Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: azzyyr - 12.06.2012, 07:44:39
-
Näyttääpi sille et volvon coolerista tuli kilometrit täyteen. Mustaa savua oikein reilusti kaasua painaessa ja alakierroksilta on kadonnu väännöt. Öljyistä kosteuttakin näkyy konehuoneen puolella oleva, mutta en ole vielä alle kontannu kattomaan onko cooleri sökö vai joku putki halki.
Mutta jos olettaa et ne muovipäädyt on nyt antautuneet, niin mistä uusi? Luonnollisesti kun vaihtaa niin pistää sit paremman, mut malli sais mennä paikoilleen suurinpiirtein bolt-on. Minkäänlaiseen kiinnikkeiden hitsaushommaan ei ole mahdollisuutta, kun ei sitä konetta vielä ole.
Mut siis menisköhän tämä paikoilleen ihan bolt-on:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-12/volvo-v70n-2000-2007-45mm.html
ja onko muita vaihtoehtoja tiedossa? Muistaakseni jossain on asiasta keskusteltu, mutta haku ei ko. ketjua suostunut löytämään...
-
Ei se ahdin kovin herkkä ole sekoamaan vaikka cooleri vuotaisikin. Ajankanssa kun öljyyntyy niin on ihan normaalia. Öljy tulee ahtimesta tai todennäköisemmin siitä hiukan ilmansuodattimeen päin olevasta huohotinletkusta.
Ilmeisesti säädön alipaineissa on joku vuoto tai imuletku litistyy tai painepuolen letku on halki tai irti ym ym?
Jos cooleri menee vaihtoon niin tuollaista ehkä voisi katsoa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17679.0 " BELL Intercoolers välijäähdytin S60R/V70R bolt on."
-
Ihan aito vaihto-osakin olis tarjolla alta kolmen sadan.
http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-S60-S80-V70-D5-Diesel-Intercooler-02-07-GENUINE-/190415056666
Josta herääkin ihmetys, miten näistä kehdataan pyytää yli 200 egee romuttamoilla... :o
-
Nyt on suojat purettu ja vika paikallistettu. Kenno poikki, toiseksi alin rivi.... :-[
Nyt kun se sitten on pakko vaihtaa, niin löytyykö netistä ohjeita jostain kuvien kanssa? Ja ilmeisesti yläkautta lähdetään, koko keula purkamalla?
Ja vielä kommenttia toivoisin tuosta KL racingin kennosta, onko joku asentanut paikoilleen? Meneekö tappelematta?
Toi BELLi on liian kallis meikälle, ennemmin tilaan orkkiksen UK:sta.
-
Niin ja lisäyksenä vielä, että öljypaskan määrästä päätellen coolerin molemmin puolin, sekä ilmastoinnin kennon kupeessa, toi kenno on ollut rikki jo pitkään. Nyt se sit vain on antautunut lisää...
-
en tiedä saisiko näistä rakennettua, firma myy kiinacoolereita http://www.yritysnet.com/tarvikemotti/vali.htm ?
ainakin halvempia mutta laadusta ei tietoa ja minkä kokoinen pitää olla, muut kommentoikoon.
-
Kiinacoolereissa on kyl hinta kohdiillaan, ja eikös nämä ihan päteviä palikoita ole ollut, mitä muilta foorumeilta on ajansaatossa tullut luettua. Mut noiden kanssa joutus niin paljon rakentamaan uusiksi putkistoa ja luultavasti kiinnikkeitä, et nyt ei aikaa eikä energiaa siihen ole.
Vertailin tuon KL-racingin coolerin kuvaa ja ebayn kuvaa orkkiksesta, niin kuvasta kattomalla muodot on aika lailla yks-yhteen. Mut käytännön kokemukset kiinnostas? Ellei keltään niitä huomiseen mennessä ole löytyny ni pitää ottaa riski ja tilata tommonen. Ei ton rikkinäisen coolerin kanssa viiti kovin pitkää ajella. Pian pettää lopullisesti ja menee hinaushommiksi. Ja vähän jo hävettää valoista lähteä ku volvo savuaa ku vanha miljuunan kilometrin kakssatanen pystylamppu...
