Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: miksu01 - 09.06.2012, 09:44:42
-
Miettisin että mitä eroa noissa on, ku oon kuullu että tuo b23e luovuttaisi n. 140hv ja b230f vain 111hv?
Tiedän että toinen on mekaaninen ja toinen LH ruisku, katalysaattorilla.
Sen verran tiedän että tuossa b23e:ssä taitaa olla k-nokka ja iso kansi, eli jos laittaa b230f:ään 531 kannen ja k nokan ni saako samat tehot?
Eli erot mitä minä tiedän.
B23e vs B230f
-K nokka vs M nokka
-Ei kat vs Katti
405 kansi vs 530 kansi
Jatkakaa tuosta kiitos
En tunne kaikkia volvon koneita joten sallittakoon tyhmien kysely minulle. ;D
-
K-jet vs. LH/ Regina
-
K-jet vs. LH/ Regina
Onko se tosiaan totta että tuosta löytyy se n.140hv?
jos pitää paikkaansa ni siitä ei olisi mikään ihan älyttömän vaikeeta ottaa vaparina irti se 180hv-200hv :D
-
B23E 405, k-jet ja K-nokka on esim. 1981 GLT 240:ssä ja siinä on 136hv.
B23E 405, k-jet ja H-nokka on taas esim. 1980 GLT/GT ja siinä on 140hv.
B230F:stä on olemassa 136hv versio FX jossa on 531 ja VX-nokka, sekä 130hv FB. Noissa on LH2.4
-
Onko se tosiaan totta että tuosta löytyy se n.140hv?
jos pitää paikkaansa ni siitä ei olisi mikään ihan älyttömän vaikeeta ottaa vaparina irti se 180hv-200hv :D
Ei kai se vaikeeta ole jos on 3-4ke laittaa koneeseen.
-
Eihän se kauhean kalliiksi tule jos tekee kaiken itse, mm T.S.I peltisarjan, sääd. nokka pyörän, kannen porttaus jne.
Itse olen ajatellut sijoittaa ainoastaan 500e ja teho tavoite on se 160hv saa nähdä kuinka käy.
tällä hetkellä mennyt 50e kannen lasku -1.5mm.
Mutta ei liittynyt tähän tuo asia :)
-
Minkälainen resepti sinulla on tuohon 160Hv:n?
-
Minkälainen resepti sinulla on tuohon 160Hv:n?
Tarkoitus olis tehä kaikki mistä saa tehoa lisää, ilman turbottamista ku vähäpäästöinen auto on..
Nyt olen kerenny vaan laskemaan kannen -1.5mm ja muotoilemaan kannen kanavat.
Tarkoitus olis lastuttaa, peltisarja, isompi putkisto, Paremmat venttiilit, isommat suuttimet, kevennetty vauhtipyörä, parempi nokka, sääd. nokkapyörä jne jne.
Tarkoitus olis koneistuksia ja lastuja lukuun ottamatta tehdä kaikki ite.
Tuo 160hv ei liene vaikea temppu. Alla on poiminta tehokkaammasta vaparista.
Tuolta lainattu www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0)
B230F
-96 mm porauksella
-LH 2.4
-nokka 320/104/12,7 (varmistan vielä)
-venttiilinjouset mallia keiteen-kone 40/120 kg/cm
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-531 siistittynä ja isommat venttiilit 46/37,5 mm
-viskopuhallin poistettuna
-2-1 putkisto lyhennetty
-lastut sytkä ja ruisku, lastun toiminta heikkoa (parhaissa vedoissa max vääntö ollut 250 tasolla, nakutustunnistin ottaa sytkää pois ja rikastaa seosta turhan paksuksi (vaikka anturin alla kuparia yms))
194 hv @ 6600 rpm 232 Nm @ 5200 rpm
-
Tarkoitus olis tehä kaikki mistä saa tehoa lisää, ilman turbottamista ku vähäpäästöinen auto on..
Nyt olen kerenny vaan laskemaan kannen -1.5mm ja muotoilemaan kannen kanavat.
