Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: koripallo - 16.06.2012, 10:45:46
-
Hei vaan,
Uusi jäsen ja ensimmäinen viesti tälle foorumille :)
Otsikon Volvo tuli laitettua jokunen viikko sitten ja nyt siitä on alkanut kuulua sellainen kierrosten mukaan muuttuva ääni. Hieman kuin laakeri laahaisi tms..
Ääni muuttuu aina ilmastoinnin kompuran kytkeytyessä päälle ja pois, joten voisiko vika olla siinä vai tuleeko se esim. vesipumpusta tai kiristimistä? Jakopään hilut vaihdettu pari vuotta ja noin 30 000km sitten.
Kertokaapa gurut vinkkejä ja kokemuksia asiaan liittyen :)
Ja jos viaksi paljastuu tuo ilmastoinnin kompura, onko sitä mahdollista huoltaa esim laakerin vaihdolla vai meneekö se suoraan uusiksi? Mitä maksaa, uusi/käytetty noin hinta? Ja kumpaa kannattaa suosia?
Kiitokset jo etukäteen!
-
Siinäpä hintatietoa käytettyjen osien saralta, ellei tuota pysty huoltamaan ja vika tuossa kompurassa on:
http://www.varaosahaku.fi/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=204&pc1=118&vc%5B0%5D=204123101&pc%5B0%5D=118101104
-
Hei vaan,
Uusi jäsen ja ensimmäinen viesti tälle foorumille :)
Otsikon Volvo tuli laitettua jokunen viikko sitten ja nyt siitä on alkanut kuulua sellainen kierrosten mukaan muuttuva ääni. Hieman kuin laakeri laahaisi tms..
Ääni muuttuu aina ilmastoinnin kompuran kytkeytyessä päälle ja pois, joten voisiko vika olla siinä vai tuleeko se esim. vesipumpusta tai kiristimistä? Jakopään hilut vaihdettu pari vuotta ja noin 30 000km sitten.
Kertokaapa gurut vinkkejä ja kokemuksia asiaan liittyen :)
Ja jos viaksi paljastuu tuo ilmastoinnin kompura, onko sitä mahdollista huoltaa esim laakerin vaihdolla vai meneekö se suoraan uusiksi? Mitä maksaa, uusi/käytetty noin hinta? Ja kumpaa kannattaa suosia?
Kiitokset jo etukäteen!
Mielestäni ensiksi kannattais tarkistaa apulaitehihnan kiristin, ja taittopyörä, ja niitten laakerien kunto, sen jälkeen vasta kompuran, ja laturin vapaakytkimen kimppuun. :)
-
Mä vaihtelin molemmat hihnapyörät kun hain kierrostenmukaan vaihtuvaa ääntä. Se kiinteä pyörä oli syyllinen ( oli molemmat mukana kun kävin niitä tiskillä näyttämässä. Ei kuulemma se rikkinäinen pitänyt silloin ääntä ja ostin ekana jousikuormitteisen ja ääni vain jatkui, sit oli pakko vaihtaa se kiinteäkin. Mutta ääni loppui :)
-
Mä vaihtelin molemmat hihnapyörät kun hain kierrostenmukaan vaihtuvaa ääntä. Se kiinteä pyörä oli syyllinen ( oli molemmat mukana kun kävin niitä tiskillä näyttämässä. Ei kuulemma se rikkinäinen pitänyt silloin ääntä ja ostin ekana jousikuormitteisen ja ääni vain jatkui, sit oli pakko vaihtaa se kiinteäkin. Mutta ääni loppui :)
Eli syynä oli taittopyörä. ;)
-
Mutta voiko se ääni muuttua todella selkeästi silloin kun ilmastoinnin kompura nappaa aina päälle? Se ero on oikeasti tosi huomattava, kun kävin Kajaanissa tuota autoa kuuntelemassa ja ajamassakin.
-
Mutta voiko se ääni muuttua todella selkeästi silloin kun ilmastoinnin kompura nappaa aina päälle? Se ero on oikeasti tosi huomattava, kun kävin Kajaanissa tuota autoa kuuntelemassa ja ajamassakin.
Silloin kun kompura vetää kiinni, niin kuormitus kasvaa, jolloin hihna pikkasen kiristyy/muuttaa kulkuaan, niin tuo taittorullan kuormitus myös kasvaa, ja toki myös itse kiristimen. :)
Pr....le :-[ puhuin läpiä omaan päähäni,,,eihän tuossa bensakoneessa edes ole tuota taittopyörää, vaan pelkkä kiristin,,,,,, :idiot2:
Kyllä se vianhaku sitte jää kiristineen/laturiin/kompuraan.
-
Kiitokset kovasti vinkeistä! Syynä etupäästä kuuluvaan ääneen oli ilmastoinnin kompuran magneettipyörä, joka veteli viimeisiään. Nyt osa vaihdettu ja volvo kehrää taas kuin kissa! :)
-
Kiitokset kovasti vinkeistä! Syynä etupäästä kuuluvaan ääneen oli ilmastoinnin kompuran magneettipyörä, joka veteli viimeisiään. Nyt osa vaihdettu ja volvo kehrää taas kuin kissa! :)
Hienoa että tuli kuntoon. O0