Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Lulla740 - 13.06.2012, 11:35:05

Otsikko: Turbotus!
Kirjoitti: Lulla740 - 13.06.2012, 11:35:05
Hei! Voisitteko auttaa kun olen alottelija viellä näissä puuhissa mutta kumminkin tietoa ja taito löytyy!!

Miten turboluvat mistä ja miten?
Mitä koneelle täytyisi tehdä että saa jopa +500hv järkevästi ja KESTÄVILLÄ OSILLA!!
Mikä laatiko mahdollisesti? Mikä perä vai kestääkö volvon oma lukko perä?
Sivuja mahdollisesti mistä löytäisi osia?
Vai löytyisikö jopa teiltä foorumilaisilta osia käytettynä? "(jotka eivät ole jo hajalla)
Laitan kuvia volvosta myöhemmin vaikka tänne niin näätte minkälainen rotta seon :)!!
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: miikel - 13.06.2012, 12:17:47
Oikea yläkulma hakunappi! Kysymyksiisi kyllä löytyy tietoa enemmän ja vähemmän kunhan jaksat vain kyseistä foorumie selata.
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: Taavi.H - 13.06.2012, 12:23:39
Ihan ensimmäiseksi täytyy vastata, että foorumin haku-toiminto käyttöön, täältä löytyy aika paljon noita turboprojekteja. Mutta muutama tiedonjyvänen ja linkki tässä kuitenkin.

 - Mitään "turbolupia" *) et tarvi, 740 Volvoa on saanut monenlaisilla ahdetuilla koneilla tehtaalta. Tietty vähäpäästöisyys ja tehorajat tulee huomioida
 - Osia löydät mm. täältä foorumin kierrätyskeskukselta sekä monilta yhteistyökumppaneilta
 
*) riippuu tietysti mitä tarkoitat turboluvilla, mutta tuolta vinkkaamistani topiceista löytyy paljon asiaa katsastuksessa tarvittavista dokumenteista.

Lukaisepa vaikka seuraavat topicit:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13780.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13835.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=565.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=290.0

Sitten projektipäiväkirjoista saa hyvää vinkkiä, tässä muutama tärpiksi:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6963.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=896.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12.0

Paljon tietysti riippuu, oletko tekemässä tehokasta katuautoa, ratakilpuria, varttimailivehjetä tai jotain muuta. Ja ennen kaikkea millaisella budjetilla olet liikenteessä. :) Mutta tervetuloa foorumille, kannattaa myös käydä tutustumassa tapahtumissa, siellä näkee livenä kuinka muut ovat autojaan rakennelleet, erityisesti pitää suositella kesän ratapäivää & kesämiittiä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20126.0
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: Xuppo - 13.06.2012, 16:08:48
Juu jos kerran on suunnitteilla jopa +500hp kone niin kannattaa todella tarkkaan miettiä onko budjetti riittävä koska pelkän alakerran rakentamiseen menee varmaan karkeasti 2000-3000€. saati sitten mitä uppoaa rahaa alustaan jarruihin ja voimansiirtoon niin 7000-10000€ budjetti ei ole ollenkaan liioiteltu vaan päinvastoin.
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: _hape - 13.06.2012, 16:57:48
Juu jos kerran on suunnitteilla jopa +500hp kone niin kannattaa todella tarkkaan miettiä onko budjetti riittävä koska pelkän alakerran rakentamiseen menee varmaan karkeasti 2000-3000€. saati sitten mitä uppoaa rahaa alustaan jarruihin ja voimansiirtoon niin 7000-10000€ budjetti ei ole ollenkaan liioiteltu vaan päinvastoin.

joo kyllä omakin vehje yhden 7000 on imassut mukaan lukien moottorin ohjaus ja vieläkin kura osaa moottorissa ja auto palasina ;D kallista...
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: miksu01 - 13.06.2012, 18:30:26
joo kyllä omakin vehje yhden 7000 on imassut mukaan lukien moottorin ohjaus ja vieläkin kura osaa moottorissa ja auto palasina ;D kallista...

