmällä koneella koneen pätkimistä, koko korin heilumista ja välillä valtavaa savutusta pakoputkesta. Mutta pahin se oli tosiaan tyhjäkäynnillä ja koneen ollessa kylmä.

Nuo suuttimet ei oo vissiin kallis huoltaa? Onko kukaan testannu kaupasta saatavia puhdistusaineita joita laitetaan diisselin sekaan?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 08.06.2012, 17:06:52
Aika mielenkiintoista. Sinisellä aikoinaan tutkivat nuo suuttimien ohivuodot, mutta eivät vikaa silloin löytäneet. Oliko Xahhyllä suorituskyvyssä häikkää silloin?
Olen muutaman kerran kokeillut noita polttoainejärjestelmän puhdistusaineita, ei havaittavaa vaikutusta.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 10.06.2012, 14:03:30
Vien auton suuttimien puhdistukseen, jos se sitten auttais. Tuli tässä mieleen, että onko kellään mennyt näistä painelaakereita?

Edit: Tuntuu että tähä tulee vikoja jatkuvasti, taitaa olla vikanen malli tämä V50 2.0D tai sitten minulla on vaan huono yksilö.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 27.06.2012, 09:25:08
No nyt on käyty vaihattamassa hehkut. Samalla puhdistettiin EGR ja kun hain auton huollosta niin se toimi paljon paremmin kuin ennen, tehoa tuntu olevan huomattavasti enemmän. Mutta nyt parin päivän jälkeen tehot on hävinnyt. Auto tuntuu paljon lussummalta kuin ennen huoltoa, MIKÄ nyt meni vikaan?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 27.06.2012, 16:56:09
Vahva veikkkaus EGR -venttiilille. Mulla kyseinen laite on rikki. Sain nykimiset ja huonon käynnin pois ku kuristin egr virtaamaa sopivalla laipalla johon porasin n.10mm reiän. Auto kyllä josain vaiheesa aina huomaa sen, ja lyö vikatilan päälle, mutta sehän tässä mielenkiintoisinta on että vikatilassa auto toimii vaan paremmin. PAljoko muuten maksoit huollosta?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 27.06.2012, 19:11:02
Ja sen verran lisäystä, että auto käynnistyy kylmänä tosi vaikeasti, ei välttämättä ensimmäisellä yrityksellä. Sama ongelma oli ennen huoltoa, eli hehkujen vaihto ei ainakaan auttanut mitään.

Oisko se venttiili voinut mennä hajalle puhdistuksen yhteydessä? Vai oisko tietokone pitänyt nollata irroittamisen jälkeen? Saisko vikakoodeilla mitään?

Huoltoon kuului vielä vetarin stefan vaihto ja hinta osineen oli noin 350€.

Rupeaa kyllä pienesti jo vituttaa  >:(
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 27.06.2012, 20:43:47
Paha sanoa kyllä. mutta jos egr venttiili jumittuu auki/muuten vaan on väärässä asennosa nii voi vaikuttaa käynistymiseen kyllä. Saattaa kyllä olla jotain vikokoodeja jos on noita käynistymisongelmia.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: Xahhy - 27.06.2012, 21:51:09
Aika mielenkiintoista. Sinisellä aikoinaan tutkivat nuo suuttimien ohivuodot, mutta eivät vikaa silloin löytäneet. Oliko Xahhyllä suorituskyvyssä häikkää silloin?
Olen muutaman kerran kokeillut noita polttoainejärjestelmän puhdistusaineita, ei havaittavaa vaikutusta.

Ei ollut suorituskyvyssä minusta mitään eroa.. Ihmettelin vain kun moottoriöljyn määrä kasvoi kokoajan. Huoltomiesten mukaan ohivuoto aiheutti sen, että polttoainetta pääsi öljyjen sekaan.

