Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kari Takaeilola - 10.06.2012, 13:19:17
-
Eli tästähän vois tulla mielenkiintonen viestiketju, ku ruetaan katteleen mitä LM:n päätöksiä löytyy porukalta. Samalla siinä sivussa voisin vähä kysellä, että miksi mulla Volvo 240 farkussa lukee rekisteriotteessa: ISTUINTEN KIINNITYS, PÄÄNTUET, AJOVALAISIMET JA ETUVALAISIMET HYVÄKSYTTY LM:N PÄÄTÖKSELLÄ NRO*numerosarja* ja lopussa lukee TUULILASI HYVÄKSYTTY LM:N PÄÄTÖKSELLÄ*numerosarja*. Autosta sen verran että se on joskus tuotu rauhanturva-tehtävistä Libanonista tai jostai muualta. Ei oo tietoa tarkalleen että mistä. Etuvaloissa en oo huomannu mitään erikoista, ku auton ostin nii mukana ei tullu niskatukia ja tuulilasiki näyttää aikalai tavalliselta.
-
Vanhoja reliikki osia hyväksytty erilaisilla päätöksillä Suomen liikenteeseen ,ei liity maahanmuuttoauton säännöksiin..
-
Tod.näk. valoista, (silloisesta) tuulilasista jne. puuttuu euro-hyväksyntämerkintä. Muuttoautoissa ei ole niin tarkkaa, mutta muussa tuonnissa ao.palikat olisi pitänyt vaihtaa.
-
Vastaavia merkintöjä on 200:ssa uutena suomeen tuoduissa autoissa ,ilman tuota LM hyväksyntää olisivat jääneet varmaan tuomatta.
-
Mun viime kesän kesäautossa (245 SE -91) oli samat tarinat otteessa kuin aloittajallakin.
70-luvun (vai pitäisikö sanoa 60-luvun...) autosuunnittelun tuotokset kun ei oikein tahtoneet olla yhteensopivia 90-luvun säännösten kanssa. :)
-
Liekkö tuollaiset jotain muille markkina-alueille tarkoitettuja yksilöitä, jotka ovat syystä tai toisesta päätyneet Suomeen?
Yksilöllinen tilaajamallikaan ei tainnut olla tuolloin vielä ihan niin yleinen toimintatapa autokaupassa joten "sinnepäin"-malleillekkin oli kysyntää markkinoilla, jos sellaisia jostain kaupattavaksi sai?
E-sääntöihin perustuvia viittauksia alkoi lakiteksteihin ilmestyä jo 80-luvun alkupuolella, joten kehityksen suunta oli ollut jo pitkään tiedossa ja aikaa tarvittaviin muutoksiin kyllä oli riittävästi.
Neuvostoliiton romahduksen ja kauppasuhteiden heikkenemisen myötä lainsäätäjilläkin on vissiin ollut kiire muovata lakitekstejä paremmin EU-yhteensopiviksi, joten vanhojen määräyksien mukaista varastoakin kyllä maahantuojalla on lakimääräysten voimaantulohetkellä saattanut pihassaan olla.
90-luvun alkupuolisko oli muutenkin yksi vilkkaimmista, ellei vilkkain, muutoksien aikakausista puhuttaessa ajoneuvotekniikan lainsäädännöstä Suomessa.
-
Taisi olla Suomi niin paljon kallellaan Neuvostoliittoon päin että piti keksi omia tiukkoja säännöksiä kun ei naapurimaan autot kelvanneet SovietFinlandiaan ilman LM päätöksiä.
Ladoja kyllä hilattiin kaasarilla ja katilla maustettuna ,postikin sai tutaa oravan-nahka taloudesta.
Toki työllistävä vaikutus oli kun alkoi 90 luvun alussa jobit vähenemään ,raskas organisaatio pidettävä jollainlailla työllistettynä ;D
-
Joo, kyllähän Lada kaikkine malleineen oli ainakin 80-luvun alkupuolella myyntitilastojen ykkönen Suomessa.
Mutta on siinä ollut valtion virastossa työskentelevän Lada-kuskin aate koetuksella ja hymy tiukassa kun rahat on kiinni uudessa Axtec-mallissa, jonka tietokoneohjatun kaasuttimen kiukutteluun on joutunut tottumaan, minkä lisäksi uutisista on saanut todistaa Berliinin muurin ja myöhemmin koko Neuvostoliiton murtumista.
Vielä kun on sattunut samaan aikaan tankille vaikkapa Chevroletilla ajavan kapitalistin kanssa, jolle aiemmin on tottunut vinoilemaan mm. Dot-valojen ja Ansi-lasien kelpaamattomuudesta, jolloin viimeinen naula arkkuun on tullut kun autonsa itse Yhdysvalloista tuonut Chevy-kuski on todennut että ei muuten enää tartte niitäkään vaihtaa ja poistuu paikalta veekasin äänimailman saattelemana.
Aikoinaan kun olin töissä korjaamolla, jolla oli myös yksi tai kaksi postiautovarikon entistä asentajaa, kuulin että maahantuontihuollossa oli yleinen toimenpide, jossa Ladojen kaasuttimet avattiin ja jälki oli ollut sellaisella tasolla että mm. tiivistepintoja oli saanut viilata suoriksi. Aikojen saatossa kaasuttimia kertyi useita ripakopallisia korjaamon nurkkiin.