-
Viimein löytyi ohjeet netistä, laitan linkin jos joku muukin haluaa tietää miten cooleri vaihdetaan...
http://forums.t5d5.org/page/index.html/_/articles/v70-s60-d5-diy-intercooler-replacement-guide
-
Aamupäivän etsiskelyn tulosta.
http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-S60-S80-V70-XC70-TURBO-D5-2003-07-INTERCOOLER-NEW-/280792279397?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4160862965#shId
Hinta on ainakin jo kohdillaan, mutta mietityttää onko laatu sit vielä huonompaa kuin alkuperäisissä, joka sekään ei mitään priimaa tunnu oleva (hajoaa alta 220tkm:n)...
Sinisellä cooleri maksaa 320 egee, tänään kysytty hinta..
-
Mulle tuli Nissens merkkinen välijäähdytin volvooni viime syksynä kun tilasin sen ebayn kautta Englannista.Pitäisi olla kyllä laadukas.Muista varmistaa ostaessa ahtopaine anturin paikka,joissain se on välijäähdyttäjässä letkun lähdön alla.Kumpaakin mallia oli ainakin silloin saatavana Englannista.Mulla se ei ollut coolerissa.(V70 D5 -02 Manuaali)Vaihdoin omaani ilman puskurin ja yläpellin irroitusta.Alasuoja/pohjapanssari+jäähdyttäjä ja sen letkut irti,ilmastointilaitteen kenno sidotaan narulla tai rautalangalla yläpellin pultinreikiin että kenno pysyy coolerin vaihdon ajan suurin piirtein paikallaan.Suurin ongelma oli ilmastoinnin kennon rauta putki joka on coolerin putken lähdön tiellä mutta sopihan se sen ohi kun aikansa tappeli.
-
Alakauttakin varmaan vaihtuu, mutta kun minulla ei ole nosturia, ainoastaan rampit, niin tila ei taida riittää. Ja työskentely selällään autonalla ei ehkä ole se paras vaihtoehto. :-\ Mut täytyy ennen aloitusta miettiä kumpi reitti olisi nopeampi...
Oma -02 volle on käyttöönotettu 11/02, ja näyttääpi olevan tuo cooleri -03 mallia. Anturihan sieltä löytyi putkilähdön kupeesta, lähdön yläpuolelta.
-
Vaihdoin sen muistaakseni yläkautta ilman puskurin/lukkopellin irroitusta.Mulla cooleri ei mahtunut putoamaan alaspäin koska ilmastoinnin putki oli edessä.Oli kyllä aika hankala vaihtaa tällä lailla,on ahdasta mutta onnistui.En kehdannut purkkaa enempää.(kumpiko lie sitten parempi,purkaa suosiolla enemmän vai vaihtaa puoli väkisin?)Sinun löytämässä ohjeessahan ei tarvitse tyhjentää jäähdytys järjestelmää eikä irroittaa flektiä niin kuin minä jouduin tekemään.En ollut varma anturin sijainnista coolerissa,hyvä että löytyi.
-
Nyt on cooleri vaihdettu. Yläkautta tuon linkin ohjeiden perusteella lähdin vaihtamaan. Ohjeesta poiketen en ottanut valoja pois paikoiltaan. Ainoastaan pultit otin irti mitkä keulan pellissä oli kiinni. Ehdottomasti vaikein homma oli saada riittävästi rakoa syylärin ja ilmastoinnin kennon välille, jotta sain kammettua coolerin pois paikoiltaan. Aika paljon joutui voimaakin käyttämään ja vähän pelotti ilmastoinnin osien kestävyys, mutta taisin selvitä, testilenkillä tuli ilmastoinnista kylmää. Ahdasta kyllä oli ja rystyset on sen näköiset... ::)
Aikaa meni paria minuttia vaille kaksi tuntia siitä kun konepellin aukaisin. Ei siis mikään paha homma jos vähän avaimet kädessä pysyy....
