Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: polar - 12.06.2012, 10:36:14

Otsikko: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: polar - 12.06.2012, 10:36:14
Pitäisi alkaa tekemään 631 kantta ja olis paljon typeriä ideoita ja kysymyksiä. Onko 631 kannessa eri pituiset venttiilit
kuin muissa 8-venasissa? Eri lukkorengas urat vai mikä? Motonet sanoo imu- ja pakoventtiili ei b230k? Sitten mistä soppelit chromo lautaset?
Venttiilin säätöpalat kevyimmät/ohuimmat? Ja sellanen pelle peloton idea että onko kukaan tehnyt/onko mahdollista
sorvata säätöpalat alapuolelta montulle, esim. jättää reunoille 2-3mm ja lakeen 2mm. Onko kuinka kovaa matskua, painuuko
kasaan tai hajottaako paininkupin? Tuonne raakille soittelin ja kysyin niiden paininkuppien lakipaksuutta niin 5.5mm, 52g painoa
ja 140e 8kpl. Onko joku punnannut noita volvon omia kuppeja/säätöpaloja? Ja kevyet venttiilit pitäis kanssa keksiä jostain.
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: EVO8 - 12.06.2012, 11:08:45
Melkoista hifistelyä meinaat ryhtyä harrastamaan... :) B230K moottorissa venan pituus muistaakseni 119,6. Miksi säätöpaloja haluat sorvailla? Ohuin säätöpala mitä olen käyttänyt vakiokupissa on 3,20 jota löytyy esim Örumilta (Fiat).
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: polar - 12.06.2012, 12:21:09
Melkoista hifistelyä meinaat ryhtyä harrastamaan... :) B230K moottorissa venan pituus muistaakseni 119,6. Miksi säätöpaloja haluat sorvailla? Ohuin säätöpala mitä olen käyttänyt vakiokupissa on 3,20 jota löytyy esim Örumilta (Fiat).

No hifistelyä joo...Sehän tossa olis ideana että kevyt venttiilikoneisto=kierrosherkkyyttä, eikä tarvi mitään älyttömiä jousipaineita.
Ja ihan tekemisen ilosta, järkeähän tuossa ei ole mutta ei ole muissakaan mun hommissa.
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: polar - 13.06.2012, 08:55:33
Lainaus
B230K moottorissa venan pituus muistaakseni 119,6
Mutta joo, kiitos tästä, selvensi suunnitelmia. Lautamäellä näytti olevan 117mm venoja joissa volvon lukkourat.
Ainakin tossa omassa kannessa näytti olevan ne ohkasemmat jouset kun nokkaa vaihtelin, pituus sama kun muissa?
Ei pääse vielä mittaileen kun kansi-aihio on vielä myyjällä  :P.
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: googe 2.0 - 13.06.2012, 09:30:04
Onko joku punnannut noita volvon omia kuppeja/säätöpaloja?

Onko tuossa 631 -kannessa sama paininkuppi kuin näissä palotilallisissa 530/531 -kansissa? Pöydällä on yhden kannen sisuskalut ja kiljoona fiatin ja volvon venttiilinsäätöpaloja.

LIDL:n laatuvaa-alla punnittua:
paininkuppi pelkillään 54g
3.10mm 20g
3.15mm 20g
3.20mm 20g
3.35mm 22g
3.40mm 23g
3.45mm 23g
3.55mm 24g
3.70mm 25g
3.80mm 25g
3.85mm 25g
3.95mm 25g
4.10mm 27g
4.25mm 28g
4.30mm 29g
<2.00mm laschcap 2g

Sovittelin noiden säätöpalojen painoihin yhtälön ja palan paino voisi olla 7.0328 x paksuus milleinä -1.6948
esim. 3.30mm paksu pala painaisi 21.50g, joka sopii noihin huonolla vaa-alla saatuihin arvoihin.

Minä painelen menemään 3.05mm säätöpaloilla vakiokupissa...
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: polar - 13.06.2012, 09:46:51
Onko tuossa 631 -kannessa sama paininkuppi kuin näissä palotilallisissa 530/531 -kansissa? Pöydällä on yhden kannen sisuskalut ja kiljoona fiatin ja volvon venttiilinsäätöpaloja.