Minullakaan ei ohivuotoa meinannut löytyä millään. Olivat tarkastaneet jo kerran aikaisemmin, jolloin ei havaittu vikaa. Oliko peräsi kolmas kerta suuttimien kimpussa kun jollain kameralla katselivat koneen sisään ja huomasivat 2. sylinterin männäpäällisen olevan aivan märkänä kun muut olivat kuivat. Näin jotenkin mulle sitä asiaa silloin selittivät..  :P
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 29.06.2012, 16:32:56
Huomasin että se tehon puute on lähinnä vaan lämpöisellä koneella. Kylmällä koneella tuntuu tehoa riittävän.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: Poikarukka - 29.06.2012, 19:55:25
Ei nuo vehkeet millään ostoskanava aineilla parane. Ensinnäkään sinne ei pidä tulla likaa ja toiseksi se että se sattuu paranemaan jollain litkulla vain kertoo että tilanne on epävakaa. Vika on tullut ja havaittavissa. Yleensä nuo aineet parhaassa tapauksessa kertovat mikä ominaisuus muuttuu ja vaikuttaa käyttäytymiseen. Peli on menetetty kun pitää poppakonsteja käyttää. Jotain on hajonnut tai kohta hajoamassa. Palikat vaihtoon tai auto.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 02.07.2012, 08:51:47
Joo näinhän se on. Palikat vaihtoon heti vaan, kun vian aiheuttaja löytyis.

Edit: Tietääkö joku millä testerillä pystyy testaa suuttimia? Huoltomiehen mukaan on ollut volvoissa vaikeuksia löytää koodeja suuttimista.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 05.07.2012, 18:32:28
Voiko xenonien korkeussäätöä säätää käsin? Toinen valo on alempana kuin toinen. Ja pitäisikö niiden testata itsensä ylös-alas ennen käynnistystä? ???
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: VäLKKy - 06.07.2012, 07:56:25
Ja pitäisikö niiden testata itsensä ylös-alas ennen käynnistystä? ???

Pitäisi, ainakin mulla teki niin -04 :ssa... :) Tuossa uudemmassa myös sivuille.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 06.07.2012, 08:04:03
Pitäisi, ainakin mulla teki niin -04 :ssa... :) Tuossa uudemmassa myös sivuille.

No kun mulla ei sitä tee, ne vaan syttyy samaan kohtaan. Mistä silloin pitäisi vikaa lähteä etsimään? Ja saako sitä toista lamppua tosiaan säädettyä jotenkin ylemmäs?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: VäLKKy - 06.07.2012, 08:07:56
No kun mulla ei sitä tee, ne vaan syttyy samaan kohtaan. Mistä silloin pitäisi vikaa lähteä etsimään? Ja saako sitä toista lamppua tosiaan säädettyä jotenkin ylemmäs?

Automaattinen korkeudensäätö rikki, muuta en osaa sanoa. Ja saa niitä valoja säädettyä, täällä jossain oli ohjeetkin siihen kun vaan muistas missä... :-\
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 06.07.2012, 08:30:29
Automaattinen korkeudensäätö rikki, muuta en osaa sanoa. Ja saa niitä valoja säädettyä, täällä jossain oli ohjeetkin siihen kun vaan muistas missä... :-\

Olis kyllä hyvä jos löytyis, yritin haulla mutta ei ainakaan vielä tärpännyt. :P
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: VäLKKy - 06.07.2012, 08:49:50
Olis kyllä hyvä jos löytyis, yritin haulla mutta ei ainakaan vielä tärpännyt. :P

En löytäny minäkään... :(
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 12.07.2012, 08:16:14
Samainen ongelma jatkuu, vikaa ei oo löytyny vieläkää. Eli auto käynnistyy huonosti ja nyt huomasin, että kylmänä tyhjäkäynnillä kuuluu satunnaisia kolahduksia konepellin alta, tai pikemminkin auton alta. Jokaisella kolauksella moottori nytkähtää ja kierrokset tekevät pienen nyppäyksen. Kellään mitään arvauksia, mikä se voisi olla?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: cpp0 - 12.07.2012, 08:45:56
Voiko xenonien korkeussäätöä säätää käsin? Toinen valo on alempana kuin toinen. Ja pitäisikö niiden testata itsensä ylös-alas ennen käynnistystä? ???

