Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: scoffa - 27.01.2011, 10:22:16
-
Katsastussetä sanoi että CO-pitoisuus on no-go. No tää ei tietty ollut hirveä yllätys kun auto oli maannut hangessa puoli vuotta, mutta heitetäänpä arpaa.
Päästöt tyhjäkäynnillä:
CO% 0,8
CO2 14
HC ppm 97
O2 1,3
Kierroksilla:
CO% 0,6
CO2 14,9
HC ppm 61
O2 0,8
Lambda 1,02
Kävin nyt hakemassa masiinaan uudet öljyt, öljyfiltterin, ilmafiltterin ja tulpat, olettaisin riittävän rajojen alitukseen, mutta osaako joku muodostaa jotakin muuta tarkistamisen arvoista noista arvoista? HC arvo ainakin tuntuu vähän korkealta mun mielestä vaikkei siitä kiinni jäänytkään.
-
ja ennen katsastusta autolla ajettiin kolmosella lappulattiassa kuinka kauan?? jos auto seissy puolivuotta sille pitää antaa kenkää ja kunnolla ennen katsastusta...
-
Sen verran hilkulla että...
Voisihan se katsurikin katella vähän sormien läpi, ite kun kävin B20F koneellista näyttämässä niin katsuri veti hatusta (arvot seilasi melkoisesti välillä yli ja välillä alle raja-arvojen) oikeat arvot ja leima paperiin.
HC maksimi on 100
CO maksimi 0,5% (kieroksilla 0.3%)
Lambda 0,97-1,03
O2 maksimi 5
EI tosiaan ole paljosta kiinni, monoa kunnolla osien vaihdon jälkeen ja mittaukseen.
-
ja ennen katsastusta autolla ajettiin kolmosella lappulattiassa kuinka kauan?? jos auto seissy puolivuotta sille pitää antaa kenkää ja kunnolla ennen katsastusta...
Ei kovin reilusti monoa saanut, ajomatka kyllä oli 30km, mutta autossa oli niin sudet renkaat ja reitti jäinen että jäi suurin hupi pois :P
Tokihan sille tällä kertaa annetaan vähän enemmän kun kotoapäin pääsee ajamaan.
Juniku, joo sama on käynyt itsellänikin että katsastaja on katsonut sormien lävitse kun seilannut liikaa. Lisäksi tällä kertaa ajattelin antaa mitattavaksi korjaamolla. Aikoinaan kävin tuplakaasarisaabilla ja säätivät tyhjäkäynnin nätiksi samalla rahaa ja päästöt menivät kondikseen.
Tuo HC arvo tosiaan vähän häiritsee, mutta tiedä sitä taas onko seisoessa tulpat ja öljyt menneet vaan niin huonoon kuntoon. Tänään pitäisi vielä vaihtaa eteen alatukivarren pusla, jarruletku ja jotain pientä niin sitten näkee miten arvot asettuvat.
-
Ja kyllä bensan laatukin heikkenee puolessa vuodessa.
-
Ja kyllä bensan laatukin heikkenee puolessa vuodessa.
Joo näin tekee, varsinkin talvella ilmeisesti. Laitoinkin kyllä tankkiin 98:ia ennen katsastusta, mutta pohjalla oli sen verran paljon että oliskohan 50:50 vanhaa ja uutta ollut.
-
Katalysaattorin sisuskalut säpäleinä :'(
-
Katalysaattorin sisuskalut säpäleinä :'(
Pari irronnutta kennoa ei vaikuta päästöihin mitenkään. Tuosta 460 turbosta oli katista lähtenyt pari etummaista kennoa irti ja silti päästöt oli ihan hyvät ;)
-
Pari irronnutta kennoa ei vaikuta päästöihin mitenkään.
Kyllä siellä aika helinä käy. Ja ei tuossa nyt MAP-anturin lisäksi paljoa enää muuta vaihtoehtoa edes olisi kun edes öljyjen, suodattimien, tulppien ym. vaihto ei vaikuttanut päästöihin lainkaan. Ja siis se helinä on tosiaan sitä tasoa että kyllä siellä kaikki on säpäleinä.
Takapihalla on onneksi 440 josta voi napata katin, huono puoli on se lumihankin auton päällä.
-
Oletko purkanut sen katin jo irti ?
-
En vielä, tuo kun on ainoa liikkumisauto niin menen tuossa illemmalla rälläköimään toisesta romusta sen katin ensin pois. Yöasennukseksi varmaan mennee.
-
Se ei välttämättä ole rikki vaikka heliseekin.
-
Ainakin korjaamon setä totesin ykskantaan että roskikamaa. Mä olisin kyllä sanonu varmaan samaa koko volvosta, mutta se olisi ollut tunneperäistä.
-
No ihan omasta kokemuksesta tiesin kertoa että ei välttämättä ole rikki vaikka heliseekin ::)
Ihan itse purin sen katin omasta autosta katsastuksen jälkeen ja totesin että pari kennoa oli lähtenyt irti ja "pyörivät" siinä katin etuosassa. Syy miksi purin sen oli juurikin tukoksen aiheuttama tehottomuus autossa.