LIDL:n laatuvaa-alla punnittua:
paininkuppi pelkillään 54g
3.10mm 20g
3.15mm 20g
3.20mm 20g
3.35mm 22g
3.40mm 23g
3.45mm 23g
3.55mm 24g
3.70mm 25g
3.80mm 25g
3.85mm 25g
3.95mm 25g
4.10mm 27g
4.25mm 28g
4.30mm 29g
<2.00mm laschcap 2g

Sovittelin noiden säätöpalojen painoihin yhtälön ja palan paino voisi olla 7.0328 x paksuus milleinä -1.6948
esim. 3.30mm paksu pala painaisi 21.50g, joka sopii noihin huonolla vaa-alla saatuihin arvoihin.

Minä painelen menemään 3.05mm säätöpaloilla vakiokupissa...

Kiitos  -H-
On sama ainakin silmämääräisesti kun heittelin sieltä ne kumirinkulat menemään venttiilin välyksien mittaamista hankaloittamasta. Eli olis noi raakin kupit ihan hyvä vaihtoehto. Niissä on toi lakikorkeus ton 5.5mm niin vastaa
vakiokuppia+n.4mm? säätöpalaa korkeudeltaan.
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: googe 2.0 - 13.06.2012, 17:04:18
Eli olis noi raakin kupit ihan hyvä vaihtoehto. Niissä on toi lakikorkeus ton 5.5mm niin vastaa
vakiokuppia+n.4mm? säätöpalaa korkeudeltaan.

Sain mikrometrillä painimen paksuudeksi n. 2.29mm? Mittasinko väärin vai missä virhe?

(painimen sisälle 50mm tanko, säätöpala paikoilleen ja mikrometrillä mittaus. Tuloksesta tanko ja säätöpala pois ja siinä on suurinpiirtein painimen paksuus.)
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: polar - 13.06.2012, 23:46:18
Sain mikrometrillä painimen paksuudeksi n. 2.29mm? Mittasinko väärin vai missä virhe?

(painimen sisälle 50mm tanko, säätöpala paikoilleen ja mikrometrillä mittaus. Tuloksesta tanko ja säätöpala pois ja siinä on suurinpiirtein painimen paksuus.)

Tuskin mittasit, taitaa olla se mikrometri tarkempi kun silmämääränen valistunut arvaus.  :)
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: hevonen - 14.06.2012, 09:13:52
Ja sellanen pelle peloton idea että onko kukaan tehnyt/onko mahdollista
sorvata säätöpalat alapuolelta montulle, esim. jättää reunoille 2-3mm ja lakeen 2mm. Onko kuinka kovaa matskua, painuuko
kasaan tai hajottaako paininkupin?
Villi veikkaus että kuppi tai pala hajoaa. :)
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: polar - 14.06.2012, 09:37:27
Villi veikkaus että kuppi tai pala hajoaa. :)

Suattaapi olla. Toisaalta siinä kupin keskellähän on jo valmiiksi sellanen syvennys eli se pala ei paina kuppia koko
pinta-alaltaan.
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: hevonen - 14.06.2012, 10:36:36
Suattaapi olla. Toisaalta siinä kupin keskellähän on jo valmiiksi sellanen syvennys eli se pala ei paina kuppia koko
pinta-alaltaan.
Jep, toi 2mm palan lakeen vaan kuulostaa näin maallikon korvaan aika vähältä... Se pala saa kuitenkin melkomoista kyytiä.
Jos sen tuohon mittaan ohentaa, sehän on suunnilleen 50% pois, niin kai se kestävyyteenkin vaikuttaa jo prosenteissa ehkä enemmän. Joku metallurgimatemaatikko vois laskea tuon. :D
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: polar - 14.06.2012, 13:56:05
Lainaus
Sain mikrometrillä painimen paksuudeksi n. 2.29mm
Toi mitta on oletettavasti siitä painimen reunasta. Se kuppi on ainakin kovaa matskua kun venttiilin pää painaa siihen keskelle
kuppia missä on vielä tyhjä tila säätöpalan alla.
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: googe 2.0 - 14.06.2012, 14:52:25
Toi mitta on oletettavasti siitä painimen reunasta. Se kuppi on ainakin kovaa matskua kun venttiilin pää painaa siihen keskelle
kuppia missä on vielä tyhjä tila säätöpalan alla.