Tarkoitus olis lastuttaa, peltisarja, isompi putkisto, Paremmat venttiilit, isommat suuttimet, kevennetty vauhtipyörä, parempi nokka, sääd. nokkapyörä jne jne.
Tarkoitus olis koneistuksia ja lastuja lukuun ottamatta tehdä kaikki ite.
Tuo 160hv ei liene vaikea temppu. Alla on poiminta tehokkaammasta vaparista.
Tuolta lainattu www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0)
B230F
-96 mm porauksella
-LH 2.4
-nokka 320/104/12,7 (varmistan vielä)
-venttiilinjouset mallia keiteen-kone 40/120 kg/cm
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-531 siistittynä ja isommat venttiilit 46/37,5 mm
-viskopuhallin poistettuna
-2-1 putkisto lyhennetty
-lastut sytkä ja ruisku, lastun toiminta heikkoa (parhaissa vedoissa max vääntö ollut 250 tasolla, nakutustunnistin ottaa sytkää pois ja rikastaa seosta turhan paksuksi (vaikka anturin alla kuparia yms))
194 hv @ 6600 rpm 232 Nm @ 5200 rpm
Vähäpäästöinen?
-
Vähäpäästöinen?
Juu auto on vm -90 ja autossa on katalysaattori vaikka rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen.. mutta joku on sanonu mulle että ku on katti niin on aina vähäpäästöinen??
Vähäpäästöisen turbotushan vaatii pakokaasutestin VTT:llä ja se maksaa 1000-1300e
Mutta tuo mistä on otettu tuo 194hv niin on tuskin ollut vähäpäästöinen..
-
Ei kai se vaikeeta ole jos on 3-4ke laittaa koneeseen.
Vähempikin riittää...
160 hummaa saa ihan perusvireillä ihan B200:sta kun polttoaineensyöttö ja sytytys on kunnolliset.
Säädettävä moottorinohjaus on kiva, vakiopurkkiin tehtävät lastut saattaa toimia tai sitten luultavemmin ei.
-
Vähempikin riittää...
160 hummaa saa ihan perusvireillä ihan B200:sta kun polttoaineensyöttö ja sytytys on kunnolliset.
Säädettävä moottorinohjaus on kiva, vakiopurkkiin tehtävät lastut saattaa toimia tai sitten luultavemmin ei.
No joo, vähän liiottelua mutta vähäpäästöiseen ei varmaankaan voi laittaa mitään 300-asteista nokkaa, naku-anturi
taitaa pitää liialliset rutut/sytkä ennakot kurissa. Katti ja lh-imusarja ei kanssa taida parantaa virtauksia.
Ehkä sillä megalla sais kartat tosiaan kuntoon, ei o kokemusta niistä mutta sen viis hunttia saa meneen jo siihen megaan
lisukkeineen. Ja eihän vähäpäästöstä saa muuttaa. :)
-
Juu auto on vm -90 ja autossa on katalysaattori vaikka rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen.. mutta joku on sanonu mulle että ku on katti niin on aina vähäpäästöinen??
Vähäpäästöisen turbotushan vaatii pakokaasutestin VTT:llä ja se maksaa 1000-1300e
Mutta tuo mistä on otettu tuo 194hv niin on tuskin ollut vähäpäästöinen..
Onko rekisteriotteessa maininta katalysaattorista?
Ja eihän vähäpäästöstä saa muuttaa. :)
Eihän ahdettuakaan saa muuttaa... :juhau:
-
Onko rekisteriotteessa maininta katalysaattorista?
Eihän ahdettuakaan saa muuttaa... :juhau:
Rekisteriotteessa lukee muistaakseni kolmitoimikatalysaattori tai jotain sinnepäin..
Tarkoitus olisi laittaa A, D tai VX/VX3 nokka.. Ei mitään liian jyrkkää kuten K tai H:ta.