Täällä vm.04 ja xenoneilla, eikä ne kyllä mitään testaile kun päälle laittaa. Uskon että automaattisäätö kuitenkin toimii kun ei häikäise vastaan tulevia vaikka perä olis täynnä tavaraa. Katsastuksessakin kävi tossa kuukausi sitten ja ei ainakaan mitää sanonut, että eiköhän ne toimi kuten kuuluukin  :)

itse tohon kysymykseen  ;D Luulisi kuitenkin niissä olevan joku perus-säätö enne tuota automaattia ??!

edit: Voin tänään tarkistaa miten on itsellä kun pääsen töistä.

Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 12.07.2012, 09:47:49
Täällä vm.04 ja xenoneilla, eikä ne kyllä mitään testaile kun päälle laittaa. Uskon että automaattisäätö kuitenkin toimii kun ei häikäise vastaan tulevia vaikka perä olis täynnä tavaraa. Katsastuksessakin kävi tossa kuukausi sitten ja ei ainakaan mitää sanonut, että eiköhän ne toimi kuten kuuluukin  :)

itse tohon kysymykseen  ;D Luulisi kuitenkin niissä olevan joku perus-säätö enne tuota automaattia ??!

edit: Voin tänään tarkistaa miten on itsellä kun pääsen töistä.

Okei, hyvä homma!  :)
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: VäLKKy - 12.07.2012, 10:03:34
Olis kyllä hyvä jos löytyis, yritin haulla mutta ei ainakaan vielä tärpännyt. :P

Muualta löyty jotain... :)

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?128461-Headlight-adjustment-picture-reference
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 12.07.2012, 10:20:59
Elikkä periaatteessa tuota valkoista pyörittämällä pitäisi pystyä säätämään valoja pystysuunnassa...

http://img260.imageshack.us/img260/9674/cimg0715.jpg (http://img260.imageshack.us/img260/9674/cimg0715.jpg)
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: cpp0 - 12.07.2012, 10:25:23
Elikkä periaatteessa tuota valkoista pyörittämällä pitäisi pystyä säätämään valoja pystysuunnassa...

http://img260.imageshack.us/img260/9674/cimg0715.jpg (http://img260.imageshack.us/img260/9674/cimg0715.jpg)

olisko se tuossa kuvassa tuo vihreä
"Vert in red Horz in green"
(http://img402.imageshack.us/img402/3698/cimg0714.jpg)
(http://img507.imageshack.us/img507/2513/cimg0710.jpg)
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 12.07.2012, 11:03:42
Vertical tarkoittaa pystysuoraa ja horizontal vaakasuoraa, eli sen mukaan pystysuora olisi punaisessa...
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: cpp0 - 12.07.2012, 12:01:43
Vertical tarkoittaa pystysuoraa ja horizontal vaakasuoraa, eli sen mukaan pystysuora olisi punaisessa...

Joo äkkiäkös sen sitte koittaa kun noin helposti noi säädöt näkyvillä. Valothan lähtee irti sekunnissa, kun vain ottaa sen tapin veke sieltä  :)

EDIT: miten voin edes sekoittaa pystysuoran ja vaakasuoran  :D (nimim. kaikki murot kulhossa)
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 12.07.2012, 12:16:01
Joo äkkiäkös sen sitte koittaa kun noin helposti noi säädöt näkyvillä. Valothan lähtee irti sekunnissa, kun vain ottaa sen tapin veke sieltä  :)

EDIT: miten voin edes sekoittaa pystysuoran ja vaakasuoran  :D (nimim. kaikki murot kulhossa)

Piti sitä itekki vähän aikaa miettiä, että miten päin ne nyt oli ::) Mutta pitääpä mennä kokeilemaan, jos sais säädettyä valot kohilleen !