Tuo mitta on venttiilin päästä säätöpalan pohjaan. Eli tuon verran painin tuo säätöpalaa venttiilin päästä ylöspäin kohti nokkaa eh tuota piirrän kuvan :)
(http://i11.aijaa.com/b/00972/10365988.jpg) (http://aijaa.com/0097210365988)


Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: The_OttoB - 14.06.2012, 17:23:04
Kilipa-aatoissa on ollu alumiinisia retainereita. Jos keventää meinaa. Ja titaaniventtiileitä.
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: polar - 14.06.2012, 17:57:48
Tuo mitta on venttiilin päästä säätöpalan pohjaan. Eli tuon verran painin tuo säätöpalaa venttiilin päästä ylöspäin kohti nokkaa eh tuota piirrän kuvan :)
(http://i11.aijaa.com/b/00972/10365988.jpg) (http://aijaa.com/0097210365988)

No tota just tarkotinkin sillä "reunalla".  :)
Tossa näkyis olevan titaanisia retainereita : http://www.aircooled.fi/tuote/281/venttiilin-jousilautaset-titaani-vakiolukoille (http://www.aircooled.fi/tuote/281/venttiilin-jousilautaset-titaani-vakiolukoille)

edit: Eli tossa kohtaa mihin venttiilin pää osuu on sen säätöpalan alla se monttu 0.2-0.4mm? niin lakipaksuudeksi kupille jää
        2 ja jotain milliä. Ja ei ole tainnut tulla kellään venttiili läpi tosta? Nokka painaa kuitenkin aika paljon leveämmältä
        alueelta kun vena että ei kai sen palan pitäis kovin helposti hajota.
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: Masa71 - 15.06.2012, 17:43:29
No hifistelyä joo...Sehän tossa olis ideana että kevyt venttiilikoneisto=kierrosherkkyyttä, eikä tarvi mitään älyttömiä jousipaineita.
Ja ihan tekemisen ilosta, järkeähän tuossa ei ole mutta ei ole muissakaan mun hommissa.
Jos minä nyt olisin se vastarannankiiski ja pessimisti ;) Mutta en jaksa uskoa et toi venttiilikoneiston kevennys auttas kierrosherkkyyteen millään mittarilla havaittavasti, koska jos miettii hitausmomentteja niin kampikoneisto pyörii tuplanopeudella ja massan etäisyydet keskipisteestä on suuret niin rohkenen väittää et loppuun kulunut levy ja asetelma antaa saman lisäyksen kuin venakoneiston kevennys muutamalla grammalla...

Ja jousipaineisiin vaikuttaa enempi kierrosluku ja ominaistaajuus(joka tietty muuttu hitusen keventäessä mutta kuitenkin) ja resonointi.
Omakohtaista tietoa ei ole ( OttoB:llä vois ollakin) mut mitä lueskellu isojen poikien foorumeita niin jousen muoto ( ns. beehive-jousi) tai materiaali (=titaani) muuttaa taajuuksia niin että sama venakoneisto missä venttoset suorilla rautajousilla"sekosi" esim. 7000 kiekalla => pyöri ongelmitta 8000+ samoilla seeti-ja nokan päälläpaineilla kun jouset muutettiin.

Mut ei mitään kokeile pois, kyl mäkin kiillotin vinokoneen kampikammion vaikkei siitä kulku kenties parantunutkaan, tuli ainakin hyvä mieli O0
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: polar - 15.06.2012, 18:43:50
Jos minä nyt olisin se vastarannankiiski ja pessimisti ;) Mutta en jaksa uskoa et toi venttiilikoneiston kevennys auttas kierrosherkkyyteen millään mittarilla havaittavasti, koska jos miettii hitausmomentteja niin kampikoneisto pyörii tuplanopeudella ja massan etäisyydet keskipisteestä on suuret niin rohkenen väittää et loppuun kulunut levy ja asetelma antaa saman lisäyksen kuin venakoneiston kevennys muutamalla grammalla...