-
On vähäpäästöinen. Ja kyllä tosta saa varmaan sen 160 hv mutta ei noilla nokilla. Tollanen hitsattu nokka vaan kiinni kun
tossa hannun koneessa ja putki poikki siitä 2-1 osan jälkeen. Eikä ole mikään tarkoitus vittuilla mutta jos on tulossa katulailliseen
katuautoon niin tulee maksamaan, ainakin jos haluaa että pystyy ajaan alle 8000 rpm.
Itse olen alkamassa rakentaan b230k:n kantta ja luulen ettei alle 500e selviä ja jos 140hv, 220nm ja vähän kierrosherkkyyttä
sais niin olisin kovinkin tyytyväinen. Auto on -86 eli löysillä päästörajoilla. Nokaksi meinasin jotain hiottua, ainakin pakoventtiilit
isommaksi, ehkä imutkin.?
Pakokanavien lattioita olis tarkoitus nostaa, imukanavista ei ton kannen osalta hajua.
Bensapuolella on dgv weber, ei mikään hipo-bensansyöttö mutta toimii, menee pienellä ja saa itse säädettyä sinne päin.
Imusarja on suolesta, vinokoneen ominaisuus?
Se mega olis tietenkin vaihtoehto kun sen tohon sais ilman naamiointeja laittaa, sais järkevämmän sytkän ja pääsis tosta
pottapyörästä eroon joka ei vapariin sovi mitenkään päin.
-
On vähäpäästöinen. Ja kyllä tosta saa varmaan sen 160 hv mutta ei noilla nokilla. Tollanen hitsattu nokka vaan kiinni kun
tossa hannun koneessa ja putki poikki siitä 2-1 osan jälkeen. Eikä ole mikään tarkoitus vittuilla mutta jos on tulossa katulailliseen
katuautoon niin tulee maksamaan, ainakin jos haluaa että pystyy ajaan alle 8000 rpm.
Itse olen alkamassa rakentaan b230k:n kantta ja luulen ettei alle 500e selviä ja jos 140hv, 220nm ja vähän kierrosherkkyyttä
sais niin olisin kovinkin tyytyväinen. Auto on -86 eli löysillä päästörajoilla. Nokaksi meinasin jotain hiottua, ainakin pakoventtiilit
isommaksi, ehkä imutkin.?
Pakokanavien lattioita olis tarkoitus nostaa, imukanavista ei ton kannen osalta hajua.
Bensapuolella on dgv weber, ei mikään hipo-bensansyöttö mutta toimii, menee pienellä ja saa itse säädettyä sinne päin.
Imusarja on suolesta, vinokoneen ominaisuus?
Se mega olis tietenkin vaihtoehto kun sen tohon sais ilman naamiointeja laittaa, sais järkevämmän sytkän ja pääsis tosta
pottapyörästä eroon joka ei vapariin sovi mitenkään päin.
En ottanu vit##iluna :hello:
Kyllä mäkin tiedän että rahaa palaa ku autoa alkaa virittää, Saa nähdä kuinka paljon, niinku sanoin niin tarkoitus on tehdä niin paljon kuin mahdollista niin itse. Pakoputketkin ostan metri tavarana ja hitsaan ne..
Tuo 160hv on vaan tavoite ku jonkilainen tavoite kuitenkin pitää olla että tietää mihin on menossa, jos sinne päästään niin hyvä niin ja jos ei niin ei maha sitten mitään..
Se jäi vielä kertomatta että tarkoitus olis rakentaa tuo kone niin että se olisi tuon lasketun kannen vaihdolla normaaliin kanteen valmis turbotukseen, eli ku saan toisen vanhemman korin niin laitan sen joskus sitten sihen turboineen.
isoin tarkoitus olisi nyt ainakin saada lisää tehoa koska tuo mun paikalla oleva b200f on niin nuhanen että se ei kulje mihinkään.. 0-100km/h ei tapahdu mitään ja 100km/h jälkeen menee hiukan johonkin
Sellanen juttu vielä kiinnostaisi että talvella tuota volvoa oli vaikea saada heittämään perää, mutta eilen painoin vähän kaasua niin raapi molemmilla renkailla jäljet hiekkaan.. oon luullu että ei ole minkään näköstä lukkoa mutta kyllä siinä joku taitaa olla.. Ja märällä asfaltilla ku 1 lähtee niin ei mitään mutta kun kurvissa heittää 2 vaihteen ja kytkin pommin ni lähtee perä alta.. Oisko siinä joku kitka ym. lukko?