EDIT: niin ja vanhasta oli ykis ripa melkein kokomatkalta halki. Ei ihme että vähän savutti ja väännöt oli kateissa alakierroksilla... ::)
-
Mikä mahtaa olla ensimmäinen jäähdyttäjä siinä kolmen nipussa keulasta päin katsottuna? On tullut alareunaan pieni vekki ja volle pyytää tarkistamaan moottorin jäähdytysnesteen... Tarvis varmaan vaihtaa uuteen, kun vain tietäis mitä lähtee etsimään ja mistä kannattaisi uusia kysellä (jollei hanki purkuosaa).
-
Mikä mahtaa olla ensimmäinen jäähdyttäjä siinä kolmen nipussa keulasta päin katsottuna? On tullut alareunaan pieni vekki ja volle pyytää tarkistamaan moottorin jäähdytysnesteen... Tarvis varmaan vaihtaa uuteen, kun vain tietäis mitä lähtee etsimään ja mistä kannattaisi uusia kysellä (jollei hanki purkuosaa).
Ensimmäinen kenno on ilmastoinnin lauhdutin. Mitä auto tarkalleen herjaa? Jos lukee, että J-neste.... niin tarkoittanee jarrunestettä. Mielestäni jos jäähdytysnestettä huutaa, niin lukee, että "Jäähdytysjärjestelmä huolla heti" tjms. Voihan niissä ilmoituksissa olla tietysti vuosimallikohtaisia eroja, mutta kuitenkin.
-
Saattoi olla hyvinkin "Jäähdytysjärjestelmä huolla heti" tjms. Punaisen kolmion kanssa oli viesti varustettuna. Auto on nyt 50 km:n päässä, joten en sitä saa tarkistettua.
Niissä kaikissa kolmessa kiertää vissiin sama jäähtytinneste/vesiseos, jota siihen jähdytinnesteastiaan "tankataan", vai kuinka?
-
Saattoi olla hyvinkin "Jäähdytysjärjestelmä huolla heti" tjms. Punaisen kolmion kanssa oli viesti varustettuna. Auto on nyt 50 km:n päässä, joten en sitä saa tarkistettua.
Niissä kaikissa kolmessa kiertää vissiin sama jäähtytinneste/vesiseos, jota siihen jähdytinnesteastiaan "tankataan", vai kuinka?
Ei, vaan jäähdytysneste kiertää vain siinä viimeisessä, eli se mikä on lähinnä moottoria.
Jos isku siihen ensimmäiseen kennoon, eli ilmastoiniin lauhduttimeen, on riittävän kova, niin helposti tuosta viimeisestä, eli jäähdyttimestä katkeaa tai murtuu kiinnityskorvat. Nuo kaikki kolme kennoa on pultattu toisiinsa kiinni yhdeksi paketiksi ja ovat auton runkopalkeissa kiinni jäähdyttimessä olevilla korvakkeilla. Siksi nuo korvakkeet saattavat murtua jo melko vähäisestäkin iskusta.
-
eli taaimmaista jäähdytintä hankkimaan (mistä uusi vai varaosahausta käyetty?)
Kannattaako sitten paketti kasata keulalle ja kokeilla miten volle vörkkii?
Jos ilmastoinnin lauhdutinkin on vaihdon tarpeessa, niin senhän huomaa siitä, kun ei kylmää tule? Eli silloin vaihtoon sekin ja uudet kylmäaineet, vai kuinka toimia?
Mites keskimmäiseksi jäävä välijäähdytin... ::) Mikähän mahtaa olla sen kohtalo, vai pysyykö yleensä ehjänä?
- Suuret kiitokset vastauksistasi, Kulmamies!!!
-
Kai se kannattaa kuitenkin ensin varmistaa, että se jäähdytin on rikki. Tuliko se vekki ilmastoinnin kennoon samaan aikaan, kun ajotietokoneeseen tuli herja nesteestä? Sittenhän se olisi melko loogista, että jäähdytin on rikki.
Välijäähdytin saattaa mennä vanhuuttaan rikki, kuten tämän topikin alkuperäisessäkin ongelmassa, mutta kolaritilanteissa cooleri säästyy aika suurella todennäköisyydellä ehjänä.