Ja vielä tämä:
Lainaus
Samainen ongelma jatkuu, vikaa ei oo löytyny vieläkää. Eli auto käynnistyy huonosti ja nyt huomasin, että kylmänä tyhjäkäynnillä kuuluu satunnaisia kolahduksia konepellin alta, tai pikemminkin auton alta. Jokaisella kolauksella moottori nytkähtää ja kierrokset tekevät pienen nyppäyksen. Kellään mitään arvauksia, mikä se voisi olla?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: cpp0 - 12.07.2012, 12:28:42
Menee jo kyllä niin mutuiluksi omasta puolesta tämä juttu, mutta sanotaan silti.
Kun nykäisee kerran niin, että kierrokset tippuu niin oletko koittanut ilmastointi päällä/pois päältä ?
Voisi jumittaa tuo ilmastoinnin kompressori, tai sitten saattaa laturi jumittaa, kun sieltä se apulaitehihna kiertää.

Mutta, en tiedä voiko tuo edellämainittu egr-venttiili aihettaa tuollaista, kun tyhjäkäynnillähän se pakokaasuja kierrättää.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 16.07.2012, 17:17:59
Ilmastoinnilla ei vaikutusta asiaan ja egr-venttiili on puhdistettu alle kuukausi sitten...  :-\

PÄIVITYSTÄ: Auton pakokaasut haisee todella pahalta ja kerran päästänyt tyhjäkäynnillä todella ison savupilven? Mistä ihmeestä tämä johtuu? Kansivikaa?

Alkaa usko loppumaan, korjaajat ei keksi vikaa ja kolmella eri vikatesterillä koodeja ei löydy.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 19.07.2012, 17:35:42
Mikä mahtaa olla kuvassa oleva laite? Se oli katkennut metalliliittimista ja kun koskin siihen, se alkoi surisemaan?

https://www.dropbox.com/s/uqeaivz7lipezcj/Photo%2019.7.2012%2017.19.37.jpg (https://www.dropbox.com/s/uqeaivz7lipezcj/Photo%2019.7.2012%2017.19.37.jpg)
https://www.dropbox.com/s/58m03aaud8szi5w/Photo%2019.7.2012%2017.19.46.jpg (https://www.dropbox.com/s/58m03aaud8szi5w/Photo%2019.7.2012%2017.19.46.jpg)
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 20.07.2012, 07:42:28
vnt säädin. vaihtokunnosa jos liittimet rikki!
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 20.07.2012, 07:47:02
vnt säädin. vaihtokunnosa jos liittimet rikki!

Tai siitä oli 2 metallitukea irronnut, siis millä se oli koneessa kiiinni. Nyt se roikkuu vapaana. En ymmärrä miten 2 "lattarautaa"voi mennä poikki. Mistähän tämä surina tuli, kun koskin siihen? Autossa ei ollut virtaa päällä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 20.07.2012, 08:25:25
oliko virrat ollu milloin päällä? virtojen katkaisun jälkeen se päästää alipaineet pois jonku ajan päästä, mutta surina kuulostaa oudolta. tiiätkö onko kuin vanha laite, jos sitä ei ole koskaan uusittu, voi olla aika kökkönen sisältä,
ja noita ei voi puhdistaa.
ootko muuten tarkistanu kaikki alipaineletkut?
Ja se sähköliitin joka siihe säätimeen tulee.ja johot tietysti-
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 20.07.2012, 08:44:24
oliko virrat ollu milloin päällä? virtojen katkaisun jälkeen se päästää alipaineet pois jonku ajan päästä, mutta surina kuulostaa oudolta. tiiätkö onko kuin vanha laite, jos sitä ei ole koskaan uusittu, voi olla aika kökkönen sisältä,
ja noita ei voi puhdistaa.
ootko muuten tarkistanu kaikki alipaineletkut?
Ja se sähköliitin joka siihe säätimeen tulee.