On kallista mutta silti niitä rakennetaan  ;D

Ei se raha vaan se tunne  S*
Ei sillä että mulla olis ollu +500hv kone, mut voin vaan kuvitella sen tunteen ku sellanen on / tulee joskus olemaan  ;)7
ite teen tunteella näitä auto hommia.
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: Lulla740 - 13.06.2012, 18:31:29
Kiitos noista linekistä mitä pistitte ja muutenkin neuvoista.. Raha ei ole projektissa mikään ongelma.. Tälläisestä ei pidä haaveilla jossei ole ihan oikeasti varaa rakentaa!!! Ostaessa ei kysytä hintaa vaan laatua ja etsitään siihen hyvä/paras kuuluva osa!V (=..

Niin hyvin moni kylän uhoaja puhuu turbottavansa ymm. Mutta ei siitä mitään tule kun luulevat tietävänsä mutta eivät todellakaan tajua muutakun pakosarja ja turbo paikalleen ja cooleri väliin van ei semmosesta mitään tule jos luulee sellasen nin yksinkertaiseksi!:D
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: Lulla740 - 13.06.2012, 18:39:34
Todellakin se tunne kun ekan kerran pääsee (toimivana) ajamaan sillä JA VIELLPÄ LAILLISESTI LIIKENTEESSÄ!!
Mutta sitten vituttaa kun autossa on sijotettu 50 000€ Ja se palaa kuten kävi foorumitutulle ford foorumin puolella..

http://www.youtube.com/watch?v=MQX80dMWP_8
http://www.youtube.com/watch?v=OzJhtsYP4X0&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=EwPezYZPo3U&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=8rAAzmDgYiA&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=dPFNSNeQD7U&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=Dkp5X1yZnGU&feature=relmfu

^^^^^^^^^^^^ Jos haluatte nähdä miten jopa nuoret osaavat rakentaa ja ottaa 8 tappisesta omasta mielestäni ainakin paljon tehoa ja että mitä rahalla saa oikeasti aikaan ja taidolla! Noissa videoissa on omasta mielestä sitä YKKÖSTÄ! :p
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: JuHaU - 13.06.2012, 18:48:54
Lukaseppa vielä tämä topic ajatuksella läpi ja jatka vaikka sen perään tarkentavilla kysymyksillä.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=290.0
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: Taavi.H - 15.06.2012, 13:54:31
Siivosin turhaa riidanhaastoa ja muuta löpinää pois, jatketaanpa asialinjalla.
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: joonas112 - 20.07.2012, 01:54:10
Ajattelin lainata tätä topiccia ettei tarvitsisi tehdä uutta.

Eli tarkoituksena olisi ahtaa pienellä budjetilla volvo 360 leikkikalu kaasutin vinokoneella. Saikos tähän jotain ryöstölaippoja turbon öljyntulolle moposportilta? jos saa niin voisitteko lähettää linkin. niin ja onko tämä  http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=30051TURB252  ahtopaineen mukaan säätyvä? Sitten viimeinen kysymys että miten kestää re85:sta?
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: Ari E - 20.07.2012, 10:04:47
Ajattelin lainata tätä topiccia ettei tarvitsisi tehdä uutta.

Eli tarkoituksena olisi ahtaa pienellä budjetilla volvo 360 leikkikalu kaasutin vinokoneella. Saikos tähän jotain ryöstölaippoja turbon öljyntulolle moposportilta? jos saa niin voisitteko lähettää linkin. niin ja onko tämä  http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=30051TURB252  ahtopaineen mukaan säätyvä? Sitten viimeinen kysymys että miten kestää re85:sta?
lohkon päässä on valmis paikkä öljyn ryöstölle, siinä öljynsuodattimen kohdalla menee vaakasuorassa painelinja joka päättyy vesipumpun viereen, siinä kuusiokolotulppa johon sitten vaan paineletku normaalilla banjolla kiinni
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/B19A/Kuva0391.jpg)

tuossa koneessa kerpeleelliset puristukset ahtamista ajatellen, ei paljon iloa...... viinallakin vois toimia just, mutta ei taida kaasutin tykätä tuosta iloliemestä?
Hommaa jostain romuautosta vaikka b19a taskurahoilla(kestää melekeen mitä vaan opettelumoottorina) ja lyö turpoströmppä kylykeen ja jakajaan sitten ahdoilla myöhästävä virranjakajan kello.
tartteet ainakin jämäkämmän bensapumpun lisäks.