Ilmastoinnin lauhdutinta ei välttämättä kannata laittaa käytettyä, kun ovat niin usein aina kivisateen raiskaamia. Jos löytää jostain hyvän käytetyn, niin sen kupeessa oleva kuivainpönttö kannattaa kuitenkin laittaa uusi joka tapauksessa.
Jäähdyttimen voi hommata käytetynkin, mutta uusi tarvike ei juuri hinnaltaan poikkea käytetystä alkuperäisestä. Jäähdyttimiä on kahta eri mallia, riippuen onko autosi automaatti- vai manuaalilaatikolla. Uusi alkuperäinen merkkiliikkeessä tulee aina automaattivaihteiselle, mutta tarvikeliikkeet myyvät kahta erilaista.
-
Kyllä samaan aikaan tuli, pieni lipsuminen valkoisten välistä ojan pohjalle :)
Auto on automaatti ja löysinkin mm. tällaisen mahdollisen ostopaikan: http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytin-moottorin-jaahdytys/volvo-v70-ii-break-p80-2-4-d-131ch_v16599_g470.html
automaatille on tarjolla jäähdytintä kahdella eri paksuudella (Bölk 32mm, NRF 40mm) - onko käytännön eroja noissa, vai hommaanko vain samanpaksuisen kuin rikkinäinen on?
-
No sitten on homma aika selkeä :)
Turboissa on alunperin paksumpi jäähdytin ja vapareissa ohuempi, mutta sopii se paksu sinne joka tapauksessa ja varmasti parempi.
Tuolta Misterautosta tilasin itsellekin ilmastoinnin lauhduttimen ja mun kohdalla ainakin homma toimi aivan loistavasti. Jotkut ovat toiminnasta vähän toista mieltä ja siitä on käyty keskusteluakin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18736.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18736.0)
-
Suuret kiitokset!
-
Elikkä tietäskö joku kun autossa on paikallaan välijäähdytin jossa ei ole sitä anturia kuskinpuolen ahtoputken lähdössä vm.2002, ni käykö siihen sellainen cooleri jossa on se anturi siinä vm.2003? eli onko niissä muuta eroa?
-
Elikkä tietäskö joku kun autossa on paikallaan välijäähdytin jossa ei ole sitä anturia kuskinpuolen ahtoputken lähdössä vm.2002, ni käykö siihen sellainen cooleri jossa on se anturi siinä vm.2003? eli onko niissä muuta eroa?
Muuten ovat samanlaisia. Anturin reikään voi tehdä vaikka kierteet ja laittaa siihen sopivan tulpan.
-
Muuten ovat samanlaisia. Anturin reikään voi tehdä vaikka kierteet ja laittaa siihen sopivan tulpan.
Kiitos :)
-
Kuinkahan -00 S80 Dieselin cooleri sopii -02 V70 D5 autoon?
Ei oikein auennut kun katsoin Volvon http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/2000/S80/Charge-air-cooler/1176579/8649471.html (http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/2000/S80/Charge-air-cooler/1176579/8649471.html) varaosakuvastosta
-
Minä laitoin kk sitten KL-Varaosien coolerin ja tosi hyvin sinne meni. Minkä coolerin aloittaja päätyi laittamaan kun ei sitä maininnut? Harkitsin myös tuota koko alumiinista joka oli linkkinä alussa mutten uskaltanut ottaa sitä riskiä ettei passaisikaan ja auto joutuu taas seisomaan levällään.. Yläkautta vaihtoa myös liputan.
-
Minä laitoin kk sitten KL-Varaosien coolerin ja tosi hyvin sinne meni. Minkä coolerin aloittaja päätyi laittamaan kun ei sitä maininnut? Harkitsin myös tuota koko alumiinista joka oli linkkinä alussa mutten uskaltanut ottaa sitä riskiä ettei passaisikaan ja auto joutuu taas seisomaan levällään.. Yläkautta vaihtoa myös liputan.
Kyllä tuo KL-Racingin 45mm menee, ei tarvitse kuin sen 15mm pidemmät pultit.
-
Nekö neljä jotka pitää ne kolme syylaria nipussa vai mitä pultteja tarkoita?
-
Nekö neljä jotka pitää ne kolme syylaria nipussa vai mitä pultteja tarkoita?