Virrat oli ollut päällä varmaan tunti ennen sitä. Ja tämä surina kuulosti ihan sähkömoottorilta ja kyseinen laite tärisi. En tiedä onko vaihettu koskaa, tuskin. En ole tarkistanut alipaineletkuja, miten ne pitäisi tarkistaa? ??? Mitä ongelmia laite aiheuttaisi jos se ei toimi?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 20.07.2012, 08:53:34
No sen ei todellakaan pidä surista sillon jos ei ole virtoja ollut päällä pitkään aikaan , kun siihen vain koskee. Siellähän on magneettiventtiili joka surisee, eli liikkuuko se sillon sitten edestakaisin nopeasti... Muistaakseni kerran kokeilin ottaa siitä sähköt pois auton ollessa käynnissä, ja sillon se surisi hetken. Varmasti aiheuttaa esim nykimistä ja ahtojen katoamista jos on vikaa, ja  liika-ahtamista.Alipaineletkut on hyvä tarkistaa sillai että otat yksitellen letkuja irti, tulppaat toisesta päästä, ja toisesta päästä imet nii perhanasti :D. Ei saa yhtään päästää ilmaa läpi. Mulla on muuten yks tuollainen venttiili hyllyssä, vanha se on, mutta ehkä toimiva.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 20.07.2012, 09:32:48
Okei.. Paljonkohan uusi säädin maksaisi? Pystyykös noita testaamaan mitenkää, näyttääkö vikakoodia tai saako niistä mitään arvoja?

Ja onko noita alipaineletkuja miten paljon? Voisko ne suoraan vaihtaa vaan uusiin, eihän tuollanen letku maksa paljon mitään? Jos ne nyt noita ohuita mustia letkuja ovat?  :D
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 20.07.2012, 11:56:05
uusi säädin muistaakseni 50-60€. Tilasin muuten juuri letkusarjan, joka oli 48€…voi ne letkut korvata suoraan uusilla, katot vaa jos sielä on takaiskuventtiili tms niin muista laittas sekin sinne.
niin, nuo säätimet on huono testata.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 20.07.2012, 12:10:35
Niin justiin. Vaihan sen jos viat viittaavat siihen. Tuon pystyy varmaan vaihtamaan ihan että johot irti ja johot kiinni ettei tarvi koodata mitenkään.

Mistäs tilasit letkusarjan?

Ja tuota nostan taas ylös:

Lainaus
Samainen ongelma jatkuu, vikaa ei oo löytyny vieläkää. Eli auto käynnistyy huonosti ja nyt huomasin, että kylmänä tyhjäkäynnillä kuuluu satunnaisia kolahduksia konepellin alta, tai pikemminkin auton alta. Jokaisella kolauksella moottori nytkähtää ja kierrokset tekevät pienen nyppäyksen. Kellään mitään arvauksia, mikä se voisi olla?

Lainaus
PÄIVITYSTÄ: Auton pakokaasut haisee todella pahalta ja kerran päästänyt tyhjäkäynnillä todella ison savupilven? Mistä ihmeestä tämä johtuu? Kansivikaa?


Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 20.07.2012, 15:48:32
Siniseltä tilasin. 30757740 tais olla varaosanumero. se säädin on nätti vaihtaa.ei tarvi koodailua

niin, mullahan on samoja ongelmia omassa autosa, eli pakokaasut haisee tosi pahalle,ja kylmänä pukkaa joskus sinistä savua.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 20.07.2012, 19:49:32
Siniseltä tilasin. 30757740 tais olla varaosanumero. se säädin on nätti vaihtaa.ei tarvi koodailua

niin, mullahan on samoja ongelmia omassa autosa, eli pakokaasut haisee tosi pahalle,ja kylmänä pukkaa joskus sinistä savua.