ja jos rahkeet ja valuutta riittää, hommaat megan ohjaamaan

niin paitovei V:>
voorumilta löytyy tietoa kunhan käyttää googe hakua  ;D  sivuston oma ei aina skulaa :idiot2:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3946.0
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: Sköge - 20.07.2012, 10:14:17
enpä usko että römpällä ja etanolilla on mahdollista saada järkevästi toimivaa kokoonpanoa. Ei taitaisi millään löytyä sopivaa neulaventtiiliä jolla saisi tarkasti tuon etanolin vaativan seossuhteen, edes yli 20prosentin etanoliseoksilla. Säädettävä ruisku olisi paljon helpompi ja toimivampi jos haaveissa on käyttää re85tavaraa
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: Veksi - 20.07.2012, 14:51:46
Römperillä ei ehkä saa järkevästi toimivaa kokoonpanoa mutta toimivan kuitenkin ilman järkeä :idiot2:

Tarkoitatko neulaventtiilillä kohokammion neulaventtiiliä vai luistin neulaa. Luistin neulaahan voi koneistaa ihan kotikonstein ohuemmaksi.
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: Sköge - 20.07.2012, 16:01:51
Römperillä ei ehkä saa järkevästi toimivaa kokoonpanoa mutta toimivan kuitenkin ilman järkeä :idiot2:

Tarkoitatko neulaventtiilillä kohokammion neulaventtiiliä vai luistin neulaa. Luistin neulaahan voi koneistaa ihan kotikonstein ohuemmaksi.

Luistin neulaa saa koneistettua joo mutta ei sitäkään loputtomasti, riittäisikö tuossa edes materiaali niin suureen seossuhteen muutokseen kuin 30 % ja läpi koko toiminta-alueen.
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: Veksi - 20.07.2012, 21:15:25
Bensannpaine tulisi olla jotain 0,3bar yli ahtopaineen. Voit koittaa kovempaakin bensanpainetta. Seos putkea voi suurentaa ja lyhentää, hurjimmat ovat jättäneet sen pois. Neulaa voi myös lyhentää. Kylmäkäyttö rikastukset on syytä tukkia heti kättelyssä

Mikään lambda ei ole todennäköisesti kovinkaan pitkäikäinen kieli-poski-kaasari-käytössä. Äänenvaimennus kuntoon ja korvakuulolta säätöihin. Ei se kone liikaan soosiin kuole, vähän pistää vaan kirveltämään silmiä jos mäskillä ajelee
Otsikko: 740 2.3 ruiskukone, siihen öljyn lähtö ja paluu?
Kirjoitti: Lulla740 - 22.07.2012, 13:13:30
Elikkäs nyt olisin alottamassa sitä turbotus puuhaa. Täältä jostakin luin ja googlettamalla että volvon 2.3 ruiskukoneessa pitäs olla jonkun thorroks pultin alla jotkut mahdolliset lähdöt ja paluut? Pitääkö paikkansa? missä ne mahtaisivat sijaita? Tekeekö niillä mitään? Mihin kannattaisi rakentaa lähtö ja paluu? Kuvallisia neuvoja olisiko mahdollista saada? Kiitos  ::)
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: procaster - 07.10.2012, 12:30:00
Mua kiinnostas tietää sellanen, että onko tollanen 740 b200e mahdollinen turbottaa ilman koneen nostamista keulalta pois?
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: vellu_volvo - 07.10.2012, 17:23:58
Mua kiinnostas tietää sellanen, että onko tollanen 740 b200e mahdollinen turbottaa ilman koneen nostamista keulalta pois?
Öljypohjan käyttää irti ja hitsaa siihen öljynpaluun, mutta öljypohjan irrottamista varten on konetta nostettava palkkia tiputettava. Vaihtaa sähköruiskun imusarjan kaikkineen hilppeineen ja mega ohjaamaaan ruiskua ja sytytystä. Vaatii myös vanhemman mallin virranjakajan joka ois saastekellolla tai sitten turbon mallin. Sitten täytyy varmastikkin vaihtaa menovedeks e85 koska puristukset on luokkaa 10:1 joka on liikaa peruspensalle. Tehoa tuo kone ei kestä hirveemmin, koska sisältää linnunluu kanget, mutta varmaan jonku 170hp version sais tehtyä niin että kestäs kasassa ens vuoden puolelle asti.
Otsikko: Vs: Turbotus!
Kirjoitti: procaster - 07.10.2012, 19:09:30
kiitos tästä infosta, ei ihan mahdottomalta kuulosta tuo. Tehotkin kuulosti ihan sopivilta ei enempi tarvisikaan olla