Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: 440 - 15.06.2012, 16:40:21

Otsikko: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: 440 - 15.06.2012, 16:40:21
taka jarruremontti menossa. Mitenkäs saisi rummut irti kaikista parhaiten? Käsijarru vaijeri on otettu irti jo takarenkaan luota. Kumpaan suuntaan piti jarrukenkien säätö pyörää pyörittää että kengät menevät kasaan, että saa rummun irti. Tarkoituksena vaihtaa uudet jarrukengät ja kaikki hilut. Entisissä kengissä on pintaa suht vähän.

Jumittaa tuo rumpu tiukasti. Pitäisikö tuohon olla jokin ulosvetäjä?

Milloinkas 400 sarjaan tuli levyt taakse?

Tunnen suurta vastenmielisyyttä ja inhoa rumpujarruja kohtaan.
Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: Jonas_ - 15.06.2012, 17:03:05
Lyö sitä rumpua jollain.

Ruoste/muu shaisse siellä jumittaa jos käppäri on pois päältä ja vaijeritkin irti.

Eli siis varovasti naputtelee "ristiin" sitä rumpua ja nitkuttaa niin kyllä se irti lähtee
Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: 440 - 15.06.2012, 18:15:03
kovassa tuntuu olevan tuo rumpu kiinni ja ongelma on se että ei saa mistään kiinni millä saisi tuon rummun nykäistyä irti.

Onko muuten mahdollista ja laillista vaihtaa taakse levyjarrut rumpujarrujen tilalle? Onko kukaan tehnyt tälläistä konversiota?

Sama rumba noiden rumpujen kanssa ennen katsastusta joka vuosi, alkaa kyllästyttämään.
Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: 440 - 15.06.2012, 20:15:00
sain rummun irti kovan takomisen jälkeen, kengät on irti, käsijarrun vipu on vielä vanhassa palassa kiinni se pitää irroittaa. Selvisi miksi jarrujen säätäminen on hankalaa se pyörivä säädin jolla säädetään jarrukenkien etäisyyttä toisistaan on kulunut aivan sileäksi. Kaikki nystyt ovat hävinneet / hiotuneet pois. Saakohan tuollaista uutena? Ei viitsisi tuolla huonolla osalla kasata kun tulee kaikki uutta muutenkin = jarrukengät, jouset ym hilppeet.
Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: Ari E - 15.06.2012, 21:43:24
sain rummun irti kovan takomisen jälkeen, kengät on irti, käsijarrun vipu on vielä vanhassa palassa kiinni se pitää irroittaa. Selvisi miksi jarrujen säätäminen on hankalaa se pyörivä säädin jolla säädetään jarrukenkien etäisyyttä toisistaan on kulunut aivan sileäksi. Kaikki nystyt ovat hävinneet / hiotuneet pois. Saakohan tuollaista uutena? Ei viitsisi tuolla huonolla osalla kasata kun tulee kaikki uutta muutenkin = jarrukengät, jouset ym hilppeet.
joo uutta vaan, tuo onkin käsijarrun automaatti kiristin, en muista saiko motonetistä kympillä kappaleen vai joutuuko turvautumaan siniseeen tiskiin.
Sitten kun oot kasannu uusilla osilla, vetelet vaan käsijarrusta kunnes rupee ottaa ja pitää  8)
Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: 440 - 15.06.2012, 22:54:40
Täytyy huomenna kurvailla Motonettiin kyselemään tuollaista osaa. Otan tuon kuluneen osan mukaan ni tietävät mitä olen vailla, voisi samalla ostaa uudet jarrurummutkin. Laitetaan nyt kaikki uutta kerralla kun tuntuu että nuo osat oli tosi huonossa hapessa.
Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: 440 - 16.06.2012, 14:34:52
Ei löytynyt Motonetistä, AD varaosamaailmasta tai varaosakeskukselta tuollaista runpujarrujen etäisyyden säätäjää. Kävin kyselemässä kaikista edellä mainituista. Sininen Tiski oli kiinni kun on lauantai. Pitää Maanantaina käydä kyselemässä.

Minulla oli mukana tuo osa mutta mikä mahtaa olla sen nimi?

Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: 440 - 16.06.2012, 19:34:09
Onkos nuo samanlaiset kuskin puolella ja apukuskin vai käännetty?

kuskin puoli: (*-)  apukuski (-*)

vai kuskin puoli: (*-) apukuski: (*-)

( ) : jarrukengät
- : välitanko
* : käsijarrun automaatti kiristin

Muistelen tässä juuri, tällä hetkellä olen purkanut kuskin puolen ja se on levällään. Apukuskin puoli on vielä nipussa.
Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: 440 - 19.06.2012, 18:27:03
Pitääkös nuo kasata samalla lailla kuskin ja apuskuskin puoli, esimerkkinä se jarrukenkä jossa on käsijarrun käyttötanko tulee molemmin puolin kohti auton perää?

Millainen käsijarruvaijerin pää pitäisi olla? Pitäisikö siinä olla joku pallo tai kuula? Mikä on siis jarrurummun sisällä?
Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: 440 - 27.06.2012, 14:59:52
Vaihdettu uudet jarrukengät, uudet jouset ym hilppeet ja uudet rummut. Automaattisäätö ei tunnu toimivan. Käsijarrua kun vetää niin kahva nousee aivan ylös ja mitään kiristymistä käsijarru ei tee.

Missähän mahtaisi olla vika?  meisselillä kun painaa käsijarrukenkää kohti auton perää niin automaattisäätö systeemi ei pyöri ollenkaan.

Olisiko kenelläkään laittaa vadiksesta räjäytyskuvaa jarruista. Mielestäni oikein kasattu ja kaikki hilut on paikoillaan. Epäilen ettei käsijarrun kiristys automaattisysteemi ole toiminut ikinä.
Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.06.2012, 15:45:30
eikös se säätösysteemi ole ihan tavallinen ruuvimeisselillä pyöritettävä eikä automaattinen ?..eli siitä säädetään kuinka lähellä jarrukengät ovat jarrurummusta ???

onkos sitä käsijarruvaijeria koitettu kiristää sieltä käsijarrukepin alapuolelta ?...siis siitä missä ne vaijerit yhdistyvät...
Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: 440 - 27.06.2012, 16:22:38
En kyllä tiedä säätykö itsestään käsijarru tässä mallissa. Joku ihme automaattikiristys kait tässä on. Ainakin tuossa alfamerin kirjassa on että kun meisselillä kampeaa takimmaista jarrukenkää niin tuon säätöpyörän pitäs pyöriä.

En tosiaan tiedä :D
Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: Ari E - 27.06.2012, 21:28:10
eikös se säätösysteemi ole ihan tavallinen ruuvimeisselillä pyöritettävä eikä automaattinen ?..eli siitä säädetään kuinka lähellä jarrukengät ovat jarrurummusta ???

onkos sitä käsijarruvaijeria koitettu kiristää sieltä käsijarrukepin alapuolelta ?...siis siitä missä ne vaijerit yhdistyvät...
automaattinen hakas kiristys on, kuluneilla rojuilla joutuu just kerran pari vuoteen rassaamaan rummun sisästä säädön kohdilleen että ottaa jarru kunnolla  ::)
ja voi sitä pyörittää just ruuvimeisselilläkin, mutta normaalisti käsijarun veto kirii tuon automaattisesti kun kahvasta joutuu vetämään tarpeeksi ylös


onko sulla nyt uudet kiristimen rattaat ja se kiristävä hakakin paikoillaan oikein.

vaatii kymmenkunta vetoa että kiristyy kohdalleen

http://www.cruzetalk.com/forum/attachments/chevrolet-cruze-general-discussion-forum/1386d1314137706-parking-brake-no-adjustment-bild0001.jpg
suunnilleen noin se tais olla näissäkin, eihän sulla ota jousi tuohon rattaaseen ja tuo peltilirpake joka siihen ottaa on kunnossa
Otsikko: Vs: 440, vm93 & 818U jarrukenkien vaihto taakse?
Kirjoitti: Ari E - 01.07.2012, 12:33:02
http://s751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/relvon%20jarrut/
näppäilin muutaman kuvatuksen varaosaruoskan jarruja purkaessa