Ja jousipaineisiin vaikuttaa enempi kierrosluku ja ominaistaajuus(joka tietty muuttu hitusen keventäessä mutta kuitenkin) ja resonointi.
Omakohtaista tietoa ei ole ( OttoB:llä vois ollakin) mut mitä lueskellu isojen poikien foorumeita niin jousen muoto ( ns. beehive-jousi) tai materiaali (=titaani) muuttaa taajuuksia niin että sama venakoneisto missä venttoset suorilla rautajousilla"sekosi" esim. 7000 kiekalla => pyöri ongelmitta 8000+ samoilla seeti-ja nokan päälläpaineilla kun jouset muutettiin.

Mut ei mitään kokeile pois, kyl mäkin kiillotin vinokoneen kampikammion vaikkei siitä kulku kenties parantunutkaan, tuli ainakin hyvä mieli O0

No hyvä että joku on, sitä tässä vähän odotellutkin. ;)
Tottahan se on että alakerta on tossa vinokoneessa kun traktorista, jos sitä sitten seuraavana alkais tekeen
mutta meinasin ton kannen nyt ensin väkertää ja tääkin on vielä siinä vaiheessa että hyvin suunniteltu on kokonaan
tekemättä. Ja laitteleehan ne isot pojat rullakeinuja sun muita hiposteluja koneisiinsa, tiedä sit miksi.

Luulis kuitenkin että löysemmillä jousilla sen venttiilikoneiston pyörittämiseen ei mene niin paljon voimaa?

Mut joo, mun mielestä on vaan kiva leikkiä noiden kansien kanssa ja luulla että siitä olis mukamas jotain hyötyäkin.
Ja 330 000 ajetut seetit ja venat vois olla ainakin putsauksen tarpeessa.   :)

Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: Veksi - 15.06.2012, 18:48:30
Jokin jälkituotanto nokka-akseli järkevällä rampilla niin saa sitä kierrosten kestoa ja herkkyyttä.

8 venttiilin painelu suoraan remmivetoisella nokalla ei vie niin hirveästi voimaa kuin esim. ketjuveto-työntötanko-laahari-haalari-V8
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: polar - 15.06.2012, 21:59:21
Jokin jälkituotanto nokka-akseli järkevällä rampilla niin saa sitä kierrosten kestoa ja herkkyyttä.

8 venttiilin painelu suoraan remmivetoisella nokalla ei vie niin hirveästi voimaa kuin esim. ketjuveto-työntötanko-laahari-haalari-V8

Tää on kyllä totta ja järkevä on volvon systeemi ja kestävä. Kustannuksetkin menis aikas överiks tossa kevennyshommassa. Onko kenelläkään kokemusta siitä virtasen maurin nokasta katuautossa ja millä kokoonpanolla? Asteita/nostoa?
Säätöpalat sais kyllä tulla mielummin aika ohuet. ;) Mistä saa? Ja mistä hyvät pakovenat 38mm ko.kanteen?
Kiitos  :)

edit: Ja eikö se ihan rakentavaa ole keskustella vaikka mistä kilpa-moottorista vaikka ei olisi varaa formula-tasoista
        moottoria rakentaakaan. ;). Ihmisellä pitää olla haaveita. Tulipas hempeetä vaikka hetero todistetusi olenkin :D.
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: polar - 15.06.2012, 23:43:03
http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?f=19&t=147566 (http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?f=19&t=147566)

edit: Perusjuttuja selkeästi selostettuna vaikka onkin ooppeli foorumin sivuilta.
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: Veksi - 16.06.2012, 11:04:42
Mauri hioo A-nokasta kaikkivoipan yleis nokan. Käy kuulemma katuautoonkin. En ole ite koittanut
Venttiilien päähän ne jatko palat niin ei tarvitse niin paksua säätöpalaa
Otsikko: Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
Kirjoitti: polar - 16.06.2012, 11:37:39
Mauri hioo A-nokasta kaikkivoipan yleis nokan. Käy kuulemma katuautoonkin. En ole ite koittanut
Venttiilien päähän ne jatko palat niin ei tarvitse niin paksua säätöpalaa

No just näin. Ja jää vielä rahaa niihin koneistuksiinkin ja hyvällä tsägällä vielä pakovenoihinkin kun ei tartte
maksaa 400e nokasta missä 36mm perusympyrä.  :)