Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: tumppi5 - 14.06.2012, 20:20:34

Otsikko: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: tumppi5 - 14.06.2012, 20:20:34
Kesken matkan öljynpainemittarin viisari meni ihan sinne valkoisen alueen päähän eikä liikkunut sieltä enää mihinkään, kunnes sammutin auton, jolloin viisari meni punaiselle (jonne se menee normaalisti sammuttaessa). Kun käynnistin auton uudelleen mittari pomppasi samantien sinne valkoisen alueen päätyyn. Mistä vika voisi johtua?

Toinen ongelma on hieman korkea tyhjäkäynti, missä sijaitsee tyhjäkäynnin säätöruuvi?
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: Ristus - 14.06.2012, 20:28:46
ei ole tyhjäkäynnin säätöä (virallisesti) kaasuläppäkotelossa on siinä päällä muovirään alla ruuvi... mutta se ei korjaa ongelmaa jos tyhjäkäynti on koholla se tarkottaa että joku anturitieto on väärin vähän tai sitten ei ollenkaan pelissä.. yleensä lämpöanturit...

ohan sulla öljyä koneessa ja palaako öljynpaineen merkkivalo?
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: Ari E - 14.06.2012, 20:29:01
Kesken matkan öljynpainemittarin viisari meni ihan sinne valkoisen alueen päähän eikä liikkunut sieltä enää mihinkään, kunnes sammutin auton, jolloin viisari meni punaiselle (jonne se menee normaalisti sammuttaessa). Kun käynnistin auton uudelleen mittari pomppasi samantien sinne valkoisen alueen päätyyn. Mistä vika voisi johtua?

Toinen ongelma on hieman korkea tyhjäkäynti, missä sijaitsee tyhjäkäynnin säätöruuvi?
sulla on öp:n anturi rikki tai anturin johto poikki

korkee tyhjäkäynti viittaa  imuvuotoon, liian kireeseen kaasuvaijeriin tai sulla on kaasuläppä säädetty liian suurelle.
ja tietenkin tuo ristuksen mainitsema viallinen lämoöanturi, jolloin olis vielä korotettu tyhjäkäynti kuumallakin koneella
Säädetään kaasuläpän rajoitinruuvista, oliko talttapää ruuvi ja siinä 8 mm lukitusmutteri.
ja säätö: tyhjäkäyntiventtiilin letku tulpataan, samoin lähtö ettei tule imuvuotoa, sitten lämpimällä koneella säädetään kierrokset n500 rpm 
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: tumppi5 - 14.06.2012, 20:39:53
Öljynpaineen merkkivalo ei pala ja öljyä on koneessa.

Tyhjäkäynti on kylmällä koneella noin 800-900 kierrosta ja lämpimällä koneella 1200 kierrosta.
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: Ristus - 14.06.2012, 20:47:08
oiskohan ilmavuoto. laajenee imusarja ja rako kasvaa...

Eli elä missään nimessä mäne siätämään kaasuläppää se on just oikein joku muu pitää korjata.
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: Ari E - 14.06.2012, 20:51:24
se ois kanssa ykkös veikkaus

tuo öljynpaine puoli tosiaan joko viallinen anturi tai johto poikki
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: tumppi5 - 14.06.2012, 20:57:19
Tossa on joku oma patentti kaasuvaijeri, täytyy varovasti koittaa sitä löysätä.

Ei kai toi öljynpainemittarin toimimattomuus vaikuta ajoon mitenkään?
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: Ari E - 14.06.2012, 21:42:06
Tossa on joku oma patentti kaasuvaijeri, täytyy varovasti koittaa sitä löysätä.

Ei kai toi öljynpainemittarin toimimattomuus vaikuta ajoon mitenkään?
olishan se hyvä tietää, onko siellä painetta ajaessa. muutenhan se ei vaikuta kulkuun.
kannattaa nyt ainakin nopeesti vilkasta anturia päin, oisko siellä vaan johto irronnu anturista  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: tumppi5 - 15.06.2012, 11:22:17
Missä päin konehuonetta tuo anturi sijaitsee?
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: V0lv0mies - 15.06.2012, 11:36:22
Ainakin mulla se on ihan Öljynsuodattimen vieressä vasemmalla.
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: tumppi5 - 15.06.2012, 11:47:20
Syy öljynpainemittarin toimimattomuuteen selvisi - toinen niistä anturissa olevista johdoista oli poikki.
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: Daywalker - 15.06.2012, 16:54:52
Tyhjäkäyntimoottorin putsaus/vaihto auttaa tuohon tyhjäkäynti ongelmaan...
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: V0lv0mies - 18.06.2012, 17:57:34
Mikäs muuten on öljynpaineanturin kierteiden halkaisija?

Haluaisin lisätä ohjaamoon yhden mittarin lisää, elikkä painemittarin. Siihen tarvii kai anturin ja moottorin väliin lisätä T-kappale, jonka toiseen haaraan se lisämittarin anturi.

Pääsi unohtumaan halkaisijan tarkastus viime öljynvaihdossa ja seuraavan kerran pääsis mittailemaan kun öljyt vaihdetaan syksyllä, mutta jos joku muistaa suoralta kädeltä...
Otsikko: Vs: Volvo 460 turbo -92 vika öljynpainemittarissa
Kirjoitti: Ari E - 18.06.2012, 19:34:23
Mikäs muuten on öljynpaineanturin kierteiden halkaisija?

Haluaisin lisätä ohjaamoon yhden mittarin lisää, elikkä painemittarin. Siihen tarvii kai anturin ja moottorin väliin lisätä T-kappale, jonka toiseen haaraan se lisämittarin anturi.

Pääsi unohtumaan halkaisijan tarkastus viime öljynvaihdossa ja seuraavan kerran pääsis mittailemaan kun öljyt vaihdetaan syksyllä, mutta jos joku muistaa suoralta kädeltä...
M14 x 1.5 mm tarjoaa tämä
mutta m18 x 1.5 antaa 1992 alkaen  :o
http://fautoparts.com/parts-Oil-Pressure-Switch-Sender-Unit-Valve---VOLVO-460-L-464-1-8-10578-2840-auto-parts