Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: azu - 14.06.2012, 19:55:23
-
Miten jarrurummun saisi kotioloissa pyöriteltäväksi niin että voisi tarkistaa sen pyöreyden sekä sen, että onko se kulunut sivusuunnassa tasaisesti? Siinä kun on se akselin reikä laajeneva niin mielikuvitus ei riitä... Purkaminen on vielä kesken, mutta ainakin toinen jarrukenkä on kulunut sivusuunnassa vähän epätasaisesti, niin rummun kuluminen kiinnostaa myös.
Millaisen korvikkeen keksisi SVO 4074:lle, joka on siis sellainen puristinhärveli, jolla estettään ettei pyöränsylinterien männät pääse tulemaan ulos kun jarruja purkaa?
-
Onnistuiskos jos täräyttäs kartiolaakerin paikalleen ja sitten rummun ja laakerin läpi kierretankoa ja kiinnittelis prikoilla ja muttereilla? siinä mun käsittääkseen kumoutuis toi kartion mallinen reikä!
Ja heittokellolla saa katsottua ainakin ton pyöreyden.
En oo kyllä ite purkanut vielä semmosia jarruja missä pullahtais männät pihalle sylintereistä, kun jarruja purkaa? ??? Ellei tietysti joku paina jarrua kun on rumpu otettu irti..
Niin ja ton sivusuuntaisen kulumisenkin saisi selville kun laittaa rummun pöydälle naamalleen (ulkopuoli pöytään päin) ja ottaa mitan kulutuspinnan yläreunasta ja alareunasta, jonka jälkeen laskee niiden erotuksen.
-
Toi kierretanko on hyvä taktiikka. Ja männät ei tuu ulos jos käsijarrukengät paikoillaa siirtoleukapihdeillä painaa männät sisään HITAASTI. Voi tiiviste valskaa jos käyttää voimaa. Ja sit ei saa jarrupolkimeen hirveesti koskee kun se voi pulpauttaa männät ulos. Se rumpu ei välttämättä aiheuta vinoon kulumista vaan se jarrukilpi ja niiden kenkien asennussarja. Ne jousethan vetää kenkää kilpeen päin ja jos ruoste on vienyt puolikin milliä kilvestä niin sehän aiheuttaa epätasaista kulumista. Ja hihnoissa on niin ohut jarrupinta joten pienetkin heitot näyttää suurilta. -antti-