Kyllä vaan. Ainakin mulle istui just eikä melkein niillä muutoksilla. Saattoi olla että kuulerilta lähtevää letkua piti hieman lyhentää mutta muuten that`s it.
-
Tänään tehtiin remonttia oikein urakalla. Volvoon vaihdettiin turbo, cooleri ja ohjaustehostimen pumppu.
Ensin paikallistettiin vuoto, tulppaamalla linjoja ja laittamalla paineilmaa linjastoon.
(http://s3.postimg.org/dspyul933/Vuodon_paikallistaminen.jpg) (http://postimg.org/image/dspyul933/)
Sitten vain keula levälleen cooleria irroittamaan. On todella ahdas saada cooleri irti. Muistakaa irroittaa koko paketti siten, että kaikki kennot ovat vain letkujensa varassa.
(http://s18.postimg.org/4q5b85345/coolerin_vaihto.jpg) (http://postimg.org/image/4q5b85345/)
Coolerin alaosa oli "paisunut" ja yhdestä kohtaa revennyt. Mietin olisiko cooleriin kerääntynyt vettä, joka on talvella jäätynyt
(http://s11.postimg.org/sfhdn3m73/Reik_coolerissa.jpg) (http://postimg.org/image/sfhdn3m73/)
Kun remontoimaan alettiin, päätin vaihtaa samalla turbon, kun se oli puretun keulan ansiosta "helposti" saatavilla. Kuvaa ei tähän hätään ole, mutta usko meinasi loppua kun yritin saada turboa sopimaan pois moottorin takaa. Sopii se kuitenkin kun oikeassa asennossa yrittää ;)
Tehostimen pumppu oli ohjelmassa muutoinkin. Edellinen oli ilmeisesti ajettu ilman öljyä piloille.
Turbon vaihto saattoi olla turhaa. Vanha ei vaikuta väljältä, eikä uusi (käytetty) mitään ihmeitä aikaan saanut. Coolerin vaihto poisti "puhinan" pellil alta. Turbo kyllä reagoi nopeammin, mutta johtuuko coolerista vai turbon vaihdosta?
Ps. myyn vanhan turbon 200 €
-
Se turbon reagointi kyllä tuntui aivan käsittämättömän nopealta rikkinäisellä coolerilla olevaan verrattuna :D Nimimerkillä samaa itsekin juuri ihmetellyt..
-
Ps. myyn vanhan turbon 200 €
Myynti peruttu.
Aamulla otin yhden kunnon kiihdytyksen ja "uusi" käytetty turbo alkoi pitää hirveää meteliä. Oli muuten ensimmäinen kunnon kiihdytys.
En tiedä mitä tapahtui, mutta otin ja vaihdoin vanhan takaisin. Nyt pelaa todella hyvin.
Sen verran harjoitus auttoi, että turbon vaihto kesti lähtötilanteessa lämpimään autoon tunnin ja kolme varttia. (sisältää myös asentajan peseytymisen)
:)
-
Kyllä tuo KL-Racingin 45mm menee, ei tarvitse kuin sen 15mm pidemmät pultit.
Minkäslaiset ne on noin niinkun muuten, jos saisi etukäteen haettua?
Kl-racingin cooleri on tulossa kun meinaa ilmat karata harakoille :-\
Jostain luinkin sen pultin koon ja olen sitä nyt koko illan kaivanut muuten enää sitä mistään löydä ja kyllä vika on hakiassa :-[
-
Minkäslaiset ne on noin niinkun muuten, jos saisi etukäteen haettua?
Kl-racingin cooleri on tulossa kun meinaa ilmat karata harakoille :-\
Jostain luinkin sen pultin koon ja olen sitä nyt koko illan kaivanut muuten enää sitä mistään löydä ja kyllä vika on hakiassa :-[
Nyt on kyllä mullakin päässyt unohtumaan jo aika lahjakkaasti :D Kaikki taisi kuitenkin olla saman kokoisia ja pituisia, irroita yksi ja tsekkaa sen perusteella. Oli ne mitat mulla joskus jossain ylhäällä... :-[