Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: miittu - 08.06.2012, 18:16:32

Otsikko: päästöt melkein ok 850
Kirjoitti: miittu - 08.06.2012, 18:16:32
  Terve
Käytin autoa katsastusta varten pakokaasumittauksessa ja arvot melkein meni sallittuihin. Kierroksilla co 0,40 ja hc 50. tyhjäkäynnillä arvot co 0,44 ja hc 140. Kone oli kuuma ja katalysaattoria lämmitettiin kierroksilla useampi minuutti.
  Vikakoodeja ei ollut muistissa. Öljyt, tulpat,ilmansuodatin,polttoainesuodatin uusittu hiljattain . Jakopää myös tänä vuonna teetetty merkkiliikkeessä.
 Auto siis 850 -96 2,5 10v

  Kohta loppuu ajoaika eikä turhan takia haluais hylkyä...
Otsikko: Vs: päästöt melkein ok 850
Kirjoitti: seiskakymppitdi - 09.06.2012, 11:26:20
Joskus auttanut katille kunnon lämmitys. Kakkosella tai kolmosella reiluilla kierroksilla muutama kilometri. Silleen, että natina kuuluu putkistosta. Ajon jälkeen heti mittaukseen, niin arvot olleet hyvät
Otsikko: Vs: päästöt melkein ok 850
Kirjoitti: Kuoma - 09.06.2012, 14:44:31
Kannattaa varautua katalysaattorin vaihtoon, jos on yhä alkuperäinen. Kokemusta on..
Otsikko: Vs: päästöt melkein ok 850
Kirjoitti: Hurm0s - 09.06.2012, 15:12:53
850 menee päästöihin ilman mitään monen kilometrin lämmitystä jos kaikki on kunnossa.

Rikkinäisellä katilla arvot on aikalailla tuota luokkaa, muttei se vika välttämättä siinä ole.
Kokeile vaikka nyrkillä kolautella sitä kattia, onko kenno irti...?
Otsikko: Vs: päästöt melkein ok 850
Kirjoitti: miittu - 09.06.2012, 19:16:37
Katalysaattorissa ei kenno ilmeisesti ole irti kun ei kolise.  Edelliset viikot on tullut ajettua liki kokonaan taajamaliikenteessä lyhyttä matkaa eikä kone ole ollut normaalilämpöisenä montaa kertaa koska työmatka niin lyhyt.
Ennen seuraavaa mittausta pitää kokeilla vielä joku kymmenen kilometrin moottoritie lenkki.
  Auttaisiko esim crc suuttimien puhdistusaine tms? Ja jos katalysaattorin joutuu uusimaan niin mistä kannattaa hankkia uusi? Biltema,Motonet,sininen?
Otsikko: Vs: päästöt melkein ok 850
Kirjoitti: Juzi - 09.06.2012, 19:22:30
Ei sieltä katista mitään irti tarvi olla, voi olla silti käyttökelvoton..
Itelläki vaati viime leimalla jo about 10min lämmityksen, että arvot oli jotenkin sallittavissa.
Jotkut leimamiehet jaksaa lämmittää noita vähän enemmän ja on niiden konttoreiden laitteiden kalibroinnissakin eroja.
Otsikko: Vs: päästöt melkein ok 850
Kirjoitti: s73 - 09.06.2012, 19:35:45
hankin omani motonetistä tuohon takapotkuun useita vuosia sitten ja on toiminut hyvin, tosin putkea piti vähän avartaa.  :) nettikaupoista löytyy vähän halvemmalla kuin muualta. Niitä hitsattavia katteja ei kannata ostaa, ei välttämättä kelpaa katsastuksessa.
Otsikko: Vs: päästöt melkein ok 850
Kirjoitti: Nercs - 11.06.2012, 14:21:29
Minullaa on sama automalli ja tuossa näkyi olevan noi  päästöarvot tyhjäkäynti Co =0 Hc=1 CO2= 15.4 O2 =0.10 Yli 2000 CO=0.01HC=1 Lambda=1.00 CO2=15.3 O2=0.09..
Eli vaihda sinne ne sytytysjohdot ja virranjakajan kansi ja pyörijä kun teillä tuo Hc on korkea kun se on  bensanpalamista johtuva arvo.Vuotaako pakopåutki tai muu konehuoneen alipaineletku(kaasuläppä ja huohotin on puhtaat).Paljon autolla on ajettu ja muuten auto on kunnossa kun eli ei kuluta öljyä.Laita ne kaiiki päästöarvot näkyviin.Muutenkin kun kone kunnossa ne arvot on tosin hyvät kaasari peleissä kun joskun 240  Volvoa käytin leimaasa niin se katsastus-setä ihmetteli että ilmeisesti mittari rikki kun katalysaattorin arvoja näyttää auto jossa kaasari .Tulimme siihen tulokseen että Volvo osaa tehdä koneet.
Otsikko: Vs: päästöt melkein ok 850
Kirjoitti: miittu - 12.06.2012, 18:29:31
  Reilu lenkki moottoritiellä ja stp suuttimien puhdistus aine tankissa ei muuttanut päästöjä minnekkään. Imuvuotoja ei ole eikä myöskään pakoputkistossa ole vuotoja jäännöshapen perusteella. o2 0,62 ja lambda1,015.
  Mittarilukema reilu 380 tkm ja öljyn kulutus riippuen ajosta mutta 0,5l /1000km lähellä.
  Katalysaattori siis uusintaan. Uusi tai käytetty jää nähtäväksi vielä mutta ens viikolla hakee vikalistaa..