Okei, pitää vaikka tilata sieltä sitten!

Ei vissiin kans mitään vikaa oo löytyny? Diesel-korjaamollakaan eivät keksineet mitään syytä sille. Joten eipä tässä muu auta, kun päästellä niin kauan että auto leviää lopullisesti. :-\
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 26.07.2012, 12:35:21
Nyt ois hyllyssä jo kaks näitä magneettiventtiiliä, halvalla lähtis :D. Tuli tuon letkusarjan mukana taas uus venttiili.
Niin, eipä ole kukaan vielä kertonu miks haisee niin ?elvetin pahalle!
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 31.07.2012, 15:44:46
Huomasitko että oliko letkusarjan uusimisella mitään vaikutusta ongelmiin?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 31.07.2012, 16:09:35
Ei vaikutusta.

Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 01.08.2012, 07:13:14
Huomasin taas uuden oireen, kylmänä kuin käynnistää, auto vähän ns. pätkii. Jos painaa kaasua ja päästää nopeesti pois ja kun kierrokset tippuu, samalla moottori ikäänkuin pätkisi. Ja 1100 kierroksessa kuin yrittää pitää, niin mittari heijaa ja auto rupeaa hytkymään.

Toivotonta rupeaa olemaan... :-\

Btw. pitäskö tuon auton hehkuttaa näin kesällä? Joka kerta kun käynnistää niin hehkut vaan vilahtaa koetaulussa. Pitäisikö se kestää miten kauan?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 02.08.2012, 14:53:18
No nyt päätin että vien suuttimet ultraäänipesuun ja testaukseen.

Onko suuttimet kova homma irroittaa ite?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 02.08.2012, 17:24:38
Jaa a. Suuttimien irrotus.
Kyllä siinä varmaan saa vähän purkaa, imusarja veke ja suuttimien putket. voin olla väärässäkin ,saattaa saada pelkästään putket irrotttamalla ja paluuletkut. ?Kyllä se varmaasti onnistuu itseki irrottaa.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 03.08.2012, 13:07:48
Jooo korjaamoltakin annettiin arvio työn suuruudesta, eli 30 minuutista 8 tuntiin. Kuulemma jossain autoissa suuttimet jumittuvat pahasti ja pitää olla jonkunlainen vetovasara/ulosvetäjä tms.

Saa nähä... ???
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 04.08.2012, 08:36:45
Korjausoppaan mukaan on venttiilikoppa irrotettava, mutta se ei ole paha homma. Sitten vain suuttimien ylivuotoletkut ja ruiskutusputket pois. Sen jälkeen suuttimet irti. Tuossa ei ole maininintaa että suuttimet voisivat olla tiukassa(yleensä tuohon laitetaan jos jokin asia on vaikeasti irroitettava). Mutta eipä ole kokemusta asiasta, joten miksei ne voisi olla lujassakin. ?
Kyllä luulis tuollaisesta hommasta saavan tarkemman arvion. Tee itse, jos vaan pärjäät ilman autoa muutaman päivän.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: retzki - 04.08.2012, 13:49:50
Onko sinulla alfamer korjausopas vai mikä? ja jos ne irroittaa, eikös väliin pidä vaihtaa uudet tiivisteet? Ja noihinhan on omat momentit, missä kireydessä ne pitää olla?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tepa_kla - 04.08.2012, 17:19:54
Alfamer. Kyllä suuttimien kuparialuslevyt pitää vaihtaa. Momentit
ruiskutusputket 30nm
suuttimet 1-vaihe 4 nm
                2-vaihe 45 astetta
Volvon mukaan myös ruiskutusputket olisi vaihdettava uusiin.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tupajumi - 23.12.2013, 10:50:11
Jatkan tähän valmiiseen topicciin, fb puolella jo keskusteltu, v50 .2.0d savuttaa kiihdyttäes joka vaihteella, nelosen ohitus sytyttää i ja moottorijärj vaatii huollon, vikakoodeja anto liian suuresta ahtopaineesta, hehkujen ajotuksesta,jarruvalo kytkimestä ja jostain muusta, ideoita?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: tupajumi - 25.12.2013, 01:18:51
Kevyellä kaasulla kiihdyttäes kierrokser takertelee ja nypyttää, mutta pintakaasulla huomattavasti pirteempi ki täyskaasulla?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: hemukatti - 03.01.2014, 20:06:51
Nyt alkoi eukon vollessa olemaan käyntiinlähtöongelmia, lähtee kolmella käymään jos on vähänkin kone viileä, ilmeisesti joku suutin käyny fuskaamaan. Hehkut on kunnossa.
Onkos kuka laittanu noihin käytettyjä suuttimia hajonneiden tilalle ja mahtaakohan nuo olla samanlaisia esim V70:ssa missä 2.0d kone?
Aattelin nyppästä nuo irti ja viedä testaukseen niin näkee mikä niistä on viallinen..
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: Joni2402 - 23.03.2014, 13:43:50
Autona v50 2.0d -05

Ei lähde käynmään jos ei paina kaasua muutamaa senttiä jalalla alas. Jos yrittää käynnistää ilman kaasua, tuntuu että käy vajailla ja ei reagoi kaasuun. Mistä etsimään vikaa??
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: Joni2402 - 24.03.2014, 18:00:51
^^ eikö kellään ole tietoa?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: volvotdi - 25.03.2014, 00:17:25
^^ eikö kellään ole tietoa?

Jumittaa kaasuläppä, tyyppivika. Putsaa kaasuläppä ja tsekkaa ettei läppä jumita runkoon missään kohtaa. Läppää voi myös hioa hieman niin kärsii karstoittuakin.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: Timovaan - 25.03.2014, 07:45:56
Jumittaa kaasuläppä, tyyppivika. Putsaa kaasuläppä ja tsekkaa ettei läppä jumita runkoon missään kohtaa. Läppää voi myös hioa hieman niin kärsii karstoittuakin.

Olenko jäänyt kehityksestä. Onko nykydieseleissä kaasuläppä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: volvotdi - 25.03.2014, 09:00:32
Olenko jäänyt kehityksestä. Onko nykydieseleissä kaasuläppä.

Ei siinä tarkoituksessa mitä bensamoottoreissa, mutta samanlainen on. Tarkoituksena parantaa alavääntöä ja sitä tarvitaan DPF polton yhteydessä lämmön nostamiseksi sekä sammutettaessa se tukehduttaa moottorin.
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: Joni2402 - 03.04.2014, 22:13:58
Kiitoksia neuvoista, oma biili korjaantui toistaiseksi akun vaihdolla :D
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: peor - 20.06.2021, 23:49:07
Jumittaa kaasuläppä, tyyppivika. Putsaa kaasuläppä ja tsekkaa ettei läppä jumita runkoon missään kohtaa. Läppää voi myös hioa hieman niin kärsii karstoittuakin.

Voiko tämän puhditushomman tehdä turvallisesti itse ja niin että auto toimii sen jälkeenkin, ei siis vaadi ns.sopeuttamista?
Otsikko: Vs: V50 2.0D Ongelmia, kiire !
Kirjoitti: M141 - 23.06.2021, 14:17:46
Voiko tämän puhditushomman tehdä turvallisesti itse ja niin että auto toimii sen jälkeenkin, ei siis vaadi ns.sopeuttamista?

Voi tehdä itse ja ei tarvitse sopeutuksia. Läpässä itsessään ei ole mitään sähköistä vaan toimii alipaineella. Puhdistaessa vaan varoo rikkomasta MAP ja IAT antureita, ne kannattaa kuitenkin irrotella pois edestä.