EDIT: otsikko muutettu keskusteluille sopivammaksi..
-
Nosta perä ylös pyöritä toista rengasta, jos on lukko niin pyörii toinenkin.
-
Nosta perä ylös pyöritä toista rengasta, jos on lukko niin pyörii toinenkin.
Joo pitää testata, Mutta onko niitä lukkoja monenlaisia? esim. 60% tai 80% jne?
-
Sellanen juttu vielä kiinnostaisi että talvella tuota volvoa oli vaikea saada heittämään perää, mutta eilen painoin vähän kaasua niin raapi molemmilla renkailla jäljet hiekkaan.. oon luullu että ei ole minkään näköstä lukkoa mutta kyllä siinä joku taitaa olla.. Ja märällä asfaltilla ku 1 lähtee niin ei mitään mutta kun kurvissa heittää 2 vaihteen ja kytkin pommin ni lähtee perä alta.. Oisko siinä joku kitka ym. lukko?
98% todennäköisyydellä ei ole lukkoa. Tehtaalla ovat ruuvanneet lähinnä turboihin, Göteborgin meiningin tietäen saattaa kyllä löytyä lukko ihan karvalakkimallistakin, siellä kun ovat pultanneet osia kiinni sen mukaan mitä on käteen sattunut :D. Hiekalla kyllä kuopii molemmilla vaikka jeesuksen vanha tuhnus ja mutkissa saa kytkinpommilla lukottomankin perän lähtemään alta :D Perä ilmaan ja rengasta pyörittämään, jos pyörii kankeahkosti ja vastakkaisen puolen rangas pyrkii pyörimään samaan suuntaan niin on lukko (lukottomassa vastakkaisen puolen rengas saattaa yrittää pyöriä päinvastaiseen suuntaan). Tai jos ei jaksa nostaa koko perää ilmaan niin toinen pyörä ilmaan, pykälä silmään ja kaasuttelemaan, jos lähtee liikkeelle niin on lukko ja jos vain ilmassa oleva rengas pyörii niin ei ole lukkoa (tämä kokeilu sitten omalla vastuulla, ei ole mun vika jos karkaa tallin seinään tai tunkka kaatuu alta :o).
-
Juu auto on vm -90 ja autossa on katalysaattori vaikka rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen.. mutta joku on sanonu mulle että ku on katti niin on aina vähäpäästöinen??
Vähäpäästöisen turbotushan vaatii pakokaasutestin VTT:llä ja se maksaa 1000-1300e
Mutta tuo mistä on otettu tuo 194hv niin on tuskin ollut vähäpäästöinen..
Ei ole silloin vähäpäästöinen,jos ei lue otteessa.
-
Ei ole silloin vähäpäästöinen,jos ei lue otteessa.
Eikös ollut että voipa ollakin. Kolmitoimikatalysaattori = vähäpäästöinen.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8009.0
-
Rekisteriotteessa lukee muistaakseni kolmitoimikatalysaattori tai jotain sinnepäin..
Tarkoitus olisi laittaa A, D tai VX/VX3 nokka.. Ei mitään liian jyrkkää kuten K tai H:ta.
Juu jos tuollai lukee niin sitten on vähäpäästönen enpäs vain huomannut tuota lukea
-
ääh.. kannattaa hiotuttaa niin rupeaa tapahtumaankin jotain..
-
Mites ajattelitte pitää sen moottorin ns. vetoalueella Volvon vakiolaatikoilla?
-
nelosella alkavalla perävälityksellä? jos ei riitä niin puodottaa kolmosta pienemmäksi :pomo:
-
Ei olla vielä niin pitkällä, Ensin tehot ja sitten aletaan miettiä laatikkoa :)