Eli se helinä ei kerro välttämättä yhtään mitään ja korjaamonkaan sanomiset eivät ole mikää 100% varma tieto :P
-
Nojuu, tämä on tullut monesti huomattua ettei korjaamosedät ole jumalia. Joissain asioissa ne melkein on :P Jeepin kanssa on tullut sellainen ihmetietäjä vastaan joka osaa melkein lonkalta todeta jokaisen jeepin vian jo puhelimitse, ei ihme että on ainoa suosittu ja tunnettu varaosien maahantuoja.
Eurooppa ja japsiautojen kanssa tulee jatkuvasti jotain uutta vastaan, ranskalaisesta luovun tovi sitten todeten, ettei enää ikinä ranskalaisia kuin uuniin. Tällä kertaa kuitenkin toivon korjaamosedän olevan tietäväinen, sillä alkaa päästöongelmien syiden etsintä olla hankalaa ja kuulemma päästöjen suuruudet täsmäävät myös hyvin katin viimeiseen parkaisuun. Se on kuitenkin selvä että jossain on vikaa ja kun tuo kuulosti lähinnä siltä kuin sisällä olisi rikkoutunut pullo, on se ainakin loogisin paikka alottaa etsintä.
-
No voihan sen kokeillakin sillä ehjällä katilla ja vielä kun se "uusi" katti ei maksa mitään ;)
-
No, tämähän sitten vähän monimutkastui. Molemmissa on ihan erilaiset katit. Joutuu kai vaihtamaan koko putken pakosarjasta kattiin asti (mikäli nyt edes sopivat keskenään, 440 on 1,6 koneella).
Toinen vaihtoehto olisi pistää jokin putken supistaja ennen kattia, mutta moinen mahtaa kerätä karstaa kivasti.
-
Milläs koneella se sun auto oli ?, jos B20F tai B18U niin niissä on katti muhvilla/laipalla ja muissa pelkästään laippa/laippa.
-
Tua B16F oli molemmissa päissä laipalla, B18U taas on joku oma patentti ilmeisesti koko putki. Kiinnitys etuputkeen laipalla jonka jälkeen yhteen hitsattua putkea muhvin sijaan. Eihän siinä mitään jos hitsata tarttisi putkea yhteen, mutta kun laipatkin ovat tyystin eri kokoisia. Hiukan patentoimiseksi taitaa mennä mutta eiköhän ne kiinni saa, jos ei muuten niin rälläköimällä laipat hitoille.
-
B18U pitäisi olla kyllä etuputkesta muhvilla ja loppuputki laipalla :P
B16F on juuri noin että molemmat päät laipalla.
-
B18U pitäisi olla kyllä etuputkesta muhvilla ja loppuputki laipalla :P
Öh, onko tässä siis vielä kaiken lisäksi ollut väärinpäin toi katti :D
Etuputki oli laipalla ja takaa hitsattu, mutta oletettavasti ollut muhvin paikka.
Hiukan säätämistä tosiaan kun noi laipat on niin eri kokoiset, pultinreikiä ja tiivisterenkaita myöten. Taitaa jäädä hommat tältä illalta kun vilustutin itseni, mutta huomenissa pitää varmaan rälläköidä vanhasta laippa irti ja laittaa se ehjään kattiin.
Eihän lambda muuten estä pahasti pakokaasujen kulkemista? Nimittäen tän jälkeen mulla on kaks lambdaa putkessa ;) Nyt oli pakoputkessa ennen kattia ja ehjässä katissa on vielä omansa. Katin lambdan ajattelin jättää kytkemättä kun johdotuskin on kai täysin erilainen.
-
Ei kun p*rkele se meneekin niin että etuputki laipalla ja takaosa muhvilla.
Muistin väärin koko homman :D
-
Noniin, päivitetäänpä tämäkin ketju loppuun.
Mittauksessa käyty (ja ohessa katsastuksessa), uusi katti hoiti homman. Vanhasta helisi kivasti kennostoa ulos kun sitä ravistelin.
HC:t tipahtivat todella reilusti, lambdan kanssa oli vähän vielä taistelua kun kuulemma vuotoa putkessa, mutta meni onneksi läpi silti. Pakokaasua ei näy tulevan mistään kohtaa joten lieneekö vuoto sitten pakosarjassa, ei jaksa miettiä enää kun viikon tapellut tuon pommin kanssa :D
-
Noniin, viime vuoden, rahallisesti maailman kaatavan remontoinnin jälkeen tällä kertaa leimalla ei sitten oillutkaan muuta vikaa kuin päästöt.
Pakosarja halki ykkösen laipan juuresta, murtuma kiertää koko putken ja imee ilmaa välistä sen verran että menee päästöt sekaisin.
Peltisatsi, aiemmin jossain kehuin että tässä olisi olltu valurautainen mutta se ei sitten ollutkaan niin, vaan peltisatsi. Miten hankala on tuon hitsaaminen, vai kokeilenko pakoputken paikkauspaskalla saada vuodon niin pieneksi että saan edes leimalta sen nyt läpi ja metsästelen toisen pakosarjan sitten aikanaan jostain? Hommaa kun hankaloittaa se että B16&B18 koneissa on erilaiset pakosarjat, tässä on kahdella putkella meno ekaan laippaan joka on jo konehuoneen puolella, siis 4-2-1.
HC = 216
CO2 = 9
CO = 5
O2